InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Stille liefdes, stiekem verliefd op een ander

Stille liefdes, stiekem verliefd op een ander

Stille liefdes, stiekem verliefd op een ander Heb jij wel eens een stille liefde gehad? Op iemand op wie we stiekem verliefd zijn? Zonder dat deze persoon dat weet? Massaal zijn de Nederlanders in stilte verliefd op iemand anders! Is het hebben van een stille liefde alleen iets voor singles of ook voor gebonden mensen? Wat is de theorie achter deze stille liefde? En waarom blijft een stille liefde geheim?

Stille liefdes in cijfers:

  • 12% van alle mensen is op dit moment stiekem verliefd op een ander,
  • 80% van de Nederlanders heeft wel eens een stille liefde gehad,
  • 9% van de gebonden partners houdt in stilte van iemand anders,
  • 18% is verliefd in stilte op een ex-partner,
  • 8% is in stilte verliefd op de partner van zijn/haar beste vriend of vriendin,
  • 67% van al deze stille liefdes blijkt wederzijds te zijn.

Op wie zijn we stiekem verliefd?

Grote favorieten, waar we stiekem verliefd op zijn, zijn mensen die we dagelijks van dichtbij meemaken, zoals:
  • Klasgenoten,
  • Collega´s,
  • Vrienden,
  • Ex-partners,
  • Iemand uit de nabije omgeving,
  • Partners van vrienden.

Stille liefde, wanneer vind je iemand aantrekkelijk?

De top drie van mensen op wie we stiekem verliefd zijn (klasgenoten, collega´s en vrienden) worden gevormd door mensen die we dagelijks vaak zien en meemaken. Puur het feit dat je iemand dagelijks tegenkomt, kan het voor jou al betekenen dat je zo iemand aantrekkelijk gaat vinden. Doordat je iemand zo vaak en zo regelmatig tegenkomt kunnen er bij jouw liefdeshormonen worden aangemaakt, je bent zo iemand aantrekkelijk gaan vinden en je wordt in stilte verliefd.

Wat is een stille liefde?

Een stille liefde is op iemand verliefd zijn, zonder het haar of hem te vertellen.

Stille liefdes alleen voor singles?

Je zou haast denken dat het hebben van een stille liefde alleen voor singles zou zijn. Niets is minder waar: 9% van de gebonden partners is in stilte verliefd op iemand anders!

Onbeantwoorde liefde versus stille liefde

Het verschil tussen een onbeantwoorde liefde en een stille liefde is dat bij een onbeantwoorde liefde, de persoon op wie je verliefd bent niet jouw verliefde gevoelens deelt. In het kort: de persoon op wie je verliefd bent WEET dat je verliefd bent op deze persoon, maar beantwoordt jouw verliefde gevoelens niet.
Een stille liefde weet de persoon, op wie jij stiekem verliefd bent, niets af van jouw verliefde gevoelens.

Massaal zijn we in stilte verliefd

Als we de cijfers eens goed onder de loep nemen, kunnen we niets anders doen dan concluderen dat we massaal in stilte verliefd zijn op iemand anders! En heel vermoedelijk zijn deze cijfers een onderschatting van het daadwerkelijke aantal, dat in stilte verliefd zijn, volgens de Amerikaanse onderzoeker Roy Baumeister.

Aantrekkingskracht, lust en genegenheid

De liefde kent drie verschillende systemen: aantrekkingskracht, lust en genegenheid. Iedereen hoopt natuurlijk van harte dat deze drie systemen samenvallen in een enkele persoon waar we dan heerlijk verliefd op kunnen zijn. In de praktijk blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Bij de een ervaar je een grote vriendschap, maar op een ander wordt je verliefd.

Theorie achter een hopeloze stille liefde

Volgens een theorie van de Amerikaanse onderzoeker Roy Baumeister, zou iedereen graag een aantrekkelijke partner willen hebben. In de praktijk blijkt meestal echter dat de mooiste en de knapste mensen elkaar uitzoeken voor een relatie. Er zou dus een grote groep mensen achterblijven die wel een mooie partner zouden willen hebben, maar die niet krijgen kan. Met een hopeloos, stille liefdes als gevolg.

Waarom blijft een stille liefde geheim?

Er zit vermoedelijk wel enige waarheid in de theorie van deze Roy Baumeister, want: de grootste reden waarom een stille liefde geheim blijft is dat mensen denken: "Mijn stille liefde is toch te hoog gegrepen voor mij." en: "Ik ben te dik, zij is een mooie meid," of: "Hij is zo sociaal en lief, ik ben maar een saai muurbloempje." Omdat deze verliefde mens zo gering over zichzelf denkt en de ander veel hoger inschat dan zichzelf, blijft de stille liefde geheim.

Kunnen jarenlange vriendschappen plotseling omslaan in stille liefdes?

