InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De Mikwe 1: rituele reinheid voor de Joodse man en vrouw

De Mikwe 1: rituele reinheid voor de Joodse man en vrouw

Onderdompeling in de mikwe is de poort naar reinheid sinds de schepping van de mens. De Midrasj vertelt dat Adam, nadat hij uit het Hof van Eden is verbannen, in een rivier gaat zitten dat naar het Hof stroomt. Dit is een integraal onderdeel van zijn tesjoeva (berouw) proces en een poging terug te keren naar zijn oorspronkelijke perfectie. Hetzelfde doen de Joden voordat de Tora op de Sinaï wordt geopenbaard en zij oog in oog met God komen te staan.

Rituele reinheid

De mikwe wordt gebruikt voor rituele reinheid sinds de schepping van de mens. Wanneer het Joodse Volk in de woestijn verblijft dient de bron van Mirjam als mikwe. En de toetreding van Aharon en zijn zonen tot het priesterschap gaat gepaard met onderdompeling in de mikwe. Zo ook ten tijde van de Eerste en Tweede Tempel Periode waarbij priesters en elke Jood die de Tempel binnengaat eerst plaats nemen in de mikwe. Ook op Jom Kippoer dompelt de Hoge Priester, voordat hij het Heilige der Heiligen binnengaat, zich onder in de mikwe.

Mikwe bevat vele elementen van het Joodse leven

Mikwe wordt in het Jodendom voor vele zaken gebruikt. Mikwe is een integraal onderdeel bij de bekering tot het Jodendom. Mikwe wordt ook gebruikt om nieuwe pannen, borden en bestek onder te dompelen voor ze door een Jood worden gebruikt. Daarnaast wordt de mikwe gebruikt bij de tahara, het reinigingsritueel bij een overleden persoon. De mikwe wordt tevens gebruikt door een bruidegom voor hij gaat trouwen en door iedere man voor Jom Kippoer. In de Chassidische gemeenschap gaan mannen voor elke sjabbat naar een mikwe, sommige zelfs elke dag voor het ochtendgebed. Maar het meest bekend is de mikwe voor de reinheid door de de vrouwe in de tijd van menstruatie.

Mikwe voor de vrouw in haar menstruatie periode

De menstruerende vrouw die zich onderdompelt in een mikwe is onderdeel van een groter raamwerk dat bekend staat als Taharat Hamishpachah (gezinsreinheid). Dit is een heel ritueel met gedetailleerde wetten die nauwgezet moeten worden nagekomen en die veel studie vereisen. Vanaf het begin van de menstruatie tot zeven dagen daarna tot de vrouw zich onderdompelt in de mikwe, mogen man en vrouw geen seksueel contact hebben. De vrouw leeft in een staat van nidda (seksueel gescheiden van haar man). De onderdompeling in de mikwe vindt op de avond van de zevende dag plaats. Haar hele lichaam dient te worden ondergedompeld. Na de onderdompeling reciteert de vrouw de zegen voor rituele reinheid en daarna dompelt ze zich nog tweemaal onder. Veel vrouwen gebruiken deze momenten voor persoonlijk gebed en communicatie met God. Na de onderdompeling mogen man en vrouw weer seksuele relaties aangaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Mikwe 1: rituele reinheid voor de Joodse man en vrouw"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!