InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ricola: keelpastilles en kruidenthee van Zwitserse bodem

Ricola: keelpastilles en kruidenthee van Zwitserse bodem

Ricola: keelpastilles en kruidenthee van Zwitserse bodem Wie kent de reclame van Ricola keelpastilles niet. Hierin is een man in de bergen op zoek naar alle dertien kruiden die in de Ricola keelpastilles worden verwerkt. Af en toe roept hij: "Ricola." Als hij uiteindelijk bij het laatste kruid is, wordt dit door een steenbok opgegeten. In de keelpastilles van Ricola zitten echt dertien kruiden en deze kruiden groeien in de bergen van Zwitserland. Ricola is namelijk een Zwitsers merk. Naast keelpastilles zijn er ook verschillende soorten kruidenthee. Er zijn in Zwitserland zes showtuinen, waar je als toerist gratis een kijkje mag nemen.

Inhoud

Familiebedrijf Ricola

In 1930 begon Emil Wilhelm Richterich met zijn banketbakkerij Richterich & Compagnie, Laufen. Hij richtte zich op het vervaardigen van producten waarin kruiden werden verwerkt. In 1940 kwam hij met een recept waarin hij 13 kruiden met elkaar mixte. Hij veranderde de naam van zijn bedrijf in Ricola. In de jaren 50 verhuisden ze naar een nieuwe locatie in Laufen. In 1967 richtte hij samen met zijn twee zoons Hans Peter en Alfred het bedrijf Ricola AG op. Tevens kwam er in dat jaar een nieuwe fabriek. Lang heeft hij niet van Ricola AG kunnen genieten. Hij kwam in 1973 te overlijden. Op dat moment namen zijn beide zoons de leiding over. Felix Richterich - telg van de derde generatie - staat sinds 1991 aan het roer.

Hoe de naam Ricola tot stand kwam

De naam Ricola is afgeleid van de allereerste naam van het bedrijf: Richterich & Co, Laufen.
  • de letters Ri komen van Richterich
  • de letters co komen van Compagnie
  • de letters la komen van Laufen

Ontwikkeling Ricola

De kruidenbonbons werden in de jaren 1960 erg goed in Zwitserland verkocht. Daarop werd besloten om het ook naar andere Europese landen te exporteren. Deze opzet slaagde goed en in de jaren 70 gingen ze zelfs internationaal. Op dat moment kwamen er ook suikervrije snoepjes (Ricola Pearls) en kruidenthee op de markt. Er zijn al meer dan 50 exportlanden waaraan Ricola AG meer dan 40 verschillende soorten kruidensnoepjes en -thee levert. Ieder land heeft zijn eigen assortiment.

Werkgelegenheid

Ricola AG is een internationaal bedrijf en biedt wereldwijd werk aan ongeveer 400 medewerkers. Ze hebben nevenvestigingen in Azië, Italië, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Het hoofdkantoor zit in Laufen (vlakbij Bazel). De oude fabriek uit de jaren 50 werd in 2006 vervangen voor een nieuwe ultramoderne fabriek. De oude fabriek bestaat trouwens nog steeds, maar doet geen dienst meer als fabriek. In 2014 kwam het Ricola Kräuterzentrum erbij. In de jaren 80 kwam de eerste buitenlandse vestiging. Dat was Ricola USA, Inc. Zij zorgden voor de verkoop aan onder andere de VS en Canada. Later kwam er ook een vestiging in Frankrijk in Mulhouse-Brunstatt. Deze kreeg de naam Ricola Europe SA. Het produceren van de Ricola producten gebeurt uitsluitend in Zwitserland.

Producten

Bij Ricola AG in Zwitserland worden een drietal producten gemaakt waarin de kruiden van Ricola worden gebruikt. Dit zijn keelpastilles, zuigtabletten en kruidenthee. Het assortiment in de winkel kan per land verschillen.

Verpakking

De originele keelpastilles zijn verkrijgbaar in zakjes, in een blikje en in een kleine kartonnen doosjes in zakformaat. De overige keelpastilles zijn verkrijgbaar in zakjes en handige kartonnen doosjes in zakformaat.

