InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Afgewezen worden in de liefde: Wat nu?

Afgewezen worden in de liefde: Wat nu?

Afgewezen worden in de liefde: Wat nu? Veel mensen zullen dit fenomeen al hebben meegemaakt. Afgewezen worden door diegene waar jij zo stapelverliefd op was/bent. Het is niet leuk om te horen te krijgen dat de ander niet hetzelfde voelt voor jou. Je hart is echt gebroken en het voelt alsof je nooit meer de oude zal worden.

De eerste klap

Het moment dat de vreselijke woorden vallen dat het gevoel niet wederzijds is zullen vele onder ons niet snel vergeten. Van buiten oogde de meeste mensen kalm, maar van binnen zochten allerlei gevoelens een uitweg. Deze gevoelens variëren van verdriet, woede en onbegrip. De afwijzing roept bij iedere persoon een andere reactie op. Als er een medicijn was tegen liefdesverdriet, dan zou de maker van het medicijn heel rijk zijn. Er bestaat helaas geen kuur tegen liefdesverdriet. Iedere persoon heeft een andere methode om liefdesverdriet aan te pakken. De een gaat veelvuldig stappen en het verdriet wegdrinken en een andere persoon isoleert zich juist meer af van andere mensen om het verdriet te verwerken. In deze fase is het verstandig om afstand te nemen van de persoon waar je verliefd op was/bent. Als je geen afstand neemt van die persoon waar je verliefd op was/bent, dan zal de confrontatie met die persoon moeilijk en geforceerd verlopen. Dit komt omdat je het liefdesverdriet nog een plekje moet geven. Mocht de persoon op wie je verliefd was/bent een goede bekende zijn, dan is het nog moeilijker omdat je die persoon in sommige gevallen nog regelmatig ziet. Elke keer als je die persoon ziet waar je verliefd op was lijkt het net alsof je hart nog een keer gebroken zal worden. De meeste mensen geven het op als ze afgewezen worden door iemand. Er zijn echter personen die niet opgeven en nog steeds denken dat zij die persoon ervan kunnen overtuigen dat zij en die persoon bij elkaar passen. Dit is heel gevaarlijk om door te gaan met het proberen veroveren van de persoon waar je verliefd op bent. Het kan juist averechts werken en eventuele vriendschappelijke banden op het spel zetten. Neem maar aan dat de afwijzing definitief is. Verliefdheid kan verslavend werken en hierdoor willen sommige mensen niet af van het gevoel van verliefdheid. Neem maar aan dat het beter is om wel van die verliefdheid af te komen. Ieder heeft een unieke manier om van de verliefdheid af te komen. Als je verliefd bent dan zie je alleen de positieve kanten van een persoon. Echter om niet meer verliefd te zijn kun je jezelf dwingen om negatieve punten te bedenken over de persoon waar je op verliefd bent. Een andere manier is om afleiding te zoeken op het gebied van hobby's en werk.

Reflectie op de afwijzing

Nadat de eerste klap is verwerkt, gaat nu fase twee in van het helingsproces. Dat is het reflecteren op de verliefdheid. Je gaat bij jezelf na wat je verkeerd had gedaan. Had je bijvoorbeeld niet genoeg duidelijk gemaakt wat je voelde voor de ander? Was je zo verliefd dat je bepaalde desinteresse signalen niet goed genoeg had opgemerkt? Was de verliefdheid een mission impossible omdat diegene al een relatie had of getrouwd was? Waren de onderlinge verschillen te groot tussen jullie om een eventuele relatie te laten slagen? Was de ander soms verliefd op iemand anders waardoor jij al überhaupt geen kans maakte? Dit zijn allemaal vragen die gesteld kunnen worden om de afwijzing door de ander te begrijpen. Het kan ook zo zijn dat je niks verkeerd hebt gedaan, maar dat de ander gewoon niet verliefd is op jou. Mocht je verliefd zijn geweest op een goede bekende, denk dan goed na over hoe je wil omgaan met de ander. Wil je de goede band behouden of ben je zo teleurgesteld geraakt in de ander dat er geen plaats meer is voor de ander in jouw leven? Bij de eerste klap val je hard van een roze wolk en bij de reflectie op de afwijzing ben je onderweg om met de beide voeten op de grond te landen. Bij de reflectie kunnen plannen worden gemaakt om bepaalde persoonlijke veranderingen door te voeren. Soms is het verfrissend om persoonlijke veranderingen door te voeren.

