InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Waarom we zoenen

Waarom we zoenen

Waarom we zoenen Tijdens een zoen wisselen de zoenende partners informatie uit. De vrouw die zoent is veel kieskeuriger dan de man. Mannen hechten minder waarde aan een zoen, omdat ze minder kunnen proeven en ruiken. Kan een zoen een relatie maken of breken? Waarom is een zoen belangrijker voor een vrouw? Is binnen een vaste relatie met de partner zoenen nog belangrijk? Wanneer gaan mannen meer zoenen dan vrouwen? Wat is een kenmerk van een goede relatie? Waarom zoenen we?

Zoenen is een taboe?

Er zijn landen waar zoenen met iemand een taboe is. Er zijn Chinezen die een zoen zien als kannibalisme. In andere culturen wrijven de partners of verliefde stellen zachtjes met de neuzen tegen elkaar, dat veel op een zoen doet lijken. Dat zoenen een taboe is, is uitzonderlijk, namelijk ruim 90% van alle verschillende culturen zoenen de partners elkaar.

Waarom zoenen we?

Waarom zoenen we met iemand? Waarom zoenen we met onze partner? Volgens evolutionair psychologen is zoenen een uitstekend middel om diegene met wie je zoent te “screenen.” Onbewust testen we via de zoen of diegene een geschikte partner is.

Een zoen bevat nuttige informatie

Tijdens een zoen wisselen de zoenende partners nuttige informatie uit. De smaak en de geur van de zoen kan een indicatie geven hoe gezond iemand is met wie we staan te zoenen. Een slechte adem tijdens het zoenen wordt in verband gebracht met maag- en darmstoornissen.

Zoenende vrouwen zijn kieskeuriger

Vooral vrouwen gebruiken tijdens het zoenen de informatie die uitgewisseld wordt. Via de informatie dat uitgewisseld wordt tijdens een zoen met iemand, bepaald de vrouw onbewust of diegene een geschikte partner voor haar kan zijn in de toekomst. Immers, de vrouw investeert negen maanden van haar leven in een eventuele nakomeling en de vrouw kan maar een beperkt aantal baby´s krijgen. Voor de vrouw zou het zonde zijn om met iemand een relatie te beginnen die niet “lekker” zoent.

Hoe zit het met mannen?

Mannen hechten veel minder waarde aan de informatie die vrijkomt tijdens het zoenen. Beter nog: tijdens een onderzoek is gebleken dat mannen bereid zijn het bed te delen met een vrouw zonder haar eerst te hebben gezoend! Slechts 15% van de vrouwen was bereid om zonder eerst te zoenen met iemand het bed te delen.
Mannen hechten ook minder waarde aan het zoenen dan vrouwen omdat mannen minder kunnen proeven en ruiken dan vrouwen.

Kan een zoen een relatie maken of breken?

Vooral vrouwen kunnen na een tegenvallende eerste zoen met iemand afknappen, terwijl ze aanvankelijk in eerste instantie die persoon wel zagen zitten. Zeker voor vrouwen geldt: een eerste zoen kan een relatie maken of breken.

De band versterken door te zoenen met onze partner

Zoenen is niet alleen belangrijk om een eventuele partner te selecteren, zoenen binnen onze relatie met onze partner is ook zeer belangrijk. We onderhouden een goede band met onze partner door te zoenen. Maar ook gebruiken we het zoenen binnen onze relatie om:
  • Te checken of alles nog goed zit tussen de partners,
  • Onderhouden we de relatie met onze partner,
  • Romantisch te zijn met onze partner,
  • Intiem te zijn met onze partner.

Veel zoenen met de partner

Een kenmerk van een (zeer) goede relatie tussen de beidde partners is als er binnen de relatie veel gezoend wordt. Hoe vaker de partners elkaar zoenen (zoenen op de mond en zoenen op de wangen), hoe tevredener de partners zijn over hun relatie met elkaar.

Een belofte naar meer

Een zoen uitwisselen kan naar meer smaken. Een zoen kan een belofte inhouden naar meer. Als een zoen een belofte kan inhouden naar meer, naar een flinke vrijpartij, is dat het moment waarop mannen meer gaan zoenen. Mannen vinden over het algemeen dat na een opwindende en hartstochtelijke zoen seks in het verschiet moet liggen met de partner. Want, zoenen is:
  • Een manier om je partner uit te kiezen,
  • Een manier om je partner aan je te binden,
  • Ook erg opwindend!
© 2010 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Relatie en huwelijk (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenHet belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenNatuurlijk is zoenen gewoon heel erg lekker. En opwindend en spannend. Maar wat veel mensen niet weten is dat kussen ook…
Zoenen is een interessante hobbyDe primaire behoeften van de mens zijn eten en drinken en een dak boven zijn hoofd, maar voor de meesten onder ons maakt…
Onderzoek vreemdgaanOnderzoek vreemdgaanExacte cijfers over vreemdgaan zijn moeilijk te verkrijgen, een reden is omdat er een taboe heerst over het onderwerp vr…
Zoenen, hoe doe je dat?Zoenen, het is een oud gebruik wat al afstamt van onze voorouders. Zoenen zou vroeger gebruikt zijn geweest om eten aan…
Rode lippen en een zoen voor ValentijnsdagRode lippen en een zoen voor ValentijnsdagZijn vrouwen met rode lippen verleidelijk. Dat is een kwestie van smaak. Vroeger werden vrouwen die hun lippen verfden b…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/relatie/artikelen/326/zoenen-is-gezond
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Nieuwsbrieven/Archief-20082010/Nieuwsbrief-februari-2009.htm
  • Psychologie magazine februari 2009 - Waarom we kussen?
  • Evolutionairy psychology, volume 5 (3) 2007: Sex differences romantic kissing among college students

Reageer op het artikel "Waarom we zoenen"

Reactie

Gt, 22-05-2011 10:48 #1
In een klein onderzoek dat ik deed in Tilburg, blijkt dat met name mannen zoenen prettig vinden. Vrouwen zijn juist minder geïnteresseerd. Sommige mannen noemen zichzelf een 'Kusman'

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!