InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van CBD-olie of cannabinoïden-olie

De geneeskracht van CBD-olie of cannabinoïden-olie

Cannabinoïden werken genezend bij kanker en pijnstillend bij een groot aantal ziekten. Ze hebben geen bijwerkingen, tenminste als je er niet teveel van gebruikt. In Nederland verkoopt de stichting Mediwiet die is opgezet door de eerste coffeeshophouder van Amsterdam Wernard Bruining wietolie en CBD-olie. Deze producten blijken zeer effectief te zijn bij een aantal ziekten. Het bewijs hiervoor is niet alleen verkregen uit de praktijk maar er zijn eveneens 40 wetenschappelijke onderzoeken die de geneeskrachtige werking van wietolie beschrijven.

Inhoud:

Wietolie, omega 3 en 6 en kanker

CBD is de afkoring van cannabidiol. Cannabidiol behoort tot een grote groep cannabinoíden. CBD gaat angstaanvallen tegen en tempert daarmee de negatieve werkingen van THC in cannabis. Op internet staan veel filmpjes en verhalen over wietolie als geneesplant. Het werkt vooral bij kanker, maar mogelijk ook bij een groot aantal andere nog niet onderzochte ziekten. De geneeskracht van wietolie of CBD-olie bij kanker is ruimschoots onderzocht. Het blijkt dat endocannabinoïden een soort omega 3 en omega 6 stoffen zijn. Dr Warburg vond al in de eerste helft van de vorige eeuw uit dat een chronisch tekort aan omega 3 en 6 een oorzaak is van kanker. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat we te veel geraffineerde oliën en margarines eten. Van oorsprong zitten in deze vette producten genoeg omega 3 en 6 vetten maar doordat het industriële fabricageproces dat meer gericht is op houdbaarheid dan op gezondheid, worden deze stoffen uit de producten gehaald en andere stoffen worden bewerkt tot transvetten. Door toediening van olie van de cannabisplant kan de natuurlijke omega 3 en 6 balans herstellen waardoor cellen niet meer omslaan in kankercellen. Als je meer wilt weten over deze werking van omega 3 en 6 lees dan het boek; het verzwegen verhaal van kanker van Brian Peskin.

Fytocannabinoïden en endocannabonoïden

In cannabis zitten 120 fytocannabinoïden. ´Fyto´ is een woord dat slaat op plantaardig. Cannabinoïden zijn eveneens stoffen die van nature in het lichaam voorkomen. Deze worden endocannabinoïden genoemd; endo betekent ´binnenin´, in dit geval binnen ons lichaam waar zich receptors voor cannabinoïden bevinden. Cannabis is de enige plant die over cannabinoïden beschikt. Van deze cannabinoïden word je niet high; daar is de THC verantwoordelijk voor. Doorgaans verkoopt stichting Mediwiet CBD-olie waarin slechts 0.2% aan THC zit. Dat zit onder de wettelijke grens. daarom is deze CBD-olie op basis van de hennepplant legaal. In deze olie zit meer CBD dan THC. In koffieshopwiet is het juist andersom; daarin zit slechts 0.1 tot 0.3% CBD en een zo groot mogelijk percentage aan THC.

Van hippie tot geneesmiddelproducent

Wietolie bevat THC maar CBD-olie bijna niet. Het is iets anders dan van de zaden gemaakte hennepolie wat gewoon in de biologische voedingswinkel verkrijgbaar is. Rick Simpson heeft in de V.S. wietolie zelf gemaakt en ondervonden dat het inderdaad een geneeskracht middel is. Op grond van deze informatie ging Wernard Bruining aan de slag met wietolie. Wernard is een ervaren ondernemer; al in de jaren 70 opende hij als hippie een koffieshop genaamd ''Mellow Yellow''. Deze bestaat nog steeds en is de oudste koffieshop van
Geneeskrachtig wietplantje komt op. / Bron: Grower / Wikimedia CommonsGeneeskrachtig wietplantje komt op. / Bron: Grower / Wikimedia Commons
Nederland. In de jaren 80 was hij de eerste die een growshop opende. Hij gelooft dat wiet op zich niet gevaarlijk is, waaraan overigens getwijfeld kan worden. Wietgebruik kan in principe leiden tot angstaanvallen. In paniek kan een mens rare dingen doen. Het is alleen zo dat deze aanvallen vrij snel onschadelijk kunnen worden gemaakt door het gebruik van zoete dranken en snoep; suiker maakt de werking van wiet onschadelijk.

Sommige medicijnen op basis van cannabinoïden zoals nabilone en dronabinol zijn al geruime tijd legaal inzetbaar als middel om de bijwerking van chemotherapie en bestraling tegen te gaan.

Geen drug

Wietolie wordt niet als een drug gebruikt; daar is het te duur voor. Een flesje verdunde olie kan 20 euro kosten. Wietolie maken is een ingewikkeld proces wat je in principe zelf kan doen. Wernard Bruining legt dat op zijn website uit. Het is een bewerkelijk proces. De wietplanten kun je eveneens zelf kweken. Je moet geduld hebben. Wat mensen soms doen is knipafval van een wietplant gebruiken om de wietolie te maken. Het is in dat geval aan te raden alleen biologische buitenwiet te gebruiken want binnenwiet wordt vrijwel altijd met chemicaliën gekweekt.

Nederlandse staat onthoudt mensen een geneesplant

De cannabisplant is een bewezen medicinale plant. Wernard Bruining staat op het standpunt dat het immoreel is van de Nederlandse staat om mensen de genezende werking van wiet te onthouden. Hij is druk bezig met in de praktijk aan te tonen dat wietolie werkt en verwacht dat op termijn de zorgverzekering het vergoed. Tot nu toe ziet Wernard Bruining vooral de mensen op zich af komen van wie de rol van de medische wetenschap volledig heeft gefaald. Velen zijn op het randje van de dood. Wietolie kan er op zich al voor zorgen dat de laatste maanden een stuk pijnlozer worden. Verder neemt de misselijkheid af. Als de ziekte te ver gevorderd is dan helpt ook wietolie niet. Bruining zegt dat dit geen medicijn is wat voor iedereen werkt. Maar het werkt wel beter dan gewone medicijnen die allerlei ziekmakende bijwerkingen vertonen. Wiet heeft geen andere bijwerking dan een slaperig en relaxed gevoel, tenminste als je je aan de dosis houdt. Teveel wiet kan leiden tot paniek en angstaanvallen met betrekking tot het eigen welbevinden. De medicinale dosis varieert van een druppel tot zeven druppels. Sommige mensen merken iets teveel van de wietolie als ze drie druppels gebruiken; zij kunnen met minder toe.

CBD-olie is olie op basis van de cannabinoïden in cannabis en wietolie is olie van de hele wietplant.

Helende hennep

Wernard Bruining heeft een boek geschreven getiteld ''helende hennep''. Op basis van dit boek en zijn kennis over CBD-olie en wietolie geeft hij lezingen waarbij het product verkocht wordt. Hij zou vrij rijk kunnen worden van wietolie verkopen omdat vele mensen deze genezende werking zelf ondervinden. Maar rijk worden is niet zijn hoofddoel; hij wilt de kennis over de geneeskracht van wietolie delen. Hij vertelt op YouTube hoe je zelf wietolie kunt kweken. In Canada en de V.S. zijn steeds meer verkooppunten van medische wiet. Op dit punt loopt Nederland een beetje achterop, hoewel velen denken dat we vooruitstrevend bezig zijn door koffieshops te tolereren.De praktijk is echter dat wiet nog steeds illegaal is terwijl er een aantal staten in de V.S. zijn waar wiet inmiddels is gelegaliseerd. In Nederland worden er juist steeds meer koffieshops gesloten.

Goed voor mens en maatschappij

Omdat wietolie een goedkoop produceerbaar geneesmiddel is, zouden ziektekosten in Nederland sterk kunnen dalen als dit middel wordt geaccepteerd. Het alternatief, chemokuur en bestraling kost vaak meerdere tonnen per patiënt. Het zou daarom voor de hele samenleving beter zijn als we wietolie gingen toestaan als medicijn. Mensen blijven langer leven omdat ze genezen van kanker, volksvijand nummer 1, en we besparen miljarden euro's per jaar in de gezondheidszorg. Overigens betekent dit ook dat vele farmaceutische ondernemingen failliet zouden gaan of ernstig moeten inkrimpen. De kankerindustrie vecht hard tegen een vrije verkoop van wietolie of CBD-olie.

Hennep, een verboden wondermiddel

Wiet is niet alleen een behulpzaam middel in de geneeskunde. Het is eveneens een potentieel middel om de duurzame samenleving vorm te geven. In feite is de ruime inzetbaarheid van cannabis als industrieel middel de oorzaak geweest van het verbod op wiet. De cannabisplant is een soort wonderplant die voor duizenden industriële doelen kan worden ingezet. In de geschiedenis werd hennep als multifunctionele grondstof gezien. Industriële hennep is zeer nuttig geweest in de ontwikkeling van de westerse samenleving maar ook deze THC-loze en dus drugsvrije hennep maag door het drugsverbod niet meer worden gebruikt. De mogelijkheden van hennep zijn legio. Het is een ideale plant om een duurzame samenleving op te bouwen.
  • Er kan goedkoper papier mee worden gemaakt dan van bomen.
  • Er kan een plasticsoort van worden gemaakt die sterker is dan staal.
  • Er kunnen touwen en zeilen van worden gemaakt.
  • Van wiet kun je kleding maken.
  • Er kunnen allerlei plastics van worden gemaakt door de sterke vezel; het is veel onschadelijker dan olie.
  • Er kan een goedkope en milieuvriendelijke brandstof van worden gemaakt.
Het feit dat deze duurzame productieprocessen niet plaats vinden, komt door het wereldwijde verbod op wiet. Het is tekenend dat dit verbod is ingezet door magnaten in de staalindustrie en papierindustrie, waaronder Rockefeller en Hearst. De staal- en papierindustrie zou een zware klap toebedeeld krijgen als we ineens hennep in plaats van ijzererts en bomen gaan gebruiken. Daarom hebben rijke magnaten wiet als gevaarlijke drug afgeschilderd. In het kielzog hiervan vaart de farmaceutische industrie wel bij het verbod op het goedkope medicijn cannabis.

Op internet staan 40 wetenschappelijke onderzoeken die de werking van cannabinoïden, een van de werkzame stoffen in wiet beschrijven. Deze canabinoïden blijken volgens wetenschappers kanker te kunnen genezen. In de bronnen staat een site die 34 links heeft geplaatst. Daaraan zijn voor dit artikel nog zes recente links toegevoegd.

