InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hersenen: Concentratieoefeningen – Raya-yoga

Hersenen: Concentratieoefeningen – Raya-yoga

Hersenen: Concentratieoefeningen – Raya-yoga Raya-yoga (Raja-Yoga) of geestelijke yoga is de 'wetenschap der concentratie'. Deze wetenschap beoefent het trainen in beeldend-voorstellen om zo de concentratie te verbeteren. Het zou zelfs mogelijk zijn om een fotografisch geheugen te ontwikkelen. Hieronder vindt u enkele oefeningen die de concentratie kunnen verbeteren.

Concentratie verbetering door ademhaling

Het gaat bij deze oefening om concentratie verbetering en het vermogen zich de dingen beeldend voor de geest te halen. De aandacht moet gericht zijn op energiewisselingen tijdens het ademhalen. Het wordt ook toegepast wanneer men bang is.

  1. Kies een plek waar u ongestoord kunt liggen. U dient in de noord—zuid richtingen van het aardmagnetisch veld te liggen (hoofd naar het noorden, voeten naar het zuiden).
  2. Strek uw benen en leg uw armen naast uw lichaam. De handpalmen omhoog gericht raken uw dijbenen.
  3. Adem langzaam en diep in. Stelt u voor dat goudgele energie door de kruin van uw hoofd binnenstroomt en via uw voetzolen weer uit uw lichaam verdwijnt. Dit is positief geladen energie.
  4. Adem vervolgens langzaam uit. Stel u voor dat maanblauwe energie door uw voetzolen binnenstroomt en via uw kruin weer uit het lichaam verdwijnt. Dit is negatief geladen energie.
  5. Doe dit in- en uitademen 15 minuten lang. Probeer ademhaling, beeldende voorstellingen en innerlijk gevoel van deze energieën te synchroniseren.
  6. U bent goed geconcentreerd als u merkt dat u opgeladen bent door de energiestroming.

Geestelijke oefening met figuren

Maak 3 figuren:
  1. U snijdt uit zwart karton een vierkant van 30 bij 30 centimeter en uit wit karton een vierkant van 4 bij 4 centimeter. Plak het witte vierkantje precies in het midden van het zwarte vierkant.
  2. U snijdt snijdt uit zwart karton een vierkant van 30 bij 30 centimeter. Maak een vijfpuntige ster met een doorsnede van 22 centimeter. Plak deze ster gecentreerd op het zwarte karton.
  3. U snijdt uit wit karton een vierkant van 30 bij 30 centimeter. Maak een cirkel van 10 centimeter uit kobaltblauw karton. Plak de cirkel gecentreerd op het witte vierkant.

oefening 1

Gebruik het eerste figuur. Plaats het dessin tegen een witte muur op ooghoogte. Er moet voldoende licht op vallen. Ga met een stoel op 1 meter afstand van het dessin zitten. Zorg dat u zich ontspant. Sluit uw ogen en stel fluweel zwart voor gedurende 2 minuten. Open uw ogen en tuur nu 3 minuten naar het dessin zonder uw ogen te knipperen. Richt uw ogen nu langzaam op de witte muur. Nu ziet u een nabeeld van een zwart vierkantje. Kijk er zolang mogelijk na. Als het beeld verdwijnt stelt u voor dat het er nog is. Sluit daarna uw ogen en probeer het zwarte vierkantje voor uw geest te halen. Her haal deze oefening een kwartier lang.

oefening 2

Gebruik het tweede figuur. Volg dezelfde aanwijzingen als bij oefening 1. Maar het gaat nu om de ster.

oefening 3

Gebruik het derde figuur. Ontspan u en sluit uw ogen waarbij u een zwart beeldscherm voorstelt gedurende 1 minuut. Open uw ogen en concentreer u op de blauwe cirkel. Ga nu inzoomen en maak het beeld van de cirkel groter. Daarna laat u hem weer terugwijken tot de ware grootte. Herhaal dit enkele malen. Ga vervolgens met uw ogen en rondgaande beweging maken om de blauwe cirkel: 5 maal rechtsom en daarna 5 maal linksom. Doe dit steeds sneller tot dat de cirkel gaat draaien als een tol. Dan langzaam uw draaiingen verminderen. Doe deze oefening 5 minuten.

oefening fotografisch geheugen

Doe hetzelfde als oefening 1 maar beeld u het hele proces in. Dus zonder gebruik te maken van het dessin.

oefening in waarnemen energieveld

Het lichaam straalt diverse soorten energie uit:
  • warmte-omhulsel
  • elektromagnetisch veld dat met hartwerking samenhangt
  • om het lichaam zit een wolk ionen

Naast deze energieën is er nog een aanvullend 'bioveld'. Als wij ons van deze energieën bewust worden zal ons waarnemingsvermogen en zelfbeheersing groter worden.

Ga ergens ongestoord liggen en ontspan u. Probeer de van uw lichaam uitgaande energie te bespeuren. De energiestraling is aan uw geestelijke controle onderworpen. Verbeeld u dat de omhullende energie tot ongeveer een meter buiten uw hele lichaam uitstraalt. Breidt het verder uit tot 3 meter. Bespeur de energietrillingen, lukt dit niet dan verbeeld u het. Ga verder tot 5 meter en tot het de hele kamer vult. Trek vervolgens langzaam het energieveld weer in tot 2 meter om u heen en ten slotte tot de normale omvang. Bij regelmatig oefenen ontdekt u uw eigen energievelden en die van anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Discipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van de geest en het lichaam vormt de essentie van yoga. Vele beoefenaars van yoga ervaren dat zonder een goed…
Power Yoga: inspanning maar ook ontspanningPower Yoga is een heel actieve vorm van Yoga. Hij wordt opgebouwd rond zonnegroeten, bewegingsreeksen die vrij intensief…

Reageer op het artikel "Hersenen: Concentratieoefeningen – Raya-yoga"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-10-2013
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hersenen
Schrijf mee!