InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seks: wat zijn de voordelen van vrijen voor de gezondheid?

Seks: wat zijn de voordelen van vrijen voor de gezondheid?

Seks: wat zijn de voordelen van vrijen voor de gezondheid? Seks is een begrip dat voor de meeste mensen vooral staat voor verleiding, genot en opwinding. Zowel in de samenleving als in een intieme relatie komt dat aspect vaak op de eerste plaats. Maar wat vaak vergeten wordt is dat seks ook gewoon goed is voor de gezondheid. Door regelmatig te vrijen ben je beter bestand tegen stress en zullen je weerstand en je conditie verbeteren. Bovendien is seks goed voor de bloedcirculatie, de spieren en de huid. Welke voordelen kan vrijen nog zoal opleveren voor de gezondheid?

Voordelen seks

In de samenleving is erotiek een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven geworden, denk aan de belangrijke rol van seksualiteit in de media. Muziek, televisie en reclame zijn formats waarbij seksualiteit vaak wordt gezien als een middel om commerciële doelen te bereiken. Zo wordt de consument door middel van erotiek verleid om bepaalde producten te kopen. Maar los van dit commerciële en seductieve aspect staat het feit dat seks ook simpelweg gezond is. De seksuele relatie met je partner onderhouden en verder uitdiepen kan enorm veel voordelen voor de gezondheid opleveren. Regelmatig seks hebben zorgt ervoor dat je je fysiek en mentaal beter in je vel voelt en dat de kans op gezondheidsproblemen een heel stuk kleiner wordt.

Stress

Seks is een activiteit waarbij de aanmaak van bepaalde stoffen leidt tot een aangenaam algemeen gevoel. Deze stoffen zijn onder meer de hormonen oxytocine en endorfine. Oxytocine is een hormoon dat de verbondenheid met je partner vergroot en wordt niet voor niets het knuffelhormoon genoemd. Endorfine is dan weer een hormoon dat pijn helpt onderdrukken en dat positieve sensaties oplevert. Anderzijds verlaagt seks de niveau's van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Al deze factoren maken dat je minder last hebt van stress en spanningen, waardoor ook je humeur erop vooruit kan gaan.

Vrijen is ontspannend

De aantrekking en de verleiding waarmee seks gepaard gaat maakt je lichaam in de eerste plaats actief en opgewonden. Tijdens de seksuele intimiteit zal je hartslag verhogen omdat het hart veel bloed naar aders en bloedvaten moet pompen. Bovendien kan je geest tot rust komen doordat je helemaal op de seksuele gemeenschap gefocust bent. Eens het orgasme bereikt is zal je echter volledig ontspannen, waarbij je in een soort van roes terechtkomt. Sommige mensen vallen zelfs in slaap na het bereiken van een orgasme. Seks is dus positief om fysiek en mentaal te ontspannen en kan erg nuttig zijn als opstapje naar een goede nachtrust.

Weerstand

Bloedcirculatie

Bij het vrijen wordt je lichaam gedwongen om inspanningen te leveren, wat betekent dat de bloedcirculatie gestimuleerd wordt. Bij mensen die last hebben van hoge bloeddruk kan de bloeddruk onder invloed van een regelmatige vrijpartij verlagen. Door de inspanningen van seksuele gemeenschap zal je bovendien veel zweten en dus calorieën verbranden, wat goed is voor je gewicht.

Spieren

Seks is niet alleen positief voor hart en bloedvaten, maar ook voor je spieren. De spieren van buik, rug en benen worden getraind tijdens seks waardoor je de kans op spier- en gewrichtsproblemen verkleint. Ook train je bij het vrijen de bekkenbodemspieren, die een belangrijke rol spelen bij eventuele aandoeningen aan bekken en blaas (bv. urineverlies, incontinentie). Al deze positieve eigenschappen van seks op het hart- en bloedvatenstelsel, de spieren en het lichaamsgewicht zorgen ervoor dat je weerstand en je fysieke conditie verbeteren.

