InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Prostaat masseren: voordelen en middeltjes prostaatmassage

Prostaat masseren: voordelen en middeltjes prostaatmassage

Prostaat masseren: voordelen en middeltjes prostaatmassage De prostaat is een gevoelige en erg belangrijke klier voor de seksuele activiteit van de man. Het gaat om een klier die sperma beweeglijker maakt bij de ejaculatie en een langere levensduur bezorgt. Een gezonde en goed functionerende prostaat is cruciaal om prostaatproblemen te voorkomen. Het op regelmatige basis masseren van de prostaat kan hierbij voordelen opleveren, zowel op medisch als op seksueel vlak. Een prostaatmassage kan de man een erg krachtig orgasme bezorgen, waarbij er een groot volume aan sperma naar buiten kan komen. Er zijn tal van middeltjes op de markt die je kunnen helpen om op efficiënte wijze je prostaat zelf te masseren en daarbij een intens genot te ervaren. Wat zijn zoal de voordelen van een goed uitgevoerde prostaatmassage en welke middeltjes kunnen je daarbij helpen?

Wat is de prostaat?

De prostaat is een klier die in het mannelijk lichaam een belangrijke functie vervult. De prostaat produceert een vocht dat bij een ejaculatie samen met het sperma naar buiten gestuwd wordt. Dit prostaatvocht zorgt ervoor dat sperma beweeglijker is en langer kan overleven in de vagina. De prostaat is ongeveer zo groot als een walnoot en situeert zich in de buurt van de anus en de blaas, meer bepaald om de urinebuis heen. Ziektes of aandoeningen aan de prostaat kunnen mogelijk leiden tot erectieproblemen en in sommige gevallen zelfs tot impotentie. Het masseren van de prostaat kan nuttig zijn om op lange termijn prostaatproblemen te voorkomen.

Voordelen prostaatmassage

Reinigen

Het stimuleren van de prostaat door middel van massage kan voordelig zijn voor de gezondheid van de man. Dankzij een prostaatmassage kan de prostaat “gezuiverd” worden van overtollig vocht en worden bacteriën en schadelijke stoffen naar buiten gevoerd. Prostaatproblemen zoals prostaatontsteking of vergrote prostaat kunnen te wijten zijn aan een opeenstapeling van die schadelijke stoffen. Dit kan bijvoorbeeld optreden wanneer de prostaat niet vaak genoeg prostaatvocht naar buiten brengt. Het kan dus positief zijn om de prostaat regelmatig zijn "werk" te laten doen middels een ejaculatie, of om de prostaat op regelmatige basis te masseren. In beide gevallen kan het prostaatvocht de prostaat verlaten zodat de klier weer gereinigd is.

Erecties

Ook op seksueel vlak kan een regelmatige prostaatmassage leiden tot onmiskenbare voordelen. Bij een massage van de prostaat, de binnenzijde van de billen en het perineum (de plek tussen balzak en anus) wordt de bloedcirculatie in de betreffende lichaamsdelen bevorderd, wat goed is voor de doorbloeding van de penis en de balzak. Dit kan hardere erecties opleveren, waardoor de seksuele intimiteit een heel stuk bevredigender kan worden voor de man en zijn partner. Doordat de bloedtoevoer cruciaal is om een harde penis te krijgen, zal de man dankzij deze vlottere bloedcirculatie zijn erecties ook langer kunnen aanhouden.

Prostaat masseren

Uitwendig

Een prostaatmassage kan inwendig of uitwendig gebeuren. Bij een uitwendige prostaatmassage wordt zachtjes druk uitgeoefend op het perineum, waarbij eventueel ook de anus gestreeld kan worden. Het zachtjes met de vingers masseren van dit perineum, eventueel met massage-olie, kan als ontspannend en aangenaam ervaren worden. Toch is de opwinding die met deze uitwendige massage gepaard kan gaan niet te vergelijken met de sensaties van een inwendige stimulatie van de prostaat.

Inwendig

Bij een inwendige prostaatmassage wordt de prostaat rechtstreeks gestimuleerd. Hierbij moet de nodige voorzichtigheid in acht genomen worden vermits het om een gevoelige en kwetsbare klier gaat. Een al te hardhandige massage kan schade toebrengen aan de prostaat. Een inwendige massage van de prostaat kan uitgevoerd worden door een arts in het kader van een medische therapie, en dit om problemen aan de prostaat te behandelen. Ook de man zelf of zijn partner kan de prostaat masseren in het kader van de seksuele beleving. Het masseren van de prostaat wordt soms ook wel "prostaat melken" genoemd.

