InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke remedies voor eczeem en psoriasis

Natuurlijke remedies voor eczeem en psoriasis

Natuurlijke remedies voor eczeem en psoriasis Meer dan 15% van de bevolking heeft te lijden onder huidziekten als eczeem en psoriasis. En dat percentage groeit. Vaak worden een veranderend klimaat, overmatige stress, bestrijdingsmiddelen en ongezonde voeding als oorzaken genoemd maar een verband is nooit wetenschappelijk bewezen. Traditionele medicijnen hebben weinig effect bij deze ziekten, die vaak als pijnlijk en beschamend worden ervaren. De hier besproken remedies worden sterk aanbevolen binnen de natuurgeneeskunde. Eczeem veroorzaakt gewoonlijk ontstoken, rode, pijnlijke en droge plekken op de huid. Meestal zijn de plekken bij psoriasis niet pijnlijk maar ze kunnen wel bloeden, wanneer aan de rode, gezwollen huid of de zilverachtige huidafwijkingen wordt gekrabd. De kenmerkende plekken op het lichaam ontstaan bij beide ziekten, doordat de huidcellen op de getroffen plaatsen zich tot tien keer sneller dan het normale groeipercentage delen. De natuurgeneeskunde gaat ervan uit dat bij deze ziekten de volgende gecombineerde en dus complexe problematiek moet worden aangepakt:

  • Een slecht voedingspatroon met deficiënties in essentiële vetzuren en vezels;
  • Spijsverteringsproblemen;
  • Een te sterke groei van Candida Albicans;
  • Tekorten aan vitaminen en essentiële vetzuren;
  • Een slechte leverfunctie;
  • Opbouw van gifstoffen in het lichaam.

De volgende aanbevelingen zijn er op gericht om deze problematiek stap voor stap aan te pakken, waarbij voor elk van de genoemde categorieën suggesties worden gedaan voor aanpassing van de dagelijkse voeding tot een gezonder eetpatroon voor vermindering van jouw klachten.

Het ontgiften van je lever en darmen

Ontgift de darmen en lever om een mogelijk te sterke groei van Candida Albicans of andere bacteriën te remmen. Drink hiervoor voldoende water (liefst 10 tot 12 glazen per dag) en slik een goed en breed probiotica supplement (zie hiervoor het assortiment van Solgar, dat in apotheek en de meeste betere drogisterijen en reformzaken te verkrijgen is). Vermijd suikers en minimaliseer de fruitconsumptie. Je kunt ook gebruik maken van een detox-kuur, die je bij de drogist of apotheek kunt aanschaffen om je lichaam echt goed te reinigen van gifstoffen en slakken in de darmen.

Consumeer meer verse groentesappen. Omdat deze relatief gemakkelijk te verteren zijn, worden de voedingsmiddelen gemakkelijk geabsorbeerd door het lichaam en zorgen hiermee voor een zachtaardige ontgifting van je hele lijf.

Aanpassen van de voeding

Eet liefst voedsel in zijn geheel, dat wil zeggen groenten, fruit, noten, zaden, en granen. Eet ook proteïne rijk voedsel zoals bonen, ruwe noten en zaden bij elke maaltijd om de bloedsuiker niveaus te stabiliseren. Vermijd bewerkt en voorverpakt voedsel met kleurstoffen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen.

Vermijd bij voorkeur teveel granen met gluten; tarwe, witte bloem, havermout en spelt. Dit aangezien uit onderzoek is gebleken dat de overgevoeligheid voor gluten bij lijders aan eczeem of psoriasis hoog is. Kies in plaats daarvan voor glutenvrije graansoorten als quinoa, ongepelde rijst, boekweit en amarant.

Vermijd allergenen als zuivel producten, suikers, chocolade, en citrusvruchten. Alcohol zorgt vaak voor extra hevige verschijnselen en is het is dan ook beter om weinig of helemaal geen alcohol te drinken.

Stimuleer uw leverfunctie door meer bladgroenten, olijven en olijfolie, bonen en peulvruchten te eten. Ook knoflook, uien, tomaten, ongebrande noten en lijnzaad zijn aanraders.

Vul uw dieet aan met essentiële vetzuren, eet veel vette vissoorten en slik liefst een Omega 3 supplement.