Synthetische CBD

In zijn lezing speculeert Wernard Bruining over dat misschien in de toekomst synthetische cannabinoïden voor vele geneeskrachtige werkingen en medicijnen gaan zorgen. Amerikaans onderzoek van de universiteit van California uit 2014 wijst echter op het tegendeel. Het blijkt dat de cannabinoidenreceptoren in menselijke hersenen de synthetische cannabinoïden niet aanvaarden; deze hebben geen ontstekingsremmende werking. Ontstekingsreacties op celniveau zijn een basisoorzaak van kanker. Daarnaast toont een toxicologisch onderzoek uit 2014 aan dat mensen die synthetische CBD gebruiken allerlei levensbedreigende bijwerkingen vertonen zoals hartaanval, hartritmestoornissen en andere hartproblemen. Omdat synthetische CBD veel lucratiever is voor farmaceutische fabrikanten, wordt deze variant op natuurlijke CBD meer onderzocht hoewel alle wetenschappelijke onderzoeken ernaar wijzen dat synthetische stoffen in de natuurwetenschap altijd minder geneeskracht bieden en een veelvoud aan bijwerkingen hebben in vergelijking met natuurlijke stoffen.

Recent onderzoek

Ondanks dat hennep in Nederland getolereerd wordt als recreatiemiddel wordt hier ten lande nagenoeg geen onderzoek gedaan naar de geneeskrachtige werking van hennep. Hieronder volgen twee voorbeelden van recent wetenschappelijk onderzoek naar de geneeskrachtige werking van CBD.
  • Spaans onderzoek uit 2014 toont aan dat CBD of cannabinoïden een veelbelovende factor kunnen zijn voor het wegnemen van pijn en ontstekingen bij osteoartritis.
  • Spaans onderzoek van de universiteit van Alicante toont aan dat in tegenstelling tot wat vele mensen denken de cannabisplant dementie en hersendegeneratie kan tegengaan. Het blijkt dat de cannabinoiden de hersenen beschermen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger'Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger'In de herfst van 2010 laait de discussie op of Nederland aan de wietpas moet. Een wietpas houdt in dat alleen Nederlande…
Zijn garnalen gezond?Zijn garnalen gezond?Zijn garnalen gezond? Ja, garnalen zijn erg gezond en hebben meerdere gezondheidsvoordelen voor uw lichaam, zo zijn garn…
Effecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSCEffecten cannabis: blowen onderdrukt immuunsysteem door MDSCEffecten cannabis: uit onderzoek blijkt dat blowen het immuunsysteem onderdrukt. Cannabis is afkomstig van de cannabispl…
Is dementie te voorkomen?Is dementie te voorkomen?Het onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam liegt er niet om: waarschijnlijk had circa eenderde van alle patiënten met…
Bronnen en referenties
  • Link naar34 wetenschappelijk bronnen van kankerbestrijdende werking van wiet: http://www.endalldisease.com/34-medical-studies-proving-cannabis-cures-cancer/
  • http://www.mediwiet.nl/
  • http://www.nature.com/bjc/journal/v95/n2/abs/6603236a.html
  • Synthetisch CBD werkt niet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24644287
  • Synthetisch CBD heeft wel bijwerkingen: http://www.emdocs.net/synthetic-cannabinoids/
  • Osteoartritis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24494687
  • Bijwerkingen tegen gaan met cbd: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0032740/
  • Wietolie bevat omega 3 en 6:: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23103355
  • Bijwonen lezing Wernard Bruining in Alkmaar, april 2014
  • Afbeelding bron 1: Grower / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van CBD-olie of cannabinoïden-olie"

Reacties

M., 12-04-2017 23:56 #96
Mijn vader heeft lekkende eiwitten (nieten)
En loopt zo helemaal vol met vocht
Valt niks meer aan te doen
Zo haalt hij volgende week niet meer
Iemand hier ervaring mee?
Plaspillen prednison geen optie al gehad
Prednison kan niet want hij heeft leukemie
Zoude druppels nog Werken?

Alex Engbert, 06-04-2017 00:23 #95
Lig in het ziekenhuis met een klaplong is er een mogelijkheid cpb olie me long kan genezen zo niet, kan het schadelijk zijn als ik 10 druppels per dag neem?

Teddy, 04-03-2017 16:45 #94
Inmiddels heb ik ook ervaring met CBD plus, olie van Jacob Hooij. Gekocht bij de Tuinen. Het was een paar maanden zoeken naar de juiste dosering voor mijn slaapproblemen. Eerst nam ik 3x3 druppels maar nu maar 2 druppels voor het slapen gaan en ik slaap als een os. Ik geloof nooit dat je altijd een duur merk nodig hebt, in ieder geval dat blijkt maar weer. Het is soms even zoeken maar wanneer je bepaalde klachten hebt is het de moeite van het proberen waard en ik ervaar dat een lage dosering vaak nog beter werkt dan een hoge, in mijn geval dus maar ik geloof wel dat je soms veel geduld moet hebben!

Stella van Ommen, 27-02-2017 12:43 #93
Ik wil graag de niet synthetische cbd-olie voor mijn versleten onderrug en heup links, maar wil niet stoned raken van, dus graag advies over het juiste middel zodat ik weer mijn normale dingen kan doen zoals lopen en stilstaan met vriendelijke groet.

Annelies, 09-02-2017 16:38 #92
Ik heb nu totaal 3 druppels gebruikt in twee dagen en weet niet wat me overkomt. Geen pijn meer in mijn rug! Hoera!

Gea, 02-02-2017 00:07 #91
Heb een vraag: ik gebruik 40 mg paroxetine (ook wel seroxat genoemd) per dag. Dit omdat ik zo'n 15 jaar geleden 2 x een paniekstoornis heb gehad. Ik ben veel aangekomen van de medicijnen en wil ze eigenlijk niet tot mijn dood gebruiken. Ik wil graag - in overleg met mijn arts - afbouwen, hoewel mijn arts er geen voorstander van is. Ik functioneer prima, ben mentaal en lichamelijk een sterke vrouw, relaxt en sta stabiel in het leven. Heb gehoord - naast de vele negatieve dingen over paroxetine - dat afbouwen heeeeel langzaam moet gaan, kan. Met druppels. Ik wil dat doen mbv cannabis olie. Welke kan ik daar het beste voor gebruiken? Welke sterkte en dosering is raadzaam?

Frans Habets, 31-01-2017 10:57 #90
Ben met CBD+ nu 2 weken aan het gebruiken voor fibromyalgie en artrose. Nu weet ik niet of ik de goede CBD heb, vraag: welke olie moet ik hebben of zou het zijn dat het niet werkt bij mij? Gebruik 3x 15 druppels CBD+. Of is het nog te vroeg om te kunnen oordelen?
Gr Frans

Jeroen, 10-01-2017 22:13 #89
Goedendag,

bij mijn vader is 3 jaar terug darmkanker geconstateerd; er is een stuk darm verwijderd en hij zou "schoon" zijn. Vorig jaar zijn er, bij controle, uitzaaiingen vastgesteld in vooral de buikwand maar nog niet in de organen. Ondertussen heeft hij een chemokuur gehad en een eiwitkuur zodat de uitzaaiingen niet verder zouden kunnen groeien. Helaas heeft dit niet gewerkt. Hij is dus nu ook uitbehandeld. Is er bij het toedienen van deze methode een reële kans dat we het proces kunnen vertragen, en zoja, is er een verhouding tussen CBD olie en evt. thc die wij kunnen aanhouden?

Dank voor uw reactie.

Els, 02-01-2017 06:39 #88
Lieve mensen,

Wat jammer dat velen toch een graantje willen mee pikken van de "goede werking" van de CBD olie. Zoals de Tuinen het Kruidvat of de Etos.

Allereerst gaat het om synthetische CBD olie wat dus eigenlijk gewoon rommel is. Daarna gaat het om het aantal procenten pasta wat erin verwerkt zit. 2,5% is zeer weinig. Vandaar dat deze CBD olie bijna of geen klachten vermindert.

Nadat mijn man een zeer ernstige vorm van kanker kreeg, werd mijn aandacht gevestigd op de goede werking van CBD olie. Naast de chemokuur nam mijn man de CBD olie, die ik heb van 14% pasta biologische zonder pesticiden, onkruidverdelger enz in. en wat bleek mijn man zijn bloedwaardes waren enorm goed. De oncoloog was zeer verbaasd maar wilde niks weten van de CBD olie. Tja ik stond nergens meer van te kijken in onze reguliere zorg.

Inmiddels is helaas mijn man overleden omdat de CBD olie niet mijn man kon redden. Maar ondertussen heb ik al wel vele mensen kunnen helpen. Want inmiddels verkoop ik het dus zelf. Iemand die parkinson heeft, lacht weer, slaapt weer goed, iemand met reuma die zelfs genezen is had zelf onrustige benen, en een ontsteking in de arm, helemaal geen last meer ervan. Iemand die een borstprothese had gekregen na borstkanker wat maar niet wilde genezen is nu helemaal gaaf. Het werkt tegen hoge bloeddruk, en wat de vele mensen vooral opvalt is dat ze na inname van de olie heel goed kunnen slapen… Je kunt het ook naast de medicatie blijven gebruiken. Het is een voedingssupplement, maar geen medicijn. Dit alles zeg ik om mensen erop te attenderen dat er wel degelijk goed werkende CBD olie is.

Jana, 26-12-2016 20:12 #87
Vraag voor Stefan van 16-11-16

Heeft de Jacob Hooy olie nog effect gehad? Hoeveel en hoe lang heb je het gebruikt? Ik slikte eerste Medihemp 1%, 1 week geprobeerd maar deed helemaal niets. Is natuurlijk ook een lage dosering.

Nu sinds 1 week Jacob Hooy 2,75%. Ik heb 4 dagen 3x 3 druppels per dag gebruikt en dat deed niets. Nu sinds 4 dagen 3x 5 druppels en het lijkt of ik iets minder pijn heb, maar ik twijfel want mijn pijnklachten gaan vaak op en neer en ik merk ook geen rustgevend effect van de druppels.

Vind het nogal teleurstellend, lees zoveel goede dingen van mensen die per dag toe kunnen met 3 druppels. Zijn er nog meer mensen die Jacob Hooy gebruiken, ik zou graag jullie ervaringen willen lezen.

Gerda van Loon, 14-12-2016 23:24 #86
Helpt cbd olie ook voor tinnitus? die van de etos bijvoorbeeld.

Pieter Baggen, 14-12-2016 11:17 #85
Ik ben erg goed te spreken over Optima-CBD. de smaak is erg goed en blijkt de meest zuivere cbd olie te zijn. heeft iemand nog meer ervaringen?

