InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: N-O-P

Geneeskrachtige planten index: N-O-P

Vrijwel alle fruit- en groente soorten hebben medicinale eigenschappen. Deze kunnen reguliere medicijnen ondersteunen of preventief werken tegen een ziekte. Dat kan de kans dat een ziekte ontstaat enorm verkleinen. Alleen daarom al is het belangrijk om de kennis over geneesplanten te verspreiden. Daarnaast hebben verschillende niet-eetbare planten en plantdelen medicinale eigenschappen. Ze kunnen niet alleen de symptomen bestrijden van een ziekte maar ook de oorzaak ervan wegnemen.
Papaya en papayazaad / Bron: Genet / Wikimedia CommonsPapaya en papayazaad / Bron: Genet / Wikimedia Commons

Inhoud:

Symptomen en oorzaken

Synthetische medicijnen, die door de farmaceutische industrie met subsidie van de overheid worden gemaakt, zijn zeer effectief in het bestrijden van symptomen. Er zijn echter geen reguliere medicijnen die de oorzaken van ziekten aanpakken. Geneesplanten kunnnen wel de oorzaken aanpakken, vaak zonder bijwerkingen. Om deze reden kan de fytotherapie de reguliere geneeskunde prima ondersteunen. Het aanpakken van symptomen door reguliere medicijnen gebeurt zo effectief dat je vaak na één of twee dagen al effect ziet. Soms zelfs na een uur of enkele minuten. De ziekte zelf is dan niet weggenomen; dat kunnen synthetische medicijnen niet. Planten kunnen wél de oorzaak van ziekten wegnemen; ze geven het lichaam de kans om zichzelf te herstellen. Geneesplanten helpen het herstel doordat planten beschikken over uiteenlopende geneeskrachtige stoffen die elkaar aanvullen in werking. Het lichaam ziet een geneesplant als een supermarkt, een overdaad aan producten (lees: werkzame bestanddelen) en kiest uit dit ruime aanbod de juiste stoffen die het nodig heeft om zichzelf te harmoniseren. Het wegnemen van een oorzaak is geen kwestie van uren; daar kan soms weken of maanden overheen gaan.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´N-O-P´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel over de plant.

Nectarines

Nectarines zitten vol met antioxidanten. Dat betekent dat vrije radicalen effectief gevangen worden door het eten van nectarines. Hierdoor krijgt het immuunsysteem een boost; want het heeft een zorg minder. Verder zitten er stoffen in de nectarine die goed zijn voor de ogen.

Noni

Noni komt uit de tropen. Het is een bittere maar zeer gezonde vrucht. Je hoeft hem niet op te eten omdat hij zo lekker is; er is nog niemand geboren die van nonismaak houdt. Je eet hem echt om zijn medicinale kwaliteiten. En die zijn er volop! Zo bestrijdt de Indische moerbei, zoals hi ook wel wordt genoemd, de volgende ziekten: bronchitis, bijholte-ontsteking, chronische post nasal drip, verkoudheden, keelpijn, grippale infecties, herpes type 1 en 2, chronische hepatitis, gist- en schimmelinfecties zoals chronische candidiasis, athlete´s foot, vaginale schimmelinfectie, wonden, brandwonden, abcessen.
Verder geeft de noni preventie van kanker en is het een adjuvans bij HIV, AIDS, TBC, kanker en malaria.

Olijven / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsOlijven / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Olijven

Stoffen in olijven blokkeren histaminereceptors; daarom krijg je minder last van allergische verschijnselen als je olijven eet. Olijven verbeteren de doorstroming van het bloed; er ontstaat minder plaque op de bloedvatwanden; het gaat aderverkalking tegen. Daarnaast verwijden de bloedvaten zich enigszins; dat is goed tegen angina pectoris. Olijfolie extra vierge voorkomt hart- en vaatziekten en diabetes. Verder is olijfblad een basisstof voor een verwerking voor natuurgeneesmiddelen bij herpes genitalis, gordelroos, bijholte-ontsteking, bronchitis, keelpijn, amandelontsteking, tandontsteking en candida schimmelinfecties. Olijfblad is niet eetbaar.

Oost-Indische kers

Oost-Indische kers kan urineweginfecties en infecties aan de geslachtsdelen genezen. Ook is het goed voor de ademhalingswegen en wordt geadviseerd dit blad te eten tijdens griep, bronchitis, hoest en verkoudheid. De bloedzuiverende en vochtafdrijvende werking plus het feit dat het blad vitamine C bevat, maken Oost-Indische kers een perfecte groente bij detox- en voorjaarskuren. Een aftreksel van het blad kan als lotion dienen bij kaalheid.

