InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Meditatie - Oefeningen voor beginners

Meditatie - Oefeningen voor beginners

Meditatie - Oefeningen voor beginners Meditatie wordt door velen beoefent en door velen geleerd, maar waar dient men nu te beginnen. In dit artikel worden handvatten gegeven voor de beginnende beoefenaar van meditatie.

Meditatie oefeningen

Er zijn verschillende vormen van meditatie en verschillende meditatie oefeningen die je kunt uitvoeren. Hier wordt de meest gebruikte methode beschreven die met name voor de beginnende beoefenaar geschikt is.

Zitpositie

Wanneer je mediteert dien je een normale zitpositie aan te nemen. Je zou later kunnen experimenteren met verschillende posities, maar in het begin is een normale zitpositie met een rechte rug aan te bevelen. Ga dus gewoon zitten op een comfortabele stoel (niet te comfortabel) en doe je ogen dicht. Ga vervolgens als eerste je lichaam af. Voel je lippen, je neus, je hele gezicht en ga vervolgens naar de rest van je lichaam. Probeer veel plekken te voelen door er te zijn met al je aandacht. Kijk naar wat je voelt. Voel je een tinteling, een pijn? Probeer op elke plek even je aandacht vast te houden. Probeer vervolgens om je hele lichaam te in één opslag te voelen.

Korte meditatie oefeningen

Begin met korte meditatie oefeningen en doe deze periodiek, bijvoorbeeld tweemaal per dag. Je zou ervoor kunnen kiezen om één meditatiesessie s’ochtends en één s’avonds te doen. Dit maakt je enerzijds geheel ontspannen voor de dag die komen gaat en anderzijds geheel ontspannen voor het slapengaan, wat je slaap aanzienlijk bevordert.

In het begin kun je de duur van de meditatie sessies het beste rond de 15 minuten houden. Dit is namelijk een fijne duur om mee te beginnen. Wanneer je jezelf vanuit het “bijna” nooit mediteren voorneemt om direct tweemaal een half uur op een dag te mediteren, dan is de kans erg groot dat je dit niet zult doorzetten. De verandering van je normale dagelijkse activiteiten naar dit, is hiervoor te groot.

Focus op het lichaam

Meditatie oefeningen zullen in het begin waarschijnlijk met name gefocust zijn op het lichaam. Later zou je kunnen mediteren op de geest en op alles wat je wel en niet bent. Door op jezelf te mediteren zul je jezelf beter leren kennen en zul je de “onechte” dingen van jezelf los kunnen laten. Uiteindelijk zul je dan alleen zijn wat je echt bent (en wilt zijn).

In de beginne

Begin dus rustig aan. Begin ook bijvoorbeeld met helemaal stilzitten. Het maakt dan niet uit wat je denkt, als je je lichaam maar stil houdt. Van hieruit kun je de meditatie uitbreiden naar het controleren en het vertragen van je gedachten om uiteindelijk zelfs pauzes van je gedachten te ervaren.
© 2011 - 2017 Daniel-p, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Meditatie - Oefeningen voor beginners"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: 15-08-2011
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!