InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – bakasana (reiger)

Yogahoudingen – bakasana (reiger)

Yogahoudingen – bakasana (reiger) Bakasana (reiger) is typisch een yogahouding die er ingewikkeld uitziet – en indrukwekkend – maar waarvan de moeilijkheidsgraad wel meevalt. Niettemin is het een klassieke asana voor gevorderden. De houding doet met enige fantasie denken aan een reiger die in een vijver staat, vandaar de naam. De belangrijkste voordelen van bakasana zijn de ontwikkeling van het evenwichtsgevoel, de vermindering van mentale onbalans en de versterking van de arm-, schouder- en beenspieren. Bakasana geeft mentale en fysieke kracht, uithoudingsvermogen en stevige buikspieren. Goed uitgevoerd straalt bakasana rust en zelfbeheersing uit.

Inhoud

Oorsprong van bakasana (reiger)

Het Sanskriet-woord baka betekent ‘reiger’ en bakasana is een houding uit de hatha yoga. De asana doet denken aan een reiger die met zijn lange poten roerloos in het water staat te wachten op prooi. In bakasana balanceert het lichaam alleen op de handen. De knieën rusten op de bovenarmen van de gestrekte armen.

Fysiek en mentaal evenwicht

Feitelijk is bakasana een variant van kakasana (kraai) met het verschil dat in de laatstgenoemde asana de armen bij de ellebogen gebogen zijn. Bakasana, een houding voor gevorderden, lijkt voor sommigen bij de eerste aanblik wellicht makkelijk, maar is dat beslist niet. De ‘reiger’ is een uitstekende asana voor wie gespierde armen en benen ambieert. Het is een van de beste yogahoudingen voor het ontwikkelen van een onwrikbaar fysiek en mentaal evenwichtsgevoel.

Bakasana (reiger) / Bron: Iveto / Wikimedia CommonsBakasana (reiger) / Bron: Iveto / Wikimedia Commons

Techniek

Bakasana is voor beginnende yogi's een inspannende asana. Tijdens de oefening hebben velen intuïtief de neiging zo vaak mogelijk de adem in te houden. Voorkom dit en blijf rustig doorademen.
  1. Ga in virasana (held), waarbij u tussen uw voeten gaat zitten, de rug recht, handen op de knieën. Virasana is een meditatiehouding uit de hatha yoga.
  2. Ga nu op de hielen zitten, de tenen wijzen naar voren. Het lichaam balanceert op de knieën en tenen.
  3. Breng het lichaamsgewicht over op de tenen, waarbij u de benen langzaam strekt tot de bovenbenen zich loodrecht boven de vloer bevinden.
  4. Steek de handen tussen de gespreide knieën. Plaats de handpalmen op de vloer, de vingers wijzen naar voren. Druk de bovenarmen tegen de knieën.
  5. Voer deze voorbereidende bewegingen langzaam, kalm en gefocust uit. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling. Blijf enkele seconden in de laatstgenoemde houding, alvorens over te gaan tot het voltooien van bakasana.
  6. Adem uit. Verplaats het lichaamsgewicht langzaam naar de handen. Buig nu de ellebogen naar opzij tot de scheenbenen op de bovenarmen rusten.
  7. Verplaats het lichaamsgewicht naar voren, de tenen komen van de vloer. Blijf even in deze houding en strek daarna de armen. Probeer de scheenbenen zo ver mogelijk omhoog te brengen, liefst tot de hielen de onderkant van de dijbenen raken.
  8. Blijf ongeveer een minuut in bakasana.
  9. Kom in omgekeerde volgorde terug in virasana (held).
  10. Ontspan in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Het is belangrijk om tijdens alle stappen van bakasana (reiger) rustig door te blijven ademen, liefst in de volledige yoga-ademhaling. Rust na de oefening goed uit in savasana, aangezien bakasana een inspannende yogahouding is. Als u bakasana te moeilijk vindt, kunt u in de beginfase ook genoegen nemen met de makkelijkere kakasana (kraai), waarbij de armen gebogen blijven. Doe de 'reiger' niet als u zwanger bent, last hebt van het carpaaltunnelsyndroom of van de pols- of schoudergewrichten. Win in die gevallen eerst medisch advies in.

Uitwerking

Voer bakasana langzaam en geconcentreerd uit. Op de juiste wijze beoefend versterkt deze asana de arm- en beenspieren, de schouders, polsen en de rug- en buikspieren. Ook zal de beoefening van bakasana de hart- en longfunctie ten goede komen.

Evenwicht

Spijsverteringsproblemen, waaronder obstipatie, zullen tot het verleden behoren. Het fysieke evenwichtsgevoel zal sterk verbeteren. Op het mentale vlak zorgt bakasana voor uithoudingsvermogen, mentale balans, zelfbeheersing en een gevoel van lichtheid, rust en verstilling.

Gezondheidseffecten van bakasana (reiger)

Het is belangrijk dat u deze houding niet forceert. Oefen in de beginfase bij voorkeur onder begeleiding van een yogaleraar om te voorkomen dat u uw evenwicht verliest en valt. Bakasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Verzwakte pols-, arm-, schouder- en beenspieren.
  • Gebrek aan fysiek evenwichtsgevoel.
  • Spijsverteringsproblemen, zoals obstipatie.
  • Gebrek aan fysieke rust en verstilling.
  • Mentale onbalans.
  • Stress.
  • Gebrek aan uithoudingsvermogen en weinig zelfbeheersing.
  • Bakasana stimuleert de tweede chakra, ofwel de svadisthana chakra, die onder andere symbool staat voor het accepteren van anderen en het in contact komen met uw gevoelens en creatieve vermogens.

Lees verder

© 2017 Orion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Yogahoudingen – setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen – setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen – garudasana (adelaarshouding)Yogahoudingen – garudasana (adelaarshouding)In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aa…
Yogahoudingen – ustrasana (kameel)Yogahoudingen – ustrasana (kameel)Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-sa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Science of Yoga', Sivananda, Sivananda Press, Durban
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Iveto / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – bakasana (reiger)"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 06-03-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!