Verder gaan met leven

Bij deze fase sta je nu met beide voeten op de grond. Het liefdesverdriet heeft een plekje gekregen en je denkt steeds minder aan de ander waar je ooit verliefd op was. In deze fase ga je de dingen die zich hebben afgespeeld in het verleden nuchter en met humor bekijken. Je denkt soms dat je echt ver bent gegaan om de ander te van overtuigen dat jullie bij elkaar zouden passen. Na de eerste klap en de reflectie op de afwijzing zullen sommige mensen niet open staan voor een nieuwe verliefdheid, maar andere personen staan daar juist wel voor open. De tijd heelt alle wonden.
© 2010 - 2014 Daddycortez99, gepubliceerd in Relatie en huwelijk (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zo komt je schrijfsel in de bibliotheekAls je bij een grote herkende uitgeverij gepubliceerd wordt hoef je dit op zich niet te lezen, want dan wordt in princip…
Hoe ga je om met een afwijzing?Het minst leuke deel van solliciteren is een afwijzing krijgen. Je hebt bijvoorbeeld veel tijd gestoken in het schrijven…
Afwijzing in de liefde: hoe ga je er mee om?Afwijzing in de liefde: hoe ga je er mee om?Niemand houdt er van om te worden afgewezen. Toch maakt iedereen het wel een keer mee. Een onbeantwoorde liefde. Een onb…
Omgaan met emotiesOmgaan met emotiesEmoties, een belangrijk onderdeel van ons leven. Het is goed dat de mens emoties heeft, toch kunnen extreme emoties rege…

Reageer op het artikel "Afgewezen worden in de liefde: Wat nu?"

Reacties

Martin, 08-09-2014 20:19 #12
Ik ben laatst op date gegaan met een hele leuke meid. De date was echt waanzinnig. We bleven zoenen en konden niet van elkaar afblijven. Wel netjes gebleven;-). We gingen opnieuw afspreken en tussendoor hadden we leuk contact via de what'sapp. Niet ideaal, maar zo is de tijd nu eenmaal. Ze had enkele nieuwe data opgegeven om opnieuw af te spreken en ik had er 1 bevestigd. De volgende ochtend stuurde ze een app met de mededeling dat ze toch twijfelde en daarom niet opnieuw wilde afspreken. Raar gezien de topdate, maar kan gebeuren. Vervolgens zoekt ze na enkele dagen contact onder het mom van een grapje en dat ze aan me moest denken. Vervolgens verder contact gehouden en tijdens de gaypride afgesproken. Daar was het weer zoenen en enkele dagen later vroeg ze me of ik een drankje met haar wilde drinken. Dat werd wederom een waanzinnige uit het boekje. Ze vroeg zelfs of ik mee naar haar huis kwam en uiteindelijk of ik bleef slapen. Wederom netjes gebleven (op haar verzoek) en opnieuw een date ingepland. Tot ze enkele dagen later een vriendin van haar met date problemen heeft gesproken. Ze stuurde een app met de mededeling dat dit gesprek haar aan het denken heeft gezet en dat ze me mega lief, slim, grappig etc, etc vind, maar nog steeds twijfelde en het niet eerlijk vond t.o.v. mij om nog eens af te spreken. Ze begrijpt het als ik boos ben, maar wil me niet kwetsen. Zie ik hier iets over het hoofd?

Jim, 11-04-2014 17:27 #11
Allereerst voel ik mij gesteund door de berichten hieronder, door het besef dat ik niet de enige ben die hier niet aan ontkomt om een blauwtje te lopen bij iemand. Verliefdheid heeft twee kanten: het kan mooi zijn als het wederzijds is maar ook verschrikkelijk als dat niet het geval is.

Vanwege privacy overwegingen zal ik zijn naam niet noemen, en ik hoop ook niet dat hij dit leest maar ik heb het er de laatste periode heel erg moeilijk mee dus ik hoop op je begrip als je dit wel leest.

