InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Helende Meditatie Chineng Qi Gong

Helende Meditatie Chineng Qi Gong

Helende Meditatie Chineng Qi Gong Chineng Qi Gong. Deze helende meditatie brengt rust en gezondheid in je leven. 22 minuten per dag voor jezelf, zonder je gedachten te laten afdwalen. Vanaf de eerste dag merk je wat het voor je doet. Maak je de Gong van 100 dagen vol, dan wil je het nooit meer missen. Het hoort bij je dagindeling en is een deel van je leven. Laat je leiden door de CD en onderga de oefening! VOEL! Voel wat het met je doet. Chineng Qi Gong: Lift Chi up, Pour Chi down.

Oorsprong

Chi Neng komt voort uit het klassieke Qi Gong, dat naar schatting door zo'n honderd miljoen Chinezen wordt beoefend. Buiten China zijn dat er een kwart miljoen en het worden er alleen maar meer. De Chinese Tai Chi en Qi Gong grootmeester Pang Ming heeft na jarenlang onderzoek de essentie van deze bewegingstradities teruggebracht tot een aantal elementaire oefeningen. Dit is Chineng Qi Gong geworden.

Pang Ming is in de oosterse en westerse geneeskunde opgeleid tot arts. In 1988 besloot Pang Ming aan te tonen, dat Chi Neng als therapie voldoende is, om zieke mensen te genezen. In een oud militair ziekenhuis op 5 uur treinen vanaf Beijing begon hij met een team van artsen mensen met uiteenlopende klachten te behandelen. Chi Neng was de enige behandeling. Door luidsprekers van het ziekenhuis schalde heel de dag de oefening en de patiënten deden dit elke dag uren achter elkaar.

In 1992 werden de eerste statistieken gepubliceerd van 7.936 patiënten:
  • 15,2 % was volkomen genezen.
  • 36,68 % was bijna klachtenvrij en bij
  • 42,9 % was een aanzienlijke verbetering opgetreden.

In 1999 werd alles wat met Qi Gong te maken had, verboden door de autoriteiten. Het werd gezien als een gevaar, dat er grote Qi Gong bijeenkomsten werden gehouden. Vanaf die tijd wordt Qi Gong alleen nog maar in kleinere klinieken beoefend.

  • Chi of Qi = Energie
  • Gong = Meesterschap
  • Neng = Potentieel

Het ontwikkelen van je eigen potentieel.

Met" lift chi up en pour chi down" nemen we dus de energie, die aanwezig is in ons lichaam, mee naar boven en naar beneden. Kortom, de energie wordt beter verdeeld. Veel van onze lichamelijke klachten hebben te maken met een onevenwichtige verdeling van onze energie. Mensen met hoofdpijn bijvoorbeeld, hebben vaak teveel energie in het hoofd. ( het "malen" van onze gedachten). Koude handen en voeten verdwijnen snel, door een betere energieverdeling. maar ook door een betere aarding. De oefening wordt namelijk staande gedaan, 22 minuten met de voeten op dezelfde plaats, zodat je goed geaard bent en de energie van de aarde kan doorstromen. (kun je niet zolang staan, doe dan de oefening zittend op een stoel met de voeten op de grond). Je kunt de oefening elke ochtend doen, als begin van jouw dag. Maar voor het naar bed gaan is ook goed en bevordert de nachtrust.

De foto bij dit artikel laat het formulier zien, waarop je 100 dagen kunt aankruisen, dat je de oefening hebt gedaan. Dat doe je ook trouw, als je pas begonnen bent. Maar daarna bedenk je opeens, dat je al 3,, 5,, 7,, jaar aan Chineng doet. Dat je de CD meeneemt op vakantie en hoe heerlijk het is, om op het strand te chinengen.