Zelf de prostaat masseren

Voorzichtige druk

Als je zelf de prostaat wilt masseren ga je het beste voorzichtig te werk. Via de anus kan je de prostaat met je vinger bereiken door een krullende beweging (de 'kom hier'-beweging) te maken in de richting van de onderbuik. Je zal dan een klier voelen ter grootte van een walnoot: dit is de prostaat. Met je vinger kan je zachte druk uitoefenen waardoor je een bijzonder gevoel kan ervaren. Dit gevoel wordt door sommige mannen beschreven als diep, onbestemd, aangenaam, en heel erg opwindend. Vaak beschrijven mannen het als een gevoel dat met niets anders te vergelijken is. Sommige mannen kunnen ejaculeren alleen al door het stimuleren van de prostaat. Mede door de extreme gevoeligheid van dit plekje heeft men het ook wel over de P-spot, naar analogie met de G-spot bij de vrouw.

Intens orgasme

Ook kan stimulatie van de prostaat tezamen met masturbatie of seksuele gemeenschap een erg krachtig orgasme veroorzaken, waarbij het totale volume van het sperma bijzonder groot kan zijn. Dit komt doordat de prostaat door de massage meer prostaatvocht aan het sperma toevoegt. Zelf de prostaat masseren heeft echter niet bij alle mannen een even bevredigend resultaat. Sommige mannen ervaren een gelukzalig gevoel bij prostaatmassage, terwijl anderen er helemaal niets aan vinden of er zelfs een onaangenaam gevoel bij hebben.

Prostaatmassage: middeltjes

Ultieme opwinding

Wil je het zelf ook wel eens proberen, maar ben je niet zeker over het hoe en wat, dan bieden hulpmiddelen een oplossing. Voor de nieuwsgierige man (en partner) is er een heel ruim aanbod aan seksspeeltjes of sextoys beschikbaar die je kunnen helpen bij het masseren van de prostaat. Zowel bij masturbatie als bij de erotische intimiteit met je partner kan prostaatstimulatie je seksuele opwinding tot op andere hoogten brengen. Voor mannen die een heerlijk gevoel ervaren bij een prostaatmassage kan het eerste gebruik van een van deze middeltjes het begin betekenen van een nieuw, uitermate bevredigend hoofdstuk in hun seksuele leven.

Massagers en stimulators

De meeste prostaatmassagers en prostaatstimulators zijn zo ontworpen dat ze zowel een inwendige als een uitwendige prostaatmassage kunnen uitvoeren. Dit betekent dat de prostaat via de anus inwendig wordt gestimuleerd maar ook aan de buitenzijde, waarbij er druk wordt uitgeoefend op het perineum. Prostaatmassagers zijn op een handige manier in de anus in te brengen en praktisch in het gebruik. Dit is een voordeel als jij of je partner het niet zien zitten om een vinger te gebruiken bij de prostaatmassage.

Voorbeelden prostaatmassagers

Deze dubbele (inwendig én uitwendig) stimulatie van de prostaat kan leiden tot een hevig orgasme. Een voorbeeld van een prostaatmassager is de befaamde Aneros, die geldt als een van de pioniers op het vlak van prostaatstimulatie. Daarnaast kan de prostaat ook gemasseerd worden via een buttplug, een anale dildo of een strapondildo. Andere voorbeelden van namen van prostaatmassagers zijn onder meer:
  • Nexus Glide
  • Twisting Tom
  • Anal Fantasy
  • Naughty Boy
  • Prostaatdildo van Easytoys
  • Nexus Revo Intense Prostaat Massager
  • Doc Johnson's Mens Pleasure Wand Prostaat Massager
  • Loki Wave Bewegende Prostaat Massager
  • California Exotic Novelties P-Rock Prostaat Massager

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is sperma en waar bestaat het uit?Sperma bestaat uit vocht uit de zaadblaasjes en de prostaat. Wat kun je doen als je de smaak van je sperma wilt verbeter…
Voortplantingsstelsel; spermatogenese en ejaculatieDe vorming van rijpe zaadcellen (spermatozoën) vindt plaats in de testes (teelballen). Sperma bestaat echter maar voor e…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Seksuele disfuncties: orgasmestoornissenSeksuele disfuncties: orgasmestoornissenDe orgasmestoornis is een vorm van een seksuele disfunctie. Orgasmestoornissen uiten zich bij de vrouw vaak in het gerem…
Het masseren van je paardHet masseren van je paardIn dit artikel zal ik uitleggen hoe je je paard een simpele massage moet geven. Een massage is zeer ontspannend voor paa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mr.racy / Flickr
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Prostaat
  • https://www.aneros.com
  • http://www.shespot.nl/forum/viewtopic.php?t=7691
  • http://www.nbrplaza.com/hoe-kies-je-de-juiste-prostaatstimulator-in-tien-stappen/
  • http://www.lextase.be/tips-en-adviezen/45-prostaat-stimulatie-bij-mannen.html
  • http://www.deprostaatkliniek.nl/forums/topic/prostaat-massage/ (bronnen geraadpleegd op 19/10/2016).

Reageer op het artikel "Prostaat masseren: voordelen en middeltjes prostaatmassage"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2017
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Seksuele intimiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!