Ik ben zelf een man van 27 jaar oud die onlangs ontzettend is gevallen voor een mannelijke collega van een andere afdeling van in de 40, terwijl hij eruit ziet als in de 30. Eerlijk gezegd de eerste keer dat hij bij ons de afdeling binnen kwam lopen, werd mijn wereld op zijn kop gezet toen ik hem zag. Daarnaast maakte hij regelmatig oogcontact met mij waardoor ik een bepaalde indruk kreeg van hem en wilde hem daardoor erg graag beter leren kennen.

Ik heb hem toen ook gevraagd via de mail of hij een keer met mij wilde lunchen in de bedrijfskantine, maar helaas elke keer dacht hij dat het werk gerelateerd was. Uiteindelijk heb ik hem via de mail verteld, ja je leest het goed deze 'held op sokken' doet dat via de mail, dat ik hem leuk vind en graag met hem wilde gaan lunchen om hem beter te leren kennen.

Nu is het zo dat gezien mijn ervaringen in het verleden het mij niet vreemd is dat ik een afwijzing terug krijg in de zin van dat een man aangeeft op vrouwen te vallen of een vriendin te hebben of wat dan ook voor soortgelijke reactie. Ik kon daarom zijn reactie niet goed plaatsen toen hij aan mij vroeg waarom ik hem met hem wilde gaan lunchen en waarom ik hem eigenlijk leuk vond. Ik wist niet zo goed hoe ik hier op moest reageren en ging er vanuit dat hij misschien hiervan erg geschrokken was, want ja sommige mannen kunnen bang zijn dat ze misschien iets uitstralen naar de buitenwereld toe waardoor ze denken dat een andere man op hem valt. Ik heb hem toen ook een mail terug gestuurd om hem gerust te stellen dat dat niet het geval was en dat ik hem gewoon beter wilde leren kennen. Hierop reageerde hij dat hij het heel erg dapper van mij vond dat ik hem dit had durven te vertellen en zag het als een compliment en dat hij van harte hoopte dat ik iemand tegen zou komen die mij gelukkig zal maken maar dat hij hier niets mee kon en dat dit ook geen verdere consequenties zal hebben voor onze samenwerking.

Het is zwaar rot dat het gevoel niet wederzijds was en ik baal er enorm van maar aan de andere kant ben ik ook wel weer heel erg blij met zijn reactie want ik besef dat het ook totaal verkeerd uit de hand had kunnen lopen voor mij. Daarnaast groet hij mij gewoon en doet hij ook heel normaal en soms zelfs lief tegen mij als ik zijn hulp nodig heb tijdens het werk dus ik hoop ook echt dat dat nooit maar dan ook nooit zal veranderen!

Het moeilijkste om over hem heen te komen is waarschijnlijk omdat hij zo ontzettend lief is en hij iets heeft wat mij in hem aantrekt. Was het een ontzettende eikel geweest, en geloof me die kom ik helaas meer tegen dan mij lief is, dan was dit gevoel als sneeuw voor de horizon verdwenen. Maar dit soort mannen zijn schaars en ik val niet bij de eerste de beste flauw die binnen komt lopen. De laatste keer dat ik echt verliefd was op een jongen was 4 jaar geleden maar van hem wist ik dat hij een vriendin had, en dat is een totaal ander verhaal en daar ben ik gelukkig over heen gekomen. Ik hoopte alleen dat dat gevoel die ik 4 jaar geleden had niet nog een keer te hoeven ervaren met een andere man want het gevoel is echt heel erg rot.

Ik ben echt niet lelijk om te zien en tijdens het uitgaan en sporten vang ik van zowel vrouwen als mannen blikken op, maar vaak zijn dat mannen waarmee je alleen een 'beschuitje eet' en meer niet. Maar echt verliefd word ik niet snel dat iemand blijft hangen in je gedachten, je pupillen groter worden en je hart sneller gaat kloppen wanneer je die persoon ziet, dat je hem mist en bij hem wilt zijn en geborgenheid kan bieden.

Soms zou ik willen dat ik niet zo'n gevoelsmens was en dat er een knop was die ik kon omzetten en dat ik het uit kon zetten, dat lijkt mij heerlijk en ik ben jaloers op diegenen die dat wel kunnen! Helaas heeft het bij mij altijd tijd nodig.

