InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Telepathie - "indirecte communicatie"

Telepathie - "indirecte communicatie"

Zijn er mensen die dankzij bijzondere gaven psychische en geestelijke processen in een andere persoon kunnen waarnemen? Die gedachten kunnen lezen en zelfs kunnen overdragen, die 'ver voelen'? Die een gave bezitten die door Frederick W.H. Myers (1843-1901), stichter van de Londonse Society for Psychical Research, in 1882 als eerste telepathie werd genoemd? Telepathie is het bekendste verschijnsel van de parapsychologie, en tegelijk een van de grootste mysteries van het menselijk leven.

Indirecte communicatiekanalen

Telepathie is niet zo omstreden als andere verschijnselen van de parapsychologie. Al enkele decennia houden tal van serieuze wetenschappers zich ermee bezig. Misschien ligt dat aan het feit dat veel mensen in hun leven ervaringen van deze aard hebben gehad, want wie heeft niet ooit zomaar aan iemand gedacht en dezelfde persoon plotseling voor de deur zien staan?

Veel mensen doen dergelijke gebeurtenissen af als toeval: zij denken niet dat het mogelijk is dat de komst van de ander zich heeft aangekondigd via een geestelijk kanaal dat zich aan ons onmiddellijke begrip onttrekt.

Veelzijdig inzetbaar

Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden onderzoekers in de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten en Engeland experimenten met mensen die gedachten van andere personen konden 'lezen'. De experimenten leverden opmerkelijke resultaten op. Met name voor geheime diensten biedt telepathie een veelzijdige mogelijkheid tot spionage door zogenoemde psi-agenten. Toch werd de telepathie voor deze toepassing steeds vaker vervangen door 'remote-viewing' (waarneming vanaf een afstand). De agenten proberen in hun gedachten plaatsen en voorwerpen te beschrijven. Bekend is dat in 1940 de telepaat Wolf Gregorewitsch Messing door Josef Stalin werd ontboden, maar het is moeilijk te zeggen of dat het begin markeert van belangstelling van overheden voor de toepasbaarheid van telepathie. Ook in het Westen werd het verschijnsel telepathie namelijk onderzocht.

Zo testte de wiskundige S.G. Soal (1898-1979) tussen 1934 en 1939 aan de universiteit van Londen 160 personen in 100.000 afzonderlijke proeven. Net als hem bereikten de parapsychologen Basil Shackleton en Rita Elliot in 1941 resultaten die buiten de toevalsmarges vielen.

Waarom de een wel aanleg voor telepathie heeft en een ander niet, blijft onduidelijk. Veel wetenschappers zijn ervan overtuigd dat ieder mens telepathische kwaliteiten heeft en dat dit 'zesde zintuig' alleen maar getraind kan worden door ervoor open te staan.

Experimenten met telepathie hebben een eenvoudig patroon: de proefpersoon zit tegenover een onderzoeker die kijkt naar willekeurig op een monitor verschijnende symbolen of beelden. De telepathische proefpersonen konden daadwerkelijk 'lezen' wat de andere mens dacht en konden afbeeldingen tekenen van waar de ander naar keek. Veel experimenten hadden indrukwekkend veel overeenkomsten als resultaat.

Morfogenetische velden

De Engelse bioloog Rupert Sheldrake, die zich al jaren verdiept in telepathie, heeft de wetenschappelijke stelling van de morfogenetische velden ontwikkeld. Deze wetenschappelijke stelling stelt dat de natuur informatie verzamelt in velden die van daaruit voor anderen toegankelijk worden gemaakt. In zijn beroemde voorbeeld verwijst hij naar Engelse mezen in een bepaalde plaats, die zichzelf geleerd hebben om de aluminium doppen van melkflessen te openen. Deze vaardigheid wordt binnen de kortste keren door mezen in andere plaatsen toegepast, die deze vorm van voedselvoorziening dankzij de morfogenetische velden hebben geleerd - telepathie kent geen grenzen. Ze is zo grenzeloos, dat de morfogenetische velden ook gelden tussen mens en dier.