Onderzoek onder vriendschappen en stille liefdes van hoogleraar Ad Vingerhoets, waarbij de een stiekem verliefd is, is deze geheime liefde al vanaf het begin van de vriendschap begonnen. Heel weinig mensen worden in stilte verliefd op een vriend of vriendin die ze al jaren kennen.

Verboden liefdes kunnen ook stille liefdes zijn

Heel goed mogelijk dat je verliefd bent geworden op iemand die verboden is: je getrouwde baas, of je leraar wiskunde of de vrouw van je beste vriend. Vaak ben je zelf in een relatie verwikkeld, getrouwd en met kinderen, of de persoon waar je verliefd op bent geworden heeft een relatie, is getrouwd en heeft kinderen. Dat zijn verboden liefdes. Verboden liefdes die stil gehouden worden. Vaak uit pure zenuwen wordt de ander niet ingelicht over de verliefde gevoelens van de ander.

Stille liefdes en grote emoties

Mensen met een stille liefde ervaren vaak de grootste emoties. Zelfs 40% durft te beweren dat hun stille liefde grotere en heftiger emoties oproepen dan met hun wederzijdse liefde! Mensen die ouder worden ervaren zelfs nog grotere emoties met hun stille liefde dan toen ze jonger waren.
Gerelateerde artikelen
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Test - Verliefd of Liefde?Test - Verliefd of Liefde?Verliefd en Liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Liefde of lust?Liefde of lust?Hoe weet je of je echt verliefd bent op iemand en dat het dus niet alleen om een fysieke aantrekkingskracht, maar ook om…
Bronnen en referenties
  • Ad Vingerhoets - De ondraaglijke lichtheid van de liefde - Standaard uitgeverij
  • http://www.psy.fsu.edu/faculty/baumeister.dp.html
  • http://www.ebookpoint.nl/verliefd/

Reageer op het artikel "Stille liefdes, stiekem verliefd op een ander"

Reacties

Anoniem, 10-04-2014 20:43 #10
Toen ik hem jaren later voor de tweede keer ontmoette en voor het eerst in zijn ogen keek wist ik het wij horen bij elkaar. Vanaf die dag is mijn verlangen gegroeid. Ik kan het niet stoppen ook al wil ik het wel.
Trillend sta ik op mijn benen, mijn stem slaat over en ik durf hem, de kostbare sporadische momenten wanneer ik hem zie, niet meer aan te kijken. Overal waar ik kom meen ik hem te zien en slaat mijn hart een slag over. Al de liefdes liederen die ik ooit gehoord heb zijn voor mij geen mysterie meer. Ik ben VERLIEFD en kan het met niemand delen.

Hij is bevriend met mijn vriend en heeft bovendien een heel lief leuk en knap meisje aan zijn zijde.
Ik wil mijn vriend niet kwetsen want daar is hij veel te kostbaar voor maar ik weet ook dat ik nog nooit zo verliefd ben geweest.

Niet dat het ooit wat gaat worden tussen mij en mijn zielsbeminde, het zijn tenslotte vrienden van elkaar. Maar als ik zo verliefd ben op een ander is het dan wel wijs om bij mijn huidige vriend te blijven? Verdient hij het niet om een meisje te hebben dat net zo gek op hem is zoals hij op haar?

Vlinder, 27-01-2014 11:42 #9
"Puur het feit dat je iemand dagelijks tegenkomt, kan al voor jou betekenen dat je iemand aantrekkelijk gaat vinden." Dat betekent dat ik iemand op mijn werk eerder aantrekkelijk zou vinden dan als diegene zou werken bij een ander bedrijf. Is dat niet een beetje raar?

Mirte, 24-04-2013 19:03 #8
Dat 67% van de stille liefdes wederzijds is heeft mijn hele dag goed gemaakt!

Voor ieder met een stille liefde: niemand is perfect, misschien denkt hij/zij ook wel dat hij/zij te min is voor jou.

Marc, 09-12-2012 10:48 #7
Ben zelf getrouwd en ben bevriend met een eveneens getrouwde vrouw.
Als we mekaar ontmoeten in een gewone vriendschap kust zij mij steeds op de mond.
nu ben ik wel een beetje verliefd op haar en zou het liefst intiem kussen met haar maar weet niet of zij dat ook wil, ze kust mij wel gewoon op de mond maar of zij meer zou willen als dat weet ik natuurlijk niet.En het haar vragen durf ik toch niet ik ken haar man ook.
Hoe kom ik nu aan de weet of zij meer wil zonder een blunder te begaan.

