InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – ardha chandrasana (halve-maanhouding)

Yogahoudingen – ardha chandrasana (halve-maanhouding)

Yogahoudingen – ardha chandrasana (halve-maanhouding) Ardha chandrasana (halve-maanhouding) is een voortreffelijke oefening om de beenspieren sterk en lenig te houden. Ook de heupen en knieën blijven soepel en getraind. Deze yogahouding is gewijd aan Chandra, de jonge, knappe maangod in het hindoeïsme. Ardha chandrasana kent nogal wat varianten, en in de beginfase is het raadzaam de houding bij een muur uit te voeren om eventuele evenwichtsproblemen op te vangen. De halve-maanhouding is een uitstekende yogahouding voor het ontwikkelen van kracht en stabiliteit. Het is belangrijk dat u ardha chandrasana met een lege maag uitvoert.

Inhoud

Oorsprong van ardha chandrasana (halve-maanhouding)

Het Sankriet-woord ardha betekent ‘half’ en chandra wil zeggen ‘maan’. Deze yogaoefening uit de hatha yoga doet met enige fantasie denken aan de halve maan. De halve-maanhouding is dan ook een ode aan Chandra, de maangod in de hindoemythologie. De god die elke avond en nacht in zijn wagen langs het zwerk trekt, voorgetrokken door schimmels.

Legende

Volgens een hindoelegende had Daksha – zoon van Brahma – de maan vervloekt. Dankzij de daaropvolgende strenge spirituele toewijding en discipline van Chandra nam Shiva die vloek gedeeltelijk weg, gesymboliseerd door het wassen en afnemen van de maan. In ardha chandrasana staat het lichaam op een gestrekt been en een arm, waarbij het andere been zich evenwijdig met het bovenlichaam bevindt en de andere arm op de zij rust of gestrekt omhoog wordt gestoken.

Ardha chandrasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsArdha chandrasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Gebruik in de beginfase van het oefenen eventueel een yogablok waarop u uw gestrekte arm steunt. Doe dit wanneer u nog niet zo lenig bent dat u met de hand de vloer kunt raken.

Ardha chandrasana vanuit utthita trikonasana

  1. Ga in tadasana (berghouding), voeten bij elkaar, armen losjes langs het lichaam. Adem rustig en ontspannen door.
  2. Ga vervolgens in utthita trikonasana (driehoekhouding). Dit is een voorbereidende asana, waarbij u in spreidstand een zijwaartse buiging naar rechts maakt, een arm gestrekt achter de rechtervoet (90 graden naar buiten gedraaid) plaatst en de andere arm recht omhoog steekt.
  3. Adem uit. Plaats nu vanuit utthita trikonasana de rechterhand ongeveer 30 centimeter van de rechtervoet op de vloer. Buig eventueel eerst door de rechterknie. Gebruik de vlakke hand of, in de beginfase, alleen de vingertoppen. De handpalm hoort in het verlengde van de voet geplaatst te zijn; tenen en vingers wijzen dezelfde richting uit. Houd de arm gestrekt, de linkerarm rust op de zij of u steekt die verticaal en gestrekt omhoog. Houd het linkerbeen recht en evenwijdig met de romp.

Ardha chandrasana vanuit tadasana

  1. In plaats van utthita trikonasana kunt u ook simpelweg vanuit tadasana in ardha chandrasana gaan. Ga in spreidstand – rechtervoet 90 graden naar buiten gedraaid – buig de rechterknie en laat het lichaam naar rechts doorzakken tot u met uw rechtervingers de vloer raakt, waarna u de handpalm op de vloer plaatst, de arm gestrekt, de vingers in het verlengde van de voet. De linkerarm rust op de zij of steekt recht omhoog, het linkerbeen gestrekt.
  2. Adem enkele keren rustig door in de volledige yoga-ademhaling. Richt de aandacht op het bekken en het rechterbeen. Oefen eventueel met de rug bij een muur om eventuele evenwichtsproblemen al in deze fase te ondervangen.
  3. Adem uit en strek nu het rechterbeen, waarbij u het gestrekte linkerbeen zo hoog mogelijk brengt. Idealiter evenwijdig met het lichaam, dat zich in een hoek van vijfenveertig graden met de vloer bevindt.
  4. Nu zijn alle ledematen gestrekt, het rechterbeen en de rechterarm loodrecht op de vloer. Houd ook het bekken recht, kantel het dus niet naar voren om dieper door te kunnen buigen, wat vaak verleidelijk is. Gebruik liever een yogablok.
  5. Draai het hoofd naar boven en kijk omhoog.
  6. Blijf een halve minuut tot 1 minuut in ardha chandrasana.
  7. Kom in omgekeerde volgorde terug in utthita trikonasana en/of tadasana en herhaal de yogaoefening links.
  8. Rust even uit in tadasana. Ontspan u volledig in savasana.