L., 03-12-2016 02:12 #84
Ik heb otosclerose in beide oren en vroeg me af of CBD olie invloed heeft op deze aandoening? Ik gebruik CBD om beter in slaap te kunnen komen.

Wil, 26-11-2016 11:59 #83
Kan cbd olie ook helpen bij slechte nier werking?

Stefan, 16-11-2016 11:47 #82
Heb CBD olie een maand gebruikt via Goodels.nl met 5mg (PharmaHemp 5 CBD olie RAW), heeft op mij geen effect gehad. Dit goedje was ook aardig licht en dun in vergelijking met de olie die ik sinds een week gebruik.
Dit is de CBD olie van Jacob Hooy, tot nu toe merk ik ook nog niks. Ik word wat sceptisch over CBD olie maar geef het nog even de tijd.

Gr. S.

Jacky, 05-11-2016 10:08 #81
Hi. Vraagje; mijn palindroom reuma is omgezet naar reuma artritis. Nu krijg ik zware medicijnen binnenkort om de ontstekingen te remmen. Mijn vraag; kan CBO ook ontstekingsremmend werken? Ik snap het antwoord op deze vraag in het stuk niet helemaal.

Zo ja; hoe maak je natuurlijke CBO zelf? Ian dat met de toegestane hoeveelheid van 3 plantjes per huishouden?

Ik heb namelijk het idee dat dit werkt; vroeger toen ik wiet rookte had ik nergens last van. Sinds mijn zwangerschap ben ik braaf geworden; rook, drink en feest niet meer, maar heb allerlei vage klachten gekregen in de loop der jaren als kraamcadeau (astmatische allergie, reuma, stresskip).

Ik zal haast zeggen; steek d'r een op. Maar ik wil dat ook niet als voorbeeld meegeven aan m'n kids. M'n lever, nieren en longen aantasten door medicatie is ook geen optie; als er wat met mij gebeurt, zijn mijn kids wees.

Ik hoop antwoord te krijgen. Want dat ik iets moet doen om die heftige reumamedicatie te omzeilen, (6 pillen in één keer iedere week waarop ik dan een dag misselijk ben) mag duidelijk wezen. Dit is in ieder geval geen optie. Alles is beter. Hoop daarom ook dat u me gaat vertellen dat wietolie, of wietverdamper (wiet zonder tabak inhaleren) ook ontstekingsremmend kan werken, zodat ik wat om handen heb in de tijd dat ik bezig ben met het CBO proces.
Mvg; Jacky.

Eefje, 04-11-2016 22:16 #80
Mag je als hartpatiënt wel cbd slikken? Ik las dat het spierverslappend werkt.

Egeltje, 03-11-2016 19:51 #79
Kun je cbd olie tegelijk gebruiken met st janskruid?

Jacky, 03-11-2016 16:55 #78
Ik slik al járen paroxwtine… omdat ik geen serotonine aanmaak… Daarbij heb ik heel veel last van mijn nek en rug en slapeloosheid. Ik heb t besteld omdat ik heel veel hoofdpijn heb daarvan en mijn spieren altijd op strak staan. ALS t gaat werken wil ik iets minderen met de paroxitine… kan dit samen?

Sara, 31-10-2016 21:21 #77
Mijn dochtertje van 7 jaar heeft sinds 4 jaar psoriasis. De behandeling met hormonale crèmes (op voorschrift van de dermatoloog) heeft niets opgeleverd en haar huid alleen maar dunner gemaakt. We zijn gestopt met het gebruik van deze crèmes en overgestapt op pure aloe vera. We hebben nu 2 planten staan. Helaas blijven de pijnlijke plekken. Ik heb gelezen over het positieve effect van CBD olie op psoriasis. Dit zou tevens geschikt zijn voor kinderen. Mijn dochtertje kampt tevens met darmproblemen waarvoor zij dagelijks Forlax slikt. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met psoriasis zijn die ervaring hebben met het gebruik van CBD olie en deze ervaring willen delen. Verder wil ik graag weten of de olie inwendig of uitwendig moet worden toegepast en in welke dosering voor kinderen?

Cora Eijgelsheim Le Comte, 30-10-2016 14:43 #76
Ik wil graag weten of cbd olie ook voor copd patienten een optie is, ik heb copd 4 en ben heel vatbaar voor infecties, regelmatig gebruik ik prednison en antibiotica maar dat is niet zo prettig voor de rest van mijn lichaam. Vandaar mijn vraag, vriendelijk dank alvast.

Jeannette, 22-10-2016 19:24 #75
Ik zou heel graag willen weten waar ik dit kan kopen?

Ronald, 21-10-2016 20:09 #74
Als ik de 'link' open die naar 34 wetenschappelijk bronnen zou moeten verwijzen kom ik op een verkoopadvertentie voor een boek terecht. En een tekst om kromme tenen van te krijgen. De zoveelste scam met DE 'cure' voor een ernstige ziekte? Als er betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek bestaat waarom zou je dan niet gelijk aangeven welk onderzoek dat is? (link naar journals / peer-to-peer publicaties). Heeft de schrijver van dit deel soms de bedoeling om een boek te verkopen?

Patty, 16-10-2016 12:54 #73
Hoi ik ben ook cbd olie gaan gebruiken omdat ik veel pijn heb en angst en paniekstoornis, de pijn komt omdat mijn zenuwen over elkaar heen schuren volgens de reumatoloog en heb ook een middenrifbreuk dus mijn hele borstkas doet zeer vanaf de ene kant van mijn oksel tot de andere kant en dan het hele stuk tot het borstbeen is niet fijn en dat heb ik nu al maanden.Nu ben ik die olie gaan gebruiken en moet zeggen dat het wel wat aan het verbeteren is, alleen ben ik best wel duf kan dat komen omdat ik ook xanax slik tegen de angst

Marijke, 29-09-2016 15:24 #72
Heeft iemand ervaring met CBD-olie en essentiële tremor?

Jolanda, 28-09-2016 15:42 #71
Hallo, ik heb een meningeoom (goedaardige hersentumor). Ben nu van plan om CBD of THC te gaan gebruiken. Heb last van mijn gezichtszenuw. Weet iemand wat ik het beste kan gebruiken? vr gr

Daantje, 26-09-2016 11:24 #70
Hallo, ik heb een vraag. Mijn vader heeft ernstige rugklachten en zou graag dit middel willen proberen omdat hij geen pijnstillers mag nemen ivm met z'n hart. Nu is mijn vraag mag hij dit nemen en in welke hoeveelheid? Want hij heeft kransslagadervernauwing, vr gr

Edith, 14-09-2016 12:56 #69
Mijn dochter heeft een ernstige vorm van kanker met uitzaaiing in het hoofd, is bezig met kuren, mag je dan ook de olie gebruiken of werkt het de kuren tegen?

Gerard, 01-09-2016 14:42 #68
23-12-2015 in het ziekenhuis is bij mij niersteen verwijderd. Toen kwamen zij er achter dat de prostaat vergroot was, bloed laten prikken voor de PSA, 27-01-2016 is de PSA 20. Op 19-02-2016 zijn er biopjes genomen, daar was goed te zien dat de prostaat was vergroot. Er werd mij uitgelegd dat er een kieste zat en kanker aan de rand van de prostaat. Dat was goed te zien, een zwarte kronkel. Toen ben ik gaan zoeken op internet wat je het beste kunt eten.
Daar las ik veel over CBD en heb ik mij er in verdiept.

Ik heb CBD gekocht, 16%, en ik ben begonnen met twee druppels 's morgens en twee om 13:00 uur en twee om 19:00 uur. Ik heb drie zaden gekocht 5% THC en 6% CBD. Ik was benieuwd hoe de PSA was en heb overlegd met de huisarts om bloed te prikken voor de PSA. De PSA was toen op 26-04-2016 18.1, dus al mooi gezakt. De drie zaden binnen opgekweekt en begin mei naar buiten geplant, ze groeiden als kool. Pure tomatensap met zwarte peper gedronken, elke dag een glas.

23-05-2016 opname ziekenhuis voor weghalen lymfeklieren in de bekken, deze waren opgezet dus die zijn verwijderd om te kijken of er geen uitzaaiingen waren. 01-06-2016 voor de uitslag naar het ziekenhuis geen uitzaaiingen. Mooi. Gevraagd om bloed te laten prikken voor de PSA, dat kon, ik moest niet schrikken van de uitslag want die kon hoog zijn, de volgende dag werd ik gebeld op 02-06-2016 de PSA was 15.

15-06-2016 spuit halen in het ziekenhuis voor hormonen. De wietplanten waren mooi groot 18-07-2016 CBD gemaakt voor mij en voor mijn dochter van industriële hennep, zij heeft EPP dat help 70% tegen de zon. Elke dag nam ik tien druppels CBD die ik had gemaakt. Het gaat prima nergens last van.

03-08-2016 bloed prikken voor de PSA. 15-08-2016 moet ik naar het ziekenhuis voor goudstaafjes plaatsen in de prostaat voor de bestraling, het werd verzet naar 31-08-2016. In het ziekenhuis was de prostaat te zien op de monitor, ik dacht dat ziet er heel anders uit, mooi rond. Ik vroeg waar de kanker zat, de arts zei dat kan ik niet zien, en ik vroeg hoe de PSA was van het bloed prikken begin augustus. Dat is nu 0,5. Voor de zekerheid heb ik het nog een keer gevraagd maar inderdaad is de waarde nu 0,5. Reactie infoteur, 02-09-2016
Dat lijkt er dus op dat CBD-olie goed heeft geholpen. Ik neem aan dat de bestraling op het laatste moment niet door is gegaan?

Dimitri Decoodt, 21-08-2016 15:45 #67
Sinds enige tijd heb ik (na dubbele voetcorrectie) aanhoudende pijn, in die mate dat 't m'n agenda en dagindeling serieus beïnvloedt, kan CBD-olie hier een oplossing zijn? Reactie infoteur, 22-08-2016
Deze vraag kun je zelf beantwoorden door je stelling te toetsen. Met andere woorden: probeer het en je weet het. Daarna kan je terugkomen en je ervaring delen.

Céline, 14-08-2016 01:00 #66
Sija,
CBD olie is te koop bij de Etos in de Merenwijk in Leiden.

