InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij verrekking

Geneeskrachtige kruiden bij verrekking

Geneeskrachtige kruiden bij verrekking Wanneer een spier of pees tijdelijk te heftig belast wordt, kan deze uitrekken. De verrekking zorgt voor een acute pijn. Aan een verrekte spier of pees is niet veel te doen. Hij kan gekoeld worden, omhoog gehouden worden en eventueel kan een drukverband worden aangelegd. Er zijn wel een aantal huismiddeltje van kruiden te maken, die de genezing kunnen bespoedigen en de pijn verminderen. Planten die geschikt zijn, zijn onder andere smeerwortel en rozemarijn.

Hoe komt het?

Een verrekte spier komt door een tijdelijk, hevige belasting. De verrekking kan plaatsvinden in de spier, de pees of op de overgang tussen spier en pees. Op alle drie deze plaatsen wordt de verrekking op dezelfde manier behandeld. Meestal treedt een verrekking op in de benen, vooral de kuitspieren en bovenbeenspieren zijn hier gevoelig voor.

Hoe te behandelen?

Voor de behandeling wordt vaak aangeraden de plaats te koelen. Dit werkt pijnstillend. Of dit bijdraagt aan de genezing is niet bekend, er zijn zelfs experts die zeggen dat het de genezing vertraagt. Wel is zeker dat het lichaamsdeel omhoog houden helpt, net als een drukverband in veel gevallen. Er zijn ook diverse kruiden die kunnen bijdragen aan de genezing. Gemakkelijk te vinden zijn smeerwortel en rozemarijn.

Rozemarijn (Rosmarinus officinalis)

Rozemarijn is vooral bekend als keukenkruid, maar het heeft meer functies. De naaldvormige blaadjes van deze plant bevatten etherische oliën, die de doorbloeding stimuleren, en looistoffen, die een ontspannende werking voor op de spieren hebben. Rozemarijn is vooral geschikt om te verwerken in bad. Voor een ligbad is nodig:
  • 50 gram verse rozemarijnblaadjes
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 liter water
  • badwater

Meng de olijfolie en de rozemarijn met een liter water. Zet het geheel aan de kook. Wanneer het kookt, laat zet je het vuur op laag en laat het nog 20 minuten staan. Hierna zeef je de oplossing en giet het bij het badwater.
Eventueel kun je ook een kleinere hoeveelheid gebruiken en dit op de gekwetste plek wrijven. Gebruik bijvoorbeeld een tiende van de gemaakte oplossing.

Let op: Ga niet in een bad rozemarijn liggen vlak voor het slapen. Rozemarijn kan opwekkend werken.

Smeerwortel (Symphytum officinale)

Smeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler / Wikimedia CommonsSmeerwortel / Bron: Franz Eugen Köhler / Wikimedia Commons
Net als bij de meeste andere vormen van spierpijn, kunnen de wortels van smeerwortel ook bij verrekking helpen de pijn te verlichten en de plek sneller te genezen. Dit komt door de aanwezigheid van allantoïne, wat het regeneratievermogen van cellen en de doorbloeding bevordert. Voor een omslag van smeerwortel is nodig:
  • 100 gram wortels van smeerwortel
  • 1 liter water

Begin met het water in een ruime pan te koken en de wortels fijn te hakken. Stop de wortels bij het al kokende water en zet het vuur op laag. Laat het geheel tien minuten staan pruttelen. Zeef de vloeistof en drenk er een doek in. Leg deze warm op de huid. Dit moet onmiddellijk enige verlichting brengen voor de verrekte spieren en pezen. Laat de doek hier zo lang mogelijk liggen, maar tenminste een kwartier.

Let op: Smeerwortel kan bij veelvuldig gebruik leververgiftiging veroorzaken. Gebruik het dan ook niet langer dan 6 weken. Zwangere vrouwen en kleine kinderen kunnen er beter helemaal van af blijven.

Lees verder

© 2010 - 2017 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij kneuzingenGeneeskrachtige kruiden bij kneuzingenBij een kneuzing is het weefsel onder de huid beschadigd door hard contact met een stomp voorwerp. Vaak gebeurt dit tijd…
Oorzaken en behandelingen bij een peesontstekingTendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het he…
Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierWat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierGescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn…
Geneeskrachtige kruiden bij overbelaste spierenNa een lange inspanning of wanneer men er teveel van vraagt, kunnen spieren overbelast raken. Het lichaam kan overbelast…
Spieren; fysiologische en anatomische dwarsdoorsnedeNiet alleen het soort spiervezeltype (type 1, 2A, of 2B) heeft invloed op de kracht die een skeletspier kan ontwikkelen.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij verrekking"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!