InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De Mikwe 2: centrale betekenis van de mikwe in Joods leven

De Mikwe 2: centrale betekenis van de mikwe in Joods leven

De meeste Joden, religieus of niet-religieus, zijn bekend met de Sjabbat, kosjer eten, de Joodse feesten, etc. Minder Joden zijn echter bekend met de Mikwe (ritueel bad) en de gezinsreinheid. Toch neemt de Mikwe zelfs een belangrijkere plaats in dan de synagoge. Dit komt omdat het huwelijk en daarmee de geboorte van toekomstige generaties volgens de Halacha alleen mogelijk is waar een Mikwe aanwezig is. De Mikwe vormt de portaal naar een Joodse toekomst.

Joodse leven gekenmerkt door Havdala - scheiding en onderscheid

Op Sjabbat zegent de Jood God over een kop heilige wijn. "God die onderscheid maakt tussen het heilige en wereldse, tussen licht en donker, tussen Israël en de naties, tussen de zevende dag en zesde dag van arbeid..."

De Mikwe is de drempel tussen het heilige en onheilige. Onderdompeling in een Mikwe betekent een status verandering, een verheffing van de status. Bestek dat ondergedompeld wordt kan gebruikt worden voor de heilige handeling van het eten. Een Joodse vrouw kan na onderdompeling intiem worden met haar man. Mannen en vrouwen kunnen het huis van God (de Tempel) binnengaan.

De 613 mitswot (verplichtingen) kunnen in drie categorieën gesplitst worden:

  1. De Misjpatiem: wetten die het burgerlijke en morele leven regelen
  2. Eidoet: de religieuze handelingen (het naleven van de Sjabbat, de feestdagen, etc.)
  3. Choekkiem: de Goddelijke decreten waarover de mens geen oordeel kan vormen. Dit zijn de grootste mitswot. Voorbeelden zijn de Kasjroet wetten en de wetten van rituele reinheid en mikwa.

De mikwa verpersoonlijkt zowel de baarmoeder als het graf; de poort naar het leven en het leven hierna

Het begrijpen van de uiteindelijke reden voor onderdompeling in de Mikwe is onmogelijk. We komen het gebod na omdat God het bevolen heeft. Toch zijn er inzichten die de betekenis van de onderdompeling in de Mikwe kunnen verklaren.

In het begin was er slechts water. Het is de belangrijkste bron voor het bestaan van het leven. Maar het Jodendom leert dat er meer is. Water heeft de kracht te reinigen: het herstellen en hernieuwen van het leven voor onze spirituele ego's.

De Mikwe verpersoonlijkt zowel de baarmoeder als het graf: de toegang tot het leven en het leven na dit leven. In beide gevallen wordt de persoon van al zijn kracht ontnomen. In beide gevallen is er sprake van controle verlies. Onderdompeling in de Mikwe kan worden gezien als een symbolische handeling van zelfverloochening, de bewuste schorsing van het ego als een autonome kracht.

Door deze handeling uit te voeren geeft de onderdompelende Jood een teken van verlangen eenheid te bereiken met de Bron van al het leven, door terug te keren naar de oorspronkelijke eenheid met God. Onderdompeling indiceert het verlaten van één vorm van bestaan om een hogere oneindige vorm te omarmen. Onderdompeling in een Mikwe kan dus ook gezien worden als hergeboorte.
Gerelateerde artikelen
De Mikwe 1: rituele reinheid voor de Joodse man en vrouwOnderdompeling in de mikwe is de poort naar reinheid sinds de schepping van de mens. De Midrasj vertelt dat Adam, nadat…
Torastudie 156: Eenheid in verscheidenheid  Leviticus 11:47Torastudie 156: Eenheid in verscheidenheid Leviticus 11:47De Shabbat wordt afgesloten met een speciale ceremonie: Havdala. Hierin wordt God gezegend Die onderscheid maakt tussen…
Kan verslaving als een ritueel gezien worden?Kan verslaving als een ritueel gezien worden?Nieuwe inzichten in de behandeling van verslaving zijn nodig. We willen dan ook onderzoeken of een verslaving op zich ge…
Een zweethut, wat is dat?Een zweethut, wat is dat?Een zweethut is een indiaanse hut, gemaakt van wilgentakken en dekens, waarin gezweet wordt doordat hete stenen overgote…

Reageer op het artikel "De Mikwe 2: centrale betekenis van de mikwe in Joods leven"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!