InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Shisha pen: jongeren roken zonder nicotine

Shisha pen: jongeren roken zonder nicotine

Shisha pen: jongeren roken zonder nicotine De shisha pen is een nieuw product op de rokersmarkt. Een sigaret zonder nicotine. Dat is mooi, zou je denken. Maar misschien is de shisha pen een klein opstapje naar een sigaret. De shisha pen, ook wel electronic shisha of hookah genaamd is mateloos populair op het schoolplein. Een klein formaat waterpijp met hetzelfde aromatische zoete smaakje. Roken heeft een enorme aantrekkingskracht op de jeugd. De sigarettenreclame waarin stoere mensen met sigaretten een actief en spannend leven leiden is sinds enkele jaren verboden, maar roken heeft nog steeds een 'stoer' imago. Voor de commercie is roken een branche waarin nog steeds geld verdiend kan worden, ondanks dat mensen minder te besteden hebben. Eenmaal een gewoonte, dan hoort het roken bij de dag en zal de roker er veel voor over te hebben om te blijven roken.

Inhoud:

vele zoete smaken
vele zoete smaken

Shisha pen: nieuwe trend op het schoolplein

Een nieuw artikel op de sigarettenmarkt is de shisha pen. Ook wel genoemd E-shisha, electronic shisha of hookah. De naam shisha is het Egyptische woord voor waterpijp, de grote broer van de shisha pen. Waar je met het roken van de waterpijp naast gearomatiseerde waterdamp wel degelijk (o.a.) nicotine binnenkrijgt is dat met de shisha pen niet zo. Deze bevat geen teer of nicotine. Toch zijn ouders en ook Stichting Stivoro niet blij met het nieuwe product op de rokersmarkt. Waarom?

Wat is een shisha pen

De shisha pen ziet er op het eerste oog erg hip en onschuldig uit. Hij is er in verschillende kekke kleurtjes, afhankelijk van de smaak van het aroma. Smaken die momenteel in de handel verkrijgbaar zijn:
  • Aardbei
  • Appel
  • Cola
  • Perzik
  • Vanille
  • Kersen
  • Watermeloen
  • Druiven

De zoete smaken vallen goed in de smaak bij jongeren, waar zoete zaken zoals energy drinks toch al populair zijn. Net zoals de waterpijp geeft de pen een voor veel mensen licht vernevelende ofwel misselijkmakende damp af.

Het gebruik van de shisha pen is erg eenvoudig. Je neemt een trekje en je inhaleert de vrijgekomen waterdamp met het smaakje. Tegelijkertijd gloeit het puntje van de pen op, net als een echte sigaret. Met een pen doe je zo'n 500 trekjes, daarna is hij leeg en goed voor de prullenbak. Er zijn echter ook exemplaren via internet verkrijgbaar die navulbaar zijn.
shisha roken: populair onder jongeren
shisha roken: populair onder jongeren

Ingrediënten, en onduidelijke import uit China

Geen nicotine dus, en ook geen teer. Dat is mooi, zou je denken. En wat is er dan tegen? De pen bevat wel een hoop andere stoffen die je inhaleert bij elk trekje, zoals: propylene glycol glycerin, triacetin water, ethyl alcohol, Maltol methyl cyclopentenolone, Beta-damascone, beta-lonone, 10.2- acetyl pyrrole. Niet enkel water dus. Wat doen die stoffen in je longen bij veelvuldig gebruik? De fabrikant claimt echter dat de pen volkomen veilig zou zijn. Daarnaast worden er ook al pennen uit China geïmporteerd. De samenstelling van die pennen kan anders zijn, en de effecten daarvan blijven bij verkoop onduidelijk.

