InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: M

Geneeskrachtige planten index: M

Geneeskrachtige planten index: M Medicijnen op plantaardige basis worden dikwijls voorgeschoteld als zachte medicijnen die ernstige ziekten niet kunnen aanpakken. Dat is een onjuist beeld. Alle reguliere medicijnen zijn gebaseerd op planten en plantdelen. Als je daarover nadenkt kun je inzien dat plantdelen heel effectief kunnen zijn. Een voorbeeld is de paddenstoel die knolameniet heet. Deze is dodelijk giftig. Maar als je de wortel van een mariadistel eet, is de lever zo sterk dat je het eten van een groene knolameniet kunt overleven. In de fytotherapie wordt de wortel zelfs ná het eten van knolameniet gegeven en de kans is zeer groot dat de patiënt het dodelijke gif gewoon overleeft.

Inhoud:

Geneesplanten vullen reguliere medicijnen aan

Plantaardige medicijnen kunnen een aanvulling zijn op reguliere medicijnen. Het is niet ongebruikelijk dat patiënten twee ijzers in het vuur willen hebben; aan de ene kant gebruikt men de kennis van de farmaceutische industrie en aan de andere kant probeert men de nadelen van synthetische medicijnen te neutraliseren door geneesplanten te gebruiken die en de geneeskracht ondersteunen van synthetische medicijnen en de nadelen ervan opheffen doordat bijvoorbeeld de lever beter gaat werken. Het belangrijkste nadeel aan commerciële medicijnen is dat ze tientallen, soms honderden bijwerkingen hebben terwijl natuurlijke medicijnen slechts over enkele bijwerkingen en contra-indicaties beschikken.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´M´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel over deze plant.

Maarts viooltje / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsMaarts viooltje / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
#[/IMAGE]

Maarts viooltje

In Maarts viooltje zit salicylzuur; de natuurlijke basisstof waarvan sytnthetische aspirine is nagemaakt. Je kun maarts viooltje gerust een natuurlijke aspirine noemen. Hoofdpijn, oorpijn, oogziekten, eczemen, duizeligheid, keelpijn, uitputting en slapeloosheid worden ermee behandeld. Daarnaast is dit vrolijk ogend en lekker geurend bloemetje goed voor de luchtwegen. Er wordt thee van gezet om kinkhoest en bronchitis te genezen.

Maca

Maca ondersteunt het aanpassingsvermogen van het lichaam. Het lichaam kan heftige veranderingen beter opvangen. Dat betreft niet alleen veranderingen in stressomstandigheden of temperatuur maar ook heftige medische ingrepen als chemotherapie en bestraling. Verder versterkt maca zowel het lichaam als de geest. Het wordt ingezet bij: slechte bijnierfunctie, slechte stresstolerantie, gebrek energie en vitaliteit, overgangsklachten, alternatief voor HST of Hormonale SubstitutieTherapie, premature menopauze, preventie menopauzale osteoporose omdat het het verwijdering van eierstokken en baarmoeder opvangt, menstruele onregelmatigheden, premenstruele klachten, uitblijvende menstruatie, verminderde vruchtbaarheid bij de man, slechte spermakwaliteit, verminderde vruchtbaarheid bij de vrouw, gebrek aan libido bij man en vrouw, potentiestoornissen, erectiele dysfunctie, gebrekkige spierontwikkeling, vervanging van anabole steroïden, vermoeidheid, energiegebrek, uitputting, herstel na een ziekte of operatie, chronisch vermoeidheidsyndroom, geheugenzwakte, aandachts- en concentratieprobleemen, geestelijke vermoeidheid, depressie en stress.

Macadamianoten

Macadamianoten zijn vooral erg goed voor de hersenen en kunnen allerlei hersenprocessen stimuleren in hun normale voortgang. Het wordt ingezet bij: depressies, angstaanvallen, nervositeit en andere emotionele onbalans. Verder is dit nootje net zoals veel andere noten goed bij hart- en vaatziekten en helpt het tegen obesitas.