Oregano

Oregano bevat een opmerkelijke hoeveelheid antioxidanten. Je kunt het inzetten bij vermoeiend werk; het geeft je altijd energie om door te gaan. Specifiek is het goed tegen darmkanker. Omdat het zoveel voedingstoffen bevat kan het als algeheel versterkend kruid beschouwd worden.

Paardenbloem

Paardenbloem heeft een vochtafdrijvende werking en wordt onder andere ingezet bij jicht, te hoog urinezuurgehalte, artritis, artrose, acné, eczeem, psoriasis, voorjaarskuren en bedwateren. Zijn positieve werking op de spijsvertering komt tot uiting in genezingswijzen bij: gebrekkige maagsapafscheiding, flatulentie, meteorisme, alvleesklierinsufficiëntie en oedemen. Omdat het goed is voor de lever wordt het door fytotherapeuten voorgeschreven bij leverproblemen zoals: leverontsteking, geelzucht, galblaasaandoeningen, verminderde galafscheiding en bilaire dyskenesie.

Paksoy

Paksoy behoort tot de koolsoorten. Kolen zijn de meest gezonde groentesoort. Ze werken ontstekingsremmend op celniveau en hebben grote antioxidantwerking. Verder kunnen ze kanker voorkomen en zijn spijsverteringbevorderend, ontgiftend en werken ze preventief tegen hart- en vaatziekten. Groenten zijn het meest gezond als je ze rauw eet. Paksoy is de best eetbare rauwe groente onder de koolsoorten; je kunt de bladeren en nerven uitstekend in een salade verwerken.

Papaya / Bron: Olegivvit / Wikimedia CommonsPapaya / Bron: Olegivvit / Wikimedia Commons

Papaya

Op het gebied van voedingsstoffen en ziekteremmende werking behoort papaya tot de meest gezonde fruitsoorten, als het niet zelfs dé meest gezonde vrucht is. Sommig onderzoek wijst uit dat het kanker kan genezen! Het is in ieder geval preventief tegen kanker. Verder voorkomt deze vrucht diabetes en malaria. Niet alleen de bloemetjes zijn gezond, ook de bladeren, stelen en het zaad zijn eetbaar.

Papayazaad

Papayazaad zorgt ervoor dat voedsel beter verteerd wordt. Het is een gezond ingrediënt omdat het proteïnen en mineralen bevat. Je kunt gedroogd papayazaad door een pepermolen verkruimelen; het is lekker in combinatie met peper. Papayazaad bevat kankerbestrijdende stoffen die vooral goed zijn tegen borstkanker, longkanker, prostaatkanker, alvleesklierkanker, darmkanker en leukemie. Daarnaast is papayazaad een antibacteriële voedingsstof. Het wordt tegen inwendige parasieten gebruikt en bij leverproblemen.

Paprika

Uit onderzoek blijkt dat paprika goed werkt bij slokdarmkanker en maagkanker. Doordat het veel vezels bevat is het een goede snackgroente tijdens een dieet of blijvende eetpatroonwijziging tegen overgewicht. Voedingsstoffen in paprika werken preventief tegen hart- en vaatziekten. Doordat het zeaxanthine bevat is de paprika goed voor
Paprika / Bron: Pin add / Wikimedia CommonsPaprika / Bron: Pin add / Wikimedia Commons
de ogen.

Paranoten

Paranoten bevatten zeer veel seleen. Je zou wel gek zijn om een seleniumsupplement te kopen als je ook gewoon 2 paranoten per dag kan eten. De paranoot bevat namelijk ook aminozuren die het effect van seleen versterken. Bovendien is het eten van de paranoot goed om hart- envaatziekten te voorkomen. In paranoten zitten sterke antioxidanten; het kan zelfs kanker bestrijden.

Passiebloem

Passiebloem is een goed kalmeringsmiddel; vandaar dat het in theemixen zit waar je lekker rustig van wordt. Het zorgt ervoor dat verhoogde bloeddruk afneemt; het is eveneens rustgevend voor het hart. Ook is het goed bij stress, ontwenningsverschijnselen en slaapproblemen.

Pastinaak

Pastinaak is een zeer gezonde groente die goed inzetbaar is voor allerlei ziekten zoals: dementie, hart -en vaattziekten, osteoporose, diabetes, nierziekten, obesitas, cellulitis, reuma en nierklachten. Pastinaak bevat een grote hoeveelheid mineralen en vitaminen. Deze groente bevordert de algehele gezondheid. Vroeger legde men dat zo uit: het is een afrodisiac.

