InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seks en voortplanting

Seks en voortplanting

Seksuele gedachten, de aanblik van het lichaam van de partner en voorspel dragen allemaal bij aan de seksuele opwinding. De ademhaling en hartslag gaan sneller, de bloeddruk stijgt. Bij een man wordt de penis stijd en verheft zich. bij een vrouw zwellen de schaamlippen en clitoris op, de vagina wordt langer en vochtig en de borsten groter. De tijd die nodig is om opgewonden te raken verschilt tussen mannen en vrouwen.
In biologische termen is de drang tot voortplanting een van de sterkste menselijke drijfveren. Een nieuwe generatie creëren en zo het voortbestaan van de soort garanderen vormt een van de belangrijkste functies van het menselijk lichaam. Geslachtsgemeenschap is daarnaast ook een uitlaatklep voor emotionele expressie. Seks kan een belangrijke rol spelen bij het tot stand brengen en in stand houden van de onderlinge band.

Alle levende organismen houden hun soort door middel van voortplanting in stand. De eenvoudigste organismen, zoals bacteriën, planten zich geslachtloos voort, meestal door celdeling, met genetisch identieke nakomelingen als gevolg. bij mensen geschiedt de voortplanting via seks, waarbij twee cellen, een zaadcel en een eicel, samensmelten. Eicellen worden geproduceerd in de eierstokken van de vrouw, en zaadcellen in de teelballen van de man. deze cellen komen normaal gesproken door geslachtsgemeenschap bij elkaar. Als een zaadcel erin slaagt een eicel te bevruchten, vormt het DNA (genetisch materiaal) van beide ouders samen weer een uniek individu.

Seksuele voortplanting heeft een ineindige verscheidenheid aan nageslacht tot gevolg. De enige uitzondering zijn eeneiige tweelingen, die ontstaan wanneer een bevruchte eicel zich deelt waaruit twee individuen met precies hetzelfde genenpakket ontstaan.

Seksualiteit van de mens

Bij veel dieren is de drang tot voortplanting grotendeels instinctmatig, maar bij mensen komen bij seksualiteit en voortplanting ook veel sociale en psychische factoren kijken. De laatste tijd is de houding ten aanzien van seksueel gedrag dermate veranderd dat zowel mannen als vrouwen hun seksuele behoeften vrijer tegen elkaar kunnen uiten. Het libido van individuen van beiderlei loopt sterk uiteen, van volstrekt geen zin in seks tot een zeer sterke drang. ook het gemak waarmee iemand seksueel opgewonden wordt, verschilt per persoon.

De mens is waarschijnlijk het enige wezen dat gemeenschap heeft omdat het prettig is, en niet alleen om de voortplanting. De meeste mensen geven de voorkeur aan een sekspartner van het andere geslacht (hetroseksualiteit). er zijn ook mensen die zich meer aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht (homoseksualiteit), en sommige mensen voelen zich tot beide geslachten aangetrokken (biseksualiteit).

Vruchtbaarheid

Voor de voortplanting moet een eicel bevrucht worden en zich vervolegsn in de baarmoeder van de vrouw nestelen. Als een vruchtbare man en vrouw op een vruchtbaar tijdstip van haar menstruatiecyclus zonder voorbehoedmiddeln vrijen, bestaat er een kans van ongeveer een op vijf dat een zaadcel een eicel bevrucht.

Door de medische ontwikkelingen kan dit proces steeds meer gestuurd worden. Bevruchting kan voorkomen worden door een voorbehoedmiddel zoals de pilof een condoom te gebruiken. Als een paar niet via de natuurlijke weg zwanger kan worden, zijn er tal van manieren die daarbij kunnen helpen.
© 2007 - 2014 Yasmijn, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Seks en voortplanting"

Infoteur: Yasmijn
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!