InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk?

Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk?

Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk? Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische of elektronische sigaret kunnen rokers gewoon binnen in het café blijven om een sigaretje op te steken. De e-sigaret brengt immers geen irritante tabaksrook in de atmosfeer, waardoor de elektrische roker zijn omgeving spaart. De voordelen tegenover de klassieke sigaret lijken dus vrij duidelijk. Toch zijn er ook nadelen verbonden aan het roken van de e-sigaret. Is die elektrische sigaret wel zo gezond als ze lijkt, of gaat het eerder om een schadelijk gadget voor de roker die een manier zoekt om te stoppen met roken?

"Elektrisch roken"

De laatste jaren heeft de klassieke tabaksigaret er een nieuwe concurrent bij gekregen: de elektrische sigaret of e-sigaret. Deze moderne sigaret is meer en meer vertrouwd geraakt in het straatbeeld en in openbare plaatsen zoals cafés en restaurants. Dit is des te bijzonder omdat we er al aan gewoon waren geraakt dat er in drankgelegenheden niet of nauwelijks meer gerookt mag worden. Om dan te zien dat er weer mensen binnen roken, duidt aan dat de elektrische sigaret aan populariteit wint bij het rokerspubliek.

Hoe werkt de elektrische sigaret?

Wat zo speciaal is aan de elektrische (of elektronische) sigaret, is dat je geen tabak rookt. Doordat de e-sigaret geen tabak bevat, bevuil je je longen en je omgeving dan ook niet met irriterende tabaksrook. Bij de elektrische sigaret wordt er een vloeistof opgewarmd die zorgt voor een soort van waterdamp. Deze damp of stoom wordt dan geïnhaleerd en uitgeblazen. Hierbij blijft er geen rook hangen in de atmosfeer zoals bij een klassieke sigaret. Door elektrisch te roken behoud je als roker dus wel de typische rookervaring van het inhaleren en het uitblazen.

Voordelen e-sigaret

Een extra kenmerk van de elektronische sigaret is dat je je eigen niveau aan nicotine kan kiezen. Door het gehalte aan nicotine geleidelijk aan te verminderen kan je ervoor zorgen dat je jezelf minder afhankelijk maakt van de stof. Maar er zijn ook e-sigaretten beschikbaar zonder nicotine. Elektrisch roken kan dus ook nicotineloos. Voor wie wil stoppen met roken is de elektrische sigaret dus een goed middel om zijn rookverslaving af te bouwen en uiteindelijk helemaal stop te zetten.

Verschillende smaken

Naast het gehalte aan nicotine kan je als elektrische roker ook bijkomende smaakstoffen kiezen. Deze stoffen geven de elektrische sigaret een extra smaak. Er zijn al smaken op de markt om je elektrische sigaret te vullen zoals kers, appel, munt, koffie, cola, en vele andere. Het contrast met de tabaksrook die je smaakpapillen negatief beïnvloedt is dus erg groot. Dankzij deze smaakstoffen wordt roken door sommigen weer gezien als "smaakvol".

E-sigaret gezond of schadelijk?

Geneesmiddel?
Voorstanders van de elektronische sigaret beweren dat deze sigaret een absolute vooruitgang is tegenover de klassieke tabaksigaret en bovendien ook nog gezond is. In sommige landen zoals België wordt de elektronische sigaret dan ook als een geneesmiddel beschouwd. In deze optiek wordt verwezen naar de functie van de e-sigaret als middel om te stoppen met roken. Maar wat dat "positieve effect voor de gezondheid" betreft is er in Nederland nog veel discussie. E-sigaretten met nicotine blijven immers hun schadelijk karakter behouden doordat ze die stof bevatten.

Schadelijke stoffen
Tegenstanders beweren dat de e-sigaret niet zo onschuldig en gezond is als ze lijkt en raden elektrische rokers aan toch maar rekening te houden met mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid. De vloeistof (liquid) van een e-sigaret bevat de stof propylene glycol, waarvan de Amerikaanse Food & Drug Administration heeft aangegeven dat deze onschadelijk is voor de gezondheid. Toch kunnen sommige mensen een allergische reactie ontwikkelen door deze stof: in dat geval spreekt men van propylene glycol-intolerantie. Er kunnen dan symptomen optreden als huidproblemen en ademhalingsklachten. Best schakel je dan over op liquid met vegetable glycerine.

E-sigaret gezonder
Hoewel de meeste e-sigaretten ook nicotine bevatten, zijn ze op het vlak van gezondheid toch minder schadelijk dan de klassieke sigaret. Een elektrische sigaret bevat immers geen teer, en bij het roken ervan komt er geen koolstofmonoxide vrij. In de overgang van de klassieke tabaksigaret naar een volledig "rookvrij" leven kan de e-sigaret dus mogelijk een plaats innemen. Als je de tabakssigaret vervangt door de e-sigaret treden er immers al voordelen voor de gezondheid op. Zo zal je door elektrisch te roken een betere smaak- en reukzin ontwikkelen en ondervindt je gebit geen last van vervuilende aanslag omwille van tabaksrook. Ook is je algemene conditie door het roken van e-sigaretten minder slecht en blijft je huid gezonder dan wanneer je tabaksigaretten rookt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?Het elektrisch roken is toegankelijk voor iedereen die wil stoppen met roken van sigaretten of shag. Vaak is de erg moei…
De elektrische sigaretDe elektrische sigaretDe elektrische sigaret wordt ook wel als een slim alternatief gezien voor het ‘echte’ roken van sigaretten. Het voordeel…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
De voor- en nadelen van elektrisch rokenDe voor- en nadelen van elektrisch rokenRokers hebben het tegenwoordig moeilijk. In veel horecagelegenheden is het roken aan strenge banden gelegd of zelfs hele…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret
  • http://www.electronischesigaret.be/
  • http://www.electronischesigaret.be/elektrisch_roken_gezondheid_en_veiligheid_, (bronnen geraadpleegd op 26/11/2015).

Reageer op het artikel "Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk?"

Reactie

Anoniem, 22-07-2015 21:54 #1
Ik ben 4 j geleden (nu is het 2015) gestopt met roken zonder hulpmiddel puur op eigen wilskracht, en dat na ruim 40 j gerookt te hebben. nu pas besef ik dat ik het vroeger had moeten doen. Het is een zalig om niet meer te roken en al die vieze luchten erbij enz.

PS En op die 4 j tijd 2x Wiet blowen dat wel maar das toch echt niks, dat was wel lekker maar meer zal dat niet echt worden vrees ik

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!