InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Kiezen tussen twee liefdes

Kiezen tussen twee liefdes

Kiezen tussen twee liefdes Je houdt van allebei. Je bent verliefd op allebei. Je voelt je compleet machteloos omdat je niet in staat schijnt te zijn tot het nemen van een beslissing. De periode voor het daadwerkelijk nemen van een besluit is gevuld met verwarring, twijfel en soms zelfs met wanhoop. Een van de allerkrachtigste machten van een mens is het maken van een keuze! Hoe moeten we een keuze maken? Waar moeten we aan denken en wat in overweging nemen?

Opmerkelijk

Wel eens beseft/opgemerkt dat de twee mannen en/of vrouwen waar je verliefd op bent heel veel op elkaar (innerlijk) lijken? Dat bemoeilijkt het maken van een keuze. Ze lijken te veel op elkaar. Of juist het tegengestelde is waar:
De twee liefdes in je leven zijn elkaars tegenpolen. De voldoening aan behoeftes die je van beidden krijgt maakt jouw leven juist compleet. Dat bemoeilijkt het maken van de keuze.

Rationele keuze, alle voors en tegens tegen elkaar afwegen:

Je zou je een paar dingen kunnen gaan afvragen:
  • Kan je met allebei praten? Echt praten? Emotionele onderwerpen, maar ook over de politiek? Over jouw interesses en hobby´s? Toont hij/zij belangstelling in jouw interesses en hobby´s?
  • Kan je bij allebei uithuilen?
  • Kan je bij allebei gieren van het lachen?
  • Voel je bij allebei op je gemak?
  • Stellen ze je allebei gerust?
  • Zijn ze er allebei voor je tijdens crisis momenten?
  • Zijn ze allebei behulpzaam en zorgzaam?
  • Hebben ze allebei een eigen leven?
  • Zijn ze allebei onafhankelijk of juist afhankelijk?
  • Heerst er harmonie?
  • Kan je bij allebei een leven voorstellen dat je samen gaat delen voor de rest van je leven?

Wat trekt je aan?

Wat is het precies wat je nu zo aantrekt en/of bewonderd van de twee liefdes? Is het iets wat je zelf mist in je leven? Iets wat je te kort bent gekomen? Voel je je daardoor compleet? Of maakt het dat het je bijzonder maakt? Gewaardeerd?

Wat is belangrijk voor je in een relatie?

Welke eigenschappen zou je partner moeten hebben of aan moeten voldoen? Niet alleen de leuke eigenschappen van dit moment, maar ook de eigenschappen over een paar jaar, als de verliefdheid wegebt. Concentreer je goed wat je echt belangrijk vindt binnen een relatie. Onvoorwaardelijke steun? Trouw? Harmonie? Gelijkwaardige partners?

Wat is belangrijk voor je in het leven?

Wat zijn de diepste behoeftes voor je, voor dit moment maar ook voor in de toekomst? Welke levensbehoefte streef je na? Besef altijd dat een gemis aan een behoefte nooit kan worden opgevuld door een ander! Concentreer je goed op wat je echt belangrijk vindt in het leven. Gelukkig zijn? Gezond zijn? Genieten van het leven? Geldzaken op orde? Een gezin stichten? Carrière maken? Eigen baas worden? Beroemd worden?

Sleur en de klad komt in elke relatie, vroeg of laat, voor

Ook met een nieuwe liefde, hoewel het op het moment vrijwel onmogelijk lijkt, komt vroeg of laat de sleur om de hoek kijken. Alles wordt ooit saai. Heeft je nieuwe liefde genoeg eigenschappen om ook tijdens de sleur waardevol voor je te zijn?

Echt ongelukkig zijn binnen een relatie

Niemand wordt gelukkig van een relatie waar je echt ongelukkig bent met je vaste partner. Als de relatie zo slecht is dat je zelfs geen enkele behoefte en/of motivatie meer voelt en kan opbrengen om er aan te werken, wees dan eerlijk tegen jezelf en tegen je partner, en stap op.

Intuïtieve keuze

Je weet direct welke keus je moet maken. Je voelt aan dat dat de juiste keus is, zonder dat je daadwerkelijk zou kunnen verklaren waarom je die keus maakt.

Twijfel je?

Bij twijfel: niet doen! Je twijfelt niet voor niets!

Verdriet

Kies je voor jezelf? Voor jouw eigen geluk? Voor de rest van je leven? Of laat je jezelf afschrikken door het eventuele verdriet van een van de liefdes? Als je een keuze moet maken, zal je altijd een van de twee verdriet doen. Dat mag niet de reden zijn dat je geen keuze maakt! Zo houdt je het conflict tussen jullie drieën in stand, niemand wordt er vrolijk van en je ondermijnd jouw eigen recht op geluk. Wees eerlijk! Vooral tegen jezelf! Jij hebt recht op geluk, maar de andere twee liefdes in jouw leven hebben net zo recht op geluk. En op de waarheid! Speel geen spelletje met andermans gevoelens, respecteer elkaars gevoelens.

Hoe zit het met de ander?

Als je tot het maken van een keus komt, weet je dan heel zeker dat die ander ook voor jou zal kiezen? Of ging het die ander slechts om de strijd, om de kick om te winnen? Houdt die persoon netzo veel van jou als jij van hem/haar?

Vraag een ander om advies, ga niet af op zijn en/of haar advies!

Als je een ander betrekt bij het maken van een beslissing, luister zorgvuldig naar die ander, maar wees er zeker van dat alleen jij in staat bent om daadwerkelijk de keuze te maken. De keuze moet jouw keuze zijn.
© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Relatie en huwelijk (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeOnmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeVeel mensen hebben een onmogelijke liefde in hun leven. De pijn die een onmogelijke liefde veroorzaakt is hartverscheure…
Ik wil vreemdgaanIk wil vreemdgaanJe wilt vreemdgaan, dit kan doordat jullie uit elkaar zijn gegroeid, verliefdheid, wraak, eenzaamheid, sleur, stress. Er…
Verliefd op een ander!Verliefd op een ander!Vaste realtie en verliefd worden op een ander, hoe kan dat? Waarom word je verliefd op een ander terwijl je een vaste pa…
Liefdesverdriet, de hel van het afkickenLiefdesverdriet, de hel van het afkickenDe wetenschap is er eindelijk achter, liefde is een chemisch proces in onze hersenen. Wanneer we verliefd zijn maken onz…
Bronnen en referenties
  • Mira Kirschenbaum Verliefd op een ander

Reageer op het artikel "Kiezen tussen twee liefdes"

Reactie

M., 11-09-2013 09:57 #1
Ik zit in een moeilijke periode en kan echt geen keuze maken. De ene zit momenteel in een psychiatrische instelling en heb ik heel veel mee doorgemaakt wat ons sterk maakt. Maar hij heeft ook veel kapot gemaakt bij mij en men familie. De ander is een heel lieve en zachte kerel die ik net na de opname van de 1ste heb ontmoet. Hij heeft veel voor me over en maakt veel tijd voor me over. Hij kent mijn historie dus weet waar ik sta. Voor wie moet ik kiezen? 'the bad boy' in de instelling die de familie niet meer wil maar me wel heel hard nodig heeft en veel om me geeft en wilt veranderen voor me of de andere die mijn verleden accepteert en met mij een nieuwe toekomst wilt opbouwen. Moeilijke keuze.

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!