InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Libido; zin om te vrijen

Libido; zin om te vrijen

In dit artikel lees je de wetenschap achter het libido. Wat zorgt voor meer/minder libido en wat is het eigenlijk? Wat kun je er zelf aan doen? Beïnvloed eten, drinken, een pil of je lichaam je libido? Lees het snel hieronder!

Jaargetijden en het weer

De term lentekriebels blijkt niet van toepassing op onze geslachtshormonen. Dus mannen die zeggen vreemd te moeten gaan iedere lente kunnen die leugen vaarwel zeggen. Bij opwinding draait het op de hoeveelheid ‘vrij’ testosteron. Het grootste gedeelte testosteron in ons lichaam is gebonden aan anders lichaamsstoffen en tellen daarom niet mee. Testosteron staat bekent als een mannelijk geslachtshormoon. Maar ook bij vrouwen is het een graadmeter voor lust, testosteron stuurt ons libido. De hoeveelheid van dit ‘vrije’ testosteron schommelt met de seizoenen op en neer. Laag in de lente en hoog in de herfst. Waarom? Omdat we door de natuur gedwongen worden vooruit te denken. Vroeger, ja vroeger, nog voor de tijd van de centrale verwarming, was er natuurlijk niets onpraktischer dan een kindje ter wereld brengen midden in de winter. Kinderen die in de lente verwekt zijn, worden namelijk in de winter geboren. En daarom ligt het testosteron dieptepunt in de lente. Dus zouden we het eerder moeten hebben over herfstkriebels! Maar het heeft ook te maken met het weer. Zon op je huid vergroot de lust en zin in seks. De hypofyse wordt namelijk door het zonlicht geactiveerd, deze stimuleert de bijnier en teelballen om meer testosteron aan te maken. Dus ook zomerkriebels bestaan. Hoe kunnen we dan toch lentekriebels voelen? De lentezon zorgt ervoor dat het slaaphormoon melatonine uit onze hersenen verdwijnt en haalt hiermee de rem van het verliefdheidssysteem.

Eten en drinken

Zeg ook je dieet maar vaarwel, want dit gaat ten koste van de testosteronproductie. Bruine boterhammen met complexe koolhydraten en weinig vet en ander gezond voedsel zorgen misschien wel voor een strak lijf, maar zorgen niet voor de zin om dat lijf te gebruiken om een verlangen te stillen. Vegetarische mannen hebben hierdoor gemiddeld minder zin seks dan carnivoren. Veel vet eten en eieren maakt dat je meer testosteron produceert. Hetzelfde geld voor de inname van koolhydraten. Als er meer insuline vrijkomt in je bloed, blijft er meer ‘vrij’ testosteron over. In tijden van schaarste werd er dus ook minder aan het maken van kinderen gedacht. Ook fysieke inspanning verhoogt het ‘vrije’ testosteron. Misschien denk je nu dikke mensen eten veel vet en hebben dus ook een hoog libido. Maar dat komt niet perse door het eten van veel vet, maar doordat het ‘dikke buiken’ gen samenhangt met testosteronproductie.

We weten allemaal dat alcohol lust beïnvloed. Het werkt echter niet voor beide geslachten hetzelfde. Vrouwen krijgen meer zin om te vrijen na het drinken van een alcoholisch drankje, terwijl mannen juist minder presteren onder invloed. Na een aantal drankjes is het testosteron gehalte gelijk, maar drinkt een van beiden te veel (man) of te weinig (vrouw) dat kan het feestje wel eens afgelopen zijn.

LustPil

De pil mist bij de vrouwen de uitwerking die het bij mannen heeft. Het blauwe pilletje laat meer bloed naar het geslachtsorgaan stromen, maar daar wordt een vrouw niet opgewonden van. Een man wordt echter ook alleen aan een erectie geholpen en moet de lust ook nog zelf opwekken. Testosteron toedienen bleek wel te helpen bij vrouwen, het nadeel was echter dat het vervelende bijwerkingen had, zoals overmatige haargroei op het lichaam. Marta Meana (2010) spreekt van een inspiratieprobleem in plaats van een medisch probleem. Meana is een hoogleraar aan de universiteit van Nevada in Las Vegas. Ze begeleidt vrouwen die in een slop zitten op liefdesgebied. Vrouwen willen tederheid, maar zeker ook begeerte, zegt Meana.

Seksuele piek

Alfred Kinsey (seksuoloog) samen met andere seksuologen dachten decennia geleden al dat het lustgevoel van vrouwen een piek rond hun dertigste en daarna weer afnam. Uit onderzoek van psycholoog David Schmitt (2002) bleek echter geen algemene trend in het lustgevoel van vrouwen. Toch kunnen vrouwen van twintig zich seksueler voelen dan vrouwen van veertig, maar andersom is ook zeker mogelijk. We kunnen ons libido namelijk omhoog of omlaag denken. Uit onderzoek van de universiteit van Texas bleek dat dik of dun zijn geen invloed had op het libido van vrouwen, wat het verschil maakte is hoe seksueel aantrekkelijk zij zichzelf vonden.

Kortom vrijen kan in alle tijden van het jaar; drink, maar drink met mate; blijf niet wachten op een pil maar wees blij met jezelf en voel je sexy!

