InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Wanneer is het tijd om je relatie te beëindigen

Wanneer is het tijd om je relatie te beëindigen

Wanneer is het tijd om je relatie te beëindigen We weten allemaal dat sommige dingen in het leven nu eenmaal zo moeten zijn, maar hoe kom je er achter of iets zo moet zijn of juist niet zo moet zijn? We zullen uit moeten gaan van ons eigen oordeel, sommige partners horen in een relatie bij elkaar, anderen juist niet. Hier volgen een aantal zaken waar je op moet letten, en die je helpen om op een rijtje te zetten wat het beste is in jouw situatie.

Begin

De meeste relaties starten meestal in een goede sfeer, veel stellen denken dat ze verliefd zijn maar heel vaak is het zo dat ze niet genoeg weten over de andere persoon om een afgewogen beslissing te kunnen maken. Naarmate de tijd voorbijgaat leer je steeds meer dingen van je partner kennen, zowel goede als ook slechte eigenschappen. Veel mensen zullen geneigd zijn om zich te focussen op de goede eigenschappen, omdat dit de zaken zijn waardoor ze zich in eerste instantie tot de persoon aangetrokken voelden. Maar de mindere zaken mogen niet over het hoofd worden gezien.

Zodra je je partner beter leert kennen zou je een lijst moeten maken van 10 eigenschappen welke je bevallen en 10 eigenschappen welke je niet bevallen aan je partner. Als je deze eigenschappen op papier hebt gezet moet je een afweging maken en kijken naar welke kant de weegschaal doorslaat.

Je moet je hierbij focussen op de 10 zaken die je niet bevallen aan je partner, indien je deze eigenschappen kunt accepteren van je partner dan kun je stellen dat je echt van deze persoon houdt. Indien je deze eigenschappen niet kunt accepteren dan zal je de relatie sterk moeten overwegen.

Als je eenmaal een sterke band hebt gecreëerd met je partner zullen de zaken goed lopen binnen je relatie, maar hoe zit het met veranderingen in de toekomst? Hoe kom je er achter wanneer het tijd is om een relatie te beëindigen en om verder te gaan met je leven?

  • Indien je er niet meer naar uitkijkt om het gesprek aan te gaan met je partner, of hem of haar regelmatig te zien.
  • Indien je constant in ruzies en conflicten raakt en jullie strijd krijgen over zaken waar in het verleden nooit problemen over ontstonden.
  • Indien je de behoefte hebt om vreemd te gaan omdat je hem of haar wilt straffen voor iets wat binnen jullie relatie heeft plaatsgevonden.
  • Als je je niet langer emotioneel of lichamelijk aangetrokken voelt tot je partner.
  • Indien je partner je constant bedriegt en beliegt.

Conclusie

Dit zijn allemaal signalen die aangeven dat er dingen gewijzigd zijn binnen je relatie, veel te vaak negeren we deze signalen omdat we nog steeds verliefd zijn. Indien je één van deze problemen ervaart binnen je relatie, dan moet je daar met je partner over spreken. Indien jij of je partner niet in staat is, of niet wil, om deze problemen op te lossen, dan moet je overwegen om in goed overleg een einde te maken aan de relatie. Indien je te lang in een ongelukkige relatie blijft zitten, zul je je beroerd voelen, wat uiteindelijk zal resulteren in kwaadheid en rancuneuze gevoelens.
© 2008 - 2014 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een einde aan een relatieHoe maak je een einde aan een relatieWanneer je besluit om een relatie te beëindigen, dan kan wat volgt een moeilijke, soms martelende reeks van gebeurteniss…
Redenen om een relatie te beëindigenRedenen om een relatie te beëindigenSoms heb je het gevoel dat je vast zit in een relatie en twijfel je of de relatie het nog wel waard is. Elke relatie ken…
Tips bij een relatie verbreken/het uitmakenHet breken van relaties is net zo oud als het aangaan van relaties. Het zit in onze menselijke aard, wij blijven niet on…
De meest voorkomende redenen voor een echtscheidingDe meest voorkomende redenen voor een echtscheidingIn Nederland eindigt één derde van alle huwelijken in een echtscheiding. Hier zijn vaak kinderen bij betrokken want één…
Het moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatieHet moeilijke van het uitmaken met je vaste date of relatieSoms besef je dat je dating partner of je verkering voor jou niet de ware is. Je weet dat je met hem of haar niet de res…

Reageer op het artikel "Wanneer is het tijd om je relatie te beëindigen"

Reacties

M&m, 17-11-2013 22:58 #5
Hallo, ik heb nu meer dan 1 jaar met mijn vriend. en we wonen 9 maanden samen en daarvoor woonde ik 3 maanden bij hem en zn moeder in vanwege de moeilijke thuissituatie. alleen de laatste tijd zijn er bij mij twijfels. Ik hou van mijn vriend alleen weet niet of het houden van is of dat ik hem alleen maar als een goede vriend zie, ook zitten we in een sleur. ik heb het mijn vriend ook eerlijk verteld hoe ik erover denk en hij snapte het wel en zei dat hij er oom wel eens aan had gedacht maar vervolgens zeker wist dat ik de ware ben. momenteel zijn we bezig met dingen te ondernemen om de sleur te doorbreken. alleen blijf ik er ondertussen alleen maar aan denken over mijn twijfels. Ik word er gek van. Stel ik zou t uitmaken en blijkt dat ik hem niet alleen als goede vriend zie dan ben ik hem kwijt. ik heb mezelf wel voorgesteld om het natuurlijk tijd te gunnen. want werken aan een relatie vergt tijd alleen blijf ik ondertussen alleen maar aan mijn twijfels denken wat het erg lastig maakt. Kan iemand mij advies geven? :) Gr.

