InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Namen van huwelijksverjaardagen en bruiloften

Namen van huwelijksverjaardagen en bruiloften

Om de haverklap is er ergens wel een bruiloft te vieren. Gouden en diamanten bruiloften zijn niet ongewoon, maar ken je ook de andere namen?

Bruiloften

De namen die aan huwelijksverjaardagen worden gegeven stammen uit eeuwenoude volksgebruiken, waarvan men zelfs de oorsprong niet meer kan achterhalen. Ze verwezen gewoonlijk naar materialen, die opliepen in kostprijs naarmate het aantal jaren steeg. Andere bruiloften werden dan weer genaamd naar bloemen!

De Oorsprong

De oudste referenties naar huwelijksverjaardagen dateren uit de jaren 1800. Ze schijnen ontstaan te zijn in de Duitstalige regio, waar het de gewoonte was dat de echtgenoot zijn eega een zilveren krans of ketting gaf, als ze 25 jaar gehuwd waren. Goud werd de tweede traditionele bruiloft, na vijftig jaar.

Vergeet echter niet dat de gemiddelde levensduur toen veel korter was dan tegenwoordig! In verschillende Europese landen werd derhalve ook 12 ½ jaar gevierd, met koper als symbool. Rond 1875 werd een andere nieuwkomer de vijfde verjaardag, met hout.

Queen Victoria

Er zijn twee diamanten bruiloften, de eerste op 60 jaar, en de tweede op 65 jaar. Deze van 60 jaar werd toegevoegd in 1897, toen koningin Victoria de 60ste verjaardag vierde van haar troonsbestijging in 1837. Het verschil tussen de twee materialen is de ongeslepen of bewerkte diamant. In sommige lijsten wordt de laatste vervangen door een blauwe saffier.

Voor 1937 waren niet alle verjaardagen vertegenwoordigd door een materiaal. Enkel het eerste jaar en belangrijke verjaardagen zoals het 10de, 20ste, 25ste, 50ste en 70ste jaar werden genaamd. Nadien werden meer materialen toegevoegd, en de lijst werd geregeld uitgebreid door bedrijven, om de verkoop van geschenken op te drijven.

Een Juwelierslijst...

In 1937 stelde de American National Retail Jeweler's Association een uitgebreide lijst op. Het verbond een materiaal met elke verjaardag tot het 15de jaar, en vervolgens voor elke latere vijf jaar, tot aan de 60ste verjaardag. De volgende verjaardagen werden later toegevoegd, naarmate de gemiddelde levensduur steeg! Er bestaan vele licht verschillende lijsten van huwelijksverjaardagen, zodat opzoekingen wel wat verwarrend kunnen worden.

Mijn Lijst

De eerste verjaardag is eerder ludiek, en past eigenlijk meer voor net gehuwde koppeltjes.
Hij vindt plaats na slechts 14 dagen, met als symbool papier...

1 tot 9 jaar10 tot 19 jaar20 tot 49 jaar50 tot 80 jaar
1 : Katoen10 : Tin20 : Porselein50 : Goud
2 : Karton11 : Staal25 : Zilver55 : Smaragd
3 : Leer12 : Linnen30 : Parel60 : Diamant
4 : Was12½ : Koper35 : Koraal65 : Briljant
5 : Hout13 : Kant40 : Robijn70 : Platina
6 : IJzer14 : Ivoor45 : Saddier75 : Albast
7 : Wol15 : Kristal 80 Eik
8 : Brons
9 : Aardewerk
© 2010 - 2017 Slusterbubbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Namen van huwelijksverjaardagen en bruiloften"

Infoteur: Slusterbubbel
Gepubliceerd: 21-12-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!