InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: S

Geneeskrachtige planten index: S

De overgang tussen geneesplanten en eetbare planten verloopt heel geleidelijk. Vele groenten en fruit die gewoon in de schappen van de supermarkt liggen hebben geneeskracht. Wel is het aan te raden om biologisch groente en fruit te eten. als het gaat om de geneeskracht; de pesticiden die op gewone groenten liggen belasten het lichaam en maken het op den duur ziek.

Inhoud:

Pesticiden en ziekten

Dat we ziek kunnen worden door pesticidenresiduen dat snapt iedereen. Helaas is dit feit nauwelijks onderzocht door de wetenschap. De gif in groente en fruit stapelen zich op in het lichaam en als het er teveel zijn, leidt dat ertoe dat in ieder lichaam een andere ziekte vormt. Zo is er voor de wetenschap moeilijk een relatie te leggen tussen pesticiden en een specifieke ziekte, maar voor helder denkende mensen is het een koud kunstje.

Werking geneesplanten bevestigd door wetenschap

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die geverifieerd zijn door de wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gebaseerd zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Wetenschappelijke sites staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´S´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel.

Saffraan / Bron: Henna / Wikimedia CommonsSaffraan / Bron: Henna / Wikimedia Commons

Saffraan

Saffraan is een geneesmiddel bij maagpijn en galstenen, Daarnaast bevordert het de menstruatie. Ook is het een afrodisiac. Het wordt gebruikt om indigestie, flatulentie, hoest, slapeloosheid en kaalheid mee tegen te gaan. door het hoge aantal antioxidanten is het goed voor het hele immuunsysteem en specifiek tegen staar.

Salie

Salie is een middel dat zweten tegengaat. Het wordt in de fytotherapie gebruikt bij: overdreven transpiratie, klamme handen, zweetvoeten, overmatig (nachtelijk) zweten als overgangsklacht, overmatig zweten door te actief werkende schildklier, nerveus zweten, overmatig zweten door psychosomatische oorzaak en overmatig nachtzweten. Verder is het goed bij mondproblemen zoals: aften, loszittende tanden, tandvleesontsteking, bloedend tandvlees, keelpijn en amandelontsteking.

Sarsaparilla

Sarsaparilla is goed voor de nieren. Het stimuleert de nieren en daardoor worden ook andere delen van het lichaam geholpen. Het wordt ingezet in de fytotherapie bij nierontsteking en bij: verhoogd urinezuurgehalte, jicht, voorjaarsmoeheid, vermoeidheid, lentekuren en ontgifting van zware metalen. Verder is sarsaparilla goed voor de huid en is het een veel gebruikt natuurmedicijn bij: psoriasis, chronisch eczeem, acné, dermatitis, jeukende huidaandoeningen, abcessen, steenpuisten en karbonkels.

Schisandra

Schisandra is een adaptogeen; een aanpassingsvermogenversterkend middel. Het wordt om die reden ingezet bij: vermoeidheid, gebrek aan energie, burn-out, stress, gevolgen van stress, verminderd geheugen, verminderd prestatievermogen, depressiviteit, preventie ouderdomsverschijnselen, adjuvans bij chemotherapie en adjuvans bij bestralingstherapie. Daarnaast is het goed voor de lever en wordt het door fytotherapeuten voorgeschreven bij: leverontsteking, chronische hepatitis, gevolgen van overmatige alcoholconsumptie, vet eten en industriële vervuilingen in voeding zoals pesticiden, levercirrhose, chronische leveraandoeningen en voedingsintolerantie.

Shii-take

Shii-take is goed voor de weerstand; het wordt ingezet bij: verkoudheden, herpes simplex type 1 infecties, hepatitis, postviraal syndroom, immunodeficiëntie, genitale wratten, HIV-positiviteit, allergieën, voedselallergie en artritis. Uit allerlei wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat shii-take goed is om diabetes, kanker en hart- en vaatziekten de baas te blijven.

Sjalotjes

Sjalotjes zijn goed voor de lever. Ze hebben een ontstekingsremmende werking. Het is daarnaast een goede groente om diabetes en kanker mee te voorkomen. Verder blijkt uit onderzoek dat de kans op osteoporose met 20% daalt als men sjalotten eet.

Sla

Sla is een gezonde groente. Als belangrijkste eigenschap is het een anafrodisiac. Sommige mensen hebben grote last van hoog libido; voor hen is sla een uitkomst. Het voorkomt dat je constant de ziekelijke neiging hebt om met je partner of wie dan ook het bed te delen.

Slaapmutsje

Slaapmutsje maakt je lekker rustig. Overdreven zorgen maken is ook een ziektebeeld. Slaapmutsje kan deze pathetische neiging genezen. Het wordt in de fytotherapie aangewend bij: stress, nervositeit, overdreven emotiviteit, overbezorgdheid, opwinding, conflictsituaties, hyperactiviteit bij kinderen, ADHD, bedplassen bij kinderen en insomnia.

