InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: V

Geneeskrachtige planten index: V

Geneeskrachtige planten index: V Geneeskrachtige planten hebben eeuwenlang de mensheid gediend en doen dat nog steeds. De wetenschap denkt dat mensen beter af zijn met gesynthetiseerde versies van werkzame stoffen uit planten. Steeds meer mensen beginnen aan die visie te twijfelen. In plaats van een synthetisch medicijn wordt het steeds meer gebruik om de oorspronkelijke plant aan te wenden om te genezen. In dit deel van de alfabetische index lees je over planten die met de letter ´V´ beginnen. Je kunt doorklikken op een link van een plantennaam als je er meer over wilt weten.

Inhoud:

Geneeskrachtig en plantaardig

Planten kunnen geneeskrachtig zijn en enkel dat als doel hebben. Er zijn daarnaast geneeskrachtige groente, fruit, noten en zaden die behalve medicinaal ook lekker zijn. Behalve planten worden ook bomen gebruikt voor medicinale doeleinden. Bloemen, schors, bladeren en de wortel van bomen zijn mogelijke delen die in plantaardige medicijnen kunnen zitten. In enkele gevallen is het maken van een natuurmedicijn heel simpel; je kunt van sommig boomschors of -blad bijvoorbeeld thee zetten.

Werking geneesplanten bevestigd door wetenschap

De geneesplanten in deze alfabetische index kennen medicinale werkingen die geverifieerd zijn door de wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en boeken die op wetenschappelijke basis zijn gebaseerd zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gehanteerd als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Wetenschappelijke sites staan bij de bronnen vermeld, onderaan het artikel. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen, worden deze niet allemaal afzonderlijk genoemd. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´V´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel.

Valeriaan

Valeriaan is een tot de reguliere geneeskunde doorgedrongen kalmeringskruid waar je scherp van blijft. Het wordt in de fytotherapie onder andere aangewend bij: spanningshoofdpijn, migraine, duizeligheid, oorsuizingen, ziekte van Meniere, prikkelhoest, hoge bloeddruk, astma, zenuwpijn, angsten, examenvrees, plankenkoorts, angst voor sollicitatiegesprek, hysterie, paniek, overdreven emotionaliteit, overdreven bezorgdheid, snel in staat van opwinding geraken, intellectuele overspannenheid, depressiviteit na intellectuele overinspanning, concentratieproblemen en veminderd coördinatievermogen.

Valkruid

Valkruid of arnica is een overbekend pijnbestrijdend geneeskruid dat bij wonden ontstaan door valpartijen wordt aangewend. Het is in de fytotherapie onder andere een geneesmiddel bij: bloeduitstortingen, builen, pijnlijke stootplekken, kneuzingen, verzwikkingen en verstuikingen, spierverrekking, spierscheuren en overbelaste spieren, puntvormige bloedingen en oedeem door botbreuken.

Veenbes

Veenbes of cranberry bezit vele geneeskrachtige werkingen tegen blaasontsteking. Mensen met een katheter krijgen sneller blaasontsteking. De veenbes treedt preventief op tegen blaasontsteking. Wanneer je blaasontsteking hebt, is het eten van veenbessen een geneesmiddel.

Venkel

Venkel stimuleert de aanmaak van moedermelk en botweefsel bij vrouwen doordat er bio-identieke hormonen in zitten. Deze licht naar anijs smakende groente kan de lever stimuleren in zijn werking om gifstoffen uit het lichaam af te voeren. Venkelzaad wordt verder gebruikt bij het verkrijgen van frisse adem.

Verbena

Verbena is goed voor het zenuwgestel en wordt door fytotherapeuten onder andere ingezet bij: nervositeit, angst, insomnia, depressiviteit, postnatale depressie, melancholie en herstel na ziekte. Wanneer je een griep hebt gehad en je voelt je niet sterk dan kun je verbena gebruiken om sneller in optimale conditie te zijn. Omdat het goed is voor de spijsvertering wordt het ingezet bij: leverinsufficiëntie, hepatitis, pijn aan de galwegen en galproblemen. Vanwege de slijmoplossende eigenschappen wordt het aangewend bij: koorts, hoest, astma, en gezwollen lymfeklieren.

Vezels

Vezels eten voorkomt obesitas, hart- en vaatziekten en verstopping. Vezels kun je los kopen maar ze zitten ook in vele granen, groenten en fruit. Eigenlijk is het vooral belangrijk om geen suiker en witmeelproducten te eten. Dat is voor de meesten moeilijk genoeg aangezien vrijwel alle producten in de supermarkt suiker en wit meel bevatten. Dan is losse vezels toevoegen een goede optie. Je kunt er ook voor kiezen om enkel met verse producten een maaltijd te bereiden.