Keelpastilles

Er zijn veel verschillende soorten keelpastilles.
  • sinaasappel mint
  • kruiden caramel
  • mix van bessen
  • salie
  • ijsmint
  • eucalyptus
  • bergmint

Waarvan verkrijgbaar in Nederland:
  • gewone (originele) kruidenbonbons
  • citroenmelisse
  • cranberry
  • dropmint
  • honing kruiden
  • menthol
  • vlierbloesem

Zuigtabletten

Naast keelpastilles zijn er ook zuigtabletten. In Zwitserland worden zuigtabletten met de volgende smaken verkocht: originele 13 kruiden, citroenmelisse, eucalyptus en drop.

Kruidenthee

Onder kruidenthee wordt instant thee (losse korrels) en thee in buideltjes verstaan. In Nederland is alleen de instant thee te koop in de varianten kruiden en goede nacht.

Overige smaken instant thee

  • vlierbloesem
  • citroenmelisse
  • kamille

Thee in buideltjes

  • Zwitserse munt
  • kruiden
  • citroenmelisse
  • vlierbloesem

De 13 kruiden

Alle gebruikte kruiden zijn onbespoten. Er wordt geen gebruik gemaakt van chemische middelen om bijvoorbeeld insecten te verwijderen. Eventueel onkruid wordt met de hand of met een machine verwijderd.

De 13 kruiden die in de keelpastilles van Ricola worden gebruikt zijn:
  1. kleine bevernel (pimpinella saxifraga)
  2. duizendblad (achillea millefolium)
  3. ereprijs (veronica officinalis)
  4. heemst (althaea officinalis)
  5. kaasjeskruid (malva sylvestris)
  6. malrove (marrubium vulgare)
  7. pepermunt (mentha piperita)
  8. salie (salvia officinalis)
  9. gulden sleutelbloem (primula veris)
  10. tijm (thymus vulgaris)
  11. vlier (sambucus nigra)
  12. vrouwenmantel (alchemilla vulgaris)
  13. smalle weegbree (plantago lanceolata[)

Kruidenteelt

De kruiden van de Ricola-producten worden alleen in Zwitserland geteeld. In totaal verbouwen meer dan 100 boeren deze kruiden. Er zijn verschillende gebieden waar dit wordt gedaan:
  • Wallis: het dal van de Grote Sint Bernhard en op de hellingen tussen Martigny en Sierre
  • Puchlav: in het dal tussen het meer Le Prese en Poschiavo
  • Centraal-Zwitserland: op de hellingen tussen Escholzmatt en Wolhusen
  • Achterland van Luzern: op de hellingen in de buurt van Willisau
  • Emmental: Melchnau, Sumiswald tot en met Röthenbach
  • zuidoostelijke kant van de Jura: hellingen op de Wolfisberg en Twannberg

De totale grootte van deze gebieden is rond de 7140 are, vergelijkbaar met 100 voetbalvelden. Naast kruiden zijn er natuurlijk ook andere grondstoffen nodig voor het produceren van Ricola-producten. 94% van deze grondstoffen komen uit een straal van 450 kilometer vanaf Laufen.

Proces

In april worden de zaadjes voor de gebruikte kruiden in speciale bakjes gezaaid. Zodra de zaailingen een bepaalde grootte hebben, worden ze in de volle grond geplant. Daar kunnen de kruiden verder groeien. Ricola AG komt regelmatig controleren hoe het met de verbouwde kruiden gaat. Zodra de kruiden de gewenste werkzame stoffen en aroma hebben bereikt, worden ze geoogst. En dit moet snel gebeuren om geen smaak te verliezen. Direct daarna worden ze naar het kruidencentrum in Laufen vervoerd.

Kruidencentrum en fabriek

In het kruidencentrum komen de kruiden van alle verschillende boeren terecht. En dat zijn er jaarlijks nog al wat. Er worden rond de 1400 ton aan kruiden verwerkt. Onder het verwerkingsproces valt het reinigen, drogen, snijden en mengen van alle kruiden. Via een ondergronds transportsysteem komen de kruiden uiteindelijk in de fabriek terecht. Uiteindelijk worden aan het kruidenextract nog de benodigde stoffen toegevoegd en ontstaat er een substantie. De toegevoegde stoffen zijn uitsluitend natuurlijke stoffen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen worden niet gebruikt. De laatste stap is het verwerken van de substantie tot een keelpastille.

