InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Hoe plan je je trouwfeest?

Hoe plan je je trouwfeest?

Een bruiloft is iets waar het bruidspaar natuurlijk lang op voorhand naar uitkijkt. De organisatie vooraf neemt wel de nodige tijd in beslag. Waar moeten we zeker oog voor hebben?

Feestlocatie

Na de plechtige aanzoek en de bijhorende emotionele momenten, wordt er meestal meteen een trouwdatum vastgesteld. Daarna moet er een passende feestlocatie gezocht worden.

Bij het uitzoeken van de zaal letten we natuurlijk op elementaire zaken, zoals grootte, stijl en uitstraling van de zaal. Best om zeker eens een keer persoonlijk langs te gaan om te kijken of alles wel past bij wat je wil en alles aanwezig is om er een prachtig feest van te maken. Is er een grote tuin, een park, eventueel overnachtingsmogelijkheden, ... Parkeergelegenheid en bereikbaarheid kunnen ook belangrijke aspecten zijn. Elke feestzaal heeft namelijk zijn eigen karakteristieken en daar moeten we ons vooraf goed van vergewissen. Belangrijk is om zo vroeg mogelijk op verkenningstocht te gaan, want de toffe zalen zijn dikwijls lang vooraf volgeboekt. Een jaar vooraf is geen overbodige luxe!

Formule

Als je uiteindelijk na goed overwegen de locatie hebt gekozen, wordt er samengezeten met de eigenaars of traiteur om de gewenste formule uit te werken. Je hebt namelijk steeds verschillende keuzes: traditionele receptie en avondfeest met buffet of diner aan tafel , lopend buffet of eventueel een feest op maat. Themafeesten zijn tegenwoordig wel populair, bijvoorbeeld Spaanse gerechten. Het budget is hier natuurlijk een belangrijke pijler, maar dat is zo voor de organisatie van het hele evenement.

Ook de muziekkeuze is natuurlijk belangrijk. Sommige locaties hebben hun eigen voorzieningen, maar vaak is er wel de mogelijkheid om dit zelf te voorzien. Bijvoorbeeld DJ of een bandje. En de openingsdans moet uiteraard ook gekozen worden!

De genodigden

Enkele weken vooraf moet je een genodigdenlijst opstellen en de tafelschikking regelen. Denk bij de uitnodigingen niet alleen aan je eigen vrienden, maar betrek hier ook je ouders in. Gaat het uiteindelijk om heel veel mensen, dien je de lijst op te splitsen: genodigden voor de receptie en genodigden voor het avondfeest.

Daarna moeten we de uitnodigingen nog maken. Je kan kiezen voor een kant-en-klaar ontwerp of zelf een ontwerp maken. Dat laatste is natuurlijk nog net iets persoonlijker. Een mooie foto en een leuke tekst erbij maakt het natuurlijk af.

Ongeveer zeven weken voor het feest worden de uitnodigingen verstuurd, met daarbij een duidelijke routebeschrijving.

Receptie

Niet iedereen houdt nog een receptie na de huwelijksvoltrekking. Als er toch een wordt gehouden, is dat vaak vanaf 16 tot 18 uur. Het zijn dan vaak collega's, verre vrienden of buren die hier uitgenodigd worden. Deze gasten krijgen een hapje en een drankje aangeboden. De meeste feestlocaties hebben hier een aparte ruimte voor voorzien. In de zomer is het leuk om dit buiten in het zonnetje te houden met wat toffe achtergrondmuziek.

Avondfeest

Vanaf 19 uur worden de genodigden meestal verwacht voor een welkomstdrankje. Daarna kan iedereen aan tafel. Het feestvierende koppel neemt uiteraard de hoofdtafel in beslag. Normaal zit de bruid rechts van de bruidegom. Rechts van de bruid zitten de ouders van de bruidegom. Links naast de bruidegom zitten zijn ouders. Getuigen en andere naaste familieleden vervolledigen de hoofdtafel.

Het feest kan beginnen met lekker eten, een prachtige bruidstaart, vuurwerk en dansen tot in de late uurtjes!!
© 2007 - 2014 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Startpagina trouwen en Startpagina trouwen.
Gerelateerde artikelen
Een feest, receptie of diner organiserenEen feest, receptie of diner organiserenGa je (voor het eerst) een groot diner, feest of receptie organiseren? Als je meer dan 25 of 30 gasten hebt, is het gemi…
Een thema aan je bruiloft gevenEen thema aan je bruiloft gevenJe bruiloft is een van de mooiste dagen uit je leven. Een zorgvuldige planning gaat aan de grote dag vooraf, zodat alles…
Bruiloftsjaren, hoe heten ze?Een huwelijk sluit je voor je leven, als alles natuurlijk tenminste goed gaat. De meeste mensen kennen de zilveren bruil…
Goedkope bruiloft vierenEen bruiloft kost vaak veel geld. U kunt het natuurlijk zo duur maken als u zelf wil, maar er zijn ook veel stellen die…
Marokkaanse huwelijkstraditiesMarokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Bronnen en referenties
  • Loving You - 2007

Reageer op het artikel "Hoe plan je je trouwfeest?"

Infoteur: Kurtad1
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!