InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Veldzuring, een wilde groente met geneeskracht

Veldzuring, een wilde groente met geneeskracht

Veldzuring, een wilde groente met geneeskracht Veldzuring is een lekkere wilde groente. In Nederland zijn we door Albert Heyn geïnstrueerd om alleen in de supermarkt eten te kopen maar in de diverse buitenlanden om ons heen wordt naar hartenlust groenten uit de natuur geplukt. Veldzuring is een wilde groente die overal in Nederland voorkomt. In Nederland zeggen we tegen elkaar: pas op met veldzuring! Daar zit oxaalzuur in! In Duitsland eten ze graag afentoe veldzuringsoep en in België stamppot veldzuring. Een ons veldzuring bevat 90% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Het is een zeer gezonde groente die ook als kruid kan worden gebruikt in sommige sauzen of een omelet. Veldzuring kan je behalve in het wild plukken ook zelf kweken.
Botanische tekening veldzuring / Bron: Carl Axel Magnus Lindman / Wikimedia CommonsBotanische tekening veldzuring / Bron: Carl Axel Magnus Lindman / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving veldzuring

De Latijnse naam voor veldzuring is Rumex Acetosa. Rumex betekent in het Latijn ´spijt´ en acetosa is ´zuur´. Het woord spijt kan verwijten naar het hoge oxaalzuurgehalte van deze plant. Als je het dagelijks eet krijg je onherroepelijk nier- en blaasstenen en zul je spijt krijgen van veldzuring eten. Alles waar ´te´ voor staat is niet goed. Als je deze wilde groente eens in de drie a vier weken eet, krijg je geen spijt. In het Nederlands wordt deze plant ook zurkel genoemd. Hij wordt in heel Europa gegeten.

Geschiedenis veldzuring

Veldzuring werd samen met andere zuringsoorten reeds in het antieke Egypte gegeten. Ook in het oude Griekenland deed men zich tegoed aan deze wilde groente. De antieke Romeinen schotelden veldzuring tijdens feestmaaltijden en vette maaltijden voor. Deze zure groente doet het vet beter verteren. In het Middellandse Zeegebied stond in de oudheid veldzuring bekend om zijn eigenschap scheurbuik te genezen. De hedendaagse wetenschap bevestigt deze bevinding aangezien er veel vitamine C in veldzuring zit. In de Middeleeuwen werd het hele veldzuringblad gebruikt als verpakkingsmateriaal voor bijvoorbeeld roomboter.

Bloeisel veldzuring / Bron: Derek Harper / Wikimedia CommonsBloeisel veldzuring / Bron: Derek Harper / Wikimedia Commons

Veldzuring groeit overal in Nederland

Het is een vastblijvende plant die in het wild in Nederland groeit in graslanden en soms op open plekken in bossen. Wanneer de plant in de volle zon staat dan kunnen delen ervan rood worden; maar het kan ook zijn dat je dan met een andere eetbare verwante plant te maken hebt, namelijk de bloedzuring, die eveneens eetbaar is.

De stengel van zuring wordt soms door mensen gebruikt om op te kauwen. Het sap is zurig, fris, lekker en dorstlessend.

Geneeskrachtig gebruik van veldzuring

Veldzuring bevat vooral veel vitamine C en ijzer. Het is een gezonde wilde groente mits je er niet teveel van eet. Veldzuring werd vroeger gezien als volksmedicijn. Deze groente werkt bloedzuiverend, waterafdrijvend en laxerend. Vroeger werd in Nederland melk met krenten en zuring gekookt totdat het een papje werd. Dit papje zou de darmen spoelen. Het vitamine C-gehalte is heel hoog; daarom kan de plant worden gebruikt om aan te sterken na een ziekte.

Oxaalzuur en nierstenen

Er zit vrij veel oxaalzuur in veldzuring. Deze kunnen bij mens en dier leiden tot de vorming van nier- en blaasstenen, maar dan moet je er wel erg veel van eten. Wanneer je veldzuring als basisgroente eens in de drie a vier weken eet dan is het geen probleem. Elke dag een blaadje veldzuring door het eten doen is met het oog op oxaalzuur ook ongevaarlijk. Kinderen hebben extra aanleg voor het ontwikkelen van nier- en blaasstenen. Er zijn daarentegen vele fruitsoorten die nierstenen tegengaan zoals mango, sinaasappel, appel, cranberry en citroen. Ook diverse groentesoorten gaan nierstenen tegen zoals bleekselderij, kidneybonen en brandnetel. kortom: eet gevarieerd en je krijgt alle benodigde stoffen binnen zonder dat je ergens teveel van krijgt. Er zijn diverse andere oorzaken van nierstenen, waaronder het drinken van teveel niet biologische melk en het nuttigen van melkproducten waar calcium of zelfs extra calcium in zit en het innemen van vitamine D pillen.