A., 01-03-2013 12:53 #4
Ik zit met een probleem. Sinds 2 jaar heb ik een relatie met een man. Ik ben niet volmondig de relatie ingegaan, ik was absoluut niet verliefd op hem en dat weet hij. Toch is de relatie zo gegroeid, we hebben heel veel overeenkomsten en delen dezelfde levens visie. Ik voel ook een sterke band tussen ons, maar toch heb ik vele twijfels. Als eerst heb ik niet veel sex met hem, wanneer wij sex hebben is deze daar in tegen echt geweldig, maar ik voel mij absoluut niet fysiek tot hem aangetrokken. In die twee jaar dat wij samen zijn ben ik 15 kg aangekomen, de relatie tussen ons heeft veel stress meegebracht. Ik zelf ben een heel verantwoordelijk en zelfstandig persoon, hij daar in tegen niet. Hij is nu 30 jaar en begint pas op eigen benen te staan. In die twee jaar tijd heb ik hem ontzettend veel moeten pushen, hierdoor is de balans tussen ons kwijtgeraakt, het voelde voor mij niet alsof ik zijn vriendin was maar meer zijn moeder. Sinds enkele maanden wonen wij nu apart omdat ik het niet meer uithield met hem. Nu gaat het wel weer wat beter en is hij wat zelfstandiger geworden. Ons ' sexleven' staat nog steeds op een laag pitje. Ik dacht dat het aan mijzelf lag, dat het kwam doordat ik mezelf niet meer zo aantrekkelijk vind door die 15 extra kilo… Totdat ik pas kennis maakte met met een man, WOW! er was gelijk een fysieke aantrekkingskracht die ik al in tijden niet meer zo heftig heb gevoeld. Als ik hem in zijn ogen kijk voel ik het in mijn buik en onderlichaam. Mijn hartslag verhoogd en ik krijg het warm! Zelfs wanneer ik alleen naar een foto van hem kijk reageert heel mijn lichaam hierop. Deze week heb ik met hem afgesproken en we hebben elkaar heerlijk gemasseerd en gezoend. Mijn hele lichaam en geest verlangd naar hem! Nu kom ik er dus achter dat het NIET aan mij ligt en dat er met mijn libido dus niets aan de hand is.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen? Mijn huidige partner vind ik totaal niet aantrekkelijk, hij is wel mooi, en heeft een prachtig lichaam maar ik verlang niet naar hem. Ook heb ik zijn lichaamsgeur nooit prettig gevonden. Niet dat hij stinkt, maar ik voel eerder afkeer wanneer ik zijn huid ruik dan dat ik het liever nog een keer opsnuif.

Kan iemand me raad geven?

Liefs, A.

Tam, 12-11-2012 18:24 #3
Ik heb nu ongeveer 3 jaar een relatie. In het begin was het fantastisch, we deden veel samen, hij af me veel aandacht & voelde dat hij echt van me hield. Maar de laatste tijd is dit drastisch veranderd. Het grootste probleem is dat hij wel zegt dat hij van me houd, maar dat hij dit naar mijn mening niet laat merken, ik voel niet meer dat hij van mij houd. Ik weet ergens ook wel dat het niet werkt en dat er beter een einde aan kan maken maar aan de andere kant kan ik het gewoon niet loslaten.

Waarom? Waarom kan ik het niet loslaten en er een einde aan maken?
Mijn gevoel en verstand zitten elkaar in de weg… en ik kom er niet uit.

Kim, 18-12-2011 21:47 #2
En dan? als je erachter bent dat je de relatie wil verbreken en je hebt kinderen?
Graag zou ik zelf opnieuw willen beginnen maar ik heb geen huis en geen geld en geen spullen en nu? Reactie infoteur, 20-12-2011
Probeer in eerste instantie met je partner te praten, en kijk of jullie tot een afspraak kunnen komen waar jullie je samen in kunnen vinden. Het hebben van kinderen is voor veel stellen een complicatie als het op een scheiding aankomt. Elke situatie is anders, en dus er ook niet zoiets als een standaard oplossing.

Costaric

Jesse, 23-12-2010 03:24 #1
Heey ik ben jesse en ben 19 jaar oud
en ik heb nu al 7 maanden een relatie en in het begin was alles leuk lief en spannend en alles was goed maar ik heb er geen gevoel meer bij en het is ook nog eens een lange afstands relatie ik woon rotterdam en zij in zeeland maar
ik durf me vriendin niet erop aan te spreken omdat ik bang ben dat ik haar kwetst maar als ik niet met haar praat
ga ik met rare gevoelens lopen en me problemen opkroppen is niet goed en ik heb dit gevoel al een tijdje
na de 5e maand had ik al van me verlieftheid is weg wat moet ik nou doen nou kijk het nog een tijdje aan meschien dat alles nog moest komen of groeien maar daar was geen sprake van kan iemand mij meschien vertellen hoe ik het beste me relatie kan stoppen

Infoteur: Costaric
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!