InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Blaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomen

Blaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomen

Blaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomen Een blaasontsteking is meestal te wijten aan een bacteriële infectie. Veel mensen en dan vooral vrouwen hebben hier geregeld last van. Hier volgen enkele manieren om een blaasontsteking natuurlijke te behandelen en te voorkomen.

Symptomen

Een blaasontsteking is aan de volgende symptomen te herkennen:

  • Voortdurend het gevoel hebben dat je dringend moet plassen, maar de hoeveelheid urine is miniem
  • Scherpe, brandende pijn bij het plassen
  • Bloed in de urine
  • Pijn in de onderbuik of in de rug

Als je last hebt van een ontsteking van de nieren in plaats van een blaasontsteking, dan heb je bovenop deze bovenstaande symptomen ook last van misselijkheid en braken, koude rilligen en koorts. Raadpleeg onmiddellijk een arts als je denkt dat je een ontsteking van de nieren hebt.

Oorzaken

De voornaamste oorzaak van een blaasontsteking is wanneer de bacteriën die zich in het rectum bevinden via de vagina in de urinewegen terecht komen. Dit gebeurt vaak tijdens geslachtsgemeenschap, maar ook door jezelf van achter naar voor schoon te maken.

Een andere oorzaak van een blaasontsteking is te lang wachten alvorens te urineren. Als de blaas te veel uitzet, kan de spier van de blaas na verloop van tijd slap worden zodat ze zichzelf niet volledig meer kan ledigen. Een deel van de urine zal dan in de blaas achterblijven en kan zo een blaasontsteking veroorzaken.

Blaasontsteking natuurlijk behandelen

Water
Drink voldoende water. Hierdoor zullen de bacteriën uit je blaas en urinewegen weggespoeld worden.

Veenbessen
Drink dagelijks een glas veenbessensap. Veenbessen voorkomen immers dat de bacteriën tegen de blaaswand gaan kleven waardoor ze gemakkelijker te verwijderen zijn. In de natuurvoedingszaak kan je ook gedroogde veenbessen kopen. Kies bij voorkeur een variant waaraan je geen suiker hebt toegevoegd. Door veenbessensap te combineren met appelsap maak je deze natuurlijke behandeling nog doeltreffender.

Kokoswater
Door elke ochtend op een nuchtere maag een glas kokoswater te drinken, zorg je ervoor dat alle afvalstoffen uit je nieren worden verwijderd.

Watermeloen
Watermeloen verlicht een blaasontsteking en reinigt bovendien de nieren. Probeer dagelijks een portie watermeloen te eten als je last hebt van een blaasontsteking.

Asperges
Eet vaak asperges. Ze reinigen de urinewegen en helpen om een blaasontsteking natuurlijk te behandelen.

Yoghurt
Ook het eten van yoghurt is aangewezen om een blaasontsteking natuurlijk te behandelen. Eet dagelijks een portie totdat de symptomen verminderen.

Druiven
Zet geregeld een glaasje druivensap op het menu. Druivensap is immers een bijzonder doeltreffende natuurlijke behandelingen tegen een blaasontsteking.

Brandnetel
Doe een theelepel gedroogde brandnetel in een kopje kokend water en laat vijf minuten koken. Drink hiervan dagelijks minimum één kopje.

Appelazijn
Doe twee theelepels appelazijn en één theelepel honing in een glas water. Drink dit twee keer per dag, waarvan één keer op de nuchtere maag.

Knoflook
Laat twee teentjes knoflook vijf minuten in een kopje kokend water trekken en drink uit. Knoflook doodt de aanwezige bacteriën in het lichaam.

Uien
Snij een ui in vier en leg de delen in een halve liter kokend water. Laat minimum twintig minuten doorkoken. Verwijder de uien en laat het water acht uur lang onaangetast. Drink vervolgens beetje bij beetje uit.

Vitamine C
Verhoog je inname van vitamine C. Hierdoor zal je weerstand verhogen zodat je lichaam op natuurlijke wijze komaf maakt met ongewenste bacteriën.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingEen blaasontsteking (cystitis) wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli). Een verkeerde afveegtech…
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Blaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomen"

Reactie

Valentine Julien, 11-04-2013 23:05 #1
De enige methode die afdoende werkt is met Azuki bonen. Sap van maken en drie à vijf dagen lang drie keer per dag een beker van drinken. Na 2 bekers begin je al iets te voelen.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 25-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!