InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van oregano-olie

De geneeskracht van oregano-olie

De geneeskracht van oregano-olie Etherische of essentiële olie op basis van oregano beschikt over diverse medicinale capaciteiten. Zo kan oregano-olie de beruchte E.coli-bacterie tegengaan. Daarom zit de werkzame stof carvacrol uit oregano-olie in veel voedselproducten om bederving en voedselvergiftiging te voorkomen. Volgens onderzoek kan het bovendien werkzaam zijn bij het norovirus. Daarnaast is deze olie werkzaam tegen een aantal parasieten.
Flesje oregano-olie / Bron: Itineranttrader / Wikimedia CommonsFlesje oregano-olie / Bron: Itineranttrader / Wikimedia Commons

Inhoud:

Carvacrol

Allereerst is het goed om te weten dat vrijwel iedereen die dit leest wel eens producten die tot stand zijn gekomen dankzij synthetische carvacrol heeft gegeten. Deze stof wordt namelijk gebruikt om voedselvergiftigingen te voorkomen maar ook om dieren in de bio-industrie zoals kippen minder snel ziek te laten worden. Carvacrol is een stof die in grote hoeveelheden in oregano en etherische oregano-olie voorkomt. Men zou de natuurlijke carvacrol kunnen isoleren of de hele etherische olie kunnen gebruiken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat natuurlijke carvacrol beter werkt dan synthetische carvacrol. Kippen worden er bijvoorbeeld gezonder en dikker van. Boeren gebruiken liever synthetische carvacrol omdat dit goedkoper is.

Te weinig onderzoek

Ondanks dat oregano-olie op basis van ervaring van vele artsen werkzaam is tegen een groot aantal ziekten, is deze olie nog maar weinig aan wetenschappelijk onderzoek onderworpen. Dat is jammer want de wetenschappelijke onderzoeken die er zijn gedaan laten zien dat de werkzaamheden van oregano-olie 'imponerend' genoemd mogen worden. Echter, het aantal medicinale werkzaamheden is zo groot dat de wetenschap nog vele tientallen jaren nodig heeft om ze allemaal klinisch te onderzoeken. Een extra reden dat oregano-olie nog niet volledig is onderzocht is dat er volgens wetenschappers 38 verschillende soorten van deze plant bestaan. Volgens etherische-olie expert wijlen André Gielen bestaan er zelfs 52 soorten oregano-olie.

Variëteiten van oregano

Een wetenschappelijk bewijs voor de ene variëteit geldt in hoge mate ook voor een andere variëteit maar om wetenschappelijk uitsluitsel te geven moeten alle soorten worden onderzocht op alle geneeskrachtige werkingen. Dat betekent echter niet dat oregano-olie een wetenschappelijk gezien onbewezen natuurgeneesmiddel is; er zijn tientallen tot honderden wetenschappelijke onderzoeken die de werkingen van de oregano-variëteiten aantonen alleen zijn de werkingen niet allemaal door strenge wetenschappelijke standaards gescreend op mensen. Daarentegen is het feit dat de oregano-oliën al duizenden jaren worden gebruikt om mensen te genezen een zeer belangrijke aanwijzing dat deze stof inderdaad werkt; anders zouden mensen er niet mee genezen en zouden natuurartsen het niet voorschrijven. Bovendien worden de antibacteriële werkingen van stoffen in oregano-olie dagelijks gebruikt in de voedingsindustrie.

Oreganoplant / Bron: Garitzko / Wikimedia CommonsOreganoplant / Bron: Garitzko / Wikimedia Commons

Algemene informatie

De Latijnse naam van oregano is Origanum heracleoticum. Een andere variant van oregano-olie is Origanum vulgare. In Nederland kennen we ook de oreganosoort vijf-in-ëën-kruid. Daarnaast wordt ook Origanum majorana veel gebruikt. Deze oreganovariant kennen we in Nederland beter onder de naam majoraan of marjolein. Volgens André Gielen is Origanum vulgare een de meest sterke varianten; deze wordt eveneens het meest gebruikt. Er zijn behalve deze drie nog 35 andere variëteiten van oregano die allemaal een essentiële olie kunnen produceren. In de alle essentiële oregano-oliën is carvacrol de belangrijkste werkzame stof. Daarnaast zitten er veel fenolische monoterpenen in oregano-olie.