Wanneer veldzuring niet eten?

Veldzuring wordt afgeraden om te eten door zwangere vrouwen omdat het de baarmoeder kan stimuleren. Het wordt aangeraden voor mensen met nierproblemen om voorzichtig te zijn met de consumptie van veldzuring. Het oxaalzuurgehalte is voor iedereen aanleiding om deze groente niet eens per week als basisgroente te gebruiken, maar eens in de drie a vier weken kan geen kwaad.

Zelf veldzuring kweken

Veldzuring kun je in de eigen tuin neerzetten. Het wordt een redelijk grote plant met vooral opvallend grote bladeren. Vaker wordt bloedzuring in een moestuin gekweekt maar veldzuring is eveneens niet te versmaden zo lekker. Je zou een plant kunnen meenemen uit het wild. Je kan ook enkele zaden meenemen en in de grond stoppen. Er bestaat een gecultiveerde vorm van veldzuring, speciaal voor in de moestuin. Veldzuring wordt een halve meter hoog. Als de plant zes bladeren heeft, kun je al beginnen met af en toe een blad oogsten. De ideale afstand tussen twee veldzuringplanten is 20 centimeter. Als je deze plant in rijen kweekt houd, dan 30 centimeter tussen de rijen. Veldzuring kan 3 tot 5 jaar op dezelfde plaats groeien.

Eettips veldzuring

Veldzuring kun je net als spinazie bereiden. In België is zurkelpatatten een favoriet gerecht; dat is een stamppot van aardappel met enkel zuring. In Duitsland wordt veldzuring vaak aan een spinaziestamppot toegevoegd zodat het geheel wat kruidiger smaakt. In Duitsland, België, Frankrijk, Litauen en Polen wordt regelmatig zuringsoep gegeten. De bladeren kun je rauw eten als alternatieve slabladeren voor een originele salade. De jonge bladeren kunnen als kruid wordt gebruikt. In Nederland is het een onderdeel van paling in het zuur. In Duitsland wordt het door een Frankfurter saus gedaan. Je kunt jong zuringblad prima door een omelet doen.

Veldzuring als onkruidprobleem

In agraische grondgebieden kan veldzuring als een probleem worden ervaren omdat de plant hardnekkig door blijft groeien. Zelfs als er maar een klein stukje wortel in de grond wordt achter gelaten, groeit deze plant gewoon weer opnieuw. De zaden die over het land verspreid worden behouden zeer lang hun kiemkracht. In graslanden waar vee moet grazen kan er veel veldzuring staan omdat het vee deze plant mijdt. Een mogelijke oplossing voor de boer is het eten van veldzuring: pluk gewoon de bladeren af en gebruik ze in de keuken. Of nog effectiever: bied de veldzuringbladeren te koop aan in de lokale groentenwinkel!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van veldzuringDe geneeskracht van veldzuringVeldzuring is een wilde groente en geneesplant. In onze haastige moderne maatschappij zijn de meeste mensen vergeten dat…
Kruiden: Zuring (Rumex acetosa)Zuring staat bekend om zijn zure smaak en mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de…
Zuring, de ruige RumexZuring, de ruige RumexJe heb ze in soorten. Zie ze daar staan, de grote, grove, aangevreten bladeren in ruige, wat verwaarloosde weilanden. He…
De geneeskracht van krulzuringDe geneeskracht van krulzuringKrulzuring is een vaste plant uit Europa en West-Azië en behoort tot de duizendknoopfamilie. Je kunt deze plant kweken s…
Eten uit eigen tuin  pinksterbloem en zuringEten uit eigen tuin pinksterbloem en zuringJe eigen tuin kan een schat aan groente herbergen. Wie even neust tussen al de plantjes die in een niet al te aangeharkt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veldzuring, een wilde groente met geneeskracht"

Reactie

Arseen Sap, 14-05-2015 16:35 #1
Zurkel in aardappelen koken en fijnstampen met wat peper en zout, is heel lekker, opdienen met varkens gebraad of worst! Hm!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-05-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!