InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Homo-, hetero- en biseksualiteit

Homo-, hetero- en biseksualiteit

In tegenstelling tot vele dieren, vallen de meeste mensen op de wereld op mensen van het andere geslacht, maar er zijn ook veel mensen die juist op mensen van hetzelfde geslacht vallen…

Heteroseksualiteit

Iemand die heteroseksueel is valt op mensen van het andere geslacht. Dus mannen die op vrouwen vallen en vrouwen die op mannen vallen zijn allemaal heteroseksueel. Dit zegt dus iets over de seksuele geaardheid van mensen.

Heteros en Seksualiteit

Het woord heteroseksualiteit is enerzijds afgeleid van het Griekse woord Heteros, dat ander (van twee) betekend. Seksualiteit is een afgeleide van het Latijnse woord voor seksualiteit. Samengesteld betekend het dus dat iemand zich seksueel aangetrokken voelt tot de ander (van twee), dus tot iemand van het tegenovergestelde geslacht.

Culturen, geloofsvormen en heteroseksualiteit

In de meeste culturen en geloofsvormen wordt heteroseksualiteit als normaal gezien, in sommige zelfs als de norm. Andere seksuele gedragingen dan heteroseksualiteit worden abnormaal, afwijkend of zelfs taboe genoemd.

Homoseksualiteit

Op het plaatje naast de inleiding van dit artikel zie je het eerste bekende homoseksuele stel van de geschiedenis, namelijk Khnumhotep en Niankhkhnum. Zij leefden ongeveer in de 25ste eeuw voor Christus.
Homoseksualiteit is de seksuele aantrekkingskracht die twee mensen van hetzelfde geslacht naar elkaar kunnen voelen. Iemand die homoseksueel is valt dus op iemand van hetzelfde geslacht, mannen op mannen en vrouwen op vrouwen.

Homoios en Seksualiteit

Net als bij heteroseksualiteit is homoseksualiteit een samenvoeging van een Grieks woord en het woord seksualiteit, dat afgeleid is uit het Latijns. Homoios is het Grieks voor gelijk, dus homoseksualiteit betekend dat je valt op mensen van het gelijke geslacht.

Culturen, geloofsvormen en homoseksualiteit

Homoseksueel gedrag wordt, helaas, niet door iedereen geaccepteerd. Vooral verscheidene geloofsvormen wijzen de homoseksualiteit af. Gelukkig is het wel zo dat het, in ieder geval in de Westerse wereld, steeds minder een taboe wordt om mensen om je heen te vertellen dat je homoseksueel bent. Er wordt nog wel, maar vele malen minder dan vroeger, gediscrimineerd over homoseksualiteit.

Biseksualiteit

Net als homoseksualiteit is biseksualiteit ook lang niet overal geaccepteerd. Als iemand biseksueel is houdt dat in dat hij of zij zowel op mannen als op vrouwen valt. Het woord biseksualiteit is weer een samenvoeging, ditmaal van het woord bi, dat twee betekent, en seksualiteit is weer de afgeleide van het Latijnse woord voor seksualiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe weet je of je homoseksueel bent? Ben ik homo of niet?Er bestaat geen wetenschappelijke test om te bepalen of je heteroseksueel of homoseksueel bent. De enige manier om erach…
Hoe weet je of je lesbisch bent? Ben ik lesbisch of niet?Wanneer je je als vrouw aangetrokken voelt tot andere meisjes of vrouwen, kan het zijn dat je lesbisch bent. Maar missch…
Seksuele geaardheidSeksuele geaardheidUit onderzoek blijkt dat 5 tot 10% van de wereldbevolking homoseksueel of biseksueel is. Dit is echter moeilijk exact te…
Aseksualiteit: Vreemde eend in de seksuele samenlevingAseksualiteit is een term die velen onbekend in de oren zal klinken. Iemand die aseksueel is heeft geen behoefte om zich…
Wat is A-seksualiteit?Wat is A-seksualiteit?A-seksueel, frigide of non-libidoïsme het zijn verschillende benamingen voor mensen die geen seksuele gevoelens hebben.…

Reageer op het artikel "Homo-, hetero- en biseksualiteit"

Reacties

Etsel (infoteur), 05-09-2007 20:39 #2
Volgens de joodse religie speelt opvoeding ook een belangrijke rol. Volgens sexueel gedragsdeskundigen Masters en Johnson, worden babies noch heterosexueel noch homosexueel geboren. Zij zijn sexueel plooibaar en kunnen veranderen gedurende hun hele leven. Of sexualiteit bepaald wordt door geboorte of omgeving -of beiden- is een vraag die duidelijk empirisch bewijs vraagt. Sexuele aantrekking wordt in ieder geval bijna altijd in enige mate beïnvloed door invloeden van buitenaf. Menselijk voorkeuren zijn complex en veranderlijk.

Fredeen (infoteur), 19-08-2007 17:19 #1
Homoseksualiteit omvat meer dan hierboven is beschreven. Zover bekend is zijn van alle mannen 2 op 10 homoseksueel. Het is iets wat in je genen zit en vanaf jongsafaan bepaald is. Het is geen ziekte of zonde zoals sommige religieuze mensen beweren.
Hier is niets verkeerds aan.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 13-12-2006
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Liefde en relaties
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!