Uitstraling

Huid

Bij het vrijen ga je zweten en kan je lichaam zich ontdoen van afvalstoffen. Hierdoor worden je poriën gezuiverd en zal je huid er een stuk glanzender uitzien. De bloedvaten van de huid worden door seks gestimuleerd waardoor overtollige stoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Regelmatig seks hebben zal je dan ook een gezondere, aantrekkelijkere teint geven, wat goed is voor je uitstraling.

Aantrekkingskracht

Daarnaast komt door te vrijen een bepaald geurhormoon vrij dat door andere mensen opgemerkt wordt, namelijk feromoon. Feromoon heeft een positieve invloed op je seksuele aantrekkingskracht. Hoe meer feromoon je aanmaakt, hoe aantrekkelijker mensen je zullen vinden. Als je tevreden en blij bent met je seksuele relatie zullen anderen dit merken aan het zelfvertrouwen dat je uitstraalt. Regelmatig vrijen heeft dus ook een positieve invloed op je sex-appeal.

Prostaat

Tal van wetenschappelijke onderzoeken wereldwijd zijn tot de conclusie gekomen dat seks positieve effecten heeft op de prostaat. De prostaat is een klier die bij het mannelijk orgasme samentrekt en een vloeistof produceert die cruciaal is voor het ejaculeren van sperma. Op regelmatige basis seks hebben maakt dat deze klier geoefend wordt en dat overtollig prostaatvocht wordt uitgescheiden. Te weinig ejaculeren kan leiden tot een opstapeling van dit vocht en vergroot de kans op aandoeningen aan de prostaat, zoals onder meer prostaatontstekingen en zelfs prostaatkanker.

Seksleven opfleuren

Soms kan het gebeuren dat je seksuele relatie routineus wordt en er een soort van sleur ontstaat. Steeds maar weer dezelfde standjes op dezelfde plaatsen of tijdstippen kunnen je seksleven saai en voorspelbaar maken. Hierdoor kan de kwaliteit maar ook de kwantiteit van seks erop achteruitgaan, waardoor je tal van voordelen voor de gezondheid misloopt. Daarom kan het aangewezen zijn om je seksleven wat op te fleuren met enkele nieuwigheden, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van seksspeeltjes. Een extra snuifje erotische verleiding kan nuttig zijn om dat passionele vuur van voorheen opnieuw aan te wakkeren.

Lees verder

© 2017 Verdanov, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Seks = beweging = gezond!Regelmatig vrijen zou goed zijn voor de gezondheid. Meer nog, het zou zelfs de levensverwachting doen stijgen.Zo zou het…
Seks, goed voor je conditie!Seks, goed voor je conditie!Je zult het misschien niet geloven, maar seks is heel erg goed voor je conditie, ontwikkeling van je spieren en je uiter…
Afslanken en seksAfslanken en seksHet hebben van seks zou goed zijn om af te slanken door het verbranden van de extra calorieën... Is dat wel zo? Of hangt…
Dwangstoornis en de invloed op de seksualiteitDwangstoornis en de invloed op de seksualiteitEen dwangstoornis wordt ook wel dwangneurose genoemd. Iemand heeft last van steeds terugkerende opdringerige obsessieve…
Epilepsie en de invloed op de seksualiteitEpilepsie en de invloed op de seksualiteitEpilepsie zelf is niet vaak een probleem tijdens het vrijen, wel komen seksuele problemen bij mensen met epilepsie iets…
Bronnen en referenties
  • http://www.matras.info/voordelen-seks.php
  • https://www.ahealthylife.nl/16-redenen-om-meer-seks-te-hebben/
  • https://www.gezondheidsnet.nl/erectieproblemen/de-kracht-van-seks-op-leeftijd
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/seksualiteit-en-relatie/6-gezondheidsvoordelen-van-seks/
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com/seks.php
  • https://www.gezondheidsnet.nl/seks-en-soas/10-redenen-waarom-seks-gezond-is (bronnen geraadpleegd op 01/06/2017).

Reageer op het artikel "Seks: wat zijn de voordelen van vrijen voor de gezondheid?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-06-2017
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!