Sleutelbloem

Sleutelbloem is goed tegen bronchiale aandoeningen zoals: chronische bronchitis, droge bronchitis met taaislijm en hoest. Verder is het een kalmeringsmiddel dat wordt ingezet bij: rusteloosheid, slapeloosheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, migraine, krampen en nerveuze maagdarmkrampen. Uitwendig wordt sleutelbloem gebruikt bij: reumatische aandoeningen, kneuzingen, bloeduitstortingen, zonnebrand, schaafwonden, insectenbeten, puistjes en jeuk.

Smalbladige weegbree

Smalbladige weegbree werkt goed bij chronische bronchitis, droge, nerveuze hoest, verkoudheden, astma, bijholte-ontsteking, strottenhoofdontsteking, amandelontsteking, keelpijn, middenoorontsteking en hooikoorts. Verder is het goed voor de huid en wordt het uitwendig gebruikt bij: dauwworm, acné, puistjes, allergische huidaandoeningen en psoriasis.

Smeerwortel

Smeerwortel is een prima medicijn bij: etterende wonden, schaafwonden, brandwonden, kloven, aarskloven, tepelkloven, doorligwonden, slappe gedevitaliseerde huid, preventie en bestrijding van zwangerschapsstriemen, acné, steenpuisten, zweren, insectenbeten, aambeien, aderontsteking, open been, mondslijmvliesontsteking, aften, tandvleesontsteking en bloedend tandvlees. Meer bekend is zijn helende werking bij: kneuzingen, bloeduitstortingen, verzwikkingen, bandscheuren, ontwrichtingen, peesontsteking, tenniselleboog, spierverrekking, spierontsteking, sportblessures, botbreuken en beenvliesontsteking.

Snijbiet

Snijbiet bevat een groot aantal fytonutriënten die de strijd aangaan met vrije radicalen en ze met verve elimineren. Het is een uitstekende detoxgroente; het bevordert de ontgifting van het lichaam. Dat is eveneens een goede eigenschap die de grootste welvaartziekten zoals kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten preventief doet tegengaan. Omdat er 700% van de ADH aan vitamine K in snijbiet zit, is het een goed middel bij de ziekte van Alzheimer. Verder is snijbiet zeer goed voor de botten. De botten hebben namelijk niets aan een overschot calcium wat in melk en melkproducten zit; voor de botopbouw is een gezonde mineralenbalans nodig en dat kunnen groenten zoals snijbiet bieden.

Sopropo

Sopropo is in staat de bloedsuikerspiegel te reguleren waardoor het een prima groente is voor mensen met diabetes type 2. Verder is sopropo een plantaardig antibioticum wat bijvoorbeeld bloedvergiftiging kan genezen. Ook bestrijdt sopropo virussen. Sommige fytonutriënten triggeren de dood van een kankercel zodra deze binnenin de kankercel komen; op die manier is sopropo kankerbestrijdend en past het in een dieet tijdens de chemokuur.

Spelt

Spelt verkleint de kans op aderverkalking en daarmee hart- en vaatziekten. Uit groot onderzoek blijkt dat speltetende vrouwen minder vaak borstkanker hebben. Het is ook een preventief voedsel tegen astma, en kan astma bij kinderen genezen. Het hoge gehalte aan vezels en magnesium van spelt doet diabetes bestrijden of op zijn minst minder snel verergeren.

Sperzieboontjes

Sperzieboontjes zijn heel gezond en bevatten stoffen die alle organen optimaal laten functioneren. Het is specifiek goed om het ziekteverloop van diabetes mellitus af te remmen en kan daarnaast worden aangewend om de bloedvaten steviger te maken.

Spinazie

Spinazie is een uitstekende groente om alle oxidatieprocessen te bestrijden. Het is daarmee een middel dat alle welvaartsziekten bestrijdt. Er zit erg veel vitamine K in spinazie wat goed is voor de botopbouw en het functioneren van de hersenen. Het kan daarom extra worden gegeten bij respectievelijk osteoporose en de ziekte van Alzheimer.

Spirulina / Bron: Music4thekids / Wikimedia CommonsSpirulina / Bron: Music4thekids / Wikimedia Commons

Spirulina

Spirulina is een alg die veel proteïnen en vitamine B12 bevat. Het is daarom een zeer gezonde aanvulling voor mensen die vegetariër willen worden of het al zijn. bedenk wel dat spirulina en frisdranken, vooral light dranken waar aspartaam in zit niet goed samen gaan.

Sporkehout

Sporkehout is een middel dat de stoelgang zacht maakt. Normaal gesproken is daar geen noodzaak toe maar in de volgende medische gevallen kan het een uitkomst zijn: chronische atone constipatie, aarskloven, aambeien, na een operatie aan de anus, wanneer een lege darm gewenst is, bijvoorbeeld in verband met röntgenonderzoek en i.v.m. endoscopische onderzoek, vermoeidheid en voorjaarskuren. Daarnaast is deze genezende houtsoort goed bij het tegengaan van galstenen een andere ziekten in de vorm van: galwegenaandoeningen, galkolieken, constipatie door verzwakte lever, hepatitis en geelzucht.

