InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: W

Geneeskrachtige planten index: W

Geneeskrachtige planten zijn niet alleen pure geneeskruiden. Noten, zaden, groente en fruit behoren daar ook toe. Dat moge op het eerste gezicht heel vreemd lijken maar het is juist vrij logisch dat gezond voedsel tot een gezond lichaam leiden. In veel voedsel zitten dezelfde stoffen als in geneesplanten alleen hebben geneesplanten een meer specifieke werking. Ons lichaam zit zo ingenieus in elkaar dat het zelf de goede stoffen vervoert naar de plekken waar ze het hardst nodig zijn. Wie gezond voedsel eet is zodoende bezig zijn lichaam in optimale conditie te brengen om elke mogelijke ziekte het hoofd te bieden.
Wolfspoot / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsWolfspoot / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Inhoud:

Geneeskrachtige groente en fruit

Veel geneeskrachtige planten zijn later voedsel geworden door cultivatie. Vroeger werden kolen zoals bloemkool en boerenkool vooral om hun geneeskracht gebruikt, tegenwoordig voeden we ons ermee. De geneeskracht van planten wordt overigens geweld aangedaan door pesticiden. Het lichaam heeft het er moeilijk mee om deze chemicaliën te verwerken waardoor een groot deel van de geneeskracht daaraan wordt besteed. Het toepassen van geneesplanten gebeurt in vele gevallen op meerdere manieren; een eenvoudige verwerkingsvorm is een thee. De fytotherapie is de wetenschap die mensen geneest met gebruikmaking van geneesplanten, waartoe ook groenten- en fruitsoorten behoren.

Werking geneesplanten bevestigd door wetenschap

De geneesplanten in deze alfabetische index hebben medicinale werkingen die geverifieerd zijn door de wetenschap. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke referenties en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gebaseerd zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde. Wetenschappelijke sites staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´W´. Wanneer je op de link klikt, kom je uit bij het achtergrondartikel.

Walnoten

Walnoten zijn zeer goed voor de hersenen, zoals alle voedsel waar omega 3 vetten in zitten. Het eten van walnoten kan een grote verscheidenheid aan ziekten verhelpen en voorkomen. In de fytotherapie gebruikt men het bij: depressie, ADHD, agressie, schizofrenie, dementie, ziekte van Alzheimer, maculadegeneratie, hart- en vaatziekten en auto-immuunziekten.

Waterkers

Waterkers wordt gebruikt als ontgiftingsmiddel. Het is een detoxgroente en wordt aangewend bij voorjaars- en reinigingskuren. Waterkers stimuleert zowel de werking van de lever als die van de nieren. Als deze minder goed werken kan dat leiden tot allerlei klachten en aandoeningen. Waterkers kan behulpzaam zijn in de volgende indicaties: oedeem, eczeem, acné, jicht en artrose. Waterkers bevordert de dood van een kankercel. Het is spijsverteringsbevorderend. Ook werkt het tegen fysieke stressgevolgen zoals: nervositeit, vergeetachtigheid, slapeloosheid, hoofdpijn, migraine, angst, examenvrees en negatieve gedachtenvorming.

Wegedoorn

Wegedoorn is een laxeermiddel. Het wordt vaak in combinaties met andere geneesplanten gebruikt. Wegedoorn helpt bij constipatie. Het geeft een zachte stoelgang. Soms is dat gewenst, bijvoorbeeld in het geval van een endeldarmoperatie.

Wijnruit

Wijnruit is een bitter kruid dat wormen zoals lintworm bestrijdt. Het is goed voor de ogen, en wordt
Wijnstok / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsWijnstok / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
gebruikt bij ademhalingsziekten. Verder is het een veel voorgeschreven middel bij bloedproblemen zoals aambeien, aderverkalking en hoge bloeddruk. Het is eveneens een geneesmiddel bij reumatische pijnen.

Wijnstok

Wijnstok produceert niet alleen lekkere druiven met belangrijke voedingswaarde. De druivenpitten, bladeren, het draf wat over blijft na druiven persen en de druiven zelf bevatten geneeskracht. Uiteraard is de voedingswaarde van druiven ook een reden om deze te eten. In de fytotherapie worden natuurmedicijnen op basis van wijnstok aangewend bij: puntvormige bloedingen, aambeien, spataderen, voorkomen van aderwandontsteking, overgangsklachten, mondslijmvliesontsteking, tandvleesontsteking,
keelpijn en amandelontsteking. Uitwendig kan het worden gebruik bij onder meer oogirritaties door zwembadwater, zeewater, vermoeidheid en rook en oogbindvliesontsteking.

Wilgenroosje

Wilgenroosje wordt gebruikt bij allerlei plasproblemen. De belangrijkste eigenschap van dit overal in Nederland in het wild groeiend kruid is dat het een vergrote prostaat tot normale proporties terug brengt. Een vergrote prostaat leidt tot allerlei plasklachten. Het wordt in de fytotherapie aangewend bij: gevoel van resterende urine, vertraagd begin van urinestraal, zwakke straal, plassen in twee keer, langdurig nadruppelen en prostatitis. Uitwendig kan dit plantje worden gebruikt bij: keelslijmvliesontsteking, als omslag tegen huidontsteking, wonden en lichte brandwonden.

Witlof / Bron: Rasbak / Wikimedia CommonsWitlof / Bron: Rasbak / Wikimedia Commons

Witlof

Witlof is goed voor de spijsvertering. Het helpt de lever te ontgiften; dat is een belangrijk orgaan wat spijsverteringssappen aanmaakt. Hierdoor is het een goede plant bij constipatie. Recent Nederlands onderzoek toont aan dat witlof de malariaparasiet kan doden als deze in het bloed rondwaart.

Wolfspoot

Wolfspoot werkt genezend bij te snel werkende schildklier. Het wordt ook gebruikt om de symptomen van te snel werkende schildklier te verlichten zoals: vermagering ondanks hoge eetlust, nervositeit, jachtigheid, beven, overdreven transpiratie en kortademigheid. Daarnaast kan het worden ingezet bij: hyperprolactinemie, spanning op de borst, pijnlijke borsten en premenstuele spanning en pijn in de borsten. Het wordt eveneens bij hoest en overdreven menstruatie ingezet omdat het krampstillend werkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van WegedoornDe geneeskracht van WegedoornDe besjes van wegedoorn vallen onder de medicinale vruchten maar je mag er niet teveel van hebben; 2 tot 5 gram per dag.…
Findhorn kruidengidsThe holistic Herbal, uitgebracht in 1983, werd vertaald als De Findhorn kruidengids, waarschijnlijk omdat op dat moment…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: W"

Reactie

Monique, 11-01-2016 14:56 #1
Waar ik woon in Frankrijk groeit volop 'cresson de cheval (veronca beccabunga)' in de stromende beekjes. Weet iemand of de geneeskrachtige en voedingswaarde daarvan hetzelfde is als de waterkers die op deze site wordt genoemd.

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 13-01-2016
Veronca beccabunga lijkt op waterkers en is ook eetbaar. In het Nederlands heet het beekpunge. Beekpunge heeft medicinale effecten. Het werkt licht laxatief en licht diuretisch. Van beekpunge eet je nooit erg veel; je mengt de bladeren met andere slabladeren en groenten en vruchten in een salade. Beekpunge eten werd vroeger veel gedaan, nu iets minder. Maar eigenlijk is het een ideale, gratis, wilde, supergezonde groente.

Overigens stamt de Latijnse naam beccabunga of van de Nederlandse volksnaam voor deze plant, beekpunge of beekbunge. De plant wordt in heel Europa in beekjes aangetroffen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!