InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Mesologie Alternatieve Geneeswijze

Mesologie Alternatieve Geneeswijze

Mesologie Alternatieve Geneeswijze Mesologie: Alternatieve Genees-wijze (Integrale, Integratieve Natuurgeneeswijze). De Mesologie integreert diverse Kennis en Geneeswijzen (Reguliere Genees-kunde,Traditionele Chinese Geneeskunde, Homeopathische Geneeswijze, Ayurveda, Fyto-therapie, Orthomoleculaire Geneeswijze, Psychologie en Filosofie). De Mesologie gaat er vanuit dat elk signaal, elke klacht deel uitmaakt van een geheel en een dieperliggende oorzaak heeft. Het stellen van een goede Diagnose wordt als zeer essentieel beschouwd.

Mesologie: Alternatieve geneeswijze

Mesologie is een alternatieve geneeswijze, maar wordt tegenwoordig steeds vaker Integratieve Geneeswijze of Integrale Geneeswijze genoemd. Integraal, daar de Mesologie diverse kennis en behandelwijzen integreert en een brug probeert te slaan tussen de Alternatieve en de Reguliere Geneeswijzen. Dus in deze zin eigenlijk niet onder 'alternatief' te scharen is. Ook wordt het vaker Natuurgeneeswijze genoemd. (zie ook Natuurgeneeswijze ).

Het begrip Mesologie

Het begrip Mesologie is afgeleid van het woord 'mesoderm' (logie komt van logos: kennis/weten). Uit het mesoderm ontwikkelen zich bindweefsel, de bloedvaten, de ruimte tussen de cellen en de weefsels voor de afweer van het menselijk lichaam. In het mesoderm vindt de reactie van de mens op een prikkel plaats. Deze prikkel kan zowel van buitenaf als van binnenuit komen. Volgens de Mesologie is de reactie op de prikkel bepalend voor het evenwicht in het menselijk functioneren. Wanneer de reactie verstoord is, kan er een (chronische) ziekte ontstaan, hetgeen bij ieder mens in diverse klachten tot uiting kan komen. Mesologisch onderzoek en behandeling zijn voornamelijk op het mesoderm gericht.

Mesologie: visie op klachten

Volgens Mesologen heeft klachten onderdrukken met een middeltje geen zin, omdat hiermee de oorzaak nog niet is verdwenen. Elk signaal of elke klacht maakt deel uit van het geheel. Elke klacht heeft een dieperliggende oorzaak. De behandeling is dan ook vooral op de oorzaak gericht. De Mesologie beschouwt het stellen van een goede Diagnose als een zeer belangrijk aspect. Er worden verschillende vormen van onderzoek gehanteerd, die tezamen moeten leiden tot eenzelfde diagnose.

Mesologie: EFD: Elektro Fysiologische Diagnostiek

In de Mesolgie wordt het stellen van een goede diagnose als zeer essentieel gezien. Mesologen maken gebruik van EFD: Elektro Fysiologische Diagnostiek. De EFD geeft een totaaloverzicht van het menselijk functioneren. Met de EFD worden acupunctuurpunten op de huid gemeten die in directe relatie staan met weefsels en delen van organen. De meetwaarden geven een beeld van het menselijk functioneren.

Mesologie Integreert Kennis van:

  • Reguliere Geneeskunde: de basiskennis van de anatomie, fysiologie, neurologie, pathologie en onderzoek
  • Traditionele Chinese geneeskunde (TCM): de filosofie, de tong- en de polsdiagnose
  • Homeopathische Geneeswijze: zowel de klassieke als klinische homeopathie (homeopathie zet het lichaam aan tot zelfgenezing)
  • Orthomoleculaire Geneeswijze: het gebruik van vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren en voeding(stoffen)
  • Ayurveda: de filosofie, diagnostiek en voedingsleer van de oudste geneeskunde uit India
  • Fytotherapie: middelen en kennis van de kruidenleer
  • Psychologie en Filosofie: kennis uit deze disciplines