Claudia, 07-08-2016 20:54 #65
Wij hebben een lichamelijk (mentaal ook wat achterstand) beperkte zoontje van 5 met ernstige prikkelverwerkings-problematiek. Daarnaast blijkt hij ook een vorm van epilepsie te hebben met vnl aanvalletjes nachts en af en toe ook overdag. Hierdoor is hij snachts wel eens 2 uur lang wakker, waardoor hij overdag erg moe is en dat ook weer aanvalletjes veroorzaakt. We willen liever nog even wachten met medicatie hiervoor. Hij is een heel onrustige slaper. We hebben hem om hem wat rust in zijn hoofd te geven van VSM Kindival gegeven, maar dat werkt niet echt. Nu hadden wijzelf voor eigen gebruik al CPD olie in huis en wij hoorden van iemand, dat het eventueel ook aan kinderen kan worden gegeven. Mijn vraag is dus, kan het aan kinderen gegeven worden en wat is dan de geadviseerde dosering, zodat hij rustiger slaapt. We willen het wel gaan proberen. Reactie infoteur, 27-08-2016
Rozemarijn is hét middel tegen epilepsie.

Sija, 04-08-2016 14:57 #64
Hoe kan ik aan wietolie (als pijnbestrijding) komen? Ik woon in Leiden. Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 27-08-2016
Via fytotherapeuten, natuurgeneeskundigen, Internet, sommige koffieshops en inmiddels hebben enkele drogisten het.

M. E. Volkert, 04-08-2016 08:16 #63
Waar kan ik dit kopen? Reactie infoteur, 27-08-2016
Via fytotherapeuten, natuurgeneeskundigen, internet, enkele koffieshops en sommige drogisten.

Ellen, 29-07-2016 13:50 #62
Ik slik 40 mg. Citalopram tegen depressie en angsten. Na meer dan 20 jaar zoeken en uitproberen, is dit voor mij het medicijn dat het meeste doet en mijn leven weer draaglijk heeft gemaakt. Daarnaast heb ik heftige pijnklachten door fibromyalgie. is de CBD-olie te gebruiken naast de Citalopram?

Ook ben ik benieuwd of CBD-olie aan kinderen mag worden gegeven. Mijn 11-jarige dochter heeft inslaapproblemen. Zij gaat om 20:00 naar bed, maar ligt vaak om 23:00 nog wakker.
Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Ellen Reactie infoteur, 02-09-2016
CBD-olie heeft vrijwel geen bijwerkingen. Toch kan je niet zomaar medisch advies geven op basis van summiere informatie. Natuurgeneeskundigen en fytotherapeuten hebben eerst een intake-gesprek wat soms wel 2 uur kan duren. Er moet van alles in kaart worden gebracht vooraleer tot een medisch advies te komen. Om een voorbeeld te geven wat uw dochter betreft: Het kan best dat er redenen zijn voor haar inslaapproblemen. Dan kun je beter die redenen aanpakken. Die redenen kunnen heel divers zijn, van stress tot voedingsperikelen.

Frank L., 29-07-2016 12:09 #61
Kan CBD olie ook een positieve invloed hebben op zeer erg pijnen ten gevolge spasmofilie of fibromyalgie. Een goeie vriendin van me ondergaat hiervan momenteel zeer veel pijn van.

Groetjes Frank Reactie infoteur, 06-09-2016
Volgens onderzoeken helpt CBD-olie bij pijn in het algemeen. Maar er is vaker onderzoek gedaan naar de werking van THC-olie. Die werking is beter maar helaas illegaal.

Anita, 29-07-2016 11:50 #60
Hoe weet ik wanneer het goeie cannabis olie is? En waar te koop. Reactie infoteur, 06-09-2016
Dat is een probleem dat hopelijk in de nabije toekomst wordt opgelost. Er is niet echt een kwaliteitscontrole voor CBD-olie, maar als ik heb begrepen van mensen die in de CBD-olie werkzaam zijn, dat er op dit moment in samenwerking met de overheid aan een kwaliteitscontrolesysteem gewerkt.

Gelukkig is het een sterk werkende olie en heb je er maar een paar druppels van nodig. Er is niet veel kans dat je te veel inneemt en daarvan hinder ondervindt.

Alex Michailidis, 28-07-2016 03:33 #59
Beste,
Zou cbd mij kunnen helpen tegen artritis tempolaris autoimuunziekte en mag ik het meenemen als ik met vliegtuig naar Spanje ga?
Hoop vol spanning op jouw reactie
Groetjes Reactie infoteur, 27-08-2016
Ik krijg erg veel reacties, teveel om op tijd te beantwoorden.
Ja, je mag het meenemen naar Spanje.
Of het tegen die ziekte werkt weet ik niet. Volgens mij is dat nog niet onderzocht. Over het algemeen heeft CBD-olie geen bijwerkingen dus kwaad kan het niet. Als je echt geïnteresseerd bent in plantaardige medicijnen, kun je een consult bij een fytotherapeut nemen.

Cobie, 17-07-2016 18:23 #58
Hallo. Ik heb een vraag. Ik gebruik cbd druppels, 3x2 druppels, kan het zijn dat ik daar jeukbulten van krijg? Ben er een poosje mee gestopt en nergens meer last van, hoe kan dat? Reactie infoteur, 07-09-2016
Ik heb geen idee hoe dat kan. Ik heb even rond gekeken op internet en er bestaat zoiets als een wietallergie met als gevolg: het krijgen van rode, jeukende bulten. Misschien is dat het.

Hilde, 13-07-2016 09:58 #57
Beste Thomas,
Om somberheid tegen te gaan, welke dosering van 10% CBD olie adviseer je? Reactie infoteur, 02-09-2016
Om somberheid tegen te gaan adviseer ik sint janskruid.

Grietje Giezen, 10-07-2016 18:38 #56
Is dit ook aan te bevelen voor jicht? Reactie infoteur, 02-09-2016
Wat mij betreft niet. Misschien zijn er mensen met positieve resultaten. Maar jicht wordt al erg lang met geneesplanten en voeding behandeld, plus het stoppen met vlees eten. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/137528-jicht-oorzaken-en-behandeling-met-voeding-en-geneesplanten.html

Ted van Barneveld, 20-06-2016 10:35 #55
Zeer interessant, doch nog niet geheel overtuigd. Gebruiken zelf al jaren capsules met Omega 3 en 6 incl. een behoorlijk gehalte aan EPA/DHA. Er is zoveel op de markt, dat het overweldigend is en wij willen alles zelf ervaren cq meemaken indien vrienden of bekenden er baat bij hebben. Maar dat OMEGA 3-6 werkt, daar zijn wij van overtuigd en hebben dit zelf aan den lijve ondervonden. En dat is een belangrijk onderdeel van de CBD-olie hebben wij geconstateerd! Ben overigens wel blij, dat er zoveel info over natuurlijke middelen op ons afkomt en hebben dus ook het gebruik van CBD-olie aan patiënten met kanker doen toekomen. Dank voor uw publicatie op internet! Ook onze cardioloog vond het zeer interessant! Reactie infoteur, 08-09-2016
Wat leuk dat u deze ervaring met iedereen deelt. En hoe interessant dat ook cardiologen open staan voor deze kennis.

Ina, 16-06-2016 16:32 #54
Kan CBD olie ook gebruikt worden voor artrosepijn aanvallen? Ik wil geen zware medicijnen gebruiken en ben verder gezond, behalve af en toe pijnaanvallen die een paar dagen aanhouden. Is er een site waarop alle kwalen waarvoor je de olie gebruiken kunt, beschikbaar? Ik zoek, maar vind niet. Reactie infoteur, 07-09-2016
Ja CBD-olie is een pijnstillend middel. Je kunt het allicht proberen en zelf ondervinden, veel bijwerkingen heeft het niet.

Reimer, 15-06-2016 12:04 #53
Als je 5% cbd olie gebruikt, wat is dan de aanbevolen en wat de maximale hoeveelheid bij prostaatkanker? Reactie infoteur, 08-09-2016
Er zijn te weinig onderzoeken gedaan om exacte hoeveelheden voor te schrijven. Voorlopig moeten we het doen met ervaringen waaruit blijkt dat het werkt en wetenschappelijke onderzoeken die de medicinale werking bevestigen.

Marijke, 03-06-2016 14:08 #52
Ik heb last van oedeem in handen en voeten. Zou cbd olie mij kunnen helpen?! Artsen kunnen geen oorzaak vinden. Reactie infoteur, 08-09-2016
De oorzaak van oedeem ligt vrijwel; altijd bij een minder goed werkende lever. CBD-olie kan misschien helpen maar het is meer aan te raden om de lever te stimuleren. Je kan groenten eten als wortel, witlof en andijvie. Deze stimuleren de lever. Daaraast moet je een aantal zaken niet eten, totdat de lever is hersteld. Je kan ook een consult aanvragen of een zelfhulpboek kopen over genezen met groenten: http://succesboeken.nl/boeken/9789079872725/De-45-meest-geneeskrachtige-groenten#.V9FQpk197nA

Jessica, 18-05-2016 19:19 #51
Na het lezen van deze informatie heb ik een vraag: Mijn vader gebruikt sinds kort cbd olie 12% en 2% thc omdat hij kanker heeft. Is dit de juiste balans tussen cbd of thc of heeft hij een andere hoeveelheid van een van beide nodig? En hoeveel druppels kan hij het beste nemen? Reactie infoteur, 08-09-2016
Er is te weinig onderzoek gedaan om de juiste hoogte van medicatie te geven. Dat het werkt staat wel vast, maar er staat nog niet vast wat de meest geschikte doseringen en verhoudingen zijn. THC-olie is verboden dus daar wordt nog minder onderzoek naar gedaan (hoewel het beter werkt dan CBD-olie). Een of twee druppels THC-olie is het minimum. Als je meer neemt word je high van dit medicinale, illegale product. Van CBD-olie kan je meer nemen, tot 7 druppels.

Simone, 18-05-2016 14:30 #50
Mijn vraag hierover is:
Mijn vriend is chronisch ziek, astma, heeft echt heel veel kwaaltjes hoor, last van hooikoorts, depressie/angstaanvallen, hoest zich soms echt de longen uit het lijf heeft erg veel last van pijn in zijn keel, is heel angstig voor die nare ziekte waarvan de huisarts gewoon zegt dat het ontstoken is. zou dit voor hem wat zijn?
Vind het zo verschrikkelijk de medicijnen die hij allemaal moet slikken Reactie infoteur, 25-05-2016
Het is mogelijk om ziekten te lijf te gaan met het eten van de juiste voeding. CBD-olie is een optie maar gezonde voeding is de basis voor een goede gezondheid. Er zijn groenten die speciaal werken tegen longproblemen zoals uien, knoflook, broccoli, prei. Als je vriend daar veel van zou eten zou het erg goed kunnen dat de klachten minder worden. Maar je kunt ook een persoonlijk consult of fytotherapeut doen; dat is altijd aan te raden als je met zulke vragen zit.

Pieter, 15-05-2016 20:21 #49
Ik heb zenuwpijnen a.g.v. een progressieve neurologische aandoening. Is deze olie ook hier een effectief middel en kunt u een dosering adviseren? Reactie infoteur, 07-09-2016
CBD-olie zou moeten werken bij neurologische aandoeningen. Het middel heeft geen of nauwelijks bijwerkingen dus je kunt het relatief veilig proberen.