Spruitjes

Spruitjes zijn werkelijk heel erg gezond, als je ze niet langer dan vijf minuten kookt. Het is een koolgroente en zoals alle koolgroente bevat het zeer veel vitaminen en mineralen. Het spruitje is een superdetoxgroente. het wordt daarom ten zeerste aangeraden in een dieet tijdens de chemokuur. Het spruitje heeft kankervoorkomende eigenschappen.

St. Janskruid

St. Janskruid is een medicijnen voor mensen die lijden aan depressies en het is een tonicum voor de geest en het denkvermogen voor iedereen. Wanneer je zware intellectuele prestaties moet leveren dan kun je sint janskruidthee drinken om scherp te blijven. Het is ideaal bij examens, tentamens en het uitvoeren van denkwerk tijdens arbeidsuren.

Stekelige muizendoorn

Stekelige muizendoorn is een plant die veneuze stuwingen tegengaat. Het wordt onder andere ingezet bij: kuitkrampen door aderlijke stuwing, oedemen van onderbenen en enkels, pigmentvlekjes en witbleke vlekjes door zuurstoftekort, open been, spatzaderzweer, slecht genezende wonden bij dunne huid, restless legs genaamd en vrieswonden. Daarnaast is het een middel bij aderproblemen zoals: pijnlijke aambeien, scrotumcongestie of opzwelling van de balzak, coupereuse en congestie in het kleine bekken. Andere bloedproblemen die met stekelige muizendoorn kunnen worden opgelost zijn: trombose, voorkomen van embolie of aderafsluiting na een operatie, lage bloeddruk en lymfoedeem van voornamelijk de onderste ledematen.

Steranijs

Steranijs bevat antivirale en antischimmelkwaliteiten. Het kan onder andere worden ingezet bij candida. Tamiflu is een antigriepmiddel wat steranijs bevat. Deze virusbestrijdende werkzaamheid komt uit de Chinese geneeskunde, waar steranijs al eeuwenlang werd gebruikt tegen neusverkoudheid.

Stevia

Stevia kan alle klachten die te maken hebben met suikergebruik te slim af zijn. Suiker veroorzaakt veel ziekten zoals: osteoporose, ouderdomsdiabetes, verhoogd cholesterol, hart- en vaatziekten, allergieën, ADHD, hypoglykemie, chronische vermoeidheid, verminderde weerstand en cariës, overgewicht en verhoogde bloedsuikerspiegel wat kan leiden tot diabetes mellitus. Stevia kan uitwendig toegepast worden bij de volgende huidaandoeningen: rimpels, acné, overdreven vette huid, eczeem, dermatitis en jeuk.

Stijve ogentroost

Stijve ogentroost is goed voor de luchtwegen. Het helpt bij een voorhoofdsholteontsteking en neusverkoudheid. Daarnaast helpt het bij: hooikoorts, huisstofmijtallergie, mondslijmvlies-, tandvlees-, amandel-, keel-,en strottenhoofdontsteking met hoest en heesheid. Stijve ogentroost is een middel bij relatief onschuldige oogaandoeningen zoals: oogzweertje, tranenvloed, wat kan komen door vermoeidheid, rode, geïrriteerde ogen door vermoeidheid, rook of overinspanning, overgevoeligheid voor licht, oogwallen en vermoeide ogen.

Stinkende ballote

Stinkende ballote kan allerlei psychische ziekten de baas worden. Voorbeelden hiervan zijn: neerslachtigheid, ontregelde vegetatief zenuwstelsel, angsten, nerveuze hartkloppingen, slapeloosheid, inslaapstoornissen. psychische labiliteit, wispelturigheid, zwakke zenuwen, slechte stressbestendigheid en oorsuizen. Daarnaast is dit geneeskruid goed voor de luchtwegen, spijsvertering en helpt het bij spierkrampen.

Stinkende gouwe

Stinkende gouwe bevat stoffen die hun genezend werk doen in het geval van: geelzucht,
leverontsteking onvoldoende galaanmaak, galblaasaandoeningen, pijn van de galwegen en galstenen. Het werkt tegen allerlei soorten krampen zoals: milde hoge bloeddruk, pijnlijke en uitblijvende menstruatie, verminderde beweeglijkheid van de galwegen, galblaaskoliek, maagdarmkrampen, misselijkheid en braken. Bovendien heeft stinkende gouwe een geneeskrachtige werking bij nierstenen, artritis, artrose en jicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: salie of salvia officinalisKruiden: salie of salvia officinalisSalie had de naam een wondermiddel te zijn, het werd verondersteld zo ongeveer alle kwalen te kunnen genezen: reumatiek,…
Salie (Salvia officinalis)Salie (Salvia officinalis)Salie is een prachtig plantje van mediterrane oorsprong. Een oud spreekwoord luid wie Salie in de tuin heeft, heeft nooi…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Kruiden in de voedingDeze lijst geeft zowel het culinaire als de terapeutische krachten van diverse kruiden. Kruiden hebben weinig voedingswa…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Henna / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Music4thekids / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: S"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2013
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!