Werkwijze van de Mesoloog

Allereerst wordt een uitgebreid vragenformulier afgenomen over klacht(en), medische voorgeschiedenis, algemene symptomen, leefgewoontes en dergelijke.
Daarna volgt het onderzoek, dat meestal bestaat uit:
  • Pols- en tongdiagnostiek volgens de Traditionele Chinese geneeskunde en de Ayurveda
  • Elektro Fysiologische Diagnostiek: het meten van acupunctuurpunten op handen en voeten
  • Lichamelijk onderzoek (zoals buikorganen, huid en gewrichten)

Aan de hand van het totaalbeeld dat uit het onderzoek naar voren komt, worden de betreffende middelen uitgezocht en gecontroleerd met de EFD. De acupunctuurpunten reageren op elke vorm van medicatie. Op deze wijze kan men met behulp van de EFD meting zien welk middel een positieve invloed heeft.
De resultaten van het onderzoek worden besproken en vervolgens wordt een behandelingsplan opgesteld. Hierin wordt aangegeven welke middelen het meest geschikt zijn (homeopatisch, orthomoleculair, kruiden e.d.) en worden er adviezen over voeding en leefgewoontes gegeven. Indien nodig wordt er verwezen naar een arts of specialist. Na een aantal weken vindt er een vervolgafspraak plaats ter controle van de ingezette behandeling.

Zie ook het artikel Orthomoleculaire geneeswijze, Homeopathie en Ayerveda .

Met kan met vrijwel elke lichamelijke en psychische klacht bij de Mesoloog terecht. Enige voorbeelden zijn: chronische of langdurige moeheid, menstruatieproblemen, eetproblemen, migraine, depressiviteit, nek en schouder- of rugklachten, artrose, etc. De Mesoloog is er vooral voor chronische klachten. Mesologisch onderzoek kan echter ook vroegtijdig functiestoornissen opsporen, waardoor ernstige klachten mogelijk voorkomen kunnen worden (preventief onderzoek).

Door sommige Ziektekostenverzekeringen, Aanvullende verzekering worden Mesologische consulten (gedeeltelijk) vergoedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurgeneeswijze - NatuurgeneesmiddelenNatuurgeneeswijze - NatuurgeneesmiddelenNatuurgeneeswijze -het gebruik van Natuurgeneesmiddelen zoals kruiden, planten en mineralen voor allerlei klachten, aand…
Alternatieve geneesmiddelenAlternatieve geneesmiddelenEr zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswij…
Orthomoleculaire Geneeswijze - Voedingsstoffen Vitamine TipsOrthomoleculaire Geneeswijze - Voedingsstoffen Vitamine TipsDe Orthomoleculaire Geneeswijze is gericht op de werking van voedingsstoffen in het lichaam ten behoeve van een Optimale…
Ayurveda - Ayurvedische NatuurgeneeswijzeAyurveda - Ayurvedische NatuurgeneeswijzeAyurveda is een zeer oude Indiase Geneeswijze en lijkt ook de oudste Geneeskunde ter wereld te zijn. Ayurveda hanteert m…
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Bronnen en referenties
  • Orthovisie - Diverse artikelen

Reageer op het artikel "Mesologie Alternatieve Geneeswijze"

Reacties

Mo, 01-12-2011 14:07 #2
Ik kan een bezoek aan de mesoloog van harte aanbevelen! Ik liep jaren lang met mijn dochter van de ene dokter naar de andere zonder resultaat, en na een bezoek aan de mesoloog en een aangepast dieet is het een wereld van verschil! De beschrijving is perfect, helaas loopt de reguliere geneeskunde nog niet echt warm voor dit.

M. Achterhof, 25-04-2008 11:03 #1
Waar vind ik een iemand met een praktijk voor Mesologie?
Vr. gr. Margriet Achterhof Reactie infoteur, 23-08-2008
@ M. Achterhof, op de site www.mesologie.nl zijn adressen van (erkende) mesologen te vinden in heel Nederland.
Groet van Sila (auteur artikel)

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-10-2007
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!