Medicinale werkingen

In een Tunesisch wetenschappelijk onderzoek uit 2013 staat: ‘Oregano-olie heeft antibacteriële, antischimmel, antiparasitaire, antimicrobiële en antioxidanteigenschappen.’ In het zelfde onderzoek staat dat de belangrijkste stof in carvacrol beschikt over de volgende eigenschappen: antitumor, antimutageen, antigenotoxisch, pijnstillend, krampstillend, anti-inflammatoir, angiogeen, antiparasitair, anti-bloedplaatjesklontering, pijnremmend, antielastase, insecticide, antihepatotoxisch en hepatoprotectieve activiteiten. De laatste twee eigenschappen zijn van extra belang omdat ze betekenen dat ze een zieke lever kunnen genezen en een gezonde lever beschermen. De lever is het belangrijkste orgaan van het lichaam. Het is (in tegenstelling tot het hart) niet vervangbaar door een kunstmatig mechanisme. Een goed werkende lever zorgt voor een gezondere huid, een betere spijsvertering, een beter immuunsysteem of levensenergie. Met andere woorden: stoffen die de lever ondersteunen ondersteunen in feite het gehele lichaam.

Wetenschappelijk bewezen werkingen

Overigens voegt een Amerikaanse onderzoeker nog een aantal andere activiteiten toe aan het arsenaal wat de Tunesische onderzoekers laten opsommen: Carvacrol is ook anti-artritisch, antiallergisch, anticarcinogeen, antidiabetisch, cardioprotectief, maagbeschermend en neuroprotectief. Aan al deze werkzaamheden ligt wetenschappelijk onderzoek ten grondslag. Toch zijn er sceptici die zeggen dat de werking van een natuurlijk middel als oregano-olie overdreven wordt op basis van het feit dat er te weinig wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan om al deze werkingen uitvoerig te onderzoeken. De sceptici houden in dit geval geen rekening met de factor ‘tijd’. Oregano-olie beschikt over dermate veel eigenschappen dat het eenvoudigweg onmogelijk is om al deze werkingen in kort tijdsbestek uitvoerig te onderzoeken.

Tegen E.coli-bacterie

De Escherichia coli-bacterie kan voor allerlei vervelende aandoeningen in het lichaam zorgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat etherische oregano-olie de groei van een bacteriekolonie van E. coli beïnvloedt en vermindert. Hierdoor kan de bacteriebalans in het lichaam makkelijker worden hersteld en is de kans op het ontstaan van een infectie kleiner. De etherische oregano-olie werd in 2012 op mensen getest door Poolse wetenschappers. In 2008 hadden Chinese wetenschappers al een grootschalig onderzoek gedaan naar de antibacteriële werking van oregano-olie; ook zij zagen dat deze olie werkzaam is tegen de E.coli-bacterie. Bovendien zagen dezelfde onderzoekers dat antibiotica die wordt ingezet tegen de E.coli-bacterie minder goed werkt als deze wordt gecombineerd met oregano-olie; de oregano-olie is de antibiotica als het ware te snel af en doodt de bacterie eerder dan de synthetische stoffen dat doen.

Oregano-olie helpt menselijk norovirus te bestrijden

Etherische oliën zijn duizenden jaren geleden al gebruikt om voedsel te conserveren. In 2014 werd een Amerikaans onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat oregano-olie het menselijke norovirus bestrijdt. De werkzame stof is carvacrol. De onderzoekers opperen de mogelijkheid om voedsel te besprenkelen met een oplossing van carvacrol om het menselijke norovirus een halt toe te roepen.

Pakistaans onderzoek toont aan dat majoraan, een variant van oregano, over dezelfde medicinale eigenschappen beschikt als oregano-olie.

Oregano-olie tegen parasieten

Een Amerikaans onderzoeksteam diende in 2000 oregano-olie toe aan 14 mensen die in hun darmen de parasieten Blastocystis hominis, Entamoeba hartmanni en Endolimax nana hadden. De oregano-olie werd oraal toegediend. Dagelijks werd 600mg oregano-olie gegeven. Van de 14 mensen vertoonden 11 mensen enorme verbeteringen in hun stoelgang. Sommige parasieten waren zelfs helemaal verdwenen. Overigens zijn er therapieën met andere planten waarbij parasieten voor 100% verdwijnen zoals bij absint alsem.