Pecannoten

Pecannoten helpen de hersens beter te werken waardoor het wordt aanbevolen voor mensen die hun hersens optimaal willen gebruiken. Ten tijde van examens en grote intellectuele prestaties in de werksfeer kan het geen kwaad pecannootjes te snacken. Verder bestrijdt dit nootje hoge bloeddruk, kan het meehelpen obesitas te verminderen en wordt de kans op het krijgen van borstkanker verkleint. Voor mannen is met een goedaardige prostaatvergroting zijn pecannoten genezend.

Peer

Peer bevat veel vezels. Uit grootschalig onderzoek blijkt dat vezels eten goed werkt om de kans op borstkanker te verkleinen. Het hoge aantal antioxidanten is peer is goed voor de ogen en werkt specifiek tegen maculadegeneratie. Boron in peer helpt calcium om botten steviger te maken; daarom wordt de peer aanbevolen bij osteoporose.

Pelargonium Sidoides

Pelargonium Sidoides is goed tegen de luchtwegenaandoeningen: bronchits, amandelontsteking, bijholteontsteking, keelpijn, verkoudheid, neusverkoudheid, middenoorontsteking, grippale aandoeningen en zwakke weerstand. Verder kan perlargonium sidoides de leishmania bacterie en de Heliobacter pylori bacterie bestrijden. Het is hierdoor een goed medicijn bij preventie van maag- en twaalfvingerigedarmzweren en een adjuvans bij maagdarmklachten.

Perziken

Perziken laten keer op keer in onderzoeken blijken over kankerbestrijdende kwaliteiten te beschikken. Daarnaast behoort perzik tot de fruitsoorten om mee te detoxen. In de zomer, op een hete dag kan een perzik eten uitdroging voorkomen.

Perzikkruid

Perzikkruid is één van de weinige kruiden uit de traditionele volksgeneeskunde die nog niet uitgebreid getest zijn op medicinale kenmerken. Volgens Mellie Uyldert kan perzikkruid nierkwalen, nierstenen, reuma, aambeien, bloedvloeingen zoals bloedend tandvlees, maagzweer, maagontsteking en maagkanker genezen. Het wordt tijd dat de geneeskracht van perzikkruid wordt onderzocht; vrijwel alle andere traditionele geneeskruiden zijn in hun medicinale werking bevestigd door de wetenschap.

Peterselie

Peterselie is goed voor de nieren. Je kunt peterseliethee drinken als nierfunctieondersteunend middel. Het helpt ook voor het lichaam om vitamine B12 aan te maken. Verder is het een ideaal kruid voor tijdens de overgangsperiode van de vrouw, Ook de menstruatiecyclus wordt regelmatiger. Daarnaast is peterselie een goed kruid voor als je last hebt van slechte adem. Ook is het een kruid dat de spijsvertering bevordert. Kortom: genoeg redenen om peterselie aan je eetpatroon toe te voegen.

Peulvruchten

Peulvruchten bevatten veel voedingsstoffen. Peulvruchten eten voorkomt bloedarmoede, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn peulvruchten ideale vleesvervangers voor vegetariërs aangezien ze rijk aan proteïnen zijn. Peulvruchten bevatten een belangrijke hoeveelheid voedingstoffen; daarom het goed om tijdens een lichamelijke herstelperiode dagelijks verschillende soorten peulvruchten te eten. Doordat peulvruchten veel vezels bevatten is het een aanrader voor mensen met constipatie om ze te eten; de stoelgang wordt door peulvruchten eten vergemakkelijkt

Pijnboompitten

Pijnboompitten zijn supergezond. Zoals alle noten en zaden voorkomt de pijnboompit hart- en vaatziekten. Daarnaast is het eten van deze culinair verantwoorde pitjes een manier om van obees-zijn af te komen. Pijnboompitjes zijn goed voor de hersenen. De hersenziekte adrenoleukodystrofie kan ermee bestreden worden. De pijnboompit, die overigens van een speciale soort dennenboom uit de dennenappel wordt gewonnen, is een middel dat herpes voorkomt doordat deze pit het aminozuur lysine bevat.

Pinda´s

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van pinda´s meehelpt om darmkanker te voorkomen. Twee eetlepels pinda´s blijken volgens Amerikaans onderzoek een bijdrage te leveren aan het voorkomen van galstenen. Verder helpen pinda´s om af te vallen, in tegenstelling tot wat in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw werd gezegd. Vroeger hanteerden veel mensen de misvatting dat je van pinda´s dik zou worden.