Het is moeilijk om een dosis te adviseren. Ik zou beginnen met driemaal drie druppels op een dag. Daarna kun je verder kijken of het aanslaat.

Jana, 10-05-2016 22:24 #48
Mijn vriend heeft de ziekte van bechterew, en ook gedotterd dus een stent… Nu is mijn vraag mijn vriend heeft hele erge aanvallen van bechterew en omdat hij hartpatiënt is mag hij geen onstekingsremmers hebben, nu is mijn vraag is zou wiet olie hem zijn pijn kunnen verlichten…? Ik ben ten einde raad… en zo ja welke en waar kan ik het krijgen? Hoop op een reactie van u… Bvd Jana Reactie infoteur, 11-05-2016
CBD-olie is niet moeilijk verkrijgbaar. Via internet kun je het sowieso kopen. Soms is het ook in een coffeeshop te koop. In dit geval is het goed om een natuurarts in te schakelen of een fytotherapeut. Je moet goed weten over de interacties en werkingen van medicijnen voordat je aan een kuur begint. Over het algemeen heeft CBD-olie vrijwel geen interacties en bijwerkingen met andere medicijnen. Toch is het goed om een arts ernaar te laten kijken, een arts die verstand heeft van alternatieve geneeskruiden.

Marije, 03-05-2016 08:23 #47
Is cbd olie geschikt voor slapeloosheid? En hoeveel moet ik dan innemen? Reactie infoteur, 07-09-2016
Ja het is geschikt bij slapeloosheid. Je moet de dosering zelf bepalen. Probeer het eerst met drie druppels voor het slapen gaan. Je kan het geleidelijk opvoeren naar 7 druppels, mocht het niet goed werken. Zo kun je voor jezelf de beste dosis bepalen. Probleem is dat CBD-olie niet volgens een standaard wordt gemaakt. De ene olie kan sterker zijn dan de andere.

Geiske, 02-05-2016 09:13 #46
Hallo. Ik ben 55 jaar en heb 3 jaar geleden een partiële dwarslaesie gekregen. Nu veel last van spasmes en spierkrampen vooral s nachts. Ik heb hier medicatie voor die niet voldoende helpt. Bovendien heb ik reuma en diabetes. Zou de wietolie voor mij geschikt zijn? Ik wil het es aankaarten bij m'n huisarts maar weet niet of hij er open voor staat. Dit vooral omdat ik nogal wat medicatie gebruik. Vergoeding van het ziekenfonds zit er nog niet in denk ik? Reactie infoteur, 08-09-2016
Beste Geiske,
Het zou interessant zijn als je ook de reuma en diabetes zou willen genezen. Maar dat is een andere verhaal.

Ja de wietolie is hoogstwaarschijnlijk geschikt voor jou. Je zou het zelf moeten proberen. Het is een veilig middel; het kent nauwelijks bijwerkingen (itt allerlei reguliere medicijnen.)

Gre Luttik, 28-04-2016 13:43 #45
Mijn 11jarike kooikerhond moet medicijnen gebruiken tegen epileptische aanvallen. Hierdoor is ze suf en wankel in haar bewegingen. Veelal loopt ze te dwalen en maakt jankgeluidjes. Op aanraden van een vriend ben ik begonnen met CBd. En wat een opluchting. Ze loopt niet meer te wankelen en staat beter op haar poten en is actiever dan voorheen. Ik kon het niet geloven en gaf haar twee dagen geen CBd. Toen kwamen de klachten terug. Dus cbd vermindert niet alleen het high zijn maar ook de bijwerkingen van medicijnen ie een sufmakende werking hebben. Reactie infoteur, 29-04-2016
Klopt, CBD werkt zelfs zo goed dat het de verkeerde werkingen van andere medicijnen teniet doet.

Rob, 20-04-2016 17:46 #44
Hoi Joka,
Ik heb een goedaardige tumor in mijn hoofd, dit is een jaar terug aan het licht gekomen, via via had ik gehoord over CBD olie. Ik gebruik dit nu ongeveer 5 maanden, ik voel me stukken beter sinds die tijd, en uit de laatste onderzoeken en scan is gebleken dat de tumor niet verder is gegroeid. Ik gebruik hierbij ook zuurzak (graviola) thee. CBD olie heb ik gevonden bij een drogist hier in Haarlem, er zijn trouwens diverse drogisterijen die het verkopen als voedingssuplement, gewoon even zoeken. En de zuurzakthee heb ik in een straatje (waarvan ik de naam vergeten ben) achter de Albert Kuijp in Amsterdam gevonden, bij een Surinaamse toko. Reactie infoteur, 29-04-2016
Gerard Doustraat heet die straat achter de Albert Cuyp ;) Ja bij een Surinaamse toko kan je idd soms zuurzakblad kopen. Alleen in een goedaardige tumor zitten geen kankercellen dus waarom neem je eigenlijk zuurzakblad? Hetzelfde geldt voor CBD-olie. Maar deze olie is sowieso heel goed voor de hersenen. Je zou ook allerlei andere hersenondersteunende kruiden en planten kunnen gebruiken. Ik denk dat in het geval van een goedaardige tumor CBD-olie meer werkt om zijn immuunsysteemversterkende werking en zijn ontzwellende werking. In feite is een goedaardige tumor een zwelling van hersencellen en CBD-olie gaat zwellingen tegen. Als de zwelling kleiner wordt, is er geen spanning meer in het hoofd en verdwijnt de pijn.

Joka, 18-04-2016 18:10 #43
Hallo
Graag zou ik de cannabinoiden-olie willen gebruiken, maar waar koop ik betrouwbare olie?
Ik wil het preventief gaan gebruiken tegen kanker, heb al 2 keer kanker gehad. Hoop dat u mij wat meer kan vertellen.

Vriendelijke groet Joka. Reactie infoteur, 29-04-2016
Beste Joka, bCBD-olie is legaal te koop via internet en steeds meer andere winkels. Je kunt het ook in vele koffieshops krijgen. Als je beslist betrouwbare olie wilt, neem dan iets van stichting Mediwiet. Zij hebben CBD-olie zo´n beetje uitgevonden.

Eric, 17-04-2016 17:22 #42
Zenuwletsel met veel pijn overgehouden van ongeluk. Nu na 3 jaar advies gekregen voor pijn stimulator inwendig te laten plaatsen om de pijn te beheersen.

In de supermarkt werd ik gewezen op cbd olie, gelijk wezen halen. Gebruik nu 3x 2 druppels van 10% mijn pijn is nu zeker 50% afgenomen. Had ik dit maar eerder geweten. Kan nu weer denken aan toekomt. En misschien wel pijnloos. Cbd olie geeft mij weer hoop. Voel me na 1 dag al stukken beter. Reactie infoteur, 29-04-2016
Wat mooi! Ja, CBD-olie is een krachtig pijnbestrijdend middel. Het is heel vreemd dat het nog niet regulier wordt aanbevolen want het werkt veel beter dan ontstekingsremmende pijnstillers en het heeft geen ziekmakende bijwerkingen zoals met de NSAID´s waarbij het risico op lever- en nierproblemen erg hoog is.

Del Freo Franco, 13-04-2016 12:18 #41
Hoi, ik heb de spierziekte als, mijn vraag is: help het ook bij deze ziekte? Als het kanker kan genezen kan het voor mij ook goed zijn? Mvgt del Freo Franco Reactie infoteur, 07-09-2016
Het helpt bij pijn. Sommige mensen met spierziekte hebben pijn, zoals pijn in de rug omdat de rugspieren de ruggenwervel niet of minder ondersteunen.

Quasten, 22-03-2016 13:07 #40
Goede middag, helpt cbd olie 25% tegen alopetiea (kalen ronden plekken). En er is zalf voor zwellingen heb ik gehoord. Ik heb mijn pink op 3 plaatsen uit de kom gehad maar de zwelling heb ik nog steeds het is nu al twee maanden geleden gebeurd.

Kan u mij advies hier over geven?

mvg
Paul Reactie infoteur, 24-03-2016
Ten eerste zijn deze artikelen bedoeld voor algemene kennisverwerving. Als je een medisch probleem hebt is het raadzaam daarvoor een professional in te schakelen. Dat is belangrijk want iedereen verdient een persoonlijk medisch advies; grote gemene delers of gemiddelde mensen bestaan niet. In de reguliere geneeskunde gaat iedereen ervan uit dat we allemaal kunnen genezen met dezelfde pillen, maar die visie is zeer beperkt. Aangezien iedereen en andere constitutie heeft, een andere medische voorgeschiedenis en een ander huidig medisch consumptiepatroon, is het belangrijk om advies in te winnen bij een fytotherapeut of natuurgeneeskundige die weet wat de interacties tussen kruiden en medicijnen zijn.

Ten tweede ben je zelf je beste arts. Als je wilt weten of een middel als CBD-olie helpt bij uw aandoening, kun je dat het beste zelf proberen. CBD-olie heeft, als je je aan de voorgeschreven dosering houdt, nauwelijks bijwerkingen dus het is een prima zelfzorgmedicijn.

Jules, 10-03-2016 20:07 #39
Door acupunctuur is mijn gehoorzenuw overgevoelig geworden de hele dag moet ik een oordop dragen. Heeft de olie ook invloed op zenuwen? Reactie infoteur, 24-03-2016
Het heeft geen bijwerkingen als je je aan de voorgeschreven dosis houdt. Je kunt dit het beste zelf proberen en ervaren. Denk ook aan wat Paracelsus 700 jaar geleden zei: je bent zelf je beste arts.

Overigens is het zinvol om mensen erop te wijzen dat acupunctuur niet zonder bijwerkingen is.

Gv, 09-03-2016 13:51 #38
Weet u ook of cbd-olie helpt tegen het volgende…
Een aantal jaren geleden was een uitstrijk niet goed. Ben toen naar het ziekenhuis geweest en hebben toen een ingreep gedaan. Begin 2015 was de uitstrijk nog steeds niet goed en moest ik onder controle blijven. Oktober 2015 ben ik er weer geweest en weer was de uitstrijk niet goed. En werd ik positief getest op Hpv. Dus begin van dit jaar weer een ingreep. Ben jong heb een kinderwens en ze kunnen nu niets doen dan wachten op een nieuwe uitstrijk in april…
Zou cbd-olie helpen voor het oplossen van hpv en zorgen dat de uitstrijken weer normaal worden? Weet u dit? Reactie infoteur, 14-03-2016
Gewoon doen. Medische voedselexperts, fytotherapeuten en natuurgeneeskundigen kunnen je ook helpen.