Deze plant is familie van oregano; zijn Latijnse naam is Plectranthus amboinicus of in het Nederlands vijf-in ëën-kruid. / Bron: Ivan2010 / Wikimedia CommonsDeze plant is familie van oregano; zijn Latijnse naam is Plectranthus amboinicus of in het Nederlands vijf-in ëën-kruid. / Bron: Ivan2010 / Wikimedia Commons
Etherische oregano-olie moet nooit puur ingenomen worden of op de huid worden gesmeerd. Gebruik het altijd in een verdunning.

Enkele toepassingen uit de natuurgeneeskunde

Hieronder volgen een aantal veel toegepaste aanwendingen van oregano-olie van de variant origanum vulgare. Ondanks dat in de praktijk is gebleken dat deze behandelingen werken is er nog niet altijd een wetenschappelijk bewijs voor deze handelingen. Maar de duizenden mensen die er succesvol mee behandeld zijn vinden de werking waarschijnlijk belangrijker dan het wetenschappelijke onderbouwing.
  • Tegen spierpijn en artritis kun je een massage-olie maken. Deze olie bevat 20 tot 30 druppels oregano-olie op 50 ml sint janskruidolie. Je kunt dagelijks gemasseerd worden met deze olie.
  • Bij spierpijn of artritis kun je een badolie maken. Je gebruikt 5 druppels oregano-olie op een halve beker melk, amandelmelk of honing. Hierin kun je 20 minuten per dag baden.
  • Tegen zenuwpijnen, neuralgieën of gordelroos kun je een massage-olie maken op basis van etherische oregano-olie. Je mengt hiervoor 10 druppels oregano-olie op 50 ml amandelolie. Je kunt deze massage-olie dagelijks gebruiken.
  • Lage bloeddruk, geestelijke en lichamelijke vermoeidheid kunnen worden behandeld door het gebruik van een verdamper. Het gebruik van een verdamper valt onder de aromatherapie. Gebruik in dit geval 5 tot 8 druppels in de verdamper.
Gerelateerde artikelen
Wilde marjolein, vreugde van de bergenVreugde van de bergen, oros - ganus oftewel oregano is de vrij vertaalde naam van onze inheemse Oreganum vulgare of Wild…
Etherische oliënEtherische oliën, ook bekend als essentiële of aromatische oliën, worden uit planten gewonnen en worden, omwille van hun…
Griep voorkomen of te lijf gaan met oregano capsulesDe dreiging van de Mexicaanse griep, de afweging of we wel of niet zouden vaccineren en de vraag achteraf of het commoti…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Kruiden: oregano of wilde marjoleinKruiden: oregano of wilde marjoleinOregano is wilde marjolein. Oregano en marjolein worden in dezelfde gerechten gebruikt, maar oregano is sterker van smaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lebensmittelfotos / Pixabay
  • Oregano-olie e.coli-bacterie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23484421
  • Oregano-olie norovirus: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24779581
  • Oreghano-oloie antibacterieel: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1574-695X.2008.00414.x/full
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10815019
  • Tunesisch onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3868303/
  • Natuurlijke oregano vs synthetische carvacrol: http://www.meriden-ah.com/information-centre/by-product-name/orego-stim/orego-stim/76-comparing-orego-stim-and-a-commercial-synthetic-carvacrol-feed-additive-on-broiler-production-parameters
  • Majoraan: http://www.researchgate.net/publication/236899595_Hussain_A._I._Anwar_F._Rasheed_S._Nigam_P._S._Janneh_O._and_Sarker_S._D.*_(2011)_Composition_and_potential_antibacterial_anticancer_antimalarial_and_antioxidant_properties_of_the_essential_oils_from_two_Origanum_species_growing_in_Pakistan_Brazilian_Journal_of_Pharmacognosy__Revista_Brasileira_de_Farmacognosia_21_943-952
  • Andre Gielen: http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=origanum-vulgare
  • Afbeelding bron 1: Itineranttrader / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Garitzko / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Ivan2010 / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van oregano-olie"

Reacties

Mariska, 02-07-2017 20:27 #2
Welk merk is het beste volgens dit soort artikelen?en zijn er ook sterkere varianten hiervan? Bijv 1 tablet die hetzelfde is aan 600 ml?mvg mariska

Anna, 03-05-2017 13:24 #1
Ik heb blastocystis hominis en wil proberen of dit weggaat met oregano-olie.
Nu zag ik hiervoor tabletten, maar klopt dit wel (In de tekst?) ''Dagelijks werd 600mg oregano-olie gegeven''. Dan zou ik namelijk 15 tabletten moeten nemen per dag. Kan dat niet schadelijk zijn? Wil wel heel graag van die parasiet af.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-08-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!