InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: Q-R

Geneeskrachtige planten index: Q-R

Er zijn geneesplanten en er zijn plantaardige voedingsproducten. Het onderscheid hiertussen loopt niet scherp; er is een groot overgangsgebied en soms overlapt een groente de geneeskundige en culinaire categorieën totaal. De meeste groenten zijn opgekweekt uit wat eerst wilde kruiden of geneesplanten waren. Geneesplanten bevatten allerlei dezelfde stoffen als gezonde voeding. In de geschiedenis vanaf Hippokrates waren vrijwel alle artsen het erover eens dat een genezing begint bij voeding.

Inhoud:

Ziekmakende voeding

Eigenlijk is het niets opzienbarends dat voeding voor genezing kan zorgen. Wat wel verbazing kan opwekken is dat de mensheid zich volpropt met ziekmakende voeding. Witmeelproducten, suiker, gesynthetiseerde voedingsstoffen in de vorm van E-nummers, met pesticiden vervuilde voeding en genetisch gemanipuleerde voeding eten we allemaal alsof het totaal geen kwaad kan. Steeds vaker begint bij mensen door te dringen dat een groot deel van de ziekten wordt veroorzaakt door een combinatie van bovengenoemde door fabrieken bewerkte voedingsproducten.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´Q-R´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel over deze plant.

Quinoa

Quinoa is een pseudograan dat veel vezels en proteïnen bevat. Het is geschikt voor mensen met coeliakie. Verder kan het diabetespatiënten helpen. Daarnaast wordt het blad gebruikt om wonden mee te genezen. Vanwege het hoge proteïnegehalte is het een uitermate geschikt voedsel bij het vegetarisch dieet.

Radijs

Radijs is één van de makkelijkste groenten om te kweken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat radijs antikankerwerkingen heeft. Het bezit over ontgiftingskwaliteiten en wordt onder andere daarom aanbevolen bij mensen die willen afvallen, aangezien er dan ingekapselde gifstoffen vrij komen. Daarnaast is radijs een vochtafdrijvend middel; wat ook goed is voor als je wilt afvallen. Vochtopeenhopingen kan een oorzaak zijn van overgewicht. Daarom is radijs eten een goede tip voor gewichtsverlies.

Rammenas

Rammenas bevat veel voedingsstoffen. Het is een soort radijs. Het werkt goed voor de gal. Het wordt in de fytotherapie ingezet bij: galstenen, gruis in galwegen, galstuwing, acute galblaasontsteking, galkoliek, leverinsufficiëntie en chronische hepatitis. Ook voor een gezonde spijsvertering is dit een uitstekende groente. Het wordt aanbevolen bij: indigestie, spijsverteringsmoeilijkheden, meteorisme, flatulentie en chronische diarree. Verder is rammenas een groente die ontstekingen tegengaat zoals: aandoeningen van de urinewegen, nierziekten, bronchitis, hoest, kinkhoest, taaie slijmen en verkoudheid.

Ratanhia

Ratanhia is een gezond middel uit de Zuid-Amerikaanse Andes. Het wordt gebruikt bij allerlei mondproblemen zoals: tandvleesontsteking, bloedend tandvlees, terug trekkend tandvlees, tongontsteking, keelpijn en amandelontsteking. Omdat het helend werkt voor de bloedvaten is het een fytotherapeutisch, uitwendig medicijn bij: blauwe plekken, spataderen en aambeien. In Nederland is ratanhia tandpasta te koop.

Reishi

Reishi zorgt ervoor dat het afweersysteem beter werkt. Soms keert het afweersysteem tegen zichzelf; reishi voorkomt dat. Het wordt onder andere ingezet bij: conjunctivitis, hiv-infectie, preventie van kanker bij hoog risicopatiënten, chronisch vermoeidheidsyndroom, auto-immuunziekten en reumatoïde artritis. Daarnaast is het goed voor het hart en is het een natuurmedicijn bij: hartritmestoornissen, hartkramp, aderverkalking, hoge bloeddruk en preventie van trombose. Ook voor de geestelijke prestaties kan reishi worden ingezet: energiegebrek, burn-out, vroegtijdige ouderdomsverschijnselen, verminderd geheugen, verminderd concentratievermogen, preventie progressie ziekte van Alzheimer. Daarnaast wordt reishi aangewend bij leverziekten en kan deze paddenstoel het beginstadium van suikerziekte of diabetes mellitus genezen.

Robertskruid

Robertskruid of wilde geranium groeit overal in Nederland, het komt in Amsterdam vaak wild op tussen de balkontegels. Het werkt goed bij allerlei bloedproblemen zoals
Rode bosbes / Bron: Jonas Bergsten / Wikimedia CommonsRode bosbes / Bron: Jonas Bergsten / Wikimedia Commons
hemofilie, leukemie en bloedarmoede. Daarnaast is het een plant die het lichaam in staat stelt straling beter te verwerken. Het kan om die reden worden gebruikt bij een bestralingskuur. Ook werkt het goed bij tandvlees- en amandelontsteking.