R. Kartal, 02-03-2016 08:19 #37
Hoi,
Mijn vader heeft pankreas/mild kanker wat nu uitgezaaid is naar de lever. Hij wil een chemokuur doen. Ik heb gelezen dat met wiet olie de kankercellen krimpen, kleiner worden. Is dat waar? Groetjes Reactie infoteur, 24-03-2016
Er zijn voorbeelden geweest van mensen die kanker hadden, soms in een terminaal stadium en die genezen zijn met behulp van CBD-olie. Overigens zullen er maar weinig mensen zijn die enkel en alleen CBD-olie gebruiken tegen kanker; meestal gaat het om een reeks van maatregelen / producten.

Marieanne, 01-03-2016 14:52 #36
Mij vraag is: ik gebruik bisoprolol voor mijn hart, mag ik dan CBD olie gebruiken? Reactie infoteur, 27-03-2016
CBD-olie kent weinig interacties met medicijnen en weinig bijwerkingen. Het is belangrijk om zelf te monitoren of er eventueel bijwerkingen zijn.

Lauren, 17-02-2016 11:13 #35
Hallo,
de vraag is misschien al gesteld, maar hier staan er zoveel :D
Is de CBD-olie (dus zonder de THC) ook legaal in België of totaal niet? Want ze zijn wel bezig met Mediwiet te legaliseren voor enkel MS-patiënten maar valt daar de pure CBD ook onder of zou het hier over de wiet met THC gaan?

alvast bedankt voor je antwoord en tijd :) Reactie infoteur, 17-02-2016
Je kunt het in ieder geval via internet bestellen.

Ayse, 12-02-2016 00:45 #34
Wij willen graag CBD olie met THC voor mijn vader, alleen is het zo dat gisteren zijn chemokuur is gestart, en ook een uitslag binnen hebben gekregen dat er binnen een maand is uitgezaaiid naar longen.

Mijn vraag is mag mijn vader dit gebruiken terwijl hij chemokuur krijgt.

Bvd Reactie infoteur, 12-02-2016
CBD-olie werkt minder goed tijdens een chemokuur. Sowieso alle alternatieve kankermiddelen werken beter als de chemokuur niet wordt genomen maar dat mag je niet adviseren in Nederland. Maar je kunt het tegelijk gebruiken zonder extra gezondheidsnadelen.

CBD-olie met THC is illegaal maar werkt beter dan CBD-olie.

M. Breukelsdijkstra, 07-02-2016 13:59 #33
Hierbij heb ik voor u een vraag en zou daar graag advies van u over willen. Ik heb al 2 jaar vreselijke pijn van gordelroos niets verlicht de pijn. Heb alle medicatie van de huisarts inmiddels zonder resultaat voorgeschreven gekregen. Nu lees ik over cannabisthee en zalf, ik slaap n.l. geen nacht meer. Onder mijn borst zitten grote littekens die bij aanraking verschrikkelijke pijn doen. Ik hoop met heel mijn hart dat u mij kan helpen.

Met vriendelijk groeten, Map Breukels Dijkstra Reactie infoteur, 09-02-2016
Er zijn legio plantaardige middelen die prima werken bij gordelroos. Van cbd-olie is het niet bekend dat het werkt hiertegen. U kunt ook een persoonlijke mail sturen want het gaat hier om een specifiek probleem.

Liane Kouwenhoven, 24-12-2015 20:09 #32
Ik heb een vraag. Ik heb heel veel gezocht naar een goede cbd olie met thc en heb begrepen als je deze wilt gebruiken om kanker te bestrijden er ten minste 12% cbd en ook thc in moet zitten wat dan lager is. Ik kom er niet uit welke olie ik moet kopen en waar ik deze kan bestellen. Kan iemand mij helpen? Reactie infoteur, 10-02-2016
CBD-olie kan je makkelijk bestellen. Het heeft medicinale werking. Wetenschappelijk onderzoek lijkt erop te wijzen dat THC-olie nog beter werkt maar dat is illegaal. Dat wordt hooguit soms onder de toonbank verkocht. Er zijn mensen die het zelf maken.

Leny Janse de Graaff, 23-12-2015 11:41 #31
Hallo.
Bij mij zijn wervelinzakkingen en slijtage geconstateerd dus moeilijk lopen met veel pijn. Nu is mijn vraag een bloedverdunner en sotalol voor hartritmestoornis moet ik iedere dag slikken. Mag ik die samen met cbd druppels innemen? Dat heb ik namelijk al gedaan nu 3 dagen 3x daags 2 druppels… Maar ben vannacht heel ziek geweest van de hartritme. Dus mag ik deze druppels dan wel gebruiken?
HGR… Leny Reactie infoteur, 10-02-2016
Met deze vraag zult u echt naar een fytotherapeut toe moeten gaan. Sommige natuurgeneeskundigen zouden u ook kunnen helpen.

M@rco, 30-11-2015 14:59 #30
Beste allemaal,

Bij mij is een kwaadaardige hersentumor geconstateerd. Ik ben ten einde raad en wil mijn leven nog zo lang mogelijk laten duren en bij voorkeur in een behoorlijke kwaliteit. Bestraling en chemo is aanstaande. Mijn opmerking/vraag is de volgende:

Zijn er patiënten die hun oncoloog hebben geconfronteerd met de CBD en Canabidiole-info? Zo ja, hoe reageerden die?

Wikipedia, mijns inziens redelijk betrouwbaar en neutraal, meldt het volgende over, respectievelijk CBD en Canabidiolen en wietolie.

CBD is een product dat al sinds ca. 1940 bekend is. Met al het onderzoek naar geneesmiddelen voor de diversen soorten van kanker zou dit nog niet in beschouwing zijn genomen? Vind ik een erg naïef en onvoorstelbare stelling.

Ik wens iedereen de kracht die men nodig heeft om door te knokken, maar adviseer eenieder kritisch te blijven en altijd de oncoloog te betrekken indien je zou overstappen op welke alternatieve geneeswijze dan ook. Wees kritisch en ga niet voor het eerste het beste hozanna verhaal!

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol

Als de oplossing zo (betrekkelijk) eenvoudig zou zijn, zou dit toch al lang door de reguliere medische wetenschap zijn omarmd, dan wel, zou er een serieus onderzoek aan zijn gewijd.

Blijf gezond en blijf kritisch! Reactie infoteur, 09-02-2016
Ja, die mensen zijn er en de oncoloog moest hard lachen… Maar betekent dat CBD-olie niet werkt? Nee, er zijn honderden wetenschappelijke bewijzen dat CBD-olie werkt. In de VS is cannabis al officieel erkend als medicinaal bij kanker. In Nederland nog niet.

De wereld is niet eenvoudig.

Franke, 20-11-2015 13:57 #29
Hallo, kan dit ook helpen bij chronische migraine? Ik heb dagelijks last van hoofdpijn (migraines) en spierpijn in m'n nek en schouders en heb al van alles geprobeerd (van medicijnen tot alternatieve geneeswijzen) en blijf ermee zitten. Nu lees ik meer over cbd olie en dat het tegen chronische pijn werkt.
bedankt voor een antwoord,
groetjes, Franke Reactie infoteur, 08-09-2016
Ja dat kan, het beste is om het zelf te proberen. Het middel is veilig; het heeft geen of nauwelijks bijwerkingen.

Juliët, 11-11-2015 12:52 #28
Hallo,
Sinds een week slik ik elke ochtend en elke avond een druppel cbd.
(dit voor mijn chronische rugpijn). Ik kan al merken dat de ergste pijn wat afneemt.
Het enige wat ik wel heel vervelend vindt is dat ik sinds ik het gebruik juist slechter kan slapen. Het is net of dat ik er actiever van wordt. Kan dit kloppen? en gaat dit weer over? Ook merk ik dat ik me lichter in mijn hoofd voel. Hoort dat er ook bij?
In afwachting van uw reactie.
MVG Juliët. Reactie infoteur, 11-02-2016
Van een druppel zou je die bijwerkingen eigenlijk niet moeten hebben. Hoewel soms een gezonde stof diverse invloeden kan hebben op het lichaam. In het lichaam staat niets op zich; alles heeft met elkaar te maken.

Heintje Kolkman-Bannink, 03-11-2015 22:54 #27
Het is nu 6 jaar geleden dat ik de eerste symptomen kreeg van stenose wat ik toen nog niet wist, naar huis arts gegaan en die zie dat het spierpijn was, dat heeft hij 5 jaar volgehouden, ik heb het nooit geloofd, ik wou dat er een M.R.I scan werd gemaakt, maar dat was niet nodig voor spierpijn, ik kreeg veel pijn en ik viel steeds, op het laatst werd dan toch een mri scan gemaakt, en de uitslag was stenose, maar niemand wou mij helpen, ben toen naar België gegaan, operatie goed gelukt, ging goed vooruit, maar veel pijn gehad, 1 dec, dit jaar is het een jaar geleden, maar heb steeds veel pijn zenuwpijn nu blijkt dat ik verkleving heb, ik heb van alles gedaan therapie in het water oefeningen doen gewone fysio therapie, kan niet goed lopen en mijn benen doen 'snachts erg veel pijn, kan niet slapen zit veel op bed, met mijn benen naar beneden, zodat ze niet zo'n pijn doen, nu wil ik weten of die cannabis olie ook voor mij wat kan betekenen… Vriendelijke groeten Heintje… Reactie infoteur, 11-02-2016
Het beste advies is denk ik gewoon proberen. Het kan weinig kwaad, cbd-olie. Daarnaast is het niet erg duur. U bent zelf u beste arts, zei Paracelsus. Als het niet werkt houdt u ermee op. CBD-olie is 100% natuurlijk en heeft nauwelijks bijwerkingen. Je hebt er 1, 2 of 3 druppeltjes van nodig per dag.

Los daarvan wordt cannabis al eeuwenlang gebruikt als pijnstiler.

Davina86 (infoteur), 28-10-2015 20:36 #26
Hallo,

Mijn moeder heeft slokdarm kanker. Ze heeft uitzaaiingen in haar lymfeklieren en longen. Ik heb veel gelezen over wietolie. Graag wil ik weten waar ik de olie vandaan kan halen.

Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 31-10-2015
Ga eens naar een lezing van Wernard Bruining van de Stichting Mediwiet.

Josette Pexsters, 24-10-2015 00:02 #25
Graag wil ik weten of het gebruik van cannabis olie helpt bij het verbeteren van atopisch eczeem.Graag spoedig een antwoord aub want ik heb een erge opstoot over lijn heel lichaam. Ben radeloos want a al alles geprobeerd niets helpt.zie verschrikkelijk af. Reactie infoteur, 11-02-2016
Beste Josette, door allerlei omstandigheden kan ik niet altijd snel reageren. Zo moet ik soms 200 reacties verwerken.