Volgende stap: sigaret

Hoe grappig en onschuldig de pen er ook uitziet, stichting Stivoro en ook het Trimbos instituut denkt daar anders over. Stivoro ofwel het 'expertisecentrum voor tabaksontmoedigingsbeleid' denkt dat iemand die begint met het roken van de shisha pen ook een volgende stap neemt: het roken van sigaretten. In EditieNL van RTL4 werden enkele kinderen op het schoolplein geïnterviewd. Ze hadden de pen nog nooit gerookt, maar waren er wel nieuwsgierig naar. Maar ook zij dachten wel dat je hierna wel een echte sigaret gaat proberen. Zo wordt de shisha pen een oefensigaret.

grote broer: de waterpijp
grote broer: de waterpijp

Verkrijgbaarheid

De shisha pen is bij diverse sigarenzaken verkrijgbaar, maar ook bij bijvoorbeeld de Primera, een gemakswinkel voor tijdschriften, kaarten en ook tabakswaren. De shisha pen valt niet onder de Tabakswet en een minderjarige kan hem dus makkelijk verkrijgen. De importeur adviseert wel de verkopers een leeftijdsgrens van minimaal 16 jaar aan te houden, maar wettelijk is dit niet. Ook via internet is de pen verkrijgbaar. Een pen kost tussen de 10 en 14 euro.

Hoe het verder gaat met de shisha pen weten we niet. Deze opstapper naar sigaretten roken wordt door veel ouders als bedreigend gezien. Het is in ieder geval een commercieel slim product wat tussen de mazen van de (Tabaks)wet door valt en daardoor vooralsnog alle ruimte voor verkoop krijgt, ook voor de jongeren op het schoolplein.

Lees verder

© 2013 - 2014 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De waarheid van de waterpijpDe waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het…
E-sigaret of shisha pen - RageE-sigaret of shisha pen - RageRoken van de shisha pen is de nieuwe rage. De shisha pen rukt ook op het schoolplein op en artsen maken zich grote zorge…
Shisha roken de nieuwe trendShisha roken de nieuwe trendShisha roken wordt wereldwijd de nieuwe favoriete bezigheid onder jongeren. Ooit in de Arabische wereld als waterpijp on…
Roken: is de waterpijp even schadelijk als de sigaret?Roken: is de waterpijp even schadelijk als de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar tegenwoordig is deze vorm van roken aan een…
Hoe ongezond is de rook van Shisha?Hoe ongezond is de rook van Shisha?Wie wil weten hoe schadelijk Shisha eigenlijk is, raakt van Google niet veel wijzer. De ene keer bestaat de rook voor 95…
Bronnen en referenties
  • Uitzending Editienl van RTL4
  • http://www.shishapen.nl
  • http://www.tumblr.com

Reageer op het artikel "Shisha pen: jongeren roken zonder nicotine"

Reacties

Maxim, 19-06-2014 22:25 #9
Wel het is vrij logisch dat de pen niet enkel waterdamp bevat, dan zou de damp TE warm zijn. Daarom zitten er producten in die deze rook/damp sneller opwekken, een katalysator genoemd. De rest van de stoffen zijn gewoonweg smaken voor als je het nog niet wist, ze steken geen echte druivensmaken in de shishapen. Stop met te praten over feiten die er niet zijn, daarbij elke stof is ongezond. teveel waterdamp ook. Dus ja dan is de shishapen schadelijk op lange termijn maar nog niet eens 1 duizendste van een sigaret en dus nog geen 1 miljoenste van een echte originele shisha.

Vraag, 17-02-2014 16:27 #8
Is het bewezen dat shisha schadelijk is, is het kanker verwekend? Reactie infoteur, 19-02-2014
De stoffen lijken op korte termijn niet schadelijk voor je te zijn. Of je bij lange termijn gebruik schade oploopt, dat is nog onduidelijk (de pen bevat nl. wel enkele chemische stoffen die je binnenkrijgt). De shisha-pen is nog maar kort op de markt en uitgebreid onderzoek moet nog gedaan worden. Alhoewel de meeste shisha-pennen het niet bevatten, zijn ze zowel met als zonder nicotine te verkrijgen. De pennen met nicotine zijn schadelijker dan die zonder.
Bron: http://www.gezondheidsnet.nl/stoppen-met-roken/de-shisha-pen

Concluderend: schadelijk/kankerverwekkend is nog niet bewezen. Maar het is ook niet bewezen dat het niet zo is.