Rode bes

Rode bes is een echt detoxfruit. Verder wordt het onder andere ingezet bij: obesitas, reuma, miltproblemen, pijn aan de urinewegen, anorexia, blaasproblemen, cirrose, lage bloeddruk, leverproblemen en vermoeidheid. Het bevat veel antioxidanten en werkt daardoor preventief bij kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.

Rode bosbes

Rode bosbes is een gezond vruchtje dat geen verwantschap heeft met de rode bes. Rode bosbes is vooral goed bij allerlei soorten blaasontsteking. Omdat deze ziekte vaker bij één persoon kan voorkomen kan de rode bosbes preventief gegeten worden om blaasontstekingen te voorkomen. Daarnaast werkt het hoge vitamine C-gehalte weerstandsverhogend.

Rode bosbesblad

'
Rode bosbesblad kan in theevorm bereid worden. Het heeft dezelfde werkingen als de vrucht, behalve dat het ook nierziekten en reumatische aandoeningen kan verlichten of doen laten verdwijnen. Bovendien voorkomt rode bosbesbladthee nierstenen.

Rode peper

Rode peper is een lekker scherpe paprikasoort. Rode peper geneest verkoudheid doordat er capsicum in zit. Je verstopte neus gaat open door een flink scherpe maaltijd. Daarnaast biedt het geneeskracht tegen kanker; zodra de scherpe stof van peper in een kankercel komt, gaat de kankercel dood.

Rode uien

Rode uien zijn erg gezond. Sommige mensen stoppen uisnippers in hun neusgat bij een verstopte neus. Dat is een vrij rigoureuze maar effectieve methode. Je kunt tijdens het slapen een ui op je nachtkastje zetten; dat houdt de hele nacht je neus open. Verder is het goed om uienthee te drinken. Uiensoep is minder werkzaam omdat allerlei stoffen zijn doodgekookt door de lange bereidingswijze. Je kunt ook dagelijks een uitje snijden om verkoudheid te voorkomen. Wat uiringen door een salade doen wonderen.

Rogge

Rogge helpt tegen obesitas. Rogge stimuleert de aanmaak van insuline. Beginnende diabetes kan met onder andere rogge genezen worden. Uit onderzoek blijkt verder dat rogge eten de kans op borstkanker verkleint. Daarnaast kan rogge de ´aan- en uitknop´ van genen bedienen die voor ziekten zouden zorgen. Vaak rogge eten zet de knop op ´uit´. Op deze manier geldt het argument dat ´ziekte in de genen zit´ niet meer.

Romeinse sla

Romeinse sla is een supergezonde moestuingroente die de bloedvaten elastisch houdt, aderverkalking voorkomt en verhoogde bloeddruk tot normale waarden brengt. Het is een groente die hart- en vaatziekten kan voorkomen. Daarnaast wordt bij Romeinse sla-eters minder vaak een beroerte of CVA geconstateerd.

Door de vele antioxidanten voorkomt Romeinse sla dat cholesterol geoxideerd kan worden in de bloedvaten. Het houdt de bloedvaten elastisch,. Dat voorkomt vele hart- en vaatziekten, ziekten waaronder hartinfarct en een beroerte door herseninfarct. Kalium in Romeinse sla helpt voorts om de bloeddruk laag te houden. Bindsla is hiermee een uitstekend voedsel voor het bloedvatenstelsel.

Rondbladige bucco

De rondbladige bucco is een struikje uit Zuid-Afrika dat flink veel geneeskracht in zich draagt. Het is onder andere goed bij urinewegen- en geslachtsproblemen zoals blaasontsteking, pijnlijke en branderige urinelozing, jicht, verhoogd urinezuurgehalte, oedemen zoals enkeloedeem, PMS en premenstruele vochtopeenhoping, nier- en blaasgruis, ter preventie van nierstenen, nierbekkenontsteking, nierontsteking, prostaatontsteking, BPH of Benigne Prostaat Hypertrofie, witte vloed, nierinsufficiëntie, hoge bloeddruk

Ronde zonnedauw

Ronde zonnedauw is een goed medicijn voor de luchtwegen. Het wordt ingezet bij: prikkelhoest, droge hoest, kinkhoest, hoest met taaislijm, hoest met piepende ademhaling, strottenhoofdontsteking, luchtpijpontsteking, bronchitis en heesheid bij sprekers. Ook gaat het atherosclerose tegen. Uitwendig wordt het gebruikt bij: wratten, eksterogen en sproeten.

