InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingen

Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingen

Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingen Sint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruidenmiddelen en voedingssupplementen maar bestaat eveneens in de vorm van een geregistreerd geneesmiddel onder de naam Hyperiplant. Sint Janskruid heeft diverse mogelijke bijwerkingen en een aantal wisselwerkingen met andere medicijnen die de aandacht vragen.

Wat is Sint Janskruid?

Sint Janskruid is een plant die met name in Azië en Europa voorkomt. De plant bloeit van mei tot en met augustus en heeft dan goudgele bloemen. De bladeren en bloembladeren bevatten kleine oliekliertjes. Van de olie die men uit de plant haalt wordt gezegd dat deze een antidepressieve werking heeft. De Latijnse benaming van Sint Janskruid is hypericum perforatum.

Sint Janskruid en depressie

Het precieze werkingsmechanisme van Sint-Janskruid is nog onbekend maar er is reeds uit diverse onderzoeken naar voren gekomen dat Sint Janskruid een positieve invloed heeft op depressieve klachten. Met name mensen met een lichte tot middelmatige depressie blijken baat te hebben bij het gebruik van toepassingen van Sint Janskruid. Men geeft aan zich energieker te voelen en heeft het idee dat de stemming verbeterd is. De gemiddelde tijd voor men effecten gaat merken van het kruid is circa twee tot drie weken.

Geneesmiddel Sint-Janskruid

Momenteel is er één geneesmiddel geregistreerd dat Sint-Janskruid bevat. Dit middel heet Hyperiplant. Dit middel wordt sinds 2008 verkocht en is bij de apotheek, zonder recept, verkrijgbaar.

Er worden echter nog veel meer middelen met Sint Janskruid verkocht. Het verschil met het officieel geregistreerde Hyperiplant is dat deze kruidenmiddelen geen constante hoeveelheid van de werkzame stof hoeven te bevatten.

Bijwerkingen Sint Janskruid

Zoals vrijwel alle middelen kent ook Sint Janskruid enkele bijwerkingen. Dergelijke bijwerkingen treden over het algemeen in de eerste week op en nemen daarna in intensiteit af of verdwijnen geheel. De bijwerkingen verdwijnen sowieso wanneer je het gebruik van het middel staakt.

De meestvoorkomende bijwerkingen zijn maagdarmklachten (misselijkheid, diarree), overgevoeligheid (huiduitslag) en vermoeidheid.

Wisselwerking met andere medicijnen en middelen

Sint Janskruid is een middel dat wisselwerkingen met diverse medicijnen en andere middelen heeft. Dit betekent dat Sint Janskruid de werking van andere middelen kan beïnvloeden, bijvoorbeeld versterken of juist verzwakken.

De volgende wisselwerkingen verdienen grote aandacht:
  • Anticonceptiemiddelen (anticonceptiepil, minipil, nuvaring, anticonceptiepleister en implantatiestaafje) --> de betrouwbaarheid van deze middelen wordt vermindert door Sint Janskruid tot wel vier weken na gebruik van het kruid
  • Bepaalde afweeronderdrukkende medicijnen (waaronder ciclosporine, tacrolimus, everolimus, temsirolimus en sirolimus) --> Sint Janskruid vermindert het effect van deze middelen
  • Medicatie gebruikt bij HIV-infectie (saquinavir, efavirenz, ritonavir, indinavir, nelfinavir, lopinavir, nevirapine, darunavir en maraviroc) --> Sint Janskruid vermindert de werking van deze middelen
  • Digoxine (medicijn voor bepaalde hartproblemen) --> Sint Janskruid kan de werking van dit middel verminderen
  • Bepaalde kalmeringsmiddelen (waaronder de benzodiazepines midazolam en alprazolam) --> Sint Janskruid vermindert de werking van deze middelen
  • Bepaalde antipsychotica (waaronder aripiprazol en quetiapine) --> Sint Janskruid vermindert de werking van deze middelen

Overleg altijd met een arts wanneer je overweegt Sint Janskruid te gaan gebruiken.