In een indrukwekkend experiment toont Sheldrake dat aan met een papegaai en zijn eigenaresse. het dier was in staat om meer dan 500 woorden en hele zinnen te spreken. De papegaai zat voor een lopende camera, terwijl zijn eigenaresse Aimee zich twee verdiepingen lager bevond. Aimee opende een boek met plaatjes en bekeek deze. Het verbazingwekkende was dat het dier de gedachte van zijn eigenaresse leek te ontvangen, want de papegaai zei wat Aimee zag. Het gaat hier om een eenmalig resultaat, want sindsdien zijn er geen andere gevallen bekend geworden van een dergelijk precieze overeenstemming.

Andere experimenten met dieren en mensen

De BBC heeft andere experimenten met mensen en dieren gedocumenteerd, waarbij honden zijn gefilmd van wie het baasje was uitgegaan en zonder doel door de stad zwierf. Op een bepaald tijdstip kreeg het baasje een teken, waarop hij besloot naar huis en dus naar zijn hond terug te gaan. De filmploegen legden vast dat precies op het moment dat het baasje dit besluit nam, de hond opstond, naar de deur ging en op zijn baasje ging liggen wachten. Uit tal van herhalingen van de experiment bleek dat het niet om toeval ging: de resultaten waren steeds dezelfde.

Tot nu toe is niet duidelijk hoe telepathie werkelijk werkt. Na jaren van onderzoek is men er echter zeker van dat het fenomeen bestaat. De vraag naar de oorzak en naar de bijzondere telepathische aanleg van sommige mensen blijft daarom bestaan. Dat maakt dit thema tot één van de mysterisch van de mensheid.

Lees verder

© 2007 - 2017 Wvandemosselaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
HBO opleiding communicatieHBO opleiding communicatieDe HBO opleiding communicatie is een opleiding die je voorbereid op het werken als communicatiedeskundige of voorlichter…
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Wat doet een communicatiekundige?Een communicatiekundige, wat is dat eigenlijk? Dit artikel leert je de ins en outs van het werk van een communicatiekund…

Reageer op het artikel "Telepathie - "indirecte communicatie""

Reacties

Duijst, 28-05-2017 14:38 #11
Een vraag naar de mogelijkheid ;
Mijn kleinzoon 2 1/2 jaar oud ; werd op het moment van de aanslag in Manchester totaal overstuur en buiten zinnen wakker en was niet tot. bedaren te brengen, ook zijn uitdrukking op zijn gezicht was absoluut bizar! Is zoiets mogelijk?

Democritus, 08-05-2014 17:17 #10
De neuronen en synapsen in onze hersenen geven informatie door middel van elektromagnetische licht-vibraties. Einstein bewees in een van zijn testen dat lichtpartikels telepathisch ingesteld zijn. Ongeacht hun positie weten ze perfect van elkaar waar ze zijn en wat ze aan het doen zijn. Onze hersenen werken nu ook aan de hand van deze lichtpartikels (+vibraties). Mijn lichtpartikels in mijn hoofd weten van jouw lichtpartikels - in jouw hoofd - wat ze aan het doen zijn. Nu moeten we dankzij een zekere 'codering' alleen nog die informatie-barriére kunnen omzeilen. Na een ernstig hoofdletsel heeft de natuur me de kans geboden om deze barriére te omzeilen. Al moet ik zeggen dat ik enorm ontgoocheld ben met wat ik ben gaan ervaren: de meeste gedachten van de mensen zijn niet zo elegant of mooi. Integendeel: in hun hoofd hebben mensen talloze excuses klaar om hun stil-verzwegen egoïsme te blijven verbergen. Het is zelfs nog erger dan men zich zou voorstellen dat men in de mond van een mens leeft: daar gaat het er zelfs nog hygiënischer aan toe! Vaak voelt het ook eerder als een vloek dan een zegen - en het is vaak moeilijk bij het leggen van relaties - als je al die verborgen reflecties gewaar wordt.

Jolanda, 11-11-2013 14:50 #9
Mijn moeder en ik voelden elkaar feilloos aan. Toen ik vreselijk ziek was, wat zij niet wist, kwam zij 3 uur eerder op visite dan afgesproken. Mijn baby moest nodig verschoond en ik kon geen woord meer uitbrengen. Gelukkig was zij daar. Ze zei ik wist er is iets met je. Ook als mijn moeder ziek was wist ik het, ik voelde me dan ook ziek maar in lichtere mate. Zij is helaas overleden en sindsdien is mijn heldervoelendheid flink afgenomen, ik mis dit. Ja en ook mijn moeder natuurlijk.
Een zonnige groet van Jolanda.