Anoniem, 22-02-2012 16:22 #6
Hey,

Ik ervaar juist hetzelfde ivb met stille liefde alleen ligt het bij mij gecompliceerd al vind ik hetzelf. Ik ken een bepaalde jongen al sinds een paar jaren al een paar keer gezien ook toen ik in een relatie was met mijn huidige vriend, maar het bleef oppervlakkig en vriendschappelijk, maar toch bleef hij in mijn gedachten hangen. Ik heb van mijn huidige vriend deze vriendschap moeten stopzetten doordat ze mekaar niet kunnen luchten maar onbewust zoek ik hem telkens op via facebook, sms'en, mailen en dergelijke soms heb ik van die rare dagdromen dat ik wegkwijn en dat ik fantaseer over hem, ik wil niet aan deze gevoelens toegeven omdat ik mijn relatie niet op het spel wil zetten, maar ik weet ook wat ik voel voor deze persoon en hoe meer ik probeer minder aan hem te denken of mezelf te verbieden voor contact met hem te zoeken hoe erger mijn emoties worden en hoe meer ik naar hem verlang. Ik heb een goede relatie en dat vind ik dus het raarste dat ik met een geweldige man zit en toch liefde koester voor iemand anders, als ik hem zie voel ik mij echt precies terug een tiener die pas verliefd is geworden, mijn hart slaat harder denk ik aan hem ik voel me gelukkig, ik weet dat ik deze 'stille liefde" niet mag koesteren maar toch besef ik ook dat ik iets moet ondernemen en beide opties zijn behoorlijk pijnlijk want deels denk ik dat hij hetzelfde als mij koestert want telkens ik een dag niet van me heb laten horen via sms, mail is hij daar als eerste voor te zeggen waarom ik niets van me liet horen en dat hij dat niet fijn vind en dat hij mij eigenlijk wel mist. Ik durf deels mijn gevoelens voor hem niet te vertellen aan hem niet voor een bepaalde afwijzing maar gewoon als het wederzijds is gaat nooit alles nog hetzelfde zijn en ik weet ook, ook al ligt het aan mezelf dat ik mijn huidige vriend zou durven bedriegen en ik heb dat nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan want het zou mijn hart verscheuren als ik wist dat men man zou weten dat ik hem bedrieg maar toch voel ik dat mijn hart een groot stuk die andere liefde koestert ondanks wat ik allemaal probeer om hem te vergeten, want hoe meer ik hem wegduw hoe meer ik naar hem verlang, hebben soms iemand van jullie hier ervaringen mee?

het zou heel fijn zijn om iemand met de gelijke problemen over zo'n situatie te praten

groetjes

Casey, 30-10-2011 18:29 #5
Hallo, ik ben ook in stilte verliefd. Het zit nl. zo. 6 jaar geleden werkte ik bij een bedrijf, werd zwanger en leerde deze man op de zaak kennen tijdens mijn zwangerschap. Hij kwam toen net in dienst en werd voorgesteld. Ik merkte dat hij geinteresseerd was in mij. Merkte in aan zijn houding en blik. Ik was hoogzwanger dus snapte er weinig van, was er verder ook niet mee bezig. Toen ik terug kwam van zwangerschapsverlof zag ik hem regelmatig op onze afdeling verschijnen en toch wel naar mij kijken, ja het was gewoon echt zichtbaar dat hij mij echt leuk vond. We hadden verder echt geen contact met elkaar, gewoon alleen gedag zeggen. Hij deed ook geen poging want hij wist dat ik een gezinnetje had. Ik had na een jaar besloten om te stoppen met werken daar en op de dag van afscheid kwam hij op de afdeling en zag taart, hij vroeg of ik jarig was en toen zei ik dat ik uit dienst ging en dichter in de buurt ging werken om meer tijd aan mijn gezin te besteden. Toen zei hij 'jammer'. Ik vroeg of hij een stukje taart wil en hij zei toen 'nee mssch straks' en keek me lang en indringend aan met een stralende glimlach. Ik kreeg het er warm van want hij is wel een mooie verschijning. Nou ja goed, dat was het dus ik ging uit dienst en we zagen elkaar nooit meer. Nu ben ik dus 4 jaar uit dienst en mijn relatie is helaas over. Dat heeft heel veel pijn gedaan en ik ben nu alleenstaande moeder met een kindje. Nu heb ik hem onlangs opgezocht en toegevoegd op linkedin. Ik heb hem later een berichtje gestuurd met de vraag of hij daar nu ook niet meer werkt want dat zag ik dus. Hij antwoordde 'alweer 3 jaar geleden. alles goed verder… ' Ik had in mijn bericht niet gevraagd hoe het met hem ging dus ik naam aan dat hij bedoelde hoe het met mij gaat alleen eindigde zijn zin niet met een vraagteken. Ik schreef dus een bericht dat het wel gaat en met mijn dochtertje, ik schreef niet dat mijn relatie over is want ik ken hem amper vond ik ook weer zo opdringering maar ik vroeg wel hoe het verder met hem ging. Dat is alweer een maand geleden, ik heb niks meer gehoord van hem. Nu zit ik vol vragen, heeft hij inmiddels een vriendin, het is toch alweer 4 jaar geleden en hij is nu 34 jaar, ik ben 39. Lastig hoor, ik heb ook geen contact met niemand die hem goed kent. Hij weet niet dat ik nu niet meer samen ben met mijn ex en ja zit hij op een alleenstaande moeder te wachten? Hij was echt wel verliefd op me dat zag ik in alles of in ieder geval hij vond me heeel leuk, ik ken hem verder niet, zijn karakter etc. ook niet. We zijn 4 jaar verder dus vind het allemaal heel lastig. Wat moet ik nu doen? Hij heeft mijn 2de bericht niet beantwoord en om nu weer een bericht te sturen vind ik ook weer wat. Linkedin is daarnaast ook geen datingsite he, is professioneel socializen dus voel me er niet zo bij. Ik woon niet bij hem in de buurt, ga ook niet stappen daar dus allemaal heel moeilijk om hem zomaar tegen te komen. Wie heeft raad?

