InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Cafeine in koffie

Cafeine in koffie

Wat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je er weer af?

Cafeïne algemeen

Cafeïne is een stimulerende stof. Dit zit in koffie, thee, cola, smartdrinks of energiedrankjes. Gewone cafeïne is een wit poeder met een bittere smaak. Het wordt wel in pilvorm verkocht maar ook wel in drankjes. Het komt van een plant en het is alleen verslavend als je er teveel van drinkt.

De werking

Het is een oppeppend drankje waar je dus wakker van wordt. Op korte termijn verbetert je concentratie en wordt je moeheid onderdrukt. Bij teveel cafeïne kun je last hebben van slapeloosheid, rusteloosheid, aantasting van het hart- en bloedvaten. Dit alles komt omdat het centrale zenuwstelsel, de ademhaling en de hartspier gestimuleerd worden. Het begint na ongeveer een kwartier te werken en kan ongeveer een uur duren voordat het weer uitgewerkt is. Het valt onder drugs en daarom heeft het ook een verslavende werking. Je kunt gewend raken aan cafeïne waardoor je steeds meer nodig hebt om je goed te voelen. Niet in elk product zit evenveel cafeïne en dat is maar goed ook.

Verslaafd aan cafeïne

Als je heel weinig cafeïne neemt zul je er waarschijnlijk ook nooit verslaafd aan raken. Als je twee koppen koffie per dag drinkt kun je al verslaafd raken. Dit merk je alleen pas als je plotseling stopt met cafeïne. Dan heb je ontwenningsverschijnselen. Je kunt beter niet in één keer stoppen, je kunt namelijk veel beter rustig afbouwen zodat je lichaam hier aan kan wennen.

De risico`s

Als je hartklachten hebt kun je beter niet te veel cafeïne drinken of gebruiken omdat dit voor hartritmestoornissen kan zorgen. Van te veel cafeïne kun je zenuwachtig of angstig worden. Ook zijn onrust en slaapstoornissen hier een risico van. De hartslag wordt verhoogd en je kunt hartkloppingen krijgen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Donkertje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://home.tiscali.nl/woutersite/pws/effecten/verslaving.htm

Reageer op het artikel "Cafeine in koffie"

Reactie

Hendrikx, 15-02-2009 09:36 #1
Is cafeine vrij koffie gezonder? Of is het door de manier hou ze cafiene er uithalen de koffie ongezonder?

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 01-12-2007
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!