Mais

Mais bevat stoffen die goed zijn voor de ogen. Daarnaast is mais eten een manier om de
Maisstempels aan maiskolven / Bron: Jalyton / Wikimedia CommonsMaisstempels aan maiskolven / Bron: Jalyton / Wikimedia Commons
bloedsuikerspiegel niet teveel te laten oplopen; daarom wordt het aanbevolen voor diabetespatiënten. Verder is het goed voor de spijsvertering. In het begin van het derde millennium ontdekte stoffen in de maiskorrel tonen aan dat de plant verhoogde bloeddruk kan tegen gaan.

Maisstempels

Maisstempels werken kalmerend en vochtafdrijvend. Het wordt als fytotherapeutisch medicijn ingezet bij: oedemen bij zwangerschap, oedemen bij nieraandoeningen, oedemen bij hartproblemen(voorschrift!), blaasontsteking, nierontsteking, prostaatontsteking, urinebuisontsteking, gruis in blaas en nieren, voorkomen van nierstenen,
ammoniak in urine, albuminurie of eiwit in urine. Het innemen van maisstempels als natuurmedicijn ondersteunt afslanking en cellulitis. Daarnaast hebben maisstempels een aantal adjuvanswerkingen; dat wil zeggen dat het de geneeskracht van andere medicijnen of geneesplanten ondersteunt.

Maitake

Maitake is een paddenstoel met antivirale, antibacteriële en ontstekingswerende eigenschappen. Het wordt aangewend bij: zwakke weerstand, Infecties, verkoudheden, griep, herpes, preventie van kanker bij hoog risicopatiënten, chemotherapie, baarmoederfribromen, HIV, AIDS, chronische vermoeidheidssyndroom en allergieën.

Malrove

Malrove is een veel gebruikt middel bij luchtwegenaandoeningen zoals acute bronchitis, chronische bronchitis, hoest, kinkhoest, strottenhoofdontsteking, verkoudheden en astma. Verder wordt het ingezet als spijsverteringsbevorderaar bij bijvoorbeeld: anorexia of gebrekkige eetlust, dyspepsie, flatulentie, meteorisme, voorjaarskuren en bloedarmoede. Daarnaast is het een middel bij lever- en galstoornissen, pijnlijke menstruatie en hartkloppingen.

Mandarijn

De mandarijn bestrijdt vrije radicalen en wordt om die reden een fruitsoort genoemd die kanker meehelpt te bestrijden. Het heeft antioxidanten in zich welke eveneens voorkomen dat er aderverkalking kan ontstaan; op die manier is de mandarijn een middel om hart- en vaatziekten te voorkomen. Omdat je van de mandarijn als tussendoortje langer vol zit en je er niet van aankomt, kan het worden gebruikt als gezond tussendoortje in een eetpatroonwijziging die mensen van obesitas af helpt.

Mangistan

Mangistan is een vrije dure maar zeer gezonde vrucht. Er zitten xanthonen in welke kunnen worden gebruikt om acné te genezen. Mangistan behoort tot de plantaardige antibiotica; het bestrijdt bacteriën en virussen. Ook bevat het vele antioxidanten. Uit sommige onderzoeken blijkt dat mangistan diverse vormen van kanker kan tegengaan en het in ieder geval kanker kan voorkomen.

Mango

Een mango bevat glutaminezuur, dat is een stof die het concentratievermogen verbetert. Aangezien er veel calcium en magnesium in zit wordt de mango aanbevolen voor zwangere vrouwen. De mango is een zeer gezonde vrucht waarin vitaminen en mineralen zitten die snel worden opgenomen in het bloed.

Maretak

Maretak brengt rust en kalmte. Het wordt in de fytotherapie als medicijn gebruikt bij: krampen, kinkhoest, astma, convulsies of stuipen bij kinderen, nervositeit, stress, zenuwzwakte, zenuwinzinking, hysterie en uitputting. Daarnaast is het een middel tegen diverse hart- en vaatziekten: nerveuze hartklachten, functionele hartklachten, hartkloppingen, te snelle hartslag en hartritmestoornissen. Het wordt ook aangewend bij hoge bloeddrukverschijnselen zoals: hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, oorsuizingen, nervositeit, vagere hartstreekklachten en preventie van aderverkalking. Ook is het een natuurmedicijn bij slechte bloedsomloop en gevolgen daarvan zoals oorsuizingen, duizeligheid, winterhanden en -voeten, syndroom van Raynaud, vaatspasmen en migraine.

Mariadistel

Mariadistel is een verbazingwekkende geneesplant die de effecten van de dodelijk giftigfe knolameniet kan opheffen. Het is een supertonicum voor lever. Om die reden wordt het ingezet bij: leverschade door alcohol, leverschade door medicijnen, leverschade door giftige paddenstoelen, leverschade door geur-, kleur- en smaakstoffen, leverschade door allerlei fabrieksmatig geproduceerde stoffen, gevolgen van zwakke leverfunctie, constipatie, vermoeidheid, slechte adem, hoofdpijn en huidziekten door leveraandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acné rosacea. Het wordt bij nog veel meer leveraandoeningen gebruikt. Verder is het een middel wat de galvorming bevordert en het wordt om die reden voorgeschreven bij: onvoldoende galvorming, dyspepsie door slechte vetvertering, preventie van galstenen en zwangerschapscholestase. Voorts is het een natuurmedicijn wat de portale circulatie naar behoren doet functioneren waardoor het wordt ingezet bij ziekten als aambeien, spataderen, spataderzweer, neusbloedingen, slokdarmbloedingen en baarmoederbloedingen.

Marjolein

Marjolein wordt ingezet bij spijsverteringsproblemen omdat het onder andere gezwellen voorkomt en de maagsecretie en zuurtegraad van de maag verbetert. Verder is het een natuurmedicijn bij de volgende spijsverteringsziekten: chloorhydrie of onvoldoende maagsapvorming, atrofische gastrirtis of zwakke maagfunctie, dyspepsie, diarree, flatulentie, meteorisme of opgeblazen buik en aërocolie. Daarnaast is marjolein goed voor het zenuwgestel; het wordt aangewend bij: angst, stress, lage stressbestendigheid, spanning, hyperactiviteit, slapeloosheid, verdriet, hartepijn, depressie, neurovegetatieve dystonie. Ook is het een middel bij de fysieke stressgevolgen: hoge bloeddruk, hartkloppingen, spanningshoofdpijn, nerveuze hoofdpijn, migraine, benauwdheid en duizeligheid. Daarnaast kent dit kruid veel meer geneestoepassingen die in het bijbehorende artikel te vinden zijn.

Mate

Mate is goed voor het zenuwgestel en wordt ingezet door fytotherapeuten bij de volgende indicaties: mentale en fysieke vermoeidheid, negatieve gedachten, milde depressiviteit, concentratiestoornissen, geheugenzwakte, spanningshoofdpijn, neurasthenieen ziektehersel. Mate stimuleert de lipolyse of vetverbranding; vandaar dat het wordt ingezet bij obesitas. Omdat het een vochtafdrijvend middel is wordt het aangewend bij: preventie van nier- en blaasgruis, oedeem en gebrekkige urineproductie.

Meidoorn

Meidoorn is een middel wat aan topsporters wordt gegeven. Het uithoudingsvermogen wordt vergroot en de zuurstofopname verbeterd. Daarnaast is het een middel dat door fytotherapeuten wordt voorgeschreven bij milde hartinsufficiëntie, hartzwakte door letel aan de hartspier, hartzwakte door letsel aan hartkleppen, bij ´ouderdomshart´, herstel van de hartspier na hartaanval en hartzwakte na infectie. Het is ook goed bij aandoeningen van de kransslagaders zoals: verminderde circulatie in kransslagaders, lichte tot matige angina pectoris of hartkramp, revalidatie na hartinfarct, en preventie tweede hartinfarct. Omdat het goed is voor de bloed- en haarvaten wordt het aangewend bij onder andere: bloedvatkrampen,
etalagebeen, ziekte van Raynaud, winterhanden en -voeten, aderwandontsteking, aderverkalking, cerebrale bloedsomloopstoornissen, oorsuizingen en duizeligheid.

Middelste teunisbloem

Middelste teunisbloem beschikt over stoffen die bepaalde hormonen stimuleren in de aanmaak, mocht er sprake zijn van een tekort. Dat leidt ertoe dat middelste teunisbloem bij diverse indicaties kan worden ingezet die te maken hebben met hormonen: premenstrueel syndroom, mastodynie of pijnlijke borsten, vochtopeenhoping in gezicht, buik, ledematen en enkels, gewichtstoename, rugpijn, buikkrampen, misselijkheid, prikkelbaarheid, moedeloosheid, stemmingswisselingen, concentratiestoornissen, acné, meeëters, uitblijvende menstruatie, onregelmatige menstruatie, fibrocystische borsten, goedaardige borsttumors, steriliteit, vruchtbaarheidsproblemen bij zowel man als vrouw, endometriose of baarmoederslijmvliesproblemen. In het algemeen is het een adjuvans bij menopauzale verschijnselen. Verder wordt het ingezet bij huidproblemen zoals: droge huid, schilferige huid, vroegtijdige huidveroudering en -verslapping, rimpels, verlies van huidelasticiteit, slecht helende wonden, acné, dermatitis, ontstoken of geïrriteerde huid, broze nagels, broze haren, droge haren, haaruitval, jeuk, droogte en roodheid van de huid. Voorts is de middelste teunisbloem goed bij hart- en vaatziekten, reguleert deze bloem het immuunsysteem en is het goed voor een harmonieus werkend zenuwgestel.

Mierikswortel

Mierikswortel is met name goed voor longziekten, hooikoorts, verkoudheid en de griep. De plant is een natuurlijk antibioticum. Wintertenen, aangezichtspijnen en rode vlekkerige huid zijn te verhelpen met deze geneesplant. De bladeren van de plant zijn eveneens eetbaar en hebben een goede preventieve werking tegen kanker.

Mirre

Mirre is goed tegen allerlei aandoeningen in de mond zoals: mondslijmvliesontsteking, mondzweren, aften, spruw, gingivitis, zwak tandvlees, keelpijn, keelholteontsteking, amandelontsteking, strottenhoofdontsteking met heesheid, halithosis, rhinitis en sinusitis. Het is een adequaat natuurmedicijn bij de volgende huidaandoeningen: wonden, slecht genezende wonden, kneuzingen, jeukende huidaandoeningen, voetschimmel, ringworm, rimpels, verouderde huid en steenpuisten.

Moederkruid

Moederkruid heeft gezende effecten op allerlei soorten hoofdpijn. Hoofdpijn die gepaard kan gaan met de volgende aandoeningen kunnen door moederkruid worden genezen: allergieën, vaatspasmen, vaatvernauwingen in het hoofd, verhoogde aggregatie van bloedplaatjes, hormonale onevenwichtigheid bij vrouwen, duizeligheid en oorsuizen door bloedsomloopstoornissen.Daarnaast is het een goed middel bij huid- en spierontstekingen zoals: reumatoïde artrits, ziekte van bechterew, artrose, fibromyalgie, pijnlijke spieren, psoriasis en dermatitis. Overgangsklachten en menstruatieperikelen zoals uitblijvende menstruatie, onregelmatige menstruatie, pijnlijke menstruatie, PMS, herstel van de baarmoeder na bevalling, ineffectieve weeën en menopauzale klachten kunnen met moederkruid verholpen worden. Verder is het goed voor de spijsvertering en wordt het ingezet bij: indigestie, oprispingen, flatulentie en darmparasieten.

Moerasspirea

Van het woord moerasspirea is de naam aspirine afkomstig omdat deze plant als basis voor de eerste aspirine werd gebruikt. Het aspirientje is snel gesynthetiseerd zodat er patent op kon worden aangevraagd. Moerasspirea is goed voor spieren en gewrichten omdat het pijnstillend, ontstekingsremmend en diuretisch werkt. Het wordt door fytotherapeuten voorgeschreven bij: artrose, artritis, jicht, ischias, rugpijn, pijnlijke spieren en stramme gewrichten. Omdat het vochtafdrijvend is kan het een goed middel zijn bij: te weinig urineaanmaak, bloedzuivering, opeenhoping van afvalstoffen, lentekuren, preventie van nier- en blaasstenen, obesitas, cellulitis en huiduitslag. Uitwendig kan het worden aangewend bij: wonden, schaafwonden, zweren, zwemmerseczeem, reumatische spier- en gewrichtspijnen, cervixdysplasie en preventie van baarmoederhalskanker.

Monnikenpeper

Monnikenpeper is een plant die de hormoonbalans in mensen kan herstellen. Het wordt aangewend bij een groot aantal vrouwenproblemen. Hier volgt een greep uit de mogelijke geneesaanwendingen: premenstruele pijnen in de borstklier, pijnlijke menstruatie, cyclusstoornissen door corpus luteum-insufficiëntie, tussentijds bloedverlies, cycli zonder eisprong, uitblijvende menstruatie, onregelmatige menstruatie, onvruchtbaarheid door corpus luteuminsufficiëntie, overdreven menstrueel bloedverlies, overgangsklachten door een overwicht van oestrogeen op progesteron en polycystische ovaria. Verder is monnikenpeper een anafrodisiac; het vermindert het libido van mannen. Daarom zouden alle monniken het moeten gebruiken.

Mosterd

Mosterd is goed voor de vetverbranding. Het is daarom logisch om het te eten bij vettige producten. Zo houdt de mens zichzelf op gewicht. Wie af wilt vallen zou als extra aanvulling op zijn menu veel mosterd moeten eten. Enkel kaas met mosterd, wekelijks een mostersoep en mosterd samen met honing als dressing in een salade, kan al een goede aanvulling zijn die het vet helpt te verbranden. Mosterd is goed voor afslankingsdieten en voor mensen met obesitas.

Muizenoor

Muizenoor werkt diuretisch. Daarom zullen vochtopeenhopingen, ook oedemen genoemd, oplossen als je natuurmedicijnen op basis van muizenoor inneemt. Oedemen kunnen komen door een verminderde nier- of hartfunctie. Muizenoor wordt ingezet bij: oedeem, excessieve opstapeling van water en vocht in de buikholte. oligurie, uraatnierstenen, jicht, hyperuricemie en bloedzuiveringskuren. Daarnaast is muizenoor een tonicum voor de spijsverteringsorganen. Het wordt om die reden gebruikt bij: krampen, kolieken, leveraandoeningen, diarree en gastro-enteritis. In verband met de geneeskrachtige werking voor de luchtwegen wordt muizenoor ingezet bij: bronchitis, kinkhoest, bronchiale infectie met bloedingen en grippale infecties.

Munt

Munt helpt tegen misselijkheid en hoofdpijn. Een snoepje met mint erin helpt al maar een glas koud water met muntblaadjes ook. Muntthee is uiteraard zeer gezond. Munt bevordert de spijsvertering op twee manieren. Ten eerste maakt het de maag rustiger en ten tweede zorgen muntblaadjes ervoor dat je speekselklieren meer speeksel produceren. Speeksel speelt een rol in de vertering van voeding. De belangrijkste eigenschap is waarschijnlijk dat je er een frisse mond van krijgt. Slechte adem is een ziekte die met muntblaadjes kan worden genezen. Overigens zijn er ook andere kruiden die je kunt nemen om de mond te verfrissen zoals kruidnagel, peterselie, koriander en anijs. Muntblaadjes kunnen prima in recepten voor zelfgemaakte mondspoeling zitten.

Muur

Muur is een gezonde, populaire wilde groente. Hij zit tjokvol met mineralen en vitaminen. Munt stimuleert de nieren. Het wordt in de volksgeneeskunde gebruikt bij nier-. blaas- en longziekten. In ieder geval is bewezen dat een bad met muur artritis en andere reumatische aandoeningen kan genezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maca wortel; superfood met bijwerkingenOp dit moment zijn superfoods een hype in de voedingsindustrie. Met superfoods worden enkele, meestal exotische, voeding…
Hoe te gebruiken: MacapoederEr is veel informatie te vinden over maca of macapoeder. Maar weten we ook hoe we het moeten gebruiken of waar we het ku…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Superfood: macaMaca een lustopwekkend middel uit het Peruaanse Andesgebergte in Zuid-Amerika. Maca heeft een hoge voedingswaarde en is…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: M"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!