Rood stinkhout

Rood stinkhout is een natuurmedicijn voor urineweginfecties. Het wordt bij allerlei plasproblemen aangewend zoals: moeilijk bedwingbare aandrang, het gevoel niet alles uitgeplast te hebben, vertraagd begin van urinelozing, en zwakke urinestraal. Verder werkt het goed tegen prostaatontsteking en is het volgens onderzoek hoogstwaarschijnlijk een medicijn bij prostaatkanker. Daarnaast verhoogt het de testosteronspiegel en is het hierdoor een afrodisiac.

Rooibos

Rooibos is een Zuid-Afrikaans kruid waarvan de biologische variant geneeskracht biedt. Het kan allergische reacties tegengaan en wordt om deze reden in de fytotherapie voorgeschreven bij: voedingsallergie, huilbabies die snel overgeven en krampjes hebben, diarree, losse stoelgang door voedselallergie en krampen door voedingsallergie. Rooibos stimuleert de moedermelkaanmaak. Het is een preventief middel bij kanker en hart- en vaatziekten. Het is een rustgevend kruid wat ook bij de volgende aandoeningen wordt ingezet: herpesinfecties, wratten door het humaan papilloma virus, virale infecties, maagdarmkrampen, constipatie en leverziekte.

Rozemarijn

Rozemarijn is een kruid dat niet mag ontbreken in de vaste kruidentuin. Baden met rozemarijn is goed voor de huid. Rozemarijn is bacteriedodend. De ze antiseptische werking is ook goed voor het bloed.Het bloed wordt gereinigd door rozemarijn te eten en de lever wordt gestimuleerd in zijn functie. Ook dat is goed voor huidziekten zoals eczeem en psoriasis. Verder werkt rozemarijn goed tegen candida, maagkrampen en andere spijsverteringsproblemen.

Rozenbottel

Rozenbottel is een vrucht van de rozenstruik welke veel vitamine C bevat. Het wordt door fytotherapeuten onder andere ingezet bij: vermoeidheid door vitaminetekort, preventie van vitaminegebrek, voorjaarskuren, lentekuur, herstel na operatie of zware ziekte, voorkomen van ouderdomsverschijnselen, ondersteuning bij zwangerschap en zogen; borstvoeding geven, kinderen in de groei, en bloedarmoede. Rozenbottel verbetert de weerstand waardoor het een middel is bij: verkoudheden, verzwakte weerstand en luchtwegenaandoeningen. Ook werkt het genezend bij reumatische aandoeningen.

Rozenwortel

Rozenwortel is een officieel Scandinavisch en Russisch medicijn dat oorspronkelijk uit de Himalaya komt. Het is vooral bekend als geestelijke opkikker. Het wordt in de fytotherapie gebruikt bij verschijnselen die gepaard gaan met mentale en fysieke vermoeidheid zoals: stress, geringe stressbestendigheid, examenkoorts, zware fysieke inspanningen, verminderd prestatievermogen door sport of nachtwerk, beter uithoudingsvermogen en herstel na zware inspanningen. Het is zelfs een middel bij depressies; het wordt speciaal om zijn geestopwekkende capaciteiten bij de volgende aandoeningen aangewend: winterblues of seizoensgerelateerde depressie, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, angst, gebrek aan motivatie, mentale vermoeidheid en verminderd geheugen- en concentratievermogen.

Rucola / Bron: Whut / Wikimedia CommonsRucola / Bron: Whut / Wikimedia Commons

Rucola

Rucola of raketsla is een slasoort die inmiddels wild in Amsterdam groeit. Rucola is een afrodisiac, Het werkt preventief tegen obesitas en kanker zoals prostaatkanker en borstkanker. Ook de kans op huid-, long- en mondkanker wordt verkleind door deze kleinbladige, snelgroeiende groente.

Russische rabarber

Russische rabarber staat ook bekend als Chinese rabarber. Deze soort is niet eetbaar maar wel geschikt voor de bereiding van medicijnen. Het wordt ingezet bij spijsverteringsperikelen zoals: chronische constipatie, wenselijke zachte stoelgang in verband met aambeien of anale kloven, herstel van een operatie aan de endeldarm en darmreiniging. Verder wordt het voorgeschreven bij: hepatitis, geelzucht, herstellende personen en bloedarmoede. Uitwendig kan het in de fytotherapie worden aangewend om de volgende indicaties mee te behandelen: mondslijmvliesontsteking, aften, orale candida-infectie of spruw, irritaties van het mondslijmvlies door tandprothese en tandpijn bij doorkomen van tanden van kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Geneeskracht van RatanhiaDe Geneeskracht van RatanhiaRatanhia is een plant die groeit in het Zuid Amerikaanse Andesgebergte. Het behoort tot de belangrijkste exportproducten…
Wat zijn looistoffen of tanninen?Looistoffen worden ook wel tanninen genoemd. Er zijn diverse manieren om looistoffen in te delen. Looistoffen hebben ove…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Afbeelding bron 1: Jonas Bergsten / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Whut / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: Q-R"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!