De grootste fout die ik hier heb gemaakt was om het via de mail te vertellen, en daar heb ik achteraf heel veel spijt van dat ik het niet face-to-face tegen hem had gezegd. Ik weet niet of hij iemand heeft maar als dat wel het geval zou zijn hoop ik dat diegene zich heel goed beseft wat een onwijs geluk die heeft en hoop voor hem ook dat hij heel gelukkig wordt met die persoon want dat gun ik hem oprecht!

William, 20-03-2014 19:25 #10
Vorige week ook iemand uit gevraagd op mijn werk, helaas voelde ze niet hetzelfde voor mij.
deze week heb ik haar enorm genegeerd, in het begin was het moeilijk want ze wou maar steeds praten met mij en steeds een beetje lachen en knipogen. (gewoon zodat ik zou gaan praten ofzo) ze leek best wel verdrietig dat ik niks meer zei.
maar helaas dacht ik bij mezelf al ik doorga met praten met haar en verliefd op haar blijft dan zal ik niet verder kunnen gaan.
nu aan het einde van de week heeft ze het wel begrepen en probeert ze niet meer te praten, ze kijkt nog wel steeds naar me en probeert te lachen en als ik haar negeer dan kijkt ze nog steeds verdrietig, maar de gevoelens beginnen gelukkig al weg te ebben.

mijn vraag is, als zij het zo erg vind dat ik haar negeer is er dan de kans dat wel wat voelt maar dat het moment waarop ik het zei en hoe ik het zei (zei maakte een grapje en toen maakte ik als grapje terug dat ik haar wou uitnemen, iets in die buurt, maar ik was wel serieus) niet duidelijk was. Reactie infoteur, 21-03-2014
Beste William,

Misschien zit ik er naast, maar ik heb het idee dat ze je mist als goede collega (of vriend). Zou het kunnen dat je in de beruchte friendzone ben gekomen? Op basis van het verhaal zou ik niet geheel uitsluiten dat ze toch iets voor je voel. Ik denk dat ze misschien overrompeld was.

Verdrietig, 02-01-2014 22:49 #9
Sinds mijn stage heb ik een hele leuke jongen leren kennen. Op een dag kreeg ik de moed om hem eens een bericht te sturen en we bleven in contact. De berichten waren meestal intiem, en flirterig. Ook op stap pakte hij me wel eens vast en konden we erg lachen met elkaar. Hij had me gevraagd voor een date, tot grote spijt had ik het erg druk die dag. Dit is de grootste fout die ik gemaakt heb… Na een tijdje doet hij erg kort af en hebben we niet meer dezelfde contact als eerst. Het lijkt alsof hij niet meer geïnteresseerd is. Laatst heb ik hem gevraagd (met moeite) of er iets aan de hand was. Met antwoord, ik heb het druk in de vakantie dus vind het niet sociaal om op mijn telefoon te kijken. Oké dit is begrijpelijk, maar waarom ben je dan 24/7 online? Het lijkt wel alsof ik alleen goed genoeg ben als het voor hem uitkomt, terwijl het helemaal niet zo'n jongen is qua karakter. Zielige muziek luisteren nu dus. Wat een ellende. Ik ben ook eens verliefd wat bijna nooit voorkomt. Zucht

Jildou, 27-12-2013 15:48 #8
Lol tot nog toe niet de liefde gevonden…
Van mensen hoor ik dat ik 'mooi'en aantrekkelijk ben en krijg ik complimeten over mijn uiterlijk en ik ben volgens vele lief en charmant. Het komt zo nu en dan voor… toch best raar. Maken ze een grap op zou het echt zo zijn dan? En hoe komt het dat vrijgezelle mannen dat niet zien.?
Maar ik slaag er niet in om een man gelukkig te maken den ik… Zo heb ik soms het idee dat niemand ooit met mij door het leven wil als vrouw twijvel ik soms aan mijn vrouwelijkhied… De schaamte die over mij komt ik ben mij ervan bewust dat ik altijd alleen door de stad loop om boodschappen te doen dan voel ik mij onzichtbaar… alleen
Zelf doe ik mijn best om goed aardig en lief tegen anderen te zijn… Maar geen 'marriage material'
Ik voel me gevangen in dit leven, als dit de rest van mijn leven is en wordt dan wil ik niet meer.
Het gaat nu even heel slecht met me en ik zit in een dal… maar ik kom er vast wel uit.
En toch wordt ik elke dag wakker en lach ik… niemand zal ooit weten wat er achter mijn stralende glimlach schuilt.
Nu schrijf ik om mijn hart te luchten… anoniem… het was weer raak na jaren durf ik eindelijk voortzichtig iemand leuk te vinden.
Hij laat me lachen met zijn levendige humor en heeft super mooie blauwe ogen.
Maar het is vast niet wederzijds.er lopen veel leukere vrouwen rond en ik kan mezelf er niet toe dwingen om weer afgewezen en niet goed genoeg gevonden te worden.

