InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Dominicanen Huissen: geestelijke vorming in moderne setting

Dominicanen Huissen: geestelijke vorming in moderne setting

Dominicanen Huissen: geestelijke vorming in moderne setting Dominicus stichtte zijn orde in 1216 en stelde zich ten doel het evangelie door prediking uit te dragen. Bijna 800 jaar later huldigen zijn navolgers in Huissen (Gelderland) nog altijd dit devies, naast bezinning door gebed en studie. De vorm van de prediking is eigentijds: in een vormings- en activiteitencentrum. Individuele gasten zijn welkom, mits zij hun eigen dag kunnen indelen. De sfeer in het gebouw van de Dominicaanse Gemeenschap in het Over-Betuwse Huissen is bij binnenkomst niet direct zoals je van een klooster verwacht. Het zijn geen in habijt geklede kloosterlingen die je in stilte passeren, maar in informele burgerkleding gestoken Dominicanen en hun medewerkers die je welkom heten en wegwijs maken. In het pand verblijven vaak diverse groepen, die er vergaderen of deelnemen aan een cursus. Ook dat verleent het centrum een levendige sfeer.

Klein gastenverblijf

Op de tweede verdieping vind je de vertrekken van het gastenverblijf. Hier kunnen maximaal vier individuele gasten terecht. Mensen die even op adem willen komen, een paar dagen stilte en bezinning zoeken of zich willen terugtrekken om na te denken over een belangrijke beslissing. Hoewel het pand groot genoeg is om nog meer mensen te huisvesten, is bewust gekozen voor een klein gastenverblijf. De communiteit van vaste bewoners telt zo'n twaalf leden en door het intensieve contact tussen gasten en kloosterlingen zouden meer dan vier gasten een te zware wissel trekken op het dagelijks leven. Een van de opvallendste kenmerken van het te gast zijn is dat je samen met de vaste bewoners de warme maaltijd gebruikt in de refter. Ook ben je ’s ochtends welkom om samen met hen in de huiskamer koffie of thee te komen drinken. Het ontbijt en de broodmaaltijd maak je zelf of met je medegasten klaar in het keukentje van het gastenverblijf (wel even de bestellijst invullen voor brood, beleg, fruit et cetera). Daarnaast is er een gastenhuiskamer met televisie en boeken.

Bezinning in de kerk

Echte stilte vind je vooral in de neogotische kerk van de Dominicaanse Gemeenschap, die je buitenom door de tuin of binnendoor via de mooie verstilde pandgang kunt bereiken. Hier vindt tweemaal per dag een gebedsdienst plaats: om 8.00 uur de Lauden en om 18.30 uur de Vesper (op zondag vervangen door de Eucharistie om 10.00 uur). Met name de ochtend- en avonddienst zijn intieme gelegenheden. Als gast zit je in de achterste koorbanken, achter de (voor deze gelegenheid in habijt gekleed gaande) kloosterlingen. Tussen de diensten door ben je altijd welkom om in de kerk de stilte op te zoeken.

Spirituele cursussen

In het vormingscentrum vinden tal van cursussen plaats, die soms wel maar soms ook niet duidelijk katholiek van signatuur zijn. Gemeenschappelijk kenmerk is bezinning en spiritualiteit. De onderwerpen variëren van ‘Iconen schilderen’ en ‘Je eigen bijbel schrijven… en vertellen’ tot ‘Psychosynthese’, ‘Yoga’ en ‘Meditatie’. Op de tweede etage is voor deze laatste activiteiten een prachtige en rustgevend ogende meditatieruimte ingericht.

Even iets anders

Het klooster ligt vlak bij de Rijn. Vanaf de Stadsdam kun je een mooie wandeling maken van drie kilometer naar de veerpont en weer terug. Aan de overkant kun je eventueel kasteel Doornenburg bezoeken. Neem dan wel een fiets mee!

Praktische informatie

  • Stadsdam 1
  • 6851 AH Huissen
  • 026 – 326 44 41
  • website klooster
  • € 29-€ 49 per etmaal (inkomensafhankelijk)
  • minimale verblijfsduur: 2 nachten

Lees verder

© 2009 - 2017 Tinekez, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • "Langs spirituele pekken". Tips voor mystieke, meditatieve en spirituele activiteiten in Nederland en Vlaanderen". Kosmos Uitgevers, 2006.

Reageer op het artikel "Dominicanen Huissen: geestelijke vorming in moderne setting"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 12-01-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Spiritueel logeren
Schrijf mee!