Aandachtspunten

Oefen op een yogamat. Daarmee voorkomt u dat u uitglijdt. Voer de asana eventueel bij een muur uit om onbalans te ondervangen. Zeker in de beginfase zijn dat belangrijke punten. Kantel het bekken niet naar voren wanneer u de zijwaartse buigingen maakt. Een yogablok kan nuttig zijn en stabiliteit bieden indien u in de beginfase niet met een hand bij de vloer kunt. Uw evenwichtsgevoel wordt nog meer op de proef gesteld zodra u in de afrondende fase uw hoofd draait en naar boven kijkt. Pas op dat u niet draaierig wordt. Gelet op het voorgaande zijn goede voorbereidende oefeningen als utthita trikonasana en utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek) van belang.

Lege maag

Van alle staande houdingen versterken de bovengenoemde voorbereidende yogaoefeningen het lichaam optimaal en maken het lenig en geschikt voor een yogahouding als de halve-maanhouding. Oefen ardha chandrasana na een warming-up en met een lege maag, het zal het oefenen beslist leuker en effectiever maken.

Uitwerking

Met ardha chandrasana krijgt u sterke beenspieren en soepele, stevige knieën en heupen. De halve-maanhouding heeft een zeer gunstige invloed op de onderrug (spieren en wervels) en de zenuwen die uit het ruggenmerg komen. Obstipatie behoort tot het verleden dankzij de toegenomen buikdruk, waardoor ook organen zoals de lever en de milt effectief gemasseerd worden. Het hoofd naar boven draaien waarborgt soepele nek- en schouderspieren.

Gezondheidseffecten van ardha chandrasana (halve-maanhouding)

Mensen met maagklachten zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij ardha chandrasana. Mijd deze asana echter als u last hebt van hoofdpijn, hoge en lage bloeddruk, diarree, rug- en nekproblemen die niet te wijten zijn aan vermoeidheid, en als u moeilijk de slaap kunt vatten. Win dan eerst medisch advies in.

Genezende invloed

Ardha chandrasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende invloed op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stijve en verzwakte beenspieren, knieën, enkels en heupen.
  • Gebrek aan evenwichtsgevoel en balans (ook psychisch).
  • Rugklachten en nekproblemen door vermoeidheid.
  • Spijsverteringsproblemen.
  • Slechte stoelgang.
  • Stress.
  • Gebrek aan conditie.
  • Slappe rug- en buikspieren

Lees verder

© 2017 Orion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – ardha matsyendrasana IYogahoudingen – ardha matsyendrasana IArdha matsyendrasana I is genoemd naar Matsyendra, de god van de vissen. Het is de eerste en relatief makkelijkste asana…
Yogahoudingen – ardha navasana (halve boothouding)Yogahoudingen – ardha navasana (halve boothouding)Ardha navasana is een uitstekende yogahouding voor het trainen van de buikspieren. In deze asana brengt u vanuit de zith…
Yogahoudingen – ardha baddha padmottanasanaYogahoudingen – ardha baddha padmottanasanaArdha baddha padmottananana is een moeilijke evenwichtshouding, maar als u volhardt en toegewijd oefent zult u fysieke e…
Yogahoudingen – padmasana (lotushouding)Yogahoudingen – padmasana (lotushouding)Padmasana is een klassieke meditatiehouding. Een asana die symbool staat voor de yogapraktijk. De Gheranda-samhita roemt…
Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Supta konasana is een voortzetting van halasana, een variant waarbij de benen zo ver mogelijk zijwaarts gespreid zijn. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Textbook of Yoga', George Feuerstein, Hutchinson, London
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • Afbeelding bron 1: Kennguru / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – ardha chandrasana (halve-maanhouding)"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 23-01-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!