InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk?

E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk?

E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk? Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektronische sigaret kunnen rokers gewoon binnen in het café blijven om een sigaretje op te steken. De elektronische sigaret of e-sigaret brengt immers geen irritante tabaksrook in de atmosfeer, waardoor de elektrische roker zijn omgeving spaart. De voordelen tegenover de klassieke sigaret lijken dus vrij duidelijk. Maar is die elektrische sigaret wel zo gezond als ze lijkt?

De opmars van de elektrische sigaret

De laatste jaren heeft de klassieke tabakssigaret er een nieuwe concurrent bij gekregen: de elektrische sigaret of e-sigaret. Deze moderne sigaret is meer en meer vertrouwd geraakt in het straatbeeld en in openbare plaatsen zoals cafés en restaurants. Dit is des te bijzonder omdat we er al aan gewoon waren geraakt dat er in drankgelegenheden niet of nauwelijks meer gerookt mag worden. Om dan te zien dat er weer mensen binnen roken, duidt aan dat de elektrische sigaret aan populariteit wint bij het rokerspubliek.

Hoe werkt de elektrische sigaret?

Wat zo speciaal is aan de elektrische (of elektronische) sigaret, is dat je geen tabak rookt. Doordat de e-sigaret geen tabak bevat, bevuil je je longen en je omgeving dan ook niet met irriterende tabaksrook. Bij de elektrische sigaret wordt er een vloeistof opgewarmd die zorgt voor een soort van waterdamp. Deze damp of stoom wordt dan geïnhaleerd en uitgeblazen. Hierbij blijft er geen rook hangen in de atmosfeer zoals bij een klassieke sigaret. Door elektrisch te roken behoud je als roker dus wel de typische rookervaring van het inhaleren en het uitblazen.

Voordelen: stoppen met roken dankzij de e-sigaret

Een extra kenmerk van de elektronische sigaret is dat je je eigen niveau aan nicotine kan kiezen. Door het gehalte aan nicotine geleidelijk aan te verminderen kan je ervoor zorgen dat je jezelf minder afhankelijk maakt van de stof. Op lange termijn kan je zelfs helemaal elektrisch roken zonder nicotine. Voor wie wil stoppen met roken is de elektrische sigaret dus een goed middel om zijn rookverslaving af te bouwen en uiteindelijk helemaal stop te zetten.

Voordelen: verschillende smaken in de e-sigaret

Naast het gehalte aan nicotine kan je als elektrische roker ook bijkomende smaakstoffen kiezen. Deze stoffen geven de elektrische sigaret een extra smaak. Er zijn al smaken op de markt om je elektrische sigaret te vullen zoals kers, appel, munt, koffie, cola, en vele andere. Het contrast met de tabaksrook die je smaakpapillen negatief beïnvloedt is dus erg groot. Dankzij deze smaakstoffen wordt roken door sommigen weer gezien als "smaakvol".

Is de elektrische sigaret schadelijk of gezond?

Voorstanders van de elektronische sigaret beweren dat deze sigaret een absolute vooruitgang is tegenover de klassieke tabakssigaret en bovendien ook nog gezond is. In sommige landen zoals België wordt de elektronische sigaret dan ook als een geneesmiddel beschouwd. Maar wat dit laatste betreft is er in Nederland nog veel discussie. Tegenstanders beweren dat de e-sigaret niet zo onschuldig en gezond is als ze lijkt en raden elektrische rokers aan toch maar rekening te houden met mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret
  • http://www.electronischesigaret.be/

Reageer op het artikel "E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk?"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Medische informatie…
Schrijf mee!