Showtuinen

Ricola AG heeft zes showtuinen in Zwitserland. Hier kun je veel te weten komen over de 13 kruiden die gebruikt worden, hoe ze worden geteeld en wat de geneeskrachtige werking van de kruiden is. De beste tijd om zo'n kruidentuin te bezichtigen is van mei tot september. Dan bloeien de kruiden volop. De zes showtuinen zijn te vinden in: Kandersteg (kanton Bern), Klewenalp (kanton Nidwalden), Nenzlingen (kanton Bazel-land), Pontresina (kanton Graubünden), Trogberg (kanton Solothurn) en Zermatt (kanton Wallis).

Kandersteg

Deze kruidenshowtuin is vlakbij het historische Gasthaus Ruedihus. Vanaf het station loop je er in 15 minuten via de Innere Hauptstrasse naartoe. Het is aangegeven aan de hand van bordjes.

Klewenalp

De kruidentuin van Klewenalp ligt op een hoogte van 1600 meter. Om hier te komen moet je met de kabelbaan. De kruidentuin ligt niet ver van het eindpunt van de kabelbaan verwijderd. Het ligt tegenover Berggasthaus Panorama.

Nenzlingen

Deze showtuin is ongeveer 15 minuten verwijderd van de dorpskern van Nenzlingen. Als je de wandelroute Jura-Höhen bij Blauen aanhoudt, kom je langs de kruidentuin.

Pontresina

De kruidenshowtuin is niet erg ver van het station van Pontresina verwijderd. Mocht je met de auto komen, dan kun je de auto bij parkeerplaats Rusellas parkeren. Je loopt dan in ongeveer 2 minuten naar de showtuin toe.

Trogberg

Trogberg ligt niet erg ver van Laufen, de plaats waar het hoofdkantoor van Ricola AG is gevestigd. Om bij deze showtuin te komen
kun je bij de halte Bachmätteli (3 km verwijderd van het dorpje Erschwil ) van de Zwitserse postbus uitstappen. Er is ook een parkeerplaats in de buurt. Je moet dan nog ongeveer 1 uur en 30 minuten lopen om bij de showtuin te komen.

Zermatt

Deze showtuin ligt in de buurt van Blatten. Hier loop je vanaf Zermatt (kabelbaan) in ongeveer 30 minuten naartoe. De tuin ligt naast een kapel en Bergrestaurant Blatten. Het is ook mogelijk om vanaf de kabelbaan bij Furi naar deze showtuin te lopen. Dan doe je er ongeveer een kwartiertje over.

Beroemdheden en Ricola

Een keelpastille van Ricola is op zijn tijd lekker, maar is ook goed voor de keel. Naast de 'gewone man' gebruiken ook beroemdheden producten van Ricola. Dit zijn vaak toneelspelers, acteurs en zangers/zangeressen. Zo gebruiken onder andere
Bruno Mars, Joe Cocker, Robbie Williams en Michelle Pfeiffer Ricola keelpastilles.

Lees verder

© 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Bereiding van je eigen thee en ijstheeBereiding van je eigen thee en ijstheeEen kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle k…
Kruiden tegen griep en keelpijnKruiden tegen griep en keelpijnFytotherapie, genezen met kruiden, wordt al sinds mensengeheugenis toegepast. Geneeskrachtige kruiden kunnen helpen kwaa…
Kruidengeneesmiddelen zelf makenHet is niet moeilijk om een kruidengeneesmiddel zelf te maken, het kost even wat tijd, maar de aanschaf voor dure spulle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SGPhotography77 / Flickr
  • http://www.ricola.com/de-ch
  • http://www.ricola.com/nl-nl
  • http://www.ricola.com/nl-nl/Kruidenwereld/Kruidenteelt/Teeltgebieden
  • http://www.ricola.com/de-ch/Produkte
  • http://www.myswitzerland.com/nl-nl/ricola-kruidenshowtuin-zermatt.html
  • http://www.ricola.com/de-ch/Uber-Ricola/Ricola---Prominente
  • http://www.ricola.com/nl-nl/Kruidenwereld/Ricola-s-kruidenkunde/De-magische-13-kruiden

Reageer op het artikel "Ricola: keelpastilles en kruidenthee van Zwitserse bodem"

Infoteur: Ottergraafjes
Gepubliceerd: 15-02-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Tourisme Zwitserland
Medische informatie…
Schrijf mee!