Rosalie, 23-09-2013 18:27 #7
Ik was erg verliefd op een jongen op mijn werk, ik vroeg hem en hij zij "nee" als eerste dacht ik is dit een grap… maar al snel merkte ik dat dit serieus was. In ieder geval hij zij nee er ging van alles door mijn hoofd, het ergste ik werkte met hem?! wat denken mijn collega's wel niet ik dacht meer aan mijn imago…, ik voelde wel dat alle vlinders meteen dood waren alsof een baksteen op ze was gevallen… op mijn werk heb ik gewoon normaal gedaan niet aan denken wat andere er van vinden en vooral jezelf niet gek maken met al die gedachtes. Eerst negeerde we elkaar, ik keek recht door hem heen maar laatst zij die weer iets tegen me maar nee verliefdheid is weg… ik denk maar zo ik ben veel te goed voor hem. (dit klinkt arrogant maar werkt wel)

Iris B., 19-09-2013 21:56 #6
Ik geef nooit op, ik laat het er vaak niet bij zitten want voor mij geld de aanhouder wint!

Jasper Tjakkes, 10-07-2013 18:05 #5
Degene die mij heeft afgewezen is nu met mij beste vriend. hoe kom ik daar boven op?

Still Love Him, 09-07-2013 19:03 #4
Ik ben nog steeds verliefd op de jongen die me al talloze keren heeft afgewezen. Ondertussen al meer dan 1 jaar en ik kan het niet opgeven. Ik zie hem nog altijd veel te graag en heb nog steeds dat verliefde gevoel telkens als ik hem zie. Ik geloof ook nog steeds dat het terug goed kan komen tussen ons. Hoop doet leven :)

Dina, 26-02-2012 00:36 #3
Ik ben nu al 4 jaar verliefd op een jongen. die mij tot nu heeft afgewezen.

Hij heeft in die 4 jaar tijd nooit geweten dat ik gek op hem was, totdat ik een tekst schreef.
Met alle open gevoelens en ware woorden bracht ik de tekst tot een verhaal voor hem. om hem uit te leggen hoe het echt zit.

Hij weet het nu eindelijk.
En tevergeefs doet hij er niets mee. hij reageerde soort van geschokt, maar doet er verder niets mee.
Het doet mij nu nog steeds pijn al heb ik het tegenover hem geuit.

Ik zie het als een afwijzing, een keiharde afwijzing. die ik stuk voor stuk moet accepteren. ik moet al mijn gebroken stukjes oppakken en samen voegen tot een geheel.

Ik hoop dat hij op een dag zal beseffen dat ik de liefde met hem wilde delen.

I will always love you.

Doesntmatter, 13-10-2011 20:00 #2
Vandaag ook afgewezen en voor het eerst heb ik er minder last van. Het zal wel geen echte verliefdheid zijn geweest. Er is nog wel een ander meisje waar ik ECHT iets voor voel…

Ac, 01-04-2011 17:18 #1
Hai, ik heet azra
ik zit in groep 8 en vind een jongen al zowat een jaar leuk ik kan er niets aan doen maar ik laat het hem niet zo merken hij heeft verkering met een vriendin van me en heeft het na 2 dagen uitgemaakt ik vind hem leuk en mn vriendin ook hij ontkent steeds dat hij me leuk vind en ik ook en over mn vriendin ook maar vandaag vroeg een andere vriendin wie vindt je leuker azra of shihay toen zei hij shihayna maaar. alle symptomen wat hier voven staan zijn waar CREEPY!

Infoteur: Daddycortez99
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 12
Schrijf mee!