InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Cupido, god van de liefde

Cupido, god van de liefde

Cupido, god van de liefde Wie kent hem niet, heeft niet ooit het verhaal gehoord van de god van de liefde met zijn verliefd makende pijlen?

Cupido

Cupido, of amor, is in de Romeinse mytologie het hulpje van de god van de liefde en wordt op afbeeldingen meestal afgebeeld als een naakt jongentje met vleugeltjes en een pijl en boog.

Liefdespijlen
Cupido schoot zijn pijlen af op harten van mensen en goden om deze verliefd te maken.

Zoon van..
In sommige mythen is Cupido de zoon van Venus, de godin van de liefde, en Vulcanus. Maar er zijn ook verhalen dat Cupido de zoon van Venus en haar minnaar Mars.

Eros

In de Griekse mythologie wordt Cupido ook wel Eros genoemd. Eros is het derde kind van Chaos en staat voor de universele, allesomvattende liefde. Hij was een klein jongentje dat niet groter wilde groeien.
Eros zorgde er voor dat Aphrodite verliefd werd op Adonis. Zij kregen 3 kinderen, waarvan 1 Psyche heette. Het meisje was heel mooi, waardoor niemand om haar hand durfde te vragen. Ze had dus ook geen man. Toen haar ouders haar om deze reden alleen in de bergen achterlieten met de mededeling dat ze weer terug mocht komen als ze een man had gevonden, kwam Eros om er voor te zorgen dat er een man kwam. Maar in plaats van iemand anders te raken raakte hij zichzelf met 1 van zijn liefdespijlen en werd op slag verliefd op haar. Elke avond ging hij naar haar toe en verleidde haar met rozen.

Nadat Psyche al heel wat nachtjes in de bergen was geweest wilde ze toch wel eens naar huis. Ze kon Eros overhalen mee te gaan en thuis vertelde ze haar zussen wat er was gebeurd. Doordat Psyche ’s avonds per ongeluk hete olie over Eros heen knoeide, schrok Eros wakker en vluchtte weg..

Lees verder

Gerelateerde links
Alles over liefde.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cupido, god van de liefde"

Reactie

Piet, 30-10-2010 18:37 #1
Cupido kan mensen elkaar ook laten haten, niet alleen verliefd laten worden.

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Liefde en relaties
Reacties: 1
Schrijf mee!