Om je vraag te beantwoorden: Ik werk met medicinale voeding en heb atopisch eczeem met succes bestreden, zonder medicijnen, enkel met voedingsaanpassingen. Neem contact op voor meer informatie.

Mark, 20-10-2015 12:31 #24
Beste,
Mijn echtgenote heeft chronische spierverkrampingen en chronische pijn als gevolg van 2 whiplashongevallen, bestaat de mogelijkheid dat dit een hulp zou kunnen zijn, en zo ja wat dan en waar is het verkrijgbaar?
Ik mail vanuit België.
Mark Reactie infoteur, 16-02-2016
Het zou inderdaad kunnen dat CBD-olie helpt. Overleg hiervoor met medewerkers van stichting Mediwiet (Nederlandse stichting) of fytotherapeuten. Via internet is CBD-olie te koop. In Nederland kun je het kopen in diverse smartshops en koffieshops. In België kom ik niet erg vaak.

Debje, 17-10-2015 22:41 #23
Ik wil CBD olie gaan gebruiken voor mijn angststoornis.
Werkt dit daar goed tegen en zou je dan meteen resultaat hebben of is dat pas bij langer gebruik?
Kan het eventueel gecombineerd worden met valeriaan & hop?

Gr. Debje Reactie infoteur, 16-02-2016
CBD-olie hoort tegen angststoornis te werken. Echter, het is niet geheel handig en raadzaam om zelf te dokteren als je gaat combineren met medicijnen / natuurproducten. Wellicht zijn er fytotherapeuten of natuurartsen die je beter kunnen helpen. Ze kunnen je vertellen over de hoeveelheid die je moet innemen, hoelang je er mee door moet gaan en of voeding een component van de oplossing voor jou kan zijn.

Mies de Haas, 13-09-2015 15:37 #22
Mijn moeder is 88 jaar en heeft elke dag erg veel pijn door artritis en slijtage. zou de CBD olie ook iets voor haar kunnen zijn? met vriendelijke groeten Mies de Haas Reactie infoteur, 13-09-2015
Beste Mies, CBD-olie kan in zo´n geval geen kwaad. Ik kan je ook aanraden dit artikel te lezen. Het zou namelijk kunnen dat de oorzaak en de beste behandelingsmethode van artritis in bepaalde voeding ligt: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/124009-artritis-voedsel-als-medicijn.html

Marilu Dijkman, 20-08-2015 12:00 #21
Beste,
Goede dag. Mijn vraag is helpt het ook bij vasculitus? Mijn schoonmoeder kampt hier al jaren mee en er is dan ook nog maar weinig van haar over en ze krijgt de ene naar het andere medicijn maar het helpt niks. Dus ben ik me aan het verdiepen hierin en denk zelf dat het wel eens zou kunnen werken. Mijn vraag dan ook wat denken jullie daarvan en zijn er ook resultaten van?
Met vriendelijke groet, Marilu Dijkman Reactie infoteur, 20-08-2015
Dat is mogelijk. Het helpt iig bij andere auto-immuunziekten. Je zou het kunnen proberen, onder begeleiding van een expert zoals een natuurgeneeskundige of fytotherapeut. Het heeft niet echt bijwerkingen, als je je aan de voorgeschreven dosis houdt. Er zijn meldingen dat cbd-olie helpt bij vasculitis, zoals op deze site: https://doctoravicenna.wordpress.com/tag/cannabis-oil/

Annelies Janssen, 14-08-2015 17:12 #20
Hallo, ik heb een Mantelcellymfoom, een non Hogdkin variant, waar ik en half jaar chemo voor heb gehad met een stamceltransplantatie. Mij vraag is welke olie ik het beste kan bestellen en of het uberhaupt verstandig is dit te gebruiken.De laatste kuur is september 2014 geweest. Daarnaast heb ik C.I.D.P. ( chronische inflamatoire demilliniserende polyneuropathie) Daar krijg ik om de 8 weken een nanogamkuur tegen. Ik heb idt sinds 5 jaar.
Gaarne uw advies Reactie infoteur, 15-08-2015
Mijn advies is om naar een natuurgeneeskundige te gaan of naar een fytotherapeut en aan deze deskundige jouw situatie voor te leggen.

De olie kun je zelf maken en is te bestellen. Wernard Bruining is een deskundige op het gebied van CBD-olie, misschien kun je een lezing van hem bijwonen.

John, 13-08-2015 15:51 #19
Overal lees ik dat CBD olie met minder dan 0,2% THC legaal is. Waar kan ik dat teruglezen of opvragen? Ik kan geen enkel document vinden die dit bevestigd. Voedsel en Warenwet verwijst naar IGZ, die verwijst naar Min van Volksgezondheid, die weet vervolgens ook van niets… Ik zou het graag ergens lezen dat CBD olie LEGAAL is om te kopen of te verhandelen. Iemand? Reactie infoteur, 13-08-2015
Hier is de officiële site van het ministerie van volksgezondheid met een paar pdf's met overheidsrichtlijnen: https://www.cannabisbureau.nl/MedicinaleCannabis/informatiebrochures/default.asp

Joke Nagel, 26-07-2015 22:41 #18
Ik gebruik 10 mg paroxetine per dag.Kan ik daar ook de CBD olie bij gebruiken.m.v.g.J Nagel Reactie infoteur, 27-03-2016
Beste Joke, dat is een vreselijk slecht medicijn in mijn ogen. Paroxetine wordt ook wel seroxat genoemd. Lees dit artikel een s: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/99474-psychiatrie-industrie-des-doods.html

Ja, CBD-olie heeft nauwelijks bijwerkingen. Mijn advies is om paroxetine langzaam af te bouwen, wat heel moeilijk is want je raakt er supersnel aan verslaafd, en natuurlijke middelen te gebruiken tegen depressie zoals st Janskruid en CBD-olie.

Tineke O., 19-07-2015 22:43 #17
Dag Thomas, dank voor je snelle en duidelijke antwoord!
Volgens de orthomoleculair therapeut zou het moeten kunnen, maar hij verwacht niet dat het veel soelaas gaat bieden. Ik denk er dus nog even over na.
Hartelijke groet,
Tineke O.

Tineke O., 19-07-2015 09:59 #16
Dag Thomas Dijkman,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik niet had vermeld, is dat ik naast de specialist in het ziekenhuis wordt ondersteund door een gerenommeerde orthomoleculair therapeut. Je aanname verkeerde voeding is niet juist. Ik ben juist een gezondheidsfreak, en niet sinds dat 'in' is, maar al een jaar of 30, zowel voor wat betreft eten als bewegen, en tot ik ziek werd was zelfs een paracetamolletje bij mij in huis niet te vinden. Inmiddels is duidelijk dat ik dit zeer waarschijnlijk te danken heb aan de combinatie van een virus (pfeiffer) en een bacterie die binnenkwam via een kapotte blaar op mijn voet die ging ontsteken, of wellicht vanuit een onvoldoende behandelde geelzucht en miltziekte toen ik nog een klein meisje was. De orthomoleculair therapeut heeft steeds alle up-to-date uitslagen van de bloed- en urineonderzoeken en ziet dat dit hij op dit moment alleen kan ondersteunen. Ik heb nog steeds 30% kans op volledig herstel, en 30% kans op herstel maar mogelijk met remissie, maar dat moet snel gaan anders lukt het niet en zal ik inderdaad op termijn mijn nieren kwijtraken. Hij zet naast de kuren die ik nu slik, alles in wat mogelijk is en ik probeer mezelf daarbij geestelijk en lichamelijk zo fit en positief mogelijk te houden, onder meer door wat ik al noemde, yoga, wandelen, de bellicon en inmiddels toch ook weer een uur of vier, vijf werken per dag. En vooral een positieve levensvisie. Toen ik rond pinksteren op de SEH werd binnengebracht, was dat net op tijd en ik ben blij dat ik nog rondloop. Kijkend naar de mogelijke bijwerkingen van met name de prednison en de interactie met de andere middelen, heb ik geluk dat het alleen het slaapgebrek is. Dat is ernstig, maar tot nu toe hanteerbaar. En geloof het of niet, als ik dit alleen door een natuurarts laat behandelen, red ik het niet. Ik weet wel zeker dat ik het ziekenhuis en de pillen laat voor wat ze zijn en alleen nog naar de orthomoleculair therapeut ga als de kop eraf is en ik weet dat de nierfilter zijn gesloten en ik dat autoimmuunstofje kwijt ben. Dat is ook de afspraak die ik nu al heb gemaakt. Voor mij is het een enorme en soms letterlijk doodenge weg om af te leggen, juist ook door de medicatie, maar dit moet even.
Maar mijn vraag was: Zou de olie zorgen voor een interactie met de medicijnen, of kan ik het gewoon proberen?
Vriendelijke geoet,
Tineke O. Reactie infoteur, 19-07-2015
Beste Tineke,

Dit is een vraag die ik niet kan beantwoorden maar een natuurarts wel. Eigenlijk kun je helemaal geen medische adviezen geven in het algemeen omdat iedereen verschillend van constitutie en een verschillende medische achtergrond geeft. Dat heeft onder andere te maken met een verschil van behandeling door natuurartsen en de reguliere geneeskunde. In de reguliere geneeskunde krijgen mensen een pil voorgeschreven op basis van de gemiddelde werking ervan bij mensen en in de natuurgeneeskunde krijgt iedereen patiënt een persoonlijk behandelingsplan. Met andere woorden: in de reguliere geneeskunde staat het medicijn centraal en in de natuurgeneeskunde staat de mens centraal.

Hartelijke groet,
Thomas

Tineke O., 18-07-2015 09:11 #15
Eind mei is bij mij een lastig behandelbare vorm van het nefrotisch syndroom geconstateerd, met auto-immuunaspecten. Sindsdien slik ik onder meer de voor mijn gewicht zwaarste dosering prednison en dat tot 6 maanden duren, afhankelijk van het effect. Ik heb daarvan weinig bijwerkingen, maar de bijwerkingen die ik heb zijn knap lastig. De ladtigste is slapeloosheid. Ik slaap gemiddeld vier uur per nacht en ben doodmoe aan het worden. Ik vraag me af of ik de CBD-olie van 4% veilig naast de prednison, antibiotica en lisdiuretica kan gebruiken want ik wil geen risico's nemen, maar ik wil zo graag slapen!
Ik doe zelf ook van alles om mijn conditie min of meer op peil te houden, waaronder fysiotherapie, wandelen, de bellicon en yoga. Allemaal voorzover het me lukt want er zijn af en toe echte 'bad days'.
Uw antwoord stel ik heel erg op prijs.
Vriendelijke groet, Tineke O. Reactie infoteur, 19-07-2015
Beste Tineke,

Je schrijft dat je weinig bijwerkingen hebt maar ook dat je slechts 4 uur per nacht slaapt. Dat is een zeer ernstige bijwerking. Velen zouden dat onacceptabel vinden en ervoor kiezen om door een natuurarts behandeld te worden met middelen die eveneens werken maar dan zonder bijwerkingen zoals slapeloosheid. Wat je ook doet: de oorzaak van slapeloosheid zijn de medicijnen. Daar helpt yoga e.d. niet tegen.