Vinca / Bron: Algirdas / Wikimedia CommonsVinca / Bron: Algirdas / Wikimedia Commons

Vinca

Vinca of maagdenpalm is goed voor de hersenen. Het wordt daarom ingezet bij diverse hersenproblemen. Over het algemeen houdt vinca je scherp. Fytotherapeuten schrijven het onder meer voor bij: migraine, stoornissen in spraak en motoriek, netvliesaandoeningen, verminderd gezichtsvermogen, emotionele stoornissen, angst, onzekerheid, prikkelbaarheid, depressiviteit, gedachtenstoornissen, onrust, verminderd sociaal gedrag en voorkomen en aanpak van Alzheimer. Het helpt ook bij bloedverlies zoals: blauwe plekken, neusbloedingen en inwendige bloedingen. Er zijn diverse uitwendige aanwendingen van vinca, bijvoorbeeld een vaginale spoeling bij witte vloed.

Vlezige hokjespeul

Vlezige hokjespeul is een echte immuunversterkend middel waardoor het bij de volgende ziekten wordt voorgeschreven door een fytotherapeut: verkoudheid, bronchitis, keelpijn, keelontsteking, griep, middenoorontsteking, virale infecties, herpesinfectie, chronische virale hepatitis, baarmoederhalsontsteking, hartspierontsteking, hersenweefselontsteking, chronische diarree en preventie van infecties door te zware topsporttraining. Het wordt voor herstelperioden van het lichaam gebruikt na een ziekte of bijvoorbeeld bij vermoeidheid door psychische en fysieke stress en ter verbetering van het uithoudingsvermogen en de prestatiecapaciteit wordt vlezige hokjespeul eveneens aangewend.

Vlierbessen / Bron: 4028mdk09 / Wikimedia CommonsVlierbessen / Bron: 4028mdk09 / Wikimedia Commons

Vlierbessen

Vlierbessen kunnen gebruikt worden om verkoudheid, keelontstekingen en griep mee te behandelen. Daarnaast kunnen wonden ermee ontsmet worden. Dat is handig om te weten als je in de natuur bent gevallen en er is geen EHBO-doos voor handen. Verder helpt vlierbes bij ontstekingen. Op celniveau is kanker ook een ontsteking; de eerste onderzoeken wijzen zelfs uit dat het daar tegen werkt.

Vlozaad

Vlozaad helpt bij obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, diarree, dysenterie en gastritis. Daarnaast kunnen verwerkingsvormen op basis van vlozaad uitwendig toegepast worden bij onder andere: brandwonden, huidirritaties, ontstoken oogleden en insectenbeten.

Vrouwenmantel

Vrouwenmantel helpt niet alleen bij vrouwenziekten. Het wordt onder andere ingezet bij: vaginale ontsteking, jeuk aan de schaamlippen, schaaf-, snij- en brandwonden, bloedende wonden, etterende wonden, acné, spataderzweer en conjunctivitis. De nadruk ligt bij vrouwenmantel op vrouwenproblemen. Dat staat in het bijbehorende artikel uitvoerig beschreven. Hier volgt een korte opsomming uit het artikel over de geneeskracht van vrouwenmantel:
  • Een bloeding tijdens een bevalling wordt opgelost door vrouwenmantel.
  • Een baarmoederverzakking wordt voorkomen door vrouwenmantel.
  • Overvloedige menstruale bloedingen worden door deze geneesplant tegen gegaan.

Ook mond- en keelproblemen kunnen met vrouwenmantel worden behandeld, bijvoorbeeld: tandvleesontsteking, mondslijmvliesontsteking, mondzweertjes, keelpijn en amandelontsteking.

Vijg

Vijg is een vrucht die zowel in gedroogde als verse vorm wordt gegeten. De vijg is goed bij diabetes mellitus, spijsverteringsproblemen zoals indigestie, constipatie en maagpijn, hartproblemen zoals hartinfarct en libidoperikelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paars bloeiende vaste plantenPaars bloeiende vaste plantenVoor de liefhebbers van paars bloeiende planten is er voldoende keus. Paars bloeiende planten laten zich gemakkelijk com…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Plantennamen Latijns - Nederlands V - W - X - ZPlantennamen Latijns - Nederlands V - W - X - ZPlantennamen Latijns - Nederlands. Planten met een V, W, X en Z zoals Viola, het Viooltje in 24 en Veronica of Ereprijs…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: V"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!