InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Marokkaanse huwelijkstradities

Marokkaanse huwelijkstradities

Het uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde huis. De bruiloft bestaat uit drie delen en daarom wordt voor het vieren van het huwelijk meestal twee of drie dagen uitgetrokken.

Dag 1: De hennadag

Henna wordt gebruikt voor de versiering van de handen en voeten van de bruid. Het kan door de familie worden aangebracht, maar tegenwoordig laat de bruid het vaker door een schoonheidssalon doen. Zij brengen de prachtige versieringen aan met verf en soms wordt er zelfs gebruik gemaakt van een kleine tatoeage-naald. Henna wordt in Islamitische landen gezien als krachtbron, het zou de kwade geesten buiten houden. Dus de bruid kan zo met een gerust hart het huwelijk ingaan.

Dag 2: De feestdag/ De huwelijksdag

De belangrijkste gast op het feest is de vader van de bruid, zonder zijn aanwezigheid of toestemming gaat het huwelijk en het feest niet door. De tweede dag is de officiele trouwdag. De bruid draagt een "gewone" bruidsjurk, een jurk zoals bij ons ook de gewoonte is. Voordat ze naar de feestlocatie gaan, worden de bruidsfoto's gemaakt. Op speciale "huwelijksstoelen", begeleid door traditionele muziek, zang en dans, wordt het bruidspaar getoond aan de gasten. De bruid kleedt zich wel 5 à 6 keer om en telkens wordt het ritueel herhaald. Telkens draagt de bruid een andere traditionele jurk. Men is van mening; hoe meer verschillende jurken, hoe groter de bruidsschat.

Later op de avond wordt door de bruid weer haar "gewone" bruidsjurk aangetrokken. Dan krijgen de bruid en bruidegom een aantal vragen, met name over de bruidsschat. De bruid krijgt als bruidsschat een bepaald geldbedrag. Zij moet dit aan zichzelf besteden, bijvoorbeeld aan sieraden of kleding. Ze mag het niet uitgeven aan iets wat met het huishouden te maken heeft. Een bruidsschat is een teken van de bruidegom , dat hij zijn vrouw zelfstandigheid geeft.

De bruidstaart wordt dan aangesneden en het wordt geserveerd met melk en dadels, het symboliseert reinheid, maagdelijkheid en vruchtbaarheid (de dadels). Ook de rest van de avond wordt er volop gefeest met hapjes, drankjes en traditionele muziek.

Dag 3: De bruid verlaat het ouderlijk huis

De derde en laatste dag van de bruiloft, verlaat de bruid haar ouderlijk huis en trekt bij haar man in. Dit is een onderdeel van de bruiloft, maar wordt niet altijd gevierd.

Lees verder

© 2008 - 2017 Brie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatHet Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatDe trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan?
Griekse huwelijkstraditiesGriekenland bruist van de tradities. Het huwelijk wordt weer heel anders beleefd dan in Nederland. Trouwen in Griekenlan…
Trouwen op eigen wijzeTrouwen op eigen wijzeEen standaard bruiloft zit vaak vol tradities en gebruiken. Het vergt veel voorbereiding, het kost vaak duizenden euro’s…
Chinese huwelijkstraditiesDoor de eeuwen heen zijn er door de etnische migratie in Azië veel regionale en culturele verschillen ontstaan. Er zijn…
Italiaanse huwelijkstraditiesIn Italië zijn in de loop der jaren enorm veel verschillende tradities ontstaan. Maar welke huwelijkstradities er zijn,…
Bronnen en referenties
  • www.marokkaansebruiloft.nl www.theperfectwedding.nl

Reageer op het artikel "Marokkaanse huwelijkstradities"

Infoteur: Brie
Gepubliceerd: 26-10-2008
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Huwelijkstradities
Schrijf mee!