Refano, 30-05-2011 07:38 #4
Ik ben een jongen van 16 jaar en ben verliefd op een meisje op mijn school die ik niet ken
ik wil haar wel aanspreken maar ik weet niet precies hoe en ik weet ook niet over wat ik dan precies moet praten. Wij hebben wel veel oogcontact gemaakt maar ik denk dat zij die stap ook niet durft te maken. Het ergste is, is dat wij over een week vakantie hebben en ik wil haar heel graag nog voor de vakantie leren kennen, want ik ben bang dat ik haar anders niet meer ga zien.
kunnen jullie mij a.u.b helpen!
god bless you +

Johnny, 14-12-2010 23:30 #3
Ik ben een jongen en ik heb een beste vriendin die ik al een tijdje heel leuk vind en de laatste tijd toon ik alle symptonen van verliefd zijn. Zij toont dezelfde symptonen ze kust me zelfs op de mond als ik haar zie en als ik weer weg ga. Toch weet ik niet zeker of ze wel verliefd is, ze noemt me nog steeds haar beste vriend terwijl ik haar nog nooit mijn beste vriendin heb genoemd. Ik wil nog geen relatie omdat mijn relatie net over is en wil graag even wachten zou het zo kunnen zijn dat ze wel verliefd is maar eerst een vriendschapsrelatie op wilt bouwen? Of ziet ze me gewoon als haar beste vriend?

Didi, 08-03-2010 15:18 #2
Ik ken een leuke jonge man. Door de omstandigheden kan ik het hem niet vertellen op dit moment. Het geval wil ook nog dat zijn eerste echte verkering na een zeer korte is uitgegaan dat is nu een tijdje geleden maar hij zit er nog wel mee. Hoe herken je aan een man of hij je leuk vind of niet. Hij is heel sociaal ook tegen over andere meiden en vrouwen dus als hij met mij praat is het niet bijzonder ofzo. Hoe weet ik wat hij in een vrouw zoekt zonder hem te laten merken dat ik hem leuk vindt? Reactie infoteur, 09-03-2010
Beste Didi,

Ik heb hier 2 links voor je met lichaamstaal van iemand die verliefd is en met kenmerken van iemand die verliefd is, ik hoop van harte dat je er wat aan hebt!

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/32133-kenmerken-verliefdheid.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/32520-verliefd-op-een-ander.html

Geniet van de verliefdheid! Als hij pas sinds kort weer vrijgezel is, zal hij inderdaad nog wel met zijn hoofd bij zijn ex zijn. Maar de lente komt er aan, met heerlijke lentekriebels, let goed op de kenmerken en op zijn lichaamstaal en misschien herken je wel iemand die verliefd is! Heel veel succes toegewenst Didi!

Met vriendelijke groet, Roberta

John, 09-02-2010 22:51 #1
Het is al een aantal jaren geleden dat ik in stilte verliefd was op een vrouwelijke collega. Het klinkt vreemd maar ik was niet verliefd op haar uiterlijk maar op haar stem door de telefoon, en haar naam vond ik bijzonder klinken als die werd uitgesproken. Ik heb haar nu al jaren niet meer gezien, maar ik denk er nog vaak aan terug met stille heimwee gevoelens. Reactie infoteur, 10-02-2010
Beste John,

Stille liefdes roepen hele heftige emoties op! De emoties die vrijkomen kunnen zelfs veel sterker zijn dan de emoties die we voelen voor onze vaste partner! Ondanks dat we de stille liefde niet meer hebben gezien sinds jaren, is de herinnering en de beleving van de emoties zo sterk, dat de stille liefde altijd in onze herinnering blijven, met grote genegenheid!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 10
Schrijf mee!