InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: L

Geneeskrachtige planten index: L

De fytoterapie is gegroeid uit de oorspronkelijke reguliere geneeskunde die mensen genas door middel van kruiden en plantdelen zoals vruchten, bladeren, schors en wortels. Deze oorspronkelijke westerse geneeskunde heeft zich gesplitst in twee richtingen; de synthetische farmaceutische richting en de richting van de fytotherapie. In feite is fytotherapie wetenschappelijk onderlegde kruidengeneeskunde. De reguliere geneeskunde is vooral gebaseerd op winst maken. Alle grote medicijnfabrikanten zijn winstgevende, commerciële instituten.

Inhoud:

De reguliere geneeskunde en de fytotherapie kunnen uitstekend naast elkaar bestaan. Reguliere geneeskunde heeft niet op elke ziekte een antwoord. Dat komt omdat deze geneeskunde vooral de symptomen van een ziekte onderdrukt. Vaak duurt een behandeling van een ernstige ziekte ´de rest van het leven´. Dat betekent dat de ziekte zelf tijdens het leven niet meer verdwijnt; het wordt slechts behandeld. De fytotherapie daarentegen kan de oorzaken van ziekten aanpakken. Soms duurt het maanden voordat een oorzaak weg is maar dan is deze ook voorgoed verdwenen. In de reguliere geneeskunde zijn symptomen soms na een uur al onderdrukt. Doordat de fytotherapie de oorzaak van een ziekte aanpakt en de reguliere geneeskunde de symptomen effectief bestrijdt kunnen deze twee takken van geneeskunde elkaar prima aanvullen.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´L´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel over deze plant.

Laurier

Laurier heeft volgens recente onderzoeken wellicht geneeskracht bij mensen met diabetes. De kans op complicaties zoals hart- en bloedvatproblemen, waarop diabetici een grote kans hebben, wordt verkleind door laurier. Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig om deze werkzaamheid te staven. Verder heeft laurier in de volksgeneeskunde een werking tegen vochtopeenhopingen. Het haar wassen met laurierthee zou goed zijn tegen roos.

Lavas

Lavas reinigt de lever en stimuleert de nieren. Het wordt gebruikt bij indigestie, menstruatiestoornissen en als slijmoplossend middel. Dit kruid wat ook maggiplant wordt genoemd is een ideale zoutvervanger voor mensen met nierproblemen. Omdat er de stof bergapten in zit wordt het soms gebruikt in een dieet bij multiple sclerose.

Lavendel

Lavendel behoort tot de plantaardige antibiotica. Lavendel wordt ingezet om bacteriën, virussen, parasieten en schimmels mee te bestrijden. Meer specifiek helpt het bij: eerstegraads brandwonden, zonnebrand, radiodermitis, wonden, besmette wonden, acné, vette huid, luiereczeem, jeukende aandoeningen, eczeem, dauwworm, vet haar, schilfertjes door spoelwater, hoofdluis, herpes labialis, keelpijn, amandelontsteking, stomatitis, tandvleesontsteking, mondhygiene door te gorgelen, neusverkoudheid, witte vloed, Verder geeft het preventie tegen muggenbeten, en zorgt het voor luchtzuivering door het te verstuiven.

Lijnzaad

Lijnzaad bevat een flinke hoeveelheid antioxidanten die helpen allerlei ziekten te bestrijden zoals kanker, diabetes mellitus en obesitas. Verder is het een zaadje dat de spijsvertering kan stimuleren. Door zijn bijzondere capaciteit om vocht op te nemen helpt het bij constipatie.

Limoen

Limoen kan door zijn hoge vitamine C-gehalte reumatische aandoeningen voorkomen en genezen. Mensen krijgen door artsen wel eens voorgeschoteld dat artritis een ongeneeslijke kwaal is maar dat beeld klopt niet. Tijdens een periode van een griepepidemie doe je er goed aan vier citrusvruchten per dag te eten zodat je jezelf beter wapent tegen de griep. Wie regelmatig citrusvruchten zoals limoen eet, verkleint de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Linzen

Linzen zijn door hun hoge vezelgehalte goed voor de darmen waardoor constipatie wordt vermeden. uit onderzoek blijkt dat regelmatige linzeneters 82% minder kans hebben op hart- en vaatziekten. Doordat de bloedsuikerspiegel na het eten niet omhoog schiet als men linzen eet is het een perfecte dagelijkse aanvulling op de maaltijd voor diabetici.Linzen zijn zeer rijk aan ijzer waardoor het bloedarmoede voorkomt en geneest.

Lithothamnium

Lithothamnium is een alg die onder andere in de Noordzee voorkomt. Het wordt verwerkt tot natuurmedicijn wat ingezet kan worden bij: hyperaciditeit, pyrosis, branderig gevoel in de maag, reflux, refluxoesaphagitis, ontsteking met branderig gevoel in de slokdarm, hiatus hernia, gastritis spierkrampen, mineralentekorten, calciumtekort, chronische vermoeidheid en tandvleesontsteking.

Longkruid staat gerangschikt onder de ´g´ van gevlekt longkruid

Lychee

Lychee is een uitzonderlijk goede bron van vitamine C en andere gezonde vitaminen en mineralen. het wordt onder andere ingezet bij mensen met leverproblemen. Het polyfenol oligonol werkt effectief tegen candida en de griep. Daarnaast werkt oligonol om diabetes te bestrijden en voorkomen. Verder werkt dit snackvruchtje tegen hart- en vaatziekten en borstkanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van lavasDe geneeskracht van lavasLavas heet ook wel maggiplant. Mensen die geen zout kunnen eten wordt aangeraden een lavasplant in de tuin te hebben. La…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Voeding en medicinale kruiden bij te pijnlijke menstruatieEr zijn allerlei voedingssoorten die je zou kunnen inzetten bij menstruatieproblemen. Je kunt zelf uit het aanbod kiezen…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Wikimedia commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: L"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2013
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!