InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke middeltjes tegen hoesten

Natuurlijke middeltjes tegen hoesten

Natuurlijke middeltjes tegen hoesten Herhaaldelijk hoesten wijst meestal op de aanwezigheid van een virus of infectie, maar ook een allergie, stof, schimmels of microben kunnen aan de basis van de hoest liggen. Er zijn vele traditionele medicijnen die hoest onmiddellijk verbeteren. Natuurlijke middeltjes zijn echter minder schadelijk en de meesten zijn minstens even efficiënt.

Eucalyptusolie

Meng enkele druppels eucalyptusolie met een kleine hoeveelheid amandelolie of jojoba-olie en smeer hiermee je borstkas in.

Knoflook

Knoflook is een welgekend natuurlijke middeltje om hoest te behandelen. Zowel het eten van knoflook als het insmeren van de keel met knoflook zijn bijzonder efficiënt om minder te hoesten.

Druiven

Druiven tonifiëren de longen en zorgen ervoor dat je slijmen gemakkelijker kunt ophoesten. Drink dagelijks een kopje druivensap met een theelepel honing en je zal al snel verbetering merken. Dit drankje werkt nog beter als je het warm drinkt.

Citroen met peper en zout

Snij een citroen in twee en doe er een beetje peper en zout op. Door dit natuurlijke middeltje ga je aanzienlijk minder hoesten.

Warm wortelsap

Wortelen bevatten bestanddelen die de natuurlijke hoestreflex van het lichaam tegengaat. Dagelijks een glas warm wortelsap drinken doet wonderen.

Hydratatie

De hydratatie van het lichaam op peil houden is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om sneller te genezen en hoest te verzachten. Geef de voorkeur aan thee, soep, bouillon, fruitsappen en groentensappen. Hoe warmer deze dranken zijn, hoe beter. Het is niet voor niets dat de meeste dokters nog altijd hete thee met honing of zelfs gewoon heet water met honing aanraden om hun patiënten te genezen. Maak je soep of groentensappen, probeer er dan zoveel mogelijk knoflook in te doen.

Anijs

Anijs is één van de beste natuurlijk middeltjes om een droge hoest aan te pakken en om slijmen los te maken. Drink dagelijks enkele kopjes anijsthee als je last hebt van een verkoudheid en droge hoest.

Cat's claw en echinacea

Je afweersysteem kan je op natuurlijke wijze verstevigen door het innemen van cat's claw en/of echinacea. Als je afweersysteem beter wordt, zal je hoest vanzelf ook verdwijnen.

Canadese geelwortel

Canadese geelwortel werkt rechtstreeks in op de slijmvliezen van keel en neus. Het is gemakkelijk als voedingssupplement te krijgen.

Munt en eucalyptus

Kook enkele eucalyptus- en muntblaadjes in water. Ga daarna met je hoofd boven de stoom hangen en adem diep in en uit. Dit helpt de longen en de sinussen schoon te maken. Heb je geen eucalyptusblaadjes ter beschikking, dan kan je ook vijftien druppels eucalyptusolie bij het stoombad voegen.

Natuurlijke hoestsiroop

Wist je dat je je eigen natuurlijke hoestsiroop gemakkelijk thuis kunt maken? Meng hiervoor twee theelepels citroensap en twee theelepels honing en doe hier een gelijke hoeveelheid gembersap bij. Drink dit verschillende keren per dag om de hoest minder erg te maken.

Lees verder

© 2012 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Natuurgeneeswijze (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestNatuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestPrikkelhoest of kriebelhoest is een vervelend kwaaltje waar veel mensen in de herfst of winter mee te maken hebben. Deze…
Verkoudheid en hoestenVerkoudheid en hoestenIn de koudere maanden worden veel mensen verkouden. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in de wintermaanden mensen v…
Huismiddeltjes tegen hoestenHuismiddeltjes tegen hoestenHoesten is een verschijnsel dat regelmatig voorkomt en gepaard kan gaan met een geïrriteerde keel en andere klachten. Hu…
Hoestmiddelen: behandelen van hoestenHoestmiddelen: behandelen van hoestenIedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpi…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Natuurlijke middeltjes tegen hoesten"

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijke behandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!