InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Hoe voorkom je een vroegtijdige zaadlozing?

Hoe voorkom je een vroegtijdige zaadlozing?

Bekkenspier oefeningen voor mannen worden Kegel oefeningen genoemd (naar Arnold Kegel, een gynaecoloog die deze oefeningen meer dan 40 jaar geleden heeft ontwikkeld).

Kegel oefeningen

Deze zogenaamde Kegel oefeningen versterken de pubbocoxygennus spier (PC spier), een spier welke zich bevindt bij de anus en de prostaatklier. De PC spier is de spier welke onwillekeurig pompt bij een zaadlozing. Door de spier te versterken en te leren deze te controleren, kan er controle over de zaadlozing worden verkregen.

Het oefenen van de bekkenspier gedurende 5 minuten, en dat 3 keer per dag, kan een groot verschil maken voor de controle van de blaas. Oefening versterkt de spieren welke de blaas veel andere organen op zijn plaats houden. Het gedeelte van het lichaam inclusief de heupbeenderen noemen we het bekkengebied. Onderin dit gebied, liggen meerdere lagen met spieren tussen de benen. De spieren bereiken de voorkant, de achterzijde en de kanten van het bekkenbeen. Twee bekken spieren doen het meeste werk. De grootste strekt zich als een hangmat. De andere is gevormd als een triangel. Deze spieren voorkomen het lekken van urine en ontlasting.

Hoe voer je Kegel oefeningen uit?

Voor een man die wil leren hoe Kegels te beoefenen, is de eerste stap om de Kegel spier te lokaliseren. Ga als volgt te werk: Als er aandrang is om te urineren, ga op het toilet zitten met de benen gespreid, start met urineren, probeer dan om de stroom te onderbreken. (De PC spier is de spier die je hier voor gebruikt.) Na opnieuw de stroom op gang te hebben gebracht, kun je proberen hem te stoppen en wederom in gang te zetten. Het kan zijn dat er enkele pogingen nodig zijn om PC spier te isoleren, de bilspieren hebben de neiging om naar binnen te gaan als de benen niet wijd worden gehouden.

Zodra een man zich eigen gemaakt heeft om de PC spier contracties te reguleren, is hij klaar om ze in de praktijk te brengen. Probeer eerst om de contractie enkele seconden vast te houden, gedurende drie of vier keer per dag. De volgende weken als de trainingen doorgaan kan de tijdsduur langzaam maar zeker worden opgevoerd tot dat het mogelijk is om het 10 tot 15 seconden vol te houden. Hierna kunnen de Kegels worden afgewisseld met series van snelle korte contracties. Dit kan geleidelijk worden opgevoerd tot een dagelijkse routine van 100 snelle PC contracties en vijf aanhoudingen van de spier.

  • Stop de urinestroom tijdens het urineren. Indien dit niet makkelijk gaat, dan zijn de oefeningen zeker nodig.
  • PC spier oefening: span en ontspan de PC spier. Begin met 20-30 keer, en werk langzaam maar zeker naar 100-200. Eindig met 300 keer ELKE DAG, voor de rest van je leven.

De Kegel oefening sterkt de PC spieren, welke ervoor zorgen om de volgende zaken te verbeteren:
  • Controle over de zaadlozing
  • Gezondheid van de prostaat
  • Toename sterkte van de erectie
  • Kracht van de zaadlozing
  • Controle over de blaas

Kegel oefeningen zijn eenvoudig aan te leren en zijn makkelijk te doen en nemen niet veel tijd in beslag om ze gedurende de dag te doen. In de praktijk zullen de meeste mannen de oefeningen na drie of vier keer onder de knie hebben. Als men ooit geprobeerd heeft om gedurende het urineren de stroom te onderbreken, dan heeft men de PC spier gebruikt. Indien de PC spier wordt aangespannen en vastgehouden gedurende 10 seconden gedurende een aantal series dan wordt de Kegel oefening uitgevoerd.

Na een paar maanden van toewijding in de praktijk, is een man zo ver dat hij kan proberen om de Kegel toe te passen tijdens de gemeenschap om de zaadlozing tegen te houden.
© 2008 - 2014 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zaadlozing, hoe hou je het tegen?Zaadlozing, hoe hou je het tegen?Te snel klaarkomen en een te snelle zaadlozing komt bij mannen regelmatig voor. De ejaculatie treedt dan zo snel op dat…
Te snel klaarkomen, wat doe je er tegen?Te snel klaarkomen, een vroegtijdige zaadlozing, premature ejaculation of de medische term ejaculatio praecox… het zijn…
Seksuele disfuncties: orgasmestoornissenSeksuele disfuncties: orgasmestoornissenDe orgasmestoornis is een vorm van een seksuele disfunctie. Orgasmestoornissen uiten zich bij de vrouw vaak in het gerem…
Problemen bij de zaadlozingProblemen bij de zaadlozingEr zijn heel wat mannen die problemen hebben met de zaadlozing en het is een probleem waar niet graag over gesproken wor…
Natuurlijke penisvergrotingNatuurlijke penisvergrotingHeb je complexen over de grootte van je penis? De volgende oefeningen en tips kunnen je misschien helpen. Let wel op, ik…

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je een vroegtijdige zaadlozing?"

Reactie

Mim, 04-02-2013 23:33 #1
Beste redactie,

Ik heb deze oefening gebruikt en toegepast. Het heeft inderdaad geholpen en de zaadlozing te remmen. Maar tegelijkertijd ging de erectie mee weg. Met andere woorden wanneer ik het gevoel heb om klaar te komen probeer ik de zaadlozing te stoppen met de PC-spier. Dat lukt me aardig. Maar dan raak ik de opwinding weg alsof ik al klaar ben gekomen.
Mijn vraag is, hoe houd ik de opwinding aan zodat ik verder kan totdat ik daadwerkelijk zaad ga lozen.

Met vriendelijke groet,
Mimi

Infoteur: Costaric
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!