InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Christelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloft

Christelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloft

Christelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloft Ben je op zoek naar een christelijk gedicht of een bijbeltekst die bij een bruiloft of huwelijk past? Of ben je bezig met de kerkliturgie voor je trouwerij? In dit artikel staan een aantal goede websites voor je op een rij, en ook vind je een aantal tips om het juiste gedicht of de juiste tekst te vinden.

Trouwen in de kerk

Jaarlijks trouwen duizenden stelletjes 'voor de kerk'. Dit houdt in dat ze tijdens een kerkdienst, dit is meestal een speciale trouw- of huwelijksdienst, een zegen vragen over het pasgesloten huwelijk. De kerkdienst vindt dan ook plaats na de officiële huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis. Hoewel stellen na de huwelijksvoltrekking officieel man en vrouw van elkaar zijn, vinden gelovige stellen het meestal erg belangrijk om in een kerkdienst Gods zegen over hun huwelijk te vragen. Omdat een huwelijksdienst een 'speciale' kerkdienst is, mogen bruid en bruidegom vaak zelf meebeslissen over de vorm van de kerkdienst. Er kunnen bijvoorbeeld persoonlijke liederen gezongen worden, er kan een mooi (christelijk) gedicht worden voorgedragen of de preek wordt door het huwelijkspaar zelf uitgekozen bijbeltekst gehouden. Maar ook als gast op een bruiloft of trouwerij kun je de wens hebben om een mooie tekst of gedicht bijvoorbeeld op een kaart aan het bruidspaar te geven.

Een persoonlijke keuze

Soms weten mensen al heel snel welk gedeelte uit de bijbel of welk gedicht goed bij een bruiloft of huwelijk past. Maar soms kan het erg lastig zijn om een geschikte tekst of een geschikt gedicht uit te zoeken. Om je een beetje op weg te helpen met het vinden van een tekst of gedicht staan hier een aantal tips:
  • Maak gebruik van het internet
  • Blader liturgieën van eerdere trouwdiensten door
  • Gebruik een concordantie (opzoekregister) voor het vinden van een geschikt bijbeltekst
  • Vraag eens rond in je kerk of gemeente
  • Maak gebruik van (lied)boeken
  • Schrijf zelf een persoonlijk gedicht

Een christelijk gedicht of bijbeltekst vinden die bij een huwelijk of bruiloft past, is een erg persoonlijke keuze. Het is daarom handig om bij jezelf te rade te gaan welke bijbelteksten of gedichten jou 'raken'. Hou je bijvoorbeeld van een bepaald soort muziek, dan kun je misschien het beste een songtekst gebruiken. Denk bijvoorbeeld eens aan het brede scala aan opwekkingsliederen, aan de liederen van Psalmen voor Nu of aan de liedboeken (bijvoorbeeld de Evangelische liedbundel) die in kerken gebruikt worden.

Websites

Hieronder staan een aantal nuttige websites die jou kunnen helpen in je zoektocht naar een geschikt gedicht of (bijbel)tekst.

Christelijketeksten.nl

Op deze website vind je zowel christelijke gedichten die bij een huwelijk of bruiloft passen, als een overzicht van bijbelteksten die voor een trouwdienst of op een trouwkaart geschikt zouden kunnen zijn. De website is op het moment nog 'in de maak', maar voor een huwelijk zijn al wel veel gedichten en bijbelteksten te vinden. Het webadres is: www.christelijketeksten.nl.

Religieuze gedichtensite

Hier vind je een breed scala aan onderwerpen die met het christelijk geloof te maken hebben, zoals allerlei christelijke feestdagen en vieringen. De gedichten zijn ingezonden door mensen uit Nederland en België en zijn in principe vrij te gebruiken (soms is het handig om eerst toestemming te vragen). In de categorie huwelijk zijn meer dan honderd gedichten te vinden. Het webadres is: www.christelijke-gedichten.nl.

Gedichtenweb

Mooie, persoonlijke gedichten vind je op gedichtenweb. Op alfabet staan veel gedichten die een directe link hebben met het huwelijk of een bruiloft/trouwerij. Het webadres is: www.gedichtenweb.nl.

Andere websites

Op verschillende websites kun je terecht voor bijbelteksten die bij een huwelijk of trouwdienst passen. Bijvoorbeeld op de website van VersNieuws, of de meer bekende website Biblija.net. Op die laatste website kun je heel uitgebreid zoeken naar bijbelteksten door een trefwoord zoals 'huwelijk', 'liefde' of 'verbond' in te tikken. Ook is het mogelijk om bepaalde passages uit de bijbel eenvoudig en snel door te bladeren.
Gerelateerde artikelen
Waar komt Valentijnsdag vandaan?14 februari is het weer zo ver. Valentijnsdag. Een dag waarbij je partner je extra mag verwennen. De dag waarbij je de l…
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor en nadelen zijn. Bij trouwen on…
Relatie: verwachtingen van het huwelijkRelatie: verwachtingen van het huwelijkKomen de verwachtingen van het huwelijk van de bruid en bruidegom overeen? Wat verwacht een vrouw van het huwelijk? Wat…
Tips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenTips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenEen huwelijk zonder huwelijksproblemen bestaat niet. Er kunnen zich echter relatieproblemen voordoen waardoor het huweli…

Reageer op het artikel "Christelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloft"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 25-10-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!