Sint-Janskruid en zwangerschap

Momenteel is er nog onvoldoende bekend over de invloed van Sint Janskruid op de ongeboren baby. Het wordt daarom afgeraden het middel te gebruiken wanneer je zwanger bent of dit binnen korte tijd wilt worden. Er is eveneens nog onvoldoende bekend over de invloed van het kruid op de moedermelk en daarma de baby. Daarom wordt het gebruik van Sint Janskruid eveneens afgeraden wanneer je borstvoeding geeft.

Meer weten?! Bezoek dan de special geneeskrachtige kruiden eens.
Gerelateerde artikelen
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Sint-janskruid (Hypericum Perforatum) wordt meestal gebruikt als geneesmiddel om sommige mensen hun humeur te verbeteren…
Sint janskruid tegen nicotineverslavingDat Sint Janskruid (Hypericum perforatum) helpt bij milde tot matige depressie is redelijk bekend. Recente experimentele…
Natuurlijke middelen tegen depressie: Sint-Janskruid/omega-3Natuurlijke middelen tegen depressie: Sint-Janskruid/omega-3Er zijn diverse natuurlijke middelen tegen depressie. Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) is bewezen effectief in de b…
Kruidenwijsheid: Sint JanskruidBij kruiden denken we meestal aan peper, nootmuskaat, paprikapoeder en dergelijke. Dat zijn echt wat we noemen de ‘keuke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingen"

Reacties

Lieve Heirman, 28-06-2016 18:19 #5
St. Jansolie is niet geschikt tegen zonnebrand. Het is uitstekend om een door zon verbrande huid vlug te laten herstellen. Het is niet aangenaam om op een verbrande huid een olie te smeren, maar laat het mooi intrekken en de volgende dag zal het al veel verbeterd zijn, zonder vervelling. Voor brandwonden van een andere oorzaak is het ook zeer goed. Geen verband leggen, olie laten intrekken. Voor spataders werkt het goed. Het verzacht en versoepelt, dus ook voor littekens, eens de wonde gesloten is.

Christine Geers, 16-11-2012 13:29 #4
Beste,
Ik heb enkele vraagjes over Hypericum.
1) Kan het non-stop gebruik gedurende verschillende jaren van 300mg tot 600mg Hypericum per dag schadelijk zijn?
2) Mogen grote, moeilijk in te slikken dragees stuk worden gebeten in de mond?
3) Kan het gelijktijdig gebruik van antibiotica oordruppels (Ciloxan) en hypericum de werking beïnvloeden?
4) Wordt er voor een volledige narcose best geleidelijk afgebouwd met inname van Hypericum?
5) Zijn volgens u de vrij verkrijgbare St-Janskruidproducten ( bv van het Kruidvat of van Zirkulin, of andere merken ) betrouwbaar qua zuiverheid en werking?

Bedankt voor de moeite en eventueel antwoord.
Vriendelijke groeten,
Christine Geers

Herborist (infoteur), 08-06-2011 10:07 #3
De interacties zijn vooral te 'danken' aan de te hoog geconcentreerde extracten. Van thee of tinctuur 1:5 3x daags 10 tot 20 druppels zijn geen bijwerkingen bekend. Reactie infoteur, 09-06-2011
Bedankt voor je aanvulling, Herborist

Herborist (infoteur), 06-11-2010 15:16 #2
Er wordt steeds weer verwezen naar mogelijke interacties van Hypericum met andere medicijnen. Wat er nooit bijstaat is dat al die interacties te maken hebben met de te hoge concentraties van Hypericum in die extracten. Drie maal daags zo'n tabletje komt soms overeen met 3 liter thee van de plant te drinken. Bij vermelding van bijwerkingen of interacties zou altijd de bereidingswijze en dosering vermeld moeten worden.

Anthonia, 21-01-2010 11:41 #1
Sint-janskruid gebruik ik altijd als zonneolie en massageolie het is een weldaad voor de huid en helpt goed tegen drooge huid. Ik maak hem altijd zelf omdat de olie nogal prijzig is!
Vr gr, Anthonia

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!