InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Aloë Vera van grote betekenis in de Islam

Aloë Vera van grote betekenis in de Islam

Aloë Vera van grote betekenis in de Islam Het woord Aloë is afkomstig van het Arabische alloeh en dat betekent letterlijk schitterende, bittere substantie. Vera betekent waar in het Latijn en dat betekent dat Aloë Vera hele goede medicinale eigenschappen heeft. Aloë Vera heeft veel genezende eigenschappen. De Aloë Vera is voor de moslims bovendien het symbool voor geluk.

Aloë Vera - de lelie van de woestijn

In de woestijn van Afrika staat de Aloë Vera bekend als de lelie van de woestijn. Dit heeft te maken met het feit dat de plant in heel korte tijd enorm veel vocht kan opslaan. Voor dorstigen is de plant dan ook het middel bij uitstek om die dorst te lessen.

Aloë Vera voor moslims: symbool voor geluk

Moslims beschouwen de Aloë Vera als symbool voor waar geluk. Ook heeft de geneeskrachtige plant verbondenheid met de profeet Mohammed. Mensen die de Hadj (bedevaart naar Mekka) hebben gemaakt hingen altijd als ze terugkwamen van die bedevaart de bladeren van de Aloë boven de deur zodat iedereen kon zien dat ze zich aan één van de regels van de Islam hadden gehouden en een bijzondere ervaring hadden meegemaakt. Ook zijn er recepten die uit 1500 voor Christen zijn waarin de Aloë Vera wordt verwerkt in medicinale kruidenmiddelen.

Waar helpt Aloë Vera allemaal tegen?

Aloë Vera wordt al eeuwenlang gebruikt bij verschillende kwalen zoals:
  • Wonden
  • Zweren
  • Abcessen
  • Schimmelinfecties
  • Brandwonden
  • Insectenbeten
  • Artritis

Indianen en Aloë Vera

De Indianen gebruiken de plant met name als middel bij brandwonden, insectenbeten en artritis. In veel gevallen was het daarbij genoeg om van de plant een blad te halen, een inkeping te maken en het sap op de wond te smeren.

De werking van Aloë Vera

In de Aloë Vera zitten veel werkzame stoffen.
  1. De vloeistof, een soort gel heeft een verkoelend en verzachtend effect op de huid.
  2. Het sap bevordert genezing van de wond en breekt afgestorven huidcellen af.
  3. Het sap werkt vochtregulerend, ontstekingwerend en infectiewerend
  4. Het gedroogde sap is erg laxerend
  5. Het sap wordt verder gebruikt om haar en huid te versterken omdat het jeuk vermindert

Hoe ziet de Aloë Vera eruit?

De Aloë Vera plant staat ook wel in vensterbanken en heeft een korte stengel met daarop vrij zware bladeren die een punt vormen. De bladeren zijn stekelig. Het blad kan wel 50 centimeter worden. Het jonge blad heeft witte spikkeltjes, het oudere blad is heldergroen tot blauwgroen.
De Aloë Vera groeit heel langzaam en bloeit pas vanaf het derde jaar. In dat geval komen er al hele lange dunne stengels van wel een meter lang oranjerode bloemen die de vorm van een trompet hebben.

Waar komt de Aloë Vera vandaan?

Oorspronkelijk komt de Aloë Vera uit Noord-Afrika en Arabië.
De plant is later verspreid over
  1. Het Middellandse Zeegebied,
  2. Zuid-Amerika,
  3. Centraal-Amerika,
  4. Oost-Afrika,
  5. West-Indië
  6. Zuidoost-Azië.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aloë vera, superfood of onzin?Aloë vera, superfood of onzin?Hoe zit het met de aloë vera? Dit product wordt al langer gezien als enorm gezond, een soort superfood dus. Er worden al…
Aloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera wordt al van oudsher gebruikt omwille van zijn genezende functie. Toch kennen vele mensen deze plant nog niet.…
Aloë vera, de geneeskrachtige plantAloë vera, de geneeskrachtige plantDe Aloë vera staat bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen. Tegenwoordig is de Aloë vera is allerlei vormen te verk…
Waterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen kunnen op natuurlijke wijze ontstaan door emoties, koude of wind. Allergieën, infecties en een geblokkeerd…
Aloë vera, wondermiddel!Aloë vera is de voorbije jaren zowaar verheven tot een wondermiddel. Een product dat heil brengt tegen allerlei soorten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aloë Vera van grote betekenis in de Islam"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Islamitische gebruiken
Medische informatie…
Schrijf mee!