Lees verder

© 2011 - 2017 Brigitte_, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sex tijdens de zwangerschapSex tijdens de zwangerschapJe hebt een goed sexleven met je partner, en dan wordt je zwanger. Wat betekent dit voor jullie sexleven tijdens de zwan…
Verminderd libidoOnder een verminderd libido wordt verstan een tijdelijke oof langdruige vermindering van zin in zeks, bij vrouwen ook we…
Vrijen, hoe vrij je romantisch?Vrijen, hoe vrij je romantisch?Vrijen is een gezellig woord voor aanhalen, knuffelen, vertroetelen, liefkozen… Met vrijen wordt over het algemeen het v…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Sexuele fantasieën binnen je relatieSexuele fantasieën binnen je relatieHet komt vaak voor dat mensen tijdens het vrijen sexsuele fantasieën hebben over anderen dan hun partner, hoe ga je hier…
Bronnen en referenties
  • Universtiteit Texas (2009); voorspeller van zin in seks
  • David Schmitt (2002); lust en seksuele activiteiten in relatie met leeftijd
  • Marta Meana (2010); wat vrouwen willen tijdens het vrijen.

Reageer op het artikel "Libido; zin om te vrijen"

Reactie

Peter, 12-11-2013 12:01 #1
Liefde en Lust zijn twee totaal verschillende zaken. Vrouwen, die altijd over de combinatie van liefde en seks praten, zijn net zo erg als pedofielen. Veel pedofielen beweren dat ze enorm van kinderen houden en er daarom seks mee willen hebben. Totale onzin! Kinderen wekken om een of andere duistere reden gewoon hun lustgevoelens op. Een psychische aandoening, waar je nog niet eens een waarde-oordeel over kunt vellen, alleen dat het schadelijk is voor een kind. Liefde heeft dus niets met seks te maken! Seks heeft dus wel alles met Lust te maken. Liefde is gewoon iets voor niets doen! Er geen geld voor vragen!
Maar het probleem is dat iedereen voor zijn verleende dienst juist geld vraagt! Tenminste in 99% van de gevallen, want daar drijft onze hele economische maatschappij immers op. Maar aan je eigen kinderen vraag je geen geld. Je voedt ze op en geeft ze alles, zonder er iets voor terug te verlangen. Dat is liefde! Liefde beperkt zich dus tot eigen kinderen. Van je partner verlang je toch altijd iets terug. Een wederdienst. Dat kan zijn dat hij/zij je helpt, je seksuele verlangens bevredigt, je financieel bijstaat. Het is niet dezelfde pure liefde, die je voor je kinderen voelt. Met je kinderen heb je dus ook geen seks, want anders ben je een geestelijk gestoorde psychopaat, die totaal geen liefde voor zijn kinderen voelt. Wederom: seks heeft niets met liefde te maken! Seks heeft met Lust te maken. Aan gezonde lust-gevoelens is niets verkeerd, want die zitten gewoon in je hormonen. Sommigen hebben er veel van en anderen weinig. Mannen altijd meer dan vrouwen of er zijn uitzonderingen. Lust heeft dus alles met hormonen te maken. Liefde is ook door de natuur ingegeven, want een gezonde geest zal alles voor zijn kinderen willen doen. Maar ook voor andere familie-leden zoals ouders, zussen en broers. Liefde is dus een familie-aangelegenheid en je hebt (indien je een gezonde geest hebt ) geen seks met je familie-leden. Maar je doet wel veel eerder alles voor niets voor je familie-leden. In ieder geval veel eerder dan voor totaal vreemden. Maar je kan voor een totaal vreemde wel lust-gevoelens krijgen. Door een aantrekkelijk uiterlijk van die vreemde kunnen je lust-gevoelens opgewekt worden. Er is geen sprake van gehechtheid of liefde. Puur je hormonen, die lustgevoelens opwekken. Mensen, die weten dat hun uiterlijk lustgevoelens kunnen opwekken, maken daar soms misbruik van. Ze verkopen zich. In de vorm van prostitutie of zelfs een huwelijk. Heeft dus niets met liefde te maken, maar het gebeurt maar al te vaak. Een zeer groot deel van ons economische stelsel is daarop gebaseerd. Onze maatschappij kent weinig of geen liefde, want voor alles zul je moeten betalen. Mensen en vooral vrouwen, die over liefde praten, zijn hypocriet! De liedjes, die vaak over liefde gaan, zijn hypocriet. Niet de liefde wordt bezongen, maar de lustgevoelens. De lustpil is gewoon een versterking van bepaalde hormonen en daar is niets verkeerd mee. Veel echtparen scheiden wegens die hormonen. Ze zullen alles de schuld geven, maar niet de hormonen. Mannen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze vaker willen dan hun vrouw en gaan dan soms vreemd of naar de hoeren. De vrouwen pikken dat niet. Vrouwen gaan ook vreemd, omdat een vreemde man weer lustgevoelens bij ze opwekt, die ze bij hun eigen man niet meer krijgen. Ja, een vreemde, aantrekkelijke man werkt net zo goed als een lustpil en misschien nog beter. Maar de lustpil voor vrouwen is beter, als je geen jaloezie wilt opwekken. Misschien zorgt de lustpil voor minder scheidingen. Ik zelf ben er van overtuigd dat scheidingen vooral door hormonen veroorzaakt worden en minder door andere zaken, hoewel iedereen bij hoog en laag zal beweren dat het niet zo is.
Kinderen worden de dupe van scheidingen en betalen de rekening! Ouders lopen achter hun hormonen aan. Dat is de botte waarheid. Ouders houden dan te weinig van hun kinderen en zijn blijkbaar te veel met zichzelf bezig. Dus zelfs de gezonde, natuurlijke liefde voor de kinderen ontbreekt vaak. Laat staan hoe weinig liefde er dan is voor vreemden. Het eind van mijn verhaal is gewoon dat ik een voorstander van de lustpil ben. Indien deze echt werkt, zullen er waarschijnlijk minder echtscheidingen zijn en dat is een goed resultaat voor veel kinderen. Ik mag dan ook hopen dat vooral de christelijke partijen in de 2de kamer zich sterk maken voor de Lustpil, hoe paradoksaal dit ook moge klinken!

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 22-01-2014
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!