Henk Beulakker, 10-02-2013 21:59 #8
Mijn moeder van 99 jaar lag ziek te bed in het bejaardecentrum. Ik was aan het werk en kreeg om half drie een vreemd gevoel en begreep: nu is ze overleden. Ik nam contact op met de afdeling van mijn moeder. Het bleek dat ze op dat tijdstip was overleden.

Iemand, 16-11-2012 23:37 #7
Hoi, ik heb ook altijd van die toevallige dingen maar toeval bestaat niet.
Volgens mij komt het door de deeltjes die in de lucht zitten die wij niet kunnen waarnemen. En dat dat een soort ' communicatie ' geeft. Als je bijvoorbeeld denkt aan iemand en die iemand stuurt een bericht rond dat moment, dan hebben die deeltjes het als het ware naar je "toegezonden".

Marc de Man, 23-11-2011 12:58 #6
Tijdens mijn REM slaap (ik kon niet bewegen) zag ik rechtstaand tegenover een langwerpige put een persoon die er inzat te graven. Ik vroeg hem wat hij zocht en die antwoordde: de heer Gilar. Ik zei hem dat hij daar niet lag maar meer naar rechts boven het andere skelet dat ik doorheen een kleine laag aarde zag en hij niet. Daar groef hij een schedel bloot met een kogelgat tussen de ogen. Beide schedels hadden een kogelgat. Ik vroeg hem hoe Gilar geschreven werd met een g of een h zoals hilarisch. Hij antwoordde met een G waarop ik zei: ik zal het onthouden als het omgekeerde van de h van hilarisch. Als overlijdensdatum kreeg ik door: 15 december 1943. Hierdoor wist ik dat de heer Gilar gefusillieerd werd. s' Morgens vertelde ik dit aan mijn vrouw en die zocht het op via het internet. Inderdaad er werd een zekere heer Gilar Joseph, verzetsstrijder in de wereldoorlog 2, gefusilieerd in Luik op 15/12//1943. Nu vraag ik me af of nu de juiste persoon begraven werd die ik nooit gekend heb (geboren en gestorven voor mij) of een familieverband mee heb. Hiermee is voor mij bewezen dat telepathie over het verleden bestaat (via andere ervaringen ook in de toekomst).

X., 29-03-2010 18:22 #5
Telepathie heeft in mijn ervaring te maken met relatie. Er moet bij mij sprake zijn van een relatie met de ander waar ik gedachten van ontvang. het gaat gepaard met of door een energie die liefde heet.

Rob Collee, 23-09-2009 20:29 #4
Ik kan boeken lezen met mijn handen. Als ik mijn hand er op leg weet ik waar het over gaat. Hoe de uitkomst wordt. Ook als mijn vrouw een boek leest dan krijg ik de volgende dag info over het boek dat zij leest terwijl ik haar en het boek niet zie. Dan ben ik kilometers van haar vandaan! Verwarrend soms, soms leuk. Wat kan ik daar mee?

Anoniem, 27-05-2009 21:28 #3
Er zijn daardoor twee soorten mensen die elkaar alleen maar in het verdoemhoekje zetten en er niets van begrijpen, pathologie is niet voor niets ziekteleer, alleen denken mensen dat het hun gemoed is.

Rice, 06-08-2008 13:59 #2
Tuurlijk bestaat telephatie. Maar de meeste mensen zijn nou eenmaal liever maatschappelijk aangepaste leugenaars die iedere vorm van waarheid (wat ze voelen en denken) het liefst ontkennen. En dat is maar beter ook want voor je het weet wordt je een inrichting in gepraat :-)

Beyond The Star, 24-02-2008 18:10 #1
Ik kan niet gedachtenlezen maar ik weet dat het bestaat en het is heel iritant as een andere je gedachten kan lezen. er zijn ook mensen die het verkeerd gebruiken. Omdat als gedachtenlezen iedereen kan de wereld er een stuk beter uit zou zien, maar of iedereen dan gelukkiger is? Er komt een tijd dat iedereen het kan geloof me, maar als nu iemand dat echt goed kan word je er albij gek van ik wel anders doen

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 27-11-2013
Subrubriek: Spiritueel
Special: Parapsychologie
Reacties: 11
Schrijf mee!