InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Betaalbare yoga- en meditatievakanties in 2017

Betaalbare yoga- en meditatievakanties in 2017

Betaalbare yoga- en meditatievakanties in 2017 Lekker een weekend, midweek of week ontspannen op een mooie locatie? Dan is een yoga- of meditatievakantie wellicht een goed idee! Er zijn veel organisaties die in Nederland of daarbuiten retraites aanbieden, maar de meeste hanteren best hoge prijzen. Toch is het gelukkig ook met een iets kleinere beurs mogelijk om een rustgevende vakantie te boeken, zeker als je open staat voor een authentieke ervaring in een klooster of ashram.

Ashram Quinta do Rajo

Quinta do Rajo is een ashram, een spirituele gemeenschap, van de Sikh. De Sikh religie heeft als basis het geloof dat het goede in iedereen zit. Door harmonieus samen te leven en de maatschappij te dienen, wordt je pure aard sterker. Daarnaast doen de Sikh aan kundalini yoga, de yoga van bewustzijn, om dichter bij hun ware zelf te komen. Als je een kijkje in de ashram wilt nemen, kun je het hele jaar door terecht voor retraites van 3, 7 of 14 dagen. Tijdens je verblijf is het mogelijk om twee keer per dag mee te doen aan een kundalini yoga training, kun je video’s van de grondlegger van kundalini yoga bekijken en meditatietechnieken leren. ’s Avonds worden er regelmatig nog andere activiteiten georganiseerd. In lijn met de Sikh filosofie wordt ook van je gevraagd om af en toe mee te helpen in de ashram. Er wordt gezond en veganistisch gekookt.

  • Waar: São João das Lampas, Portugal
  • Wanneer: Diverse retraites van 17 januari 2017 tot 7 december 2017; zie kalender op de website
  • Entree: 126 euro voor 3 dagen; 294 euro voor 7 dagen; 588 euro voor 14 dagen

European Yoga Festival

Ieder jaar komen er zo’n 2000 festivalgangers naar het Domaine de Fondjouan om aan kundalini yoga en witte tantra yoga te doen. Er zijn lessen voor zowel beginners als gevorderden. Daarnaast zijn er inspirerende workshops en wordt er volop gezongen en gedanst. Als deelnemer is het soms best uitdagend om gedurende 8 dagen zo intensief met yoga bezig te zijn en ook nog een speciaal dieet te volgen. Maar als je doorzet, zul je beloond worden door het zuiverende effect dat je ervaart. Ieder jaar wordt er een speciaal thema van yoga belicht. In 2017 is dat hoe in harmonie met de kosmos te vibreren. Tijdens het festival kamperen de deelnemers op het terrein, maar je moet wel je eigen tent meebrengen. Als alternatief kun je – tegen bijbetaling – ook een matras in een grote tent huren of een bed in een slaapzaal boeken (let op: het aantal bedden is beperkt). Er wordt van je verwacht dat je ook aan karma yoga doet, dit houdt in dat je af en toe belangeloos een handje helpt.

  • Waar: Mur de Sologne, Frankrijk
  • Wanneer: 29 juli 2017 t/m 6 augustus 2017
  • Entree: bij voorinschrijving 400 euro (volwassenen), 751 euro (stel), 346 euro (studenten), 238 euro (tieners), 135 euro (kinderen); daarna 445 euro (volwassenen), 835 euro (stel), 385 euro (studenten), 265 euro (tieners), 150 euro (kinderen)

Human Awakening

Human Awakening is een jonge organisatie, gestart in 2016 door een enthousiast stel met veel ervaring in yoga en meditatie. Ze bieden stilteretraites aan waarbij een aantal keer per dag ruimte is voor yoga in gemengde stijl (onder andere hatha yoga) en diverse vormen van meditatie. Daarnaast vinden er groepsgesprekken plaats om allerlei levensvraagstukken en filosofische vragen te bespreken. Tot slot is er iedere dag een sessie waarbij toelichting op de achtergrond en opbouw van de diverse yogahoudingen wordt gegeven. De retraitelocatie ligt op een prachtige plek midden in de natuur. De vegetarische maaltijden worden (in stilte!) door de deelnemers zelf bereid en zijn bij de prijs inbegrepen, evenals de overnachtingen.

  • Waar: Nationaal Park de Biesbosch, Nederland
  • Wanneer: Doorlopende retraites van 17 maart 2017 tot 12 november 2017; zie kalender op de website
  • Entree: 246 euro voor een weekend, 345 euro voor een midweek

Ilma Yoga House

Aan de Gaasperplas ligt het Yoga House dat gerund wordt door Ilma. Het Yoga House is een ecologische B&B waarin je heerlijk kunt relaxen. Het is een plek om mensen te ontmoeten en inspiratie op te doen op het gebied van gezond leven. Er worden dagelijks yogalessen aangeboden, je kunt er massages ondergaan of aan meditaties meedoen. Ook is het mogelijk om gedurende drie dagen in yogaretraite te gaan, met naar keuze eventueel extra aandacht voor meditatie, detoxen, of ayurvedisch koken. De eigenaresse Ilma is opgeleid als sociaal pedagoge en heeft veel ervaring met diverse yogastijlen (zoals acroyoga, een mix van acrobatiek en yoga), coaching en mediation. Voor wie van de natuur wil genieten, leent de prachtige omgeving zich uitstekend voor wandelen, fietsen, kanovaren of paardrijden. Voor wie van knuffelen houdt, is er de huishond Binky.