Drinken van Aloë Vera

Aloë Vera is in vloeibare vorm, behalve een natuurlijk laxeermiddel, ook heilzaam voor het genezen en verbeteren van eczeem en psoriasis. Het helpt ook om de darmen te helen, en vermindert hierdoor de kans op nieuwe oplevingen van Candida of andere bacterieën. Drink tweemaal daags een half glas maar stop hiermee bij een eventuele zwangerschap.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Natuurgeneeswijze (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hormoonzalf en het gebruikEen hormoonzalf wordt ook wel een corticosteroïdenzalf genoemd. Enkele huidziekten waarbij hormoonzalven veel worden geb…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Huidziekte herkennenHuidziekte herkennenEen huidziekte is een ziekte of afwijking aan de huid, veroorzaakt door een bacterie, schimmel, virus, allergie, geneesm…
Eczeem, kruiden en voedingEczeem, kruiden en voedingAtopisch eczeem is een veel voorkomende huidaandoening, Het is een chronische, jeukende, inflammatoire huidziekte die me…
Eczeem behandelingEczeem behandelingEczeem is een huidaandoening die vaak voorkomt bij jongere kinderen maar kan ook voorkomen op latere leeftijd. Deze aand…
Bronnen en referenties
  • The Life Force Diet- Michelle Schoffro Cook
  • Psoriasis and Eczema: Symptoms and Diagnosis

Reageer op het artikel "Natuurlijke remedies voor eczeem en psoriasis"

Reacties

Moose, 28-06-2014 19:46 #8
Aardig artikel, jammer dat jullie die klimaatonzin erbij halen en vervolgens erbij zeggen dat een verband nooit wetenschappelijk is bewezen.

Rob Olive, 18-03-2014 18:58 #7
Nadat ik ben begonnen met Oil of Oregano (O of O) (3x 4 druppels dd) is mijn Psoriasis binnen weken verdwenen, niet meer teruggekomen. Is ook meteen de doodssteek voor Candida A. Gebruik héél veel water met de olie, O of O werkt heel snel in op slijmvliezen
van mond, lippen en keel. O of O met héél veel water en goed roeren!

Bruce, 09-02-2014 13:55 #6
@Jack de Jager: Aloe Vera drank is verkrijgbaar bij de Action, 1,5 liter voor 1,85. Het is goed te drinken. Ikzelf heb ook al 25 jaaar last van psoriasis en ben nu 1,5 jaar bezig met alternatieve/hollistische therapie en ik denk dat het niet zo simpel is, wat voor de een werkt, bijv. weglaten gluten, hoeft niet voor de ander te werken.

Jack de Jager, 04-02-2013 15:21 #5
Waar kan je Aloe Vera drank krijgen?

Loekie, 29-10-2012 21:44 #4
Ik had een psoriasisteennagel en een kalkkleineteennagel. Die zijn allebei genezen na een glutenvrij dieet. Ik doe dat dieet nu 9 maanden en op de grote teen zit nog een paar milimeter. De kleine teen is al een tijdje helemaal goed. Dit mag wel eens beter bekend worden. Tarwe, rogge en gerst uit je dieet laten (haver heb ik wel gegeten). Ook de gewrichtsklachten, waar het me eigenlijk om te doen was, zijn helemaal over.

Yde, 06-09-2012 10:41 #3
Beste lotgenoten,
Dit moet ik met jullie delen: Ik heb deze zomer de korte broek aan gehad!
Ik had heel erg Psoriasis en veel behandelingen geprobeerd. De dermatoloog en farmacie hebben aan mijn lijden goed verdiend! Helaas heb ik er niks aan gehad. En uiteindelijk was ik echt ten einde raad! Middels elektro acupunctuur ben ik er achter gekomen dat tarwe en gluten niet goed voor mij zijn. Nu zijn we ruim een half jaar verder en voor 98 % VERLOST VAN SCHILVERPLEKKEN EN JEUK!
Wat ik doe: Geen enkele behandeling. Ik eet alleen geen tarwe en/of gluten producten meer. Als vervanging eet ik Speltbrood, Speltmacaroni en andere glutenvrije producten (dat Spelt niet goed is, is een grove fout in bovenstaande tekst!). Toen ik in het begin nog wel eens per ongeluk tarwe at, kwam de psoriasis direct terug! Meer bewijs heb ik niet nodig. Ik hoop dat ik hier veel lotgenoten mee kan helpen! Sterkte en succes gewenst in de strijd tegen deze nare symptomen (ga op zoek naar de oorzaak). Ps. voor de volledigheid: op dit moment krijg ik ook geen varkensvlees of alcohol.

Jelmer, 19-06-2012 13:13 #2
Tomaten zijn slecht omdat ze pyrodruivenzuur bevatten wat psoriasis verergert, zonder schil is het volgens mij wel goed.

Yde, 10-01-2012 15:36 #1
Op heel veel site's lees ik juist dat tomaten juist beslist niet goed zijn voor Psoriasis patienten. Terwijl het hier juist een aanrader genoemd wordt. Wat is waar?

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!