De Lift Chi Up is een eenvoudige oefening, die in een paar lessen te leren is. En dan kun je de oefening elke dag thuis doen. Iedere beweging heeft een reden en gaat zeer langzaam en gecontroleerd. Je beweegt, neemt de energie mee in je handen en al je meridianen(energiebanen) gaan open. Je merkt dat je handen gaan tintelen door alle energie die je opneemt. Door aanraking van verschillende meridiaanuiteinden verdeeld over je hele lichaam, stuur je energie naar b.v.:
  • Yintang = derde oog
  • Bai Hui = versterkt en zuivert de hersenen.
  • Ming Men = verbinding met alle yang meridianen
  • Da Bao = reguleert het bloed in de kleine bloedvaten
  • Yu Zhen = opent de zintuigen

In het begin zul je merken, dat je gedachten steeds afdwalen naar de dingen, die in je hoofd zitten. Gedachten zijn net grijpgrage handjes en ze grijpen steeds naar jouw aandacht. Als je langer Chineng doet, merk je dat je je ook beter gaat concentreren op de oefening en geen andere gedachten meer binnen laat komen. Dan wordt het echt mediteren en alleen maar tijd voor jezelf.

Er is altijd wel een Chineng Qi Gong master te vinden in jouw omgeving. Ben je nieuwsgierig geworden, schrijf je dan in voor een cursus en erváár. In 6 lessen kun je de oefening zelfstandig thuis doen. Maar omdat het heel fijn is, om in een groepje te oefenen, geven de meeste leraren ook terugkomcursussen, waar je dan weer wat extra's leert over Chineng. Iets waar de Chinezen duizenden jaren over gedaan hebben, is voor ons natuurlijk ook onuitputtelijk.

Volle Maan meditatie

Ja, de maan, daar hebben we toch allemaal iets mee? De maan heeft aantrekkingskracht op ons, maakt romantisch, we kijken ernaar. Alle Chinengers over de hele wereld doen de Lift Chi Up op de dag van de volle maan om 20.00 uur. Door het tijdsverschil gaat de energie dus 24 uur lang de aarde over. Alle Chinengers zenden en ontvangen energie naar en van elkaar. De vollemaansoefening duurt 60 minuten. Geweldig als jouw leraar een vollemaansbijeenkomst organiseert met de hele groep. En het ultieme Chi gevoel is helemaal kompleet als de oefening buiten gedaan kan worden, juist ja, onder de maan! Daarna wordt er met de groep een healing gedaan en wat je dán voelt.... niet uit te leggen. Je moet het ondergaan.

Veel CHI gewenst!
© 2007 - 2014 Annemar, gepubliceerd in Spiritueel (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Meditatie - De weg naar mindfulnessMeditatie - De weg naar mindfulnessMeditatie heeft als doel om bewustwording en mindfulness te creëren. Met iedere meditatie oefening die je doet zul je aa…
Meditatie - bevrijding van de geestMeditatie - bevrijding van de geestMediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditati…
Meditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie wordt door velen beoefent en door velen geleerd, maar waar dient men nu te beginnen. In dit artikel worden han…
Verblijf in Stiltecentrum BetlehemIn onze Westerse maatschappij is 'tijd' een belangrijk begrip. Er zijn allerlei dingen waaraan binnen een bepaalde tijds…

Reageer op het artikel "Helende Meditatie Chineng Qi Gong"

Reacties

Patricia, 24-03-2009 15:35 #5
Ook ik zou graag willen weten of er een dvd is en zo ja waar kan ik die kopen of bestellen?
Alvast bedankt, groetjes patricia

Wilma van Uden, 10-10-2008 18:52 #4
Ik heb dezelfde vraag als Jennie. Is er ook een DVD te koop. En zo ja, waar en hoe duur is deze.
groeten Wilma

Jennie, 01-08-2008 11:38 #3
Is er ook een dvd over Chineng Qi gong? Dat is veel duidelijker, kun je lekker voor de tv meedoen.

Aniek, 24-07-2008 16:37 #2
Ik zou graag de cd willen bestellen.Waar?

Esther, 09-01-2008 23:13 #1
Er wordt gesproken over "de cd". Waar vind ik meer informatie over deze cd (ik neem aan met begeleide meditatie)?

B.v.d. Esther

Infoteur: Annemar
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 5
Schrijf mee!