Maikel, 24-06-2013 02:01 #7
Gewoon niet roken die rare pen, ik ben trouwens sinds augustus gestopt met roken maar ik heb een vermoeden dat er veel meer rare chemische gevaarlijke stoffen in deze onschuldig lijkende pen zit dan in een normale sigaret.

Carolien, 29-05-2013 14:57 #6
Ben januari gestopt met roken, daar ik in sommige situaties nog behoefte heb aan een sigaret, dacht ik bij mijn Primera een Shisha pen te kopen voor het feestje in een weekend maart! Had de jongen van de Primera gevraagd destijds geen sigaretten meer aan me te verkopen, zo gezegd zo gedaan, helemaal top daar ik een van ze grootste nicotine junken was! Zei… Kom zo'n shisa pen kopen heb een groot feest zaterdag, raad maar hij verkocht hem niet aan mijn want er zit gewoon nicotine in! Dus heel begrijpelijk dat de stap bij de jeugd naar een gewone sigaret dus een kwestie van tijd is ;))

Kweksma, 03-05-2013 15:02 #5
De chinezen kopen bij ons babymelkpoeder omdat ze hun eigen fabrieken niet vertrouwen, en wij laten onze kinderen Chinese Gifcocktails-met-aardbeiensmaak inhaleren, "omdat het volgens de wet niet verboden is".

Winkeliers die dit verkopen zijn echt DOODZIEK in hun hoofd! Ik hoor hier nu net van, maar ik ben er echt kotsmisselijk van, ZIEK!

Jaap, 30-04-2013 11:20 #4
Is het even slecht als echt roken of is t helemaal niet slecht? Reactie infoteur, 01-05-2013
Best Jaap, volgens diverse bronnen is er nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de bestanddelen van de shishapen. Daarom kan er nog geen uitspraak gedaan worden over de mogelijke gezondheidsschade van het gebruik van de pen.

Sam Hart, 14-04-2013 13:44 #3
Dit klopt toch niet? "De sigarettenreclame waarin stoere mensen met sigaretten een actief en spannend leven leiden heeft daar ongetwijfeld zijn". Tabaksreclame is al sinds jaar en dag verboden, dus 'stoere mensen met sigaretten' zullen jongeren niet gauw zien. (Behalve elkaar, natuurlijk.)

Toen ik gisteren in de Primera over de Shisa-pen sprak met een medewerker, liet ze zien dat er bij hen een leeftijdscheck uitgevoerd moet worden bij het afrekenen. De kassa vermeldt dit op dezelfde manier als voor gewone sigaretten. Zou dit een eigen initiatief van 'mijn' Primera zijn?

Het is in ieder geval een heel slecht gegeven dat jongeren kunnen oefenen met roken, en ongetwijfeld kan dit als opstapje tot roken fungeren (en is het zo bedoeld). Ook ik vraag me af of het gebruik veilig is. Evenals, trouwens, de losse 'flakes' voor in de waterpijp, die op dezelfde manier geïnhaleerd worden, maar dan via de pijp.

Want100cookies, 03-04-2013 21:42 #2
Is dit ook verslavend? Reactie infoteur, 04-04-2013
Voor zover bekend zitten er in de shisha pen geen verslavende stoffen, maar uitgebreid onderzoek is daar nog niet naar gedaan. Maar de handeling van het roken van de pen kan wel verslavend werken.

De pen kan als een oefensigaret werken: een kind dat aan roken begint door roken van de shisha pen zal waarschijnlijk ook sneller de volgende stap nemen: het roken van sigaretten. Kinderen gaan ook roken als normaal zien en dan is het opstapje naar tabak roken klein.

Krom, 21-03-2013 22:32 #1
Is die pen ook slecht voor astma? Reactie infoteur, 22-03-2013
De pen wordt verkocht als zijnde veilig. Echter het is niet verstandig risico's te nemen indien er al sprake is van astma. Neem voor de zekerheid contact op met je arts en leg hem/haar de ingrediëntenlijst voor. Dan heb je meer zekerheid. Beter maar zuinig zijn op je gezondheid en je longen.

Infoteur: Drie
Subrubriek: Verslaving
Special: Shisha pen roken
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!