Dit soort ziekten komt door verkeerde voeding en eventueel aanverwante zaken als roken, meeroken, alcohol- en zelfs medicijngebruik. De nieren zijn overbelast met toxische stoffen. Het is sterk de vraag of je de nieren met synthetische medicijnen kunt genezen. Synthetische medicijnen zijn ook toxisch. Op wikipedia kun je lezen dat ondanks de behandeling die je volgt sommige mensen een niertransplantatie moeten onndergaan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nefrotisch_syndroom Je zou ook de oorzaak kunnen aanpakken. Dat is wat een natuurarts doet.

hier kun je een artikel lezen over kruiden die de nieren ondersteunen om toxische stoffen af te voeren: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/140409-nieren-welke-kruiden-zijn-goed-voor-de-nieren.html In jouw geval is het beter om met een fytotherapeut of natuurarts in overleg te treden.

Antibiotica wordt in dit geval door vele artsen afgeraden omdat antibiotica te veel bijwerkingen heeft. Lees bv het boek: Geoffrey Cannon, De nieuwe Ziekteverwekkers, antibiotica, een droom wordt een nachtmerrie of het artikel: http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-gezondheid/152175-de-vicieuze-cirkel-van-antibiotica.html

Sterkte met je zoektocht naar de oorzaak van je ziekte en de keuze voor de manier waarop je van je ziekte wilt genezen.

Vriendelijke groet,
Thomas Dijkman

C. Sibrandi, 16-07-2015 21:08 #14
Dag

Na 6 jaar paroxetine afgebouwd en gestopt. Nu al een half jaar afkikkingsverschijnselen, tintelingen, brandende gevoelens, 15 kilo afgevallen, misselijk. U bent mijn laatste hoop, anders hoeft het voor mij niet meer, Ook ben ik erg warrig, vergeet alles
hoop dat ik snel wat hoor
gr corrie Reactie infoteur, 17-07-2015
Dat klinkt ernstig. Ik heb je bij wijze van uitzondering een persoonlijke mail gestuurd. In het algemeen kan ik stellen dat tegen misselijkheid thee van verse gember goed is. De andere symptomen zijn te specifiek om in het algemeen een antwoord op te geven.

Een bezoek aan een natuurgeneeskundige kan helpen bij deze problemen.

Neeltje Blonk, 15-07-2015 15:26 #13
Ik heb hzo+ Met cbd olie thuis gekregen maar zonder thc. Ik had het besteld tegen slecht slapen, heb ik nu wel het juiste? Er zat geen gebruiksaanwijzing bij. Dus hoe neem ik het in en moet het in de koelkast bewaard Reactie infoteur, 16-07-2015
Ja, CBD-olie werkt bij slapeloosheid. Het kan geen kwaad om de oorzaken van slapeloosheid op te sporen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/138180-oorzaken-van-slapeloosheid.html

Marleen Philips, 08-06-2015 21:46 #12
Helpt dit ook voor cervicale dystonie?
Dank Reactie infoteur, 09-06-2015
Uit dit onderzoek lijkt het een zeer rustgevend middel te zijn en er zijn enkele gevallen bekend van mensen die zeer goed reageren op CBD-olie. http://www.cannabis-med.org/studies/ww_en_db_study_show.php?s_id=139

Bo, 02-06-2015 20:32 #11
Kun je wiet olie ook aan dieren ( hond ) geven met kanker?

Vriendelijk bedankt Reactie infoteur, 09-06-2015
Ja dat kan. Er zijn allerlei dierenartsen die het gebruiken en zeggen dat ze er kanker mee genezen van honden. Hier een link naar een artikel over dat cannabis als medicijn echt lijkt te werken bij honden. Het is geschreven door een tegenstander van wiet maar, zo zegt hij, als echt blijkt dat het een medicijn is, moeten we het dieren niet onthouden. http://www.dogster.com/lifestyle/ask-a-vet-will-medical-marijuana-for-dogs-become-commonplace

Perdaen Marleen, 01-06-2015 16:32 #10
Ik ben ms patiënt en heb en probleem gekregen met medicijnen te nemen (chronisch slokdarm ontsteking en allergieën) heb ook veel pijn door ontstekingen, maar hier in België is het verboden en loop je met je hoofd tegen de muur! Zo zo graag mijn gezonheid terug onder controle willen hebben en me nog eens goed voelen en weet dat cannabis daar bij helpt, want er zijn veel mensen die er baat bij hebben! Naar coffeeshops durf ik niet gaan, want je weet nooit wat je krijgt. Wie kan me helpen zodat ik eraan kan geraken en gerust mag zijn dat het zover is! Reactie infoteur, 14-06-2015
Naar koffieshops gaan heeft ook niet zoveel zin. Je kunt of zelf een paar cannabisplanten in de tuin zitten en daar olie van maken, of een flesje CBD-olie kopen, wat legaal is in Nederland. Er wordt eveneens THC-olie van de wietplant gemaakt maar die is illegaal want het heeft een bewustzijnsveranderende werking. Voor meer informatie, bezoek eens de site van stichting Mediwiet of ga naar een lezing van Wernard Bruining, die het product ontwikkeld heeft.

Tineke, 20-05-2015 13:28 #9
Kan ik de olie gebruiken samen met het middel acenoucomorol? Ik zou het zo graag willen gebruiken voor mijn bloedvaten en hartritmestoornissen. Reactie infoteur, 17-06-2015
Daar is geen onderzoek naar gedaan. Dus dat is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk kun je het met behulp van een deskundige zoals een fytotherapeut of natuurgeneeskundige achter het antwoord komen.

Nathalie, 06-05-2015 20:27 #8
CBD olie is echt een geweldig middel en helpt bij zoveel klachten! Het zou mooi zijn als de zorgverzekering het zou vergoeden, weg met die kunstmatige medicijnen en gewoon weer terug naar de natuur!

Monique, 05-05-2015 17:03 #7
Hallo,

Hoe weet ik welk merk goede CBD olie distribueert?

groet vanuit Sneek Reactie infoteur, 06-05-2015
Door het te proberen en te kijken of het werkt. Je kunt zelf je lichaam het best aanvoelen.

Ik ga hier geen commerciële links neer zetten maar kan je adviseren eens naar een lezing van Wernard Bruining te gaan.

Philip, 03-05-2015 21:33 #6
Sinds een paar dagen neem ik elke avond voor slapen gaan 2 drupjes cdb olie onder de tong, dit omdat ik met twee hernia's zit en dus een constante pijn heb. Men vertelde me dat cdb olie hierbij helpt, klopt dit? Reactie infoteur, 04-05-2015
Je kunt je lichaam zelf het beste aanvoelen. CBD-olie kan inderdaad helpen bij chronische pijnen.

Roghieh, 28-04-2015 10:11 #5
Beste,

Ik heb een heel dringende vraag. Ik heb longkanker en ben in dit ogenblik in Duitsland. Zij hebben mij gewoon nog een beetje tijd gegeven. De tumor is in mijn rechte long en ook rondom. Ik will geen chemotherapie doen, want ik wil niet lijden. Ik heb de biologische weg gekozen. Natuurgeneeswijze en cannabisolie. Ik heb op internet gezien hoe andere mensen ervan genezen zijn omdat de olie de kankercellen van binnen opeet.

Ik neem nu vanaf een week canabisolie. Maar ik ben niet zeker over de dosering. Ik weet, dat ik binnen 90 dagen 60 ml innemen moet. Maar ik ben begonnen met drie druppels per dag. Na een week neem ik nu 4 druppels om het langzaam op te bouwen.

Op internet heb ik gelezen, dat ik de dosering elke 4 dagen een druppel meer moet nemen. Tot een ml (26-26) per dag moet ik geraken. Maar wat is uw ervaring? Is deze dosering juist?

Kunt u mij zo vlug mogelijk antwoorden aub? Dank u bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten,
Rogieh Bassiri Reactie infoteur, 29-04-2015
4 druppels per dag lijkt me prima. Je kunt zelfs meer nemen. Een criterium is: als je de psychische effecten het high-zijn, gaat merken, heb je te veel ingenomen. Je kunt er namelijk niet te veel van innemen wat fysieke bijwerkingen betreft. Het is wel verstandig om een fytotherapeut te raadplegen. Er komen namelijk nog meer dingen bij kijken zoals geen suiker eten.

K., 26-03-2015 09:17 #4
Ik gebruik het sinds een week voor vooral mijn reuma, maar ook voor een chronische vorm van eczeem.
Ik merk dat mijn spieren er ontspannender van worden en de pijn merk al dat de scherpe randjes er van af zijn, maar ben nog in opbouw met de druppels. Ik slaap ook al wat beter. Mijn eczeem merk ik nog niet, maar hoop dat dat nog komt. Gebruik het vooral voor de reumatische pijnen en ontstekingen. Dus hopelijk zet dit alles door! Dan kan ik een heel stuk beter leven en functioneren en ben wordt ik weer een blijer mens.

Dave, 15-03-2015 23:48 #3
Welke soort wietolie kun je het beste gebruiken bij dementie/beginnende alzheimer? Mijn moeder heeft hiermee mee te maken. Heb er al veel over gelezen. Maar wat moet je nu gebruiken. Olie met THC of cbd of allebei en in welke verhouding? Ook worden er vele benamingen gebruikt. Ten slotte waar kan je het kopen? Reactie infoteur, 14-04-2015
Omdat het THC-olie nog altijd ilegaal is kan ik niet zeggen waar het te koop is. Wel kan ik adviseren om een lezing van Wernard Bruining te bezoeken. Hij beantwoordt vragen. Hij verkoopt zijn producten na de lezing.

Joost, 01-03-2015 14:06 #2
Wietolie helpt zeker ook tegen slapeloosheid. U moet dan de wietolie hebben van een indica dominante soort. Afhankelijk van de sterkte van je olie 1 of 3 druppels voor het slapen innemen.

Harrie Bertens, 06-02-2015 13:13 #1
Helpt hennepolie ook tegen slapeloosheid? Reactie infoteur, 02-05-2015
Ja.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 30-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Olie
Reacties: 96
Medische informatie…
Schrijf mee!