InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Tips om misselijkheid en braken te verhelpen

Tips om misselijkheid en braken te verhelpen

Tips om misselijkheid en braken te verhelpen Misselijkheid en braken zijn tekenen dat het niet goed gaat met je lichaam. Rusten is daarom van primordiaal belang. Als je misselijk wordt en voelt dat je gaat braken, kan je verschillende natuurlijke middeltjes inzetten om de misselijkheid te verhelpen en braken te voorkomen. Het is ook belangrijk om de oorzaken van je misselijkheid te achterhalen. Hier volgen enkele tips.

Oorzaken van misselijkheid en braken

Verschillende oorzaken kunnen aan de basis van misselijkheid en braken liggen. Enkele van de voornaamste oorzaken zijn:

  • Virussen
  • Migraine of hoofdpijn
  • Ochtendmisselijkheid bij zwangerschap
  • Zeeziekte
  • Reisziekte
  • Voedselallergie
  • Voedselvergiftiging
  • Maagzweer
  • Boulimie
  • Hersentumor
  • Bepaalde medicijnen
  • Chemotherapie
  • Alcoholmisbruik

Gemberthee

Heb je de indruk dat je moet braken? Drink dan langzaam een kopje gemberthee waaraan je een theelepel honing hebt toegevoegd (géén suiker). Eventueel kan je aan deze thee ook enkele basilicumblaadjes toevoegen.

Muntthee met kruidnagel en nootmuskaat

Drink een kopje muntthee waarin je ook twee kruidnagels hebt laten trekken. Werk af met een snuifje nootmuskaat. Dit is niet alleen goed om misselijkheid en braken te voorkomen, maar ook om na het braken terug een frisse smaak in de mond te krijgen.

Warm water met honing

Het drinken van enkel een kopje warm water met honing is ook een efficiënt natuurlijk middeltje tegen braken en misselijkheid.

Kruidnagels

Steek enkele kruidnagels in je mond en zuig hierop totdat de misselijkheid overgaat.

Geen vast voedsel

Probeer minimum 24 uur lang geen vast voedsel te eten, maar wel zoveel mogelijk te drinken (water, soep, fruitsap, bouillon, smoothies). De enige uitzondering hierop is droog brood dat helpt om misselijkheid en braken na alcoholmisbruik te voorkomen en te verhelpen.

Cola

Cola drinken is één van de beste tips om braken en misselijkheid te verhelpen. Drink het blikje cola bij voorkeur op kamertemperatuur.

Brood

Als je dronken bent en misselijkheid wilt voorkomen, is het een goed idee om brood zonder beleg te eten. Droog brood zal een groot deel van de alcohol in je verteringssysteem absorberen.

Rijstwater

Kook een builtje rijst en drink het overgebleven rijstwater. Dit middeltje is vooral goed indie je het braken wilt bevorderen.

Sinaasappelen en zout

Eet sinaasappelen met een beetje zwart zout. Dit vermindert het misselijkheidsgevoel. Wat ook helpt is gewoon ruiken aan de schil van een sinaasappel.

Citroenen en zout

Het eten van citroenen met zwart zout is even efficiënt tegen misselijkheid als bovenstaande tip. Kan je niet tegen de zure smaak van citroenen? Lik het zout dan van de citroen af. Dit is voldoende om braken te voorkomen.

Limoensap

Ook het drinken van limoensap is een efficiënt natuurlijk middeltje tegen misselijkheid en braken.

Uien

Slik om de twee uur één theelepel uiensap. Dit natuurlijke middeltje is heel efficiënt om snel komaf te maken met missellijkheid en braken.
Gerelateerde artikelen
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Diarree verhelpen - Oorzaken en natuurlijke middelenDiarree verhelpen - Oorzaken en natuurlijke middelenWe spreken over diarree wanneer iemand meer dan drie keer per dag een losse stoelgang heeft. Het is de meest voorkomende…
Braken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken of overgeven is een afweerreactie van het lichaam dat stoffen terug uit het lichaam wilt werken die een schadelij…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Wat doen tegen kokhalzen? Oorzaken en tips bij kokhalzenWat doen tegen kokhalzen? Oorzaken en tips bij kokhalzenKokhalzen is een natuurlijke reflex van het lichaam dat ervoor zorgt dat je niet gaat stikken. Hoewel kokhalzen je eigen…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Tips om misselijkheid en braken te verhelpen"

Reacties

Yura, 20-06-2017 16:48 #5
Ik heb af en toe last van zeeziekte door dat ik zo veel allergien heb. Toen ik die aanval kreeg nam ik een reistabletje in op advise uit internet. Het reistabletje heeft gewerkt tegen de misselijkheid en duizeligheid. Sindsdien als ik er last van zeeziekte en misselijkheid heb, neem ik altijd een reistabletje.
Natuurlijk ik kan niet aan iedereen advies geven. Wat werkt voor mijn lichaam, dat wil niet zeggen ook bij andere werkt. Maar goede tips of advise is altijd welkom.

Paul, 17-06-2016 13:07 #4
Wat voor de een helpt helpt nog niet voor een ander, sommige manieren om misselijkheid te voorkomen die ik op google lees maken me juist nog misselijker zoals bijv het advies om droge rijstwafels enzo te eten of cola met suiker op kamertemperatuur. ik moet juist iets heel kouds en geen suiker erin ijskoud water of ijskoude cola light helpt bij mij, van gember wordt ik nog zieker dan ik al ben, pas dus op met al die goedbedoelde tips

Johan Noot, 19-11-2013 13:22 #3
Er staat geschreven dat het goed is om de rest sap van gekookte rijst te drinken. Helaas geeft dit ook obstipatie. Erge obstipatie geeft ook misselijkheid en als je niks doet ga je vanzelf wel weer braken. Dit middel is dus mijn inziens zeer slecht als anti braakmiddel. het is goed als je diarree hebt (geen overloopdiarree).

Kitty, 29-09-2013 14:35 #2
Helpen deze tips misschien ook tegen misselijkheid en buik krampen?ik ben al jaren aan t sukkelen met misselijkheid ze proberen iedere keer onderzoeken en medicijnen uit maar de medicijnen heb ik heel veel last van bijwerkingen dus moest ik daar ook mee stoppen, wie weet raad om de dagen door te komen zonder misselijkheid (tot nader onderzoeken

Habibe, 01-07-2013 09:23 #1
Echt bedankt voor de tips want ik voelde me nog misselijk na het bezoeken van walibi. ik hoop dat het weer over zal gaan.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 20-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!