InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Week voor trouwen en de trouwdag - Joods orthodoxe visie

Week voor trouwen en de trouwdag - Joods orthodoxe visie

De periode voor het trouwen brengen de bruid en bruidegom apart door. Dit is meestal een week. Ze zien elkaar pas weer tijdens de bruiloft. De dag van de bruiloft wordt gekenmerkt door vasten om zich te concentreren om hun zielen die zich nu met elkaar gaan verbinden.

De week voor het trouwen

Bruidegom en bruid mogen niet alleen gelaten worden de dagen voor de trouwerij. Elke Joodse bruiloft is een gebeurtenis van groot spiritueel belang. Negatieve energie 'kelipa' moet worden tegengehouden. Dit kan alleen door de aanwezigheid van een toezichthouder. De traditionele gewoonte is dat bruid en bruidegom elkaar niet zien of spreken de week voorafgaande aan de bruiloft. De bruid neemt een ritueel bad (mikwe) de avond voor de trouwerij.

De 'Aufruf Sjabbat' en 'Sjabbat Kallah'

Op de Sjabbat vóór de trouwdag leest de bruidegom in de synagoge voor uit de Tora. De gemeente vergezelt hem met gezang en ze gooien noten en zachte snoepjes. Het gooien van snoepjes is symbolisch: dat het bruidspaar vruchtbaar mag zijn en een zoet leven hebben zal. Het hele ritueel heet 'aufruf'. De Sefardische Joden kennen deze gewoonte niet. De familie van de bruidegom geven een speciale Kiddoesj.

De bruid heeft haar eigen activiteiten die 'Shabbat Kallah' worden genoemd.

De trouwdag - Verzoendag

De Talmoed zegt dat bruid en bruidegom van hun vorige zonden zijn vergeven op een trouwdag. Daarom wordt de dag wel de 'kleine Jom Kippoer' genoemd. Er wordt op deze dag gevast. Zo wordt de aandacht gericht op de ziel. De zielen van de bruid en bruidegom moeten samengaan. Het vasten begint bij dageraad en eindigt wanneer bruid en bruidegom wijn drinken onder de choepah.

Op bepaalde dagen wordt door de bruid en bruidegom niet gevast:
  • Rosh Chodesh (behalve Rosh Chodesh Nissan)
  • Chanoeka
  • Toe Bisjwat
  • de 15de Av
  • de dag na Pesach,
  • Sjavoeot
  • Soekot
  • Jom Kippoer
  • Sjoesan Poeriem
  • Poeriem Kattan
  • Sjoesan Poeriem Katan

Wanneer de Tora wordt gelezen op de trouwdag dan doet de bruidegom dit. Er wordt door de bruidegom en bruid intensief gebeden tijdens het middaggebed. De bruidegom bidt de mincha alleen zonder minjan om zich geheel te concentreren. Als de bruidegom en de bruid vasten wordt het aneinoe gebed gezegd. Ook wordt de vidoei gereciteerd. Het wordt aanbevolen om te reciteren uit het Boek van de Psalmen. Ook neemt de bruidegom op de trouwdag een mikwe (ritueel bad).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Week voor trouwen en de trouwdag - Joods orthodoxe visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-08-2013
Gepubliceerd: 01-06-2008
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!