  • Waar: Amsterdam-Zuidoost, Nederland
  • Wanneer: Dagelijks
  • Entree: 195 euro voor 3 dagen (yogaretraite); voor prijzen van overige retraites zie de website

Kailash International Retreat Centre

Het Kailash centrum is een klooster waar enkele Kadampa boeddhisten leven. Ze stellen het klooster regelmatig open voor korte of langere retraites. Je kunt dan meedraaien in het kloosterleven, onder andere door deel te nemen aan gezamenlijke zitmeditaties. Daarnaast houdt de spirituele leider van het centrum soms lezingen over de leer van Boeddha, die door de Kadampa boeddhisten bestudeerd wordt om de eigen boeddha-kwaliteiten verder te ontwikkelen. Een paar keer per week is de avondmeditatie een viering waarbij offers gebracht worden aan de beelden in de tempel die verschillende eigenschappen van een boeddha belichamen. Tussen de bedrijven door is er voldoende tijd om van de mooie omgeving en de bergen te genieten. Deelnemers worden ondergebracht in diverse slaapzalen met stapelbedden. De kloosterkeuken verzorgt vegetarische maaltijden, al wordt van de deelnemers wel verwacht dat ze af en toe meehelpen met enkele klusjes zoals de afwas.

  • Waar: Törbel of Zürich-Altstetten, Zwitserland
  • Wanneer: Taking and giving retreat van 12 tot 14 mei 2017; Emptiness retreat van 23 tot 25 juni 2017; overige retraites zullen in de loop van het jaar op de website bekend gemaakt worden
  • Entree: tweedaagse retraite 130 CHF (ongeveer 120 euro), inclusief twee lunches

Plum Village

Plum Village is een klooster dat is gesticht door de beroemde Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh, ook wel bekend als Tai. Er woont een actieve gemeenschap van boeddhistische monniken, veelal afkomstig uit Vietnam. Het klooster wordt diverse keren per jaar opengesteld voor buitenstaanders (ook niet-boeddhisten) die dan kunnen deelnemen aan een korte of langere retraite. Die retraites richten zich op het oefenen van mindfulness via meditaties, lezingen van Tai, groepsgesprekken, rituelen en het betrachten van stilte gedurende een deel van de dag. Verder bieden ze een mooi inkijkje in het dagelijkse leven van de monniken. Tijdens een retraite verblijf je op het kloosterterrein dat zich over drie aparte gehuchtjes uitstrekt. De goedkoopste optie is je eigen tent meenemen en overnachten op het kampeerveldje. Lekker vegetarisch eten, verzorgd door de monniken, is bij de prijs inbegrepen.

  • Waar: Plum Village, Frankrijk
  • Wanneer: Spring retreat van 17 maart 2017 tot 30 juni 2017; summer opening van 8 juli 2017 tot 5 augustus 2017; autumn retreat half/eind september 2017; winter retreat van 15 november 2017 tot 12 februari 2018
  • Entree: Afhankelijk van keuze voor overnachting, bijvoorbeeld bij verblijf in eigen tent 300 euro/week (volwassenen), 210 euro/week (kinderen van 13 t/m 17 jaar); 150 euro/week (kinderen t/m 12 jaar)

Tibetaans Instituut

Het Tibetaans Instituut spreidt zich uit over drie centra: het Yeunten Ling instituut in Huy, het Nalanda instituut in Brussel en het Karma Sonam Gyamtso Ling instituut in Schoten. Alle drie houden ze zich bezig met uitdragen hoe de boeddhistische leer (de dharma) in de praktijk gebracht kan worden. Het Yeunten Ling Instituut is het grootste dharmacentrum, gevestigd in een oud kasteel waarin onder andere een tempel is gebouwd volgens traditionele architectuur met veel Tibetaanse ornamenten. De focus van de spirituele leiding voor 2017 ligt op het ontwikkelen van een kalme geest. Met dat doel voor ogen worden er veel verschillende activiteiten in de centra georganiseerd, van gratis lezingen tot goedkope meditatiesessies en meerdaagse yogaworkshops.

  • Waar: Schoten, Huy of Brussel, België
  • Wanneer: Doorlopende activiteiten; zie kalender op de website
  • Entree: Variabel, bijvoorbeeld 2 euro voor een meditatieavond of ongeveer 100 euro voor een yogaweekend
© 2017 Liesbos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Retraite, op zoek naar jezelfRetraite, op zoek naar jezelfTot rust komen en jezelf (beter) leren kennen is de basis tijdens een retraite. Een retraite is een eeuwenoude traditie…
Yoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga is gebaseerd op het verbeteren van de mentale, fysieke en spirituele gezondheid. Hoe kun je zelf aan yoga beginnen?…
Discipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van de geest en het lichaam vormt de essentie van yoga. Vele beoefenaars van yoga ervaren dat zonder een goed…
Kundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini yoga is een unieke yogastijl die duizenden jaren als een geheime traditie mondeling is overgebracht om te voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OmarMedinaFilms / Pixabay
  • http://www.quinta-do-rajo.pt/ashram/retiros/?lang=en
  • http://www.3ho-kundalini-yoga.eu/en/eventsactivities/european-yoga-festival/
  • http://www.humanawakening.org/
  • http://www.ilma-yoga-house.nl/
  • http://www.nkt-irc-kailash.org/en/
  • http://plumvillage.org/
  • http://www.tibetaans-instituut.org/v2/

Reageer op het artikel "Betaalbare yoga- en meditatievakanties in 2017"

Infoteur: Liesbos
Laatste update: 15-01-2017
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!