Pistachenoten / Bron: Andrew Butko / Wikimedia CommonsPistachenoten / Bron: Andrew Butko / Wikimedia Commons

Pistachenoten

Pistachenoten blijken aderverkalking te kunnen voorkomen. Hiermee is het een preventief nootje tegen alle hart- en vaataandoeningen. Noten zoals pistachenoten bevatten veel vezels en zijn mede daarom geschikt om obesitas mee te verdrijven; het gaat dan wel om het eten van hooguit 3 handjes vol nootjes per week. Andere ziekten waartegen de pistachenoot preventief kan werken zijn: oogziekten, diabetes, huidziekten zoals zonnebrand, hoge bloeddruk en vermoeidheid,

Pluimes

Pluimes is de boom waaruit manna wordt gewonnen. Net als berkensap stroomt manna gewoon uit de boom als er een inkeping in is gemaakt. Manna is een lekkere, gezonde zoetstof. Het bevordert een zachte stoelgang. Bij sommige indicaties, zoals aambeien, is een zachte stoelgang gewenst.

Pompoen

Pompoen is een groente die veel omega 3 vetten bevat. Deze werken extra goed voor de hersenen; allelei hersenfuncties worden beter uitgevoerd door omega 3. Het is daardoor preventief tegen de ziekte van Alzheimer en Parkinson. Daarnaast is de pompoen goed tegen ontstekingen. Kanker wordt veroorzaakt door ontstekingen op celniveau. Pompoen blijkt vooral stoffen te bezitten die prostaatkanker, darmkanker, borstkanker en longkanker bestrijden. Bovendien is deze groente goed voor mensen met diabetes omdat pompoen het bloedsuikerniveau niet teveel doet stijgen.

Pompoenpitten

Pompoenpitten bevatten uitzonderlijk veel mineralen; vooral mangaan, koper, fosfor, ijzer en magnesium. Deze pitten kunnen daarom worden aangeraden om bloedarmoede te bestrijden en voorkomen. Verder werken de zaden tegen nier- en blaasinfecties. Voor diabetespatiënten is de pompoenpit erg goed omdat het nierproblemen kan voorkomen; daarnaast bevat het veel antioxidanten die het ziekteverloop van diabetes kunnen vertragen. In pompoenptten zitten bovendien stoffen die interne wormen bestrijden.

Postelein

Postelein bevat omega3 vetten waardoor het een goede groente is om de hersenen naar behoren te laten presteren. Het is bovendien goed voor de haarvaten in de hersenen. Stoffen in postelein werken positief op de maagslijmvliezen. Het wordt aangeraden bij: brandend maagzuur, maagwandontsteking darmontsteking en diarree. Daarnaast werkt postelein ontstekingsremmend, bloedzuiverend en bestrijdt deze groente inwendige wormen.

Potentiehout

Potentiehout is een middel uit Zuid Amerika wat het mannelijke libido verhoogt en erectiestoornissen oplost. Het wordt onder andere ingezet bij: verminderd seksueel verlangen, seksuele disfuncties zoals frigiditeit, impotentie, verminderd libido, erectiestoornissen en onvruchtbaarheid. Verder is het een tonicum voor het zenuwgestel. Het wordt onder andere ingezet bij: depressiviteit, geheugenzwakte, concentratiestoornissen, vermoeidheid, uitputting, bij sporters om fysieke prestaties te verhogen, coördinatiestoornissen en zenuwpijnen.

Prei

Prei bevat een ruime hoeveelheid aan polyfenolen, vitaminen en mineralen. Het eten van prei voorkomt allerlei ziekten. Het is met name goed tegen het krijgen van: aderverkalking, obesitas, diabetes type 2, reumatoïde artritis en luchtwegeninfecties veroorzaaakt door allergische reacties.

Pruimen

Dat pruimen constipatie tegengaan is bij de meesten bekend. De pruim heeft nog diverse andere geneeskwaliteiten. Zo voorkomt en geneest het osteoporose. Omdat pruimen een normaal bloedsuikerniveau handhaven is het een goede vrucht voor diabetespatiénten. Pruimen helpen daarnaast de ijzeropname; het kan als adjuvans bij een dieet of eetpatroon tegen bloedarmoede gegeten worden. Omdat de pruim veel vezels bevat is deze vrucht eten een goede manier om darmkanker te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Geneeskrachtige planten index: WGeneeskrachtige planten zijn niet alleen pure geneeskruiden. Noten, zaden, groente en fruit behoren